بیشتر بدانید

چگونه یک آنزیم جهش یافته می تواند پلاستیک را تجزیه کند؟

تجزیه پلاستیک با آنزیم جهش یافته

سال هاست که دغدغه ی همه ی مردم جهان زباله ای به نام پلاستیک بوده که سر تا سر کره ی زمین را آلوده کرده و همین امر باعث شده تیم های تحقیقاتی در سراسر دنیا همه روزه به دنبال چاره ای برای حل این مشکل باشند.

خوشبختانه هم اکنون یکی از این تیم های تحقیقاتی موفق شده به طور کاملا تصادفی پاسخی علمی برای حل بحران پلاستیک پیدا کند.

محققان این تیم تحقیقاتی روی یک باکتری که به تازگی کشف شده مطالعاتی انجام دادند و دریافتند که با چند ترفند می توان این باکتری را به آنزیم جهش یافته ای تبدیل کرد. این آنزیم ها می توانند پلاستیک را که قرن ها طول می کشد تا در اقیانوس تجزیه شود را طی چند روز تجزیه کند. این کشف شگفت انگیز زمانی اتفاق افتاد که دانشمندان در ژاپن شروع به انجام تحقیقات و بررسی هایی روی ساختار باکترهایی کردند که در زباله یافت شده بود. این باکتری آنزیمی را تولید می کرد که محققان بعد از مطالعات بسیار دقیقی که روی آن انجام دادند، دریافتند که این آنزیم در ابتدا شبیه به یک باکتری تکامل یافته از گونه باکتری هایی است که کوتین (یک پلیمر طبیعی که به عنوان یک لایه ی محافظتی برای گیاه استفاده می شود) را تجزیه می کند. سپس دستکاری هایی روی این آنزیم انجام دادند و توانستند توانایی آن را برای خوردن PET (پلی اتیلن ترفتالات) افزایش دهند. پلی اتیلن ترفتالات همان ماده ای است که در تولید بطری های پلاستیکی از آن استفاده می شود.

رئیس این تیم تحقیقاتی و گروه تحقیقات دانشگاه پورتسموث یعنی پرفسور John McGeehan اینگونه اظهار داشت که: یک شوک کوچک به یک آنزیم و ساخت یک آنزیم جهش یافته که شاید چندان هم مهم و قابل توجه نباشد، می تواند تاثیر بسیار بزرگ و قابل توجهی بر مشکلات پلاستیک روی کره ی زمین ایجاد کند. بطری های پلی اتیلن ترفتالاتی که هم اکنون بازیافت می شوند تنها می تواند به الیاف لباس و فرش تبدیل شوند. اما این آنزیم جهش یافته می تواند بطری ها و پلاستیک را به گونه ای تجزیه کند که بتوان مجددا از آن ها برای ساخت بطری های جدید استفاده کرد. یعنی پلاستیک را به قطعات اصلی آن تبدیل می کند. این بدان معناست که دیگر نیازی به حفاری و استفاده از نفت بیشتر برای ساخت پلاستیک نداشته و با این روش می توان میزان تولید پلاستیک در اطرافمان را کاهش دهیم.

نمونه ای از این گونه آنزیم ها، آنزیم های صنعتی هستند که در مواد شوینده و سوخت های بیولوژیکی یا همان سوخت های زیستی و تجدید پذیر استفاده می شوند و به گونه ای دستکاری شده اند که تا هزار مرتبه سریعتر و در عرض چند سال تجدید شوند.

پرفسور McGeehan معتقد است که مشابه همین امر می تواند برای آنزیم تازه کشف شده هم صورت گیرد. وی امیدوار است که بتوان از این تکنولوژی برای دستکاری در همین آنزیم و آنزیم های دیگر نیز استفاده کرده و در طی سال ها بتوان آنزیم هایی فوق سریع برای یک چنین اهداف سودمندی تولید کرد. به گفته ی این تیم، آینده ی قدرتمند و روشن این تکنولوژی به گونه ای خواهد بود که بتوان این آنزیم ها را روی دریاها و اقیانوس هایی که پلاستیک روی آن ها شناور است اسپری کرده و آن ها را تجزیه کرد.

البته تاکنون راه حل های دیگری هم برای تجزیه پلاستیک مثل ربات ها مورد بررسی قرار گرفته است. اما کشف این آنزیم جهش یافته می تواند راه حل جدید و کارآمدی برای حل معضل بزرگ زباله های پلاستیکی باشد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
engadget




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا