سلامت

نحوه صحیح و اصولی استفاده از دندان مصنوعی تکه ای

اگر تاکنون هیچگاه از دندان های مصنوعی تکه ای استفاده نکرده اید و اکنون برای اولین بار پزشک آن را برایتان ساخته است، کمی طول می کشد تا دهانتان به آن عادت کند. این دندان ها برای چند هفته ی اول بسیار آزار دهنده و ناخوشایند بوده و به عنوان جسم خارجی در دهان تلقی شده و دردناک هستند. اما خوشبختانه دردی که ایجاد می کند موقتی بوده و به راحتی کاهش می یابد. خوردن و آشامیدن با این دندان ها متفاوت تر از گذشته است. اما با تمرین و گذشت زمان، خوردن و آشامیدن با آن ها طبیعی تر از قبل خواهد شد. حفظ سلامتی بسیار اهمیت دارد و یکی از عمده ترین بخش های مرتبط با سلامت انسان، دهان و دندان است.


برای اطلاع از چگونگی استفاده از چسب دندان مصنوعی و نحوه جدا کردن آن به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونگی استفاده از چسب دندان مصنوعی <<<

>>> نحوه جدا کردن چسب دندان مصنوعی از لثه <<<


اگر با دندان های مصنوعی تکه ای احساس درد می کنید:

1- حتماً به پزشک مراجعه کرده تا محل دقیق قرار گرفتن دندان در دهانتان را تنظیم کند.

دندان های مصنوعی را طبق معمول در دهان گذاشته و به پزشک مراجعه کنید؛ دقیقاً محلی که احساس ناراحتی می کنید را به پزشک نشان دهید. ممکن است دندان ها به تنظیماتی نیاز داشته باشد که پزشک آن را انجام داده و به تسکین دردتان کمک می کند.

1 اصول استفاده از دندان مصنوعی تکه ای

2- آب نمک را در دهان بچرخانید. این کار به تسکین درد و تورم کمک خواهد کرد.

فقط به یاد داشته باشید که آب نمک را با آب جوش تهیه کنید. سپس اجازه دهید به دمای اتاق رسیده و بعد آن را استفاده کنید. هر بار آب را به مدت 30 ثانیه در دهان بگردانید.

– این روش تورم در لثه ها را کاهش داده و ناحیه ی تحریک شده را تمیز می کند. ولی هر روز نباید از آن استفاده کنید؛ زیرا به مینای دندان آسیب می زند. هر چند روز یکبار از این روش استفاده کرده و در صورتی که درد ادامه دار شد به دندانپزشک مراجعه کنید.

3- در صورتی که واقعاً درد دندان ها آزارتان می دهد، مسکن بخورید.

البته به یاد داشته باشید که این روش، راه حلی موقتی بوده و اگر درد ادامه دار شد، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.
ایبوپروفن و آسپرین داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بوده که از طریق مسدود کردن اثر مواد شیمیایی به نام آنزیم های سیکلو اکسیژناز، درد و التهاب را از بین می برند. استامینوفن به عنوان داروی ضد درد طبقه بندی شده و درد را کاهش می دهد، اما التهاب را از بین نمی برد.

4- تا جایی که امکان دارد دندان مصنوعی را از دهان درنیاورید. اجازه دهید حدالامکان در دهان بماند تا به آن عادت کنید.

سعی کنید فقط هنگام خواب آن ها را از دهان درآورید. هر چه بیشتر در دهان باشد، زودتر به آن عادت می کنید. ممکن است چند هفته ی اول اذیت شده و نتوانید کل روز آن را تحمل کنید؛ اما به مرور زمان به آن عادت می کنید.

خوردن و آشامیدن با پروتزهای دندانی تکه ای

1- 2 تا 3 روز اول غذاهای نرم بخورید.

پوره سیب زمینی، سیریل داغ، ماست، پوره ی سیب و پودینگ ها، غذاهای دو تا سه روز اول هستند. زیرا ممکن است لثه ها تحریک شده و دردناک باشند. این غذاها نیاز به جویدن و فشار نداشته و به راحتی قورت داده می شوند.

2- به مدت یک تا دو هفته غذاهای سفت، سخت و چسبناک نخورید.

زیرا در این مدت با خوردن این غذاها دندان مصنوعی از جای خود حرکت می کند. در نتیجه غذا به زیر آن رفته، با لثه برخورد می کند و باعث درد می شود.

3- قبل از خوردن غذا، برای کنترل هر چه بیشتر، ماهیچه های گونه را با ماساژ تقویت کنید.

از حرکات تقویتی صورت استفاده کرده تا گونه و عضلات صورت تقویت شوند. با این کار در زمان خوردن و آشامیدن، کنترل بیشتری روی مواد غذایی خواهید داشت.

2 اصول استفاده از دندان مصنوعی تکه ای

برای مراقبت و نگهداری دندان های مصنوعی تکه ای:

1- با استفاده از یک مسواک معمولی یا مسواک دندان مصنوعی و خمیر دندان یا محلول مخصوص شستشوی این دندان ها، روزانه همه ی پخش های پروتز را تمیز کنید.

– حواستان باشد که در حین کار دندان از دستتان نیوفتد، زیرا باعث شکسته شدن آن می شود.

3 اصول استفاده از دندان مصنوعی تکه ای

2- اجازه ندهید که دندان خشک شود.

زمانی که از دندان ها استفاده نمی کنید (معمولاً شب ها) دندان ها را در آب یا محلول مخصوص دندان بخیسانید. به هیچ وجه برای این کار از آب داغ یا وایتکس استفاده نکنید.

4 اصول استفاده از پروتزدندان

3- اگر مشکلی برای دندان پیش آمد، مثل شکستگی، خراش و غیره هیچگاه سعی نکنید خودتان آن را تعمیر کنید. حتماً دندان را برای تعمیر به دندانپزشک بسپارید.

در پایان برای اطلاع از چگونگی از بین رفتن و جلوگیری از ایجاد لکه روی دندان مصنوعی مقاله زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> جلوگیری از ایجاد لکه روی دندان مصنوعی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا

سلام چطور چسب یا پودر خمیری چسبیده به دندان طبیعی خود را پاک کنیم

نازی

خیلی جامع و کامل بود .مرسی .خیلی استفاده کردم.

دکمه بازگشت به بالا