سلامت

تاثیر الگوهای خواب روی سلامتی و بیماری متابولیک

تاثیر الگوی خواب روی سلامتی

زمانی که بعد از یک روز کاری پر مشغله و خسته کننده به خانه برمی گردید، یا در پایان یک هفته ی شلوغ و بعد از رانندگی پر ترافیک به خانه می رسید، احتمالاً تنها کاری که انجام می دهید خاموش کردن موبایل و تمامی آلارم های آن و خوابیدن با آرامش کامل است. اما این تنها چیزی نیست که باعث بهبودی سلامتی شما می شود. مطالعه ی جدیدی که در مورد مراقبت های دیابتی (Diabetes Care) منتشر شده، نشان می دهد که الگوی خواب نامنظم و بدون برنامه، تاثیر زیادی روی سلامتی داشته و شما را در معرض خطر بسیاری از اختلالات متابولیکی قرار می دهد.

1 تاثیر الگوهای خواب بر بیماری متابولیک


برای اطلاع از تاثیر خواب مفید بر سلامت قلب و آشنایی با خوراکی های مناسب برای داشتن خوابی عمیق، به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> تاثیر خواب مفید بر سلامت قلب <<<

>>> انواع خوراکی مناسب قبل خواب برای داشتن خوابی عمیق <<<


در این مطالعه، محققان احتمال افزایش سندرم متابولیک را در بین 2000 نفر از افرادی که الگوهای خواب نامنظمی دارند بررسی کردند.

سندرم متابولیک شامل دسته ای از اختلالات مربوط به سلامت یعنی فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی، قند خون بالا (که موجب خطر سکته مغزی می شود)، حمله قلبی و دیابت نوع 2 می باشد.

همچنین محققان 900 نفر دیگر از کسانی که این مشکلات را داشتند، استخدام کرده و به مدت شش سال هر دو گروه را مورد بررسی قرار دادند؛ تا احتمال عود بیشتر بیماری را در افراد دارای خواب نامنظم ببینند.

آن ها میزان خواب افراد را در هفت روز اندازه گیری کرده تا متوسط خوابشان را به دست آورند. سپس کاهش یا افزایش آن را نسبت به متوسط خواب سنجیدند. مثلاً اگر متوسط خواب فردی در طول 7 روز 7 ساعت بود، یک ساعت تغییر پذیری در آن نشان می داد که مثلاً فرد یک شب 6 ساعت و نیم و یک شب 8 ساعت و نیم خوابیده است. این موضوع نشان می دهد که حتی زمان هایی (ساعت دقیق) که فرد به خواب رفته است نیز متفاوت بوده و این یعنی اختلالی در الگوی خواب وجود داشته است.

در پایان تحقیقات و آزمایشات ثابت شد، افرادی که تنها یک ساعت در الگوی متوسط خوابشان تغییری وجود داشته است، احتمال ابتلا به سندرم متابولیک در آن ها 27 درصد بیشتر از افرادی است که این تغییر در آن ها کمتر از یک ساعت است. همچنین به این نتیجه رسیدند افرادی که در زمان به خواب رفتنشان تنها یک ساعت تغییر وجود دارد، تا 23 درصد ریسک ابتلا به این بیماری در آن ها افزایش می یابد.

افرادی که الگوهای خواب نامنظمی داشته و دچار سندرم متابولیک نیز هستند، احتمال دارد که 4 تا 5 مورد از اختلالات متابولیکی را به صورت هم زمان تجربه کنند. یعنی HDL (کلسترول خوب) پایین، فشار خون، چاقی دور کمر، تری گلیسیرید بالا و گلوکز بالا در حالت ناشتا.

دلایل این امر این است که اکثر فرآیندهای متابولیکی ریتم های شبانه روزی داشته و زمانی که شما خواب یا بیدار هستید، به صورت متفاوتی عمل می کنند. آن ها نیاز دارند که از ساعت بیولوژیکی خود پیروی کرده تا بتوانند عملکرد طبیعی و نرمالی داشته باشند. خواب، مهم ترین رفتار برای همگام سازی تمام این فرآیندهای متابولیک و تنظیم ساعت متابولیک است.

همچنین خواب منظم به رفتارها و اعمالی مانند زمان صبحانه خوردن، کار، ورزش، استراحت و حتی خوردن میان وعده نظم می دهد. خواب منظم می تواند سلامت متابولیک را از طریق تاثیر گذاشتن بر این رفتارها رغم بزند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
bicycling




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا