تغذیهسلامت

چگونه با وجود جداکننده ارتودنسی در دهان غذا بخوریم؟

سپراتور یا سپریتور به فضا ساز یا جدا کننده ی ارتودنسی معروف است. باندهایی از جنس فلز یا پلاستیک هستند که به دور دندان های عقبی قرار گرفته تا فضاهایی را در بین دندان های عقبی ایجاد کنند. برای اینکه بتوان در این فضای به وجود آمده باندهای ارتودنسی را در اولین جلسه ی درمان قرار داد، این جدا کننده ها حس بدی ایجاد کرده (گویی چیزی لای دندان گیر کرده) و دندان ها را حساس و دردناک می کنند. به همین دلیل غذا خوردن با آنها نیز بسیار دشوار شده و باید مراقبت های تغذیه ای لازم در این مدت صورت گیرد تا مشکلی برای مراحل درمان به وجود نیاید. با ما در فن تریکس همراه باشید تا با نحوه ی غذا خوردن با وجود سپراتور در دهان آشنا شوید.

مراقبت های تغذیه ای لازم از سپراتور یا جدا کننده ی ارتودنسی

1- ابتدا با غذاهای نرم شروع کنید.

بعد از این که سپراتور در دهانتان گذاشته شد و به خانه برگشتید، برای مدیریت درد آن غذاهای بسیار نرم و آبکی بخورید تا لثه هایی که اکنون حساس و دردناک شده اند، کمتر درد بگیرند. این امر همچنین باعث می شود که جویدن غذا آرامتر و با شدت بسیار کمتری صورت گرفته و از دردهایی که ناشی از خوردن مواد خوراکی سفت و سخت به لثه هاست جلوگیری شود. همچنین غذاهای نرم و آبکی کمتر لای دندان گیر کرده و از این نظر نیز دردی احساس نمی شود.

– ماست، سوپ، اسموتی میوه و سبزیجات را جایگزین میوه ها و سبزیجات خام و خوراکی های سفت و سخت کنید.

– هرچه زمان می گذرد از حساسیت دندان ها کمتر شده و بیشتر می توانید غذاهای سفت را بخورید. اما خوردن غذاهای نرم در ابتدا باعث می شود زودتر و البته راحت و بدون درد به سپراتور عادت کنید.

1 مراقبت تغذیه ای از جداکننده ارتودنسی

2- غذاها را به قطعات کوچک و ریز خرد کنید.

ریز کردن غذاها کار را برای دندان آسان کرده و مدت زمان جویدن را کاهش می دهد. در نتیجه احساس ناخوشایند و دردناکی که در هنگام جویدن غذا با سپراتور دارید به حداقل می رسد.

– میوه ها و سبزیجاتی مثل سیب و هویج را خرد کرده و سعی نکنید یک سیب یا هویج یا امثال آن را به یک باره بخورید و آن را در فواصل زمانی تقسیم کنید.

– برای خوردن گوشت نیز بهتر است آن را ریز خورد کرده یا کوبیده شود. گوشت های استخوان دار را به هیچ وجه به دهان نکشید.

2 مراقبت تغذیه ای از جداکننده ارتودنسی

3- بسیار آرام بجوید.

عادت به غذا خوردن با وجود سپراتور بسیار سخت، ناراحت کننده و ناخوشایند است. بنابراین بسیار آرام غذا را بجوید تا این حس ناخوشایند را کاهش دهید. سریع جویدن و لقمه ی بزرگ در دهان گذاشتن خصوصاً در روزهای اول درد و ناراحتی بسیار زیادی را ایجاد خواهد کرد.

3 مراقبت تغذیه ای از جداکننده ارتودنسی

4- سعی کنید هر چیزی از جمله میوه و سبزیجات را بخار پز کرده و بعد بخورید.

میوه ها و سبزیجات بخش مهم و ضروری یک رژیم غذایی سالم می باشند. اما خوردن آنها با وجود سپراتور بسیار دشوار است. بخار پز کردن این مواد آنها را نرم کرده و خوردن را راحت تر می کنند.

4 مراقبت تغذیه ای از جداکننده ارتودنسی

5- بعد از غذا خوردن به دندان هایتان ور نروید.

معمولاً افراد عادت دارند بعد از غذا با خلال دندان، دندان ها را تمیز کنند. از آنجایی که سپراتورها در ابتدا حس ناخوشایندی را ایجاد کرده مانند آن که غذا در لای دندان گیر کرده است، شاید آنها را با غذا اشتباه گرفته و بیرون بیاورید.

– برای راحت تر کنار آمدن با این مسئله از خوردن غذاهایی که لای دندان گیر می کنند، مثل ذرت در دوره ای که سپراتور در دهانتان است خودداری کنید.

5 مراقبت تغذیه ای از جداکننده ارتودنسی

خودداری از مصرف بعضی غذاها

از خوردن موارد زیر هنگام وجود سپراتور در دهانتان خودداری کنید:

1- خوراکی هایی که چسبناک هستند را به هیچ وجه نخورید.

خوراکی های چسبناک به سپراتورها چسبیده و آنها را بیرون می کشد. آبنبات، کارامل، آدامس و هر چیزی که بافت چسبنده ای داشته باشد را موقتاً کنار بگذارید.

6 مراقبت تغذیه ای از جداکننده ارتودنسی

2- مصرف قند و نوشیدنی های شیرین را کاهش دهید.

قند و شکر به طور کلی برای دندان ها مضر بوده و باعث پوسیدگی می شود. از آنجایی که نمی توانید در این دوران از نخ دندان استفاده کنید، مصرف قند زیاد موجب پوسیدگی و ایجاد حفره در دندان ها می شود. بنابراین مصرف آن را کم کرده و بعد از هر بار مصرف نیز دهان را با دهانشویه بشویید. البته برای دندان هایی که سپراتور ندارد می توانید از نخ دندان استفاده کنید.

7 مراقبت تغذیه ای از جداکننده ارتودنسی

3- خوراکی های سفت و سخت را کنار بگذارید.

خوردن غذاهای سفت با وجود سپراتور بسیار سخت است. بیسکوییت، ذرت، آجیل، نان های سفت و سخت و هر چیز محکمی را در این دوران کنار بگذارید.

8 مراقبت تغذیه ای از جداکننده ارتودنسی

4- یخ نجوید.

برخی عادت به جویدن یخ دارند. باید بگوییم که این عادت باید در هنگام وجود سپراتور در دهان ترک شود. زیرا باعث بیرون آمدن آنها و ایجاد درد می شود.

9 مراقبت تغذیه ای از جداکننده ارتودنسی

5- از خوردن بلال دوری کنید.

بلال از جمله خوراکی هایی است که خوردن آن به راحتی سپراتور را جا می کند. پس این یک قلم را در این دوران به طور کلی حذف کنید.

10 مراقبت تغذیه ای از جداکننده ارتودنسی

مراقبت های لازم از سپراتور

1- جلو و عقب دندان ها را مسواک بزنید.

سپراتورها عمر طولانی نداشته و معمولاً بعد یک تا دو هفته از دهان خارج شده تا ارتودنسی قرار گیرد. در این مدت باید بعد از هر بار غذا خوردن دندان ها را با احتیاط و دقت مسواک بزنید.

11 مراقبت تغذیه ای از جداکننده ارتودنسی

2- مسواک معمولی نمی تواند سپراتور را خارج کند اما استفاده از نخ دندان در محل سپراتورها آنها را بیرون می کشد.

پس از نخ دندان در محل سپراتورها استفاده نکنید.

12 مراقبت تغذیه ای از جداکننده ارتودنسی

3- در صورتی که بعد از هر بار غذا خوردن درد بسیاری را احساس می کنید مسکن بخورید.

4- در صورت خارج شدن جدا ساز یا سپراتور حتماً به پزشک مراجعه کنید.

سپراتورها گاهی خارج می شوند که کاملاً طبیعی است. در این زمان حتماً به دندانپزشکتان مراجعه کرده و با او در میان بگذارید تا مشکلی برای درمانتان پیش نیاید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا