سلامت

آموزش استفاده از شمع گوش و تخلیه جرم گوش در منزل

نکات برگزیده مطلب
  • فن تریکس با شماست تا طرز استفاده از شمع گوش را به شما بیاموزد. شمع گوش رایجترین و قدیمی ترین روش تخلیه جرم گوش است. با این حال بسیاری از پزشکان با آن مخالفند. ابتدا با معایب و مزایای شمع گوش آشنا شوید. و پس از مشورت با پزشک خود از آن استفاده کنید.

جرم گوش یا همان سرومن ماده ی زرد رنگی به شکل موم است که به طور طبیعی در گوش وجود دارد. با این حال گاهی احساس می شود این ماده گوش ها را پر و سنگین کرده است. و گاهی نیز ممکن است در شنوایی مشکلی به وجود آورده و یا حتی باعث درد گوش و زنگ زدن گوش شود. که البته پیشنهاد می شود از پد گیاهی تسکین درد گوش استفاده کنید و با وز وز گوش بیشتر آشنا شوید. گاهی گوش میزان اضافی جرم را ترشح می کند. اما در مواقعی لازم است خودتان آن را تخلیه کرد. روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. مانند استفاده از شمع گوش و یا تخلیه جرم گوش با هیدروژن پراکسید .

شمع گوش یکی از رایجترین و قدیمی ترین آن ها است که در سرتاسر جهان از آن استفاده می شود. اگرچه در مورد میزان تاثیر این روش در بین پزشکان اختلاف نظر وجود دارد، اما بسیاری از آن ها معتقدند تخلیه جرم با شمع گوش روشی ایمن و موثر برای حفظ سلامت گوش است.

با فن تریکس همراه باشید تا شما را با نحوه تمیز کردن گوش با کاغذ و اتش یا همان شمع گوش و همچنین معایب و مزایای پاکسازی گوش با شمع مخصوص آشنا کنیم. با ما باشید…

محتویات مقاله:

هدف وب سایت فن تریکس از ارائه این مقاله آموزشی صرفا افزایش اطلاعات شما در این زمینه و آموزش استفاده از این روش بوده و استفاده از آن را نه رد و نه تایید می کند. توصیه می کنیم قبل از انجام این روش حتما با پزشک خود مشورت کنید.

نکاتی در مورد طریقه استفاده از شمع گوش و تخلیه جرم گوش در منزل

قبل از شروع مبحث و انجام هرکاری لازم می دانیم نکات زیر را یاد آور شویم:
– شمع گوش پاک کن دارای یک سر بزرگ و یک سر کوچک می باشد. انتهای کوچک این جرم گیر گوش را متناسب با سایز سوراخ گوش خود اندازه و برش بزنید.
– قبل از شروع کار حتما دست ها و گوشتان را بشویید. سرتان را با حوله بپوشانید و برای شروع، روی صندلی، صاف یعنی به گونه ای بنشینید که کمر عمود بر زمین باشد.
– یک ورقه کاغذ یا بشقاب کاغذی را برای محافظت از گوش روی گوشتان بگذارید. سپس شمع را داخل مجرای گوش بگذارید و اجازه دهید بسوزد. شمع را مرتبا بعد از سوختن قیچی کنید. در پایان نیز گوش خود را تمیز کنید.
– یادآور می شویم که برای تخلیه گوش و تمیز کردن گوش به جای استفاده از شمع گوش از روش های دیگری مثل قطره گوش، روغن زیتون یا گلیسیرین هم میتوانید استفاده کنید که در ادامه به تفصیل این روش ها نیز می پردازیم.

اما زمان آن رسیده تا روند استفاده از شمع گوش و جرم گیری گوش با شمع گوش را برایتان توضیح دهیم. ضمنا فراموش نکنید که در پایان مطلب حتما در قسمت دیدگاه ها به ما بگویید که چگونه شمع گوش بسازیم؟ آیا نحوه ساخت شمع گوش را می دانید؟ در بخش دیدگاه ها آن را با دوستان خود در میان بگذارید.

آگاهی از خطرات استفاده از شمع گوش

بهتر است قبل از هر کاری خطرات استفاده از شمع‌های مخصوص گوش را در نظر داشته باشید. طب جایگزین که طب سنتی زیرمجموعه ای از آن است، استفاده از شمع‌های مخصوص گوش را روشی موثر در از بین بردن جرم گوش می داند. اما پزشکان طب مدرن معتقدند این کار روشی بی اثر و خطرناک است. آگاهی از خطرات و نگرانی‌ های مربوط به استفاده از این روش می ‌تواند به شما کمک کند تصمیمی آگاهانه بگیرید.
– مطالعات متخصصین گوش و حلق و بینی در این زمینه نشان می دهد که شمع مخصوص گوش می تواند باعث سوختگی، انسداد مجرای گوش، عفونت گوش و سوراخ شدن پرده گوش شود. حتی اگر از آن مطابق با دستورالعمل آن استفاده شود.

به یاد داشته باشید که در زمان استفاده از شمع گوش از فرد دیگری بخواهید به شما کمک کند. این کار می تواند خطر سوختگی و آسیب وارده به گوش را به حداقل برساند. انجام این کار به تنهایی توصیه نمی شود.

آمادگی برای استفاده از شمع گوش

1- اما به طریقه استفاده شمع گوش بپردازیم. انتهای کوچک شمع‌ها را مطابق با سایز سوراخ گوشتان اندازه بزنید. انتهای شمع باید داخل گوش کاملا فیت شود و مجرای گوش را پر کند. برای این کار سایز انتهای شمع را کمی بزرگتر از سایز گوش بگیرید. با این کار فرآیند ایمن تر و موثرتر انجام می شود.
– مطمئن شوید ابتدا و انتهای شمع کاملا باز بوده و داخل آن چیزی نباشد. اگر مانعی داخل آن وجود دارد حتما آن را از داخل مجرای شمع‌گوش خارج کنید.

بریدن انتهای شمع گوش مطابق با سوراخ گوش‌ها

2- قبل از اینکه به آموزش روش استفاده از شمع گوش ادامه دهیم، بیاد داشته باشید که حتما قبل از انجام کار دست ها و گوش را کامل تمیز کنید. این کار از گسترش باکتری هایی که باعث ایجاد عفونت می شوند جلوگیری می کند. بنابراین دست ها باید کاملا تمیز باشند. برای تمیز کردن گوش هم از یک دستمال مرطوب استفاده کنید.

– اگر صابون ضد باکتریایی دارید، حدالامکان از آن استفاده کنید.

3- سر، موها، شانه و بالاتنه را بپوشانید. از یک حوله مرطوب برای پوشاندن سر استفاده کنید. این کار از برخورد شعله شمع به موها جلوگیری می کند. همچنین پارافین شمع‌های مخصوص گوش باعث سوختن بدنتان نمی شود.

پوشاندن سر و بالاتنه در حین استفاده از شمع‌های مخصوص گوش‌ها

4- صاف بنشینید. نشستن به گونه ای که کمرتان عمود بر زمین باشد باعث می شود روندکار هرچه راحتتر و ایمن تر انجام شود. زیرا خاکستری که از شمع گوش میریزد با بدنتان برخورد نخواهد کرد.

عمود بودن کمر با زمین در حین مصرف شمع‌های مخصوص گوش‌ها

5- ناحیه اطراف و پشت گوش را 30 ثانیه ماساژ دهید. این ماساژ هم باعث آرامش شما می شود و هم گردش خون در ناحیه گوش را تحریک می کند.

ماساژ دادن اطراف گوش‌ها

6- یک بشقاب کاغذی را روی گوش بگذارید. وسط آن را به اندازه قطر انتهای شمع و سوراخ گوشتان سوراخ کنید. بشقاب از گوشتان در برابر سوختگی با شمع گوش محافظت می کند.

سوراخ کردن بشقاب کاغذی برای شمع گوش

طرز استفاده شمع گوش

1- انتهای مخروطی شمع را داخل سوراخ بشقاب و سپس داخل سوراخ گوش بگذارید. درحالت نشسته شمع باید زاویه ای حدودا 30 درجه داشته باشد.

زاویه 30 درجه شمع گوش

2- از فرد دیگری بخواهید شمع را روشن کند.
– دقت داشته باشید که شمع گوش زمانی به درستی سرجای خود قرار گرفته است که هیچگونه دودی از انتهای مخروطی شمع و گوشتان خارج نشود. مهم است که شمع حتما فیت گوش باشد.
– از آن جایی که بسیار مهم است حین انجام کار در پوزیشنی راحت و مناسب قرار داشته باشید، اگر به هر دلیلی احساس راحتی نمی کردید، شمع را درآورید. پوزیشن خود را تنظیم کنید. سپس مجدد فرآیند را یا با همان شمع یا با شمع دیگری انجام دهید.

3- شمع باید حدود 15 دقیقه بسوزد. 15 دقیقه زمان برای سوختن شمع کافی است تا هم خطر سوختگی گوش با شمع را به حداقل برساند و هم حداکثر جرم را از گوش خارج کند.

حداکثر 15 دقیقه از شمع گوش استفاده کنید

4- هر دو اینچ (5 سانتی متر) از شمع که می سوزد را داخل ظرف آبی قیچی کنید. تا پارافین شمع روی پوستتان نریزد و باعث سوختگی نشود. با احتیاط شمع را از گوش درآورید، قیچی کنید و مجددا داخل گوش بگذارید.

قسمت سوخته شمع گوش را ببرید

5- اجازه دهید شمع آنقدری بسوزد که 7.5 تا 10 سانت از آن باقی بماند. سپس آن را در ظرف آب خاموش کنید تا نسوزید.
– در حین سوختن شمع هرچند وقت یک بار انتهای شمع را چک کنید تا مسدود نشده باشد. در صورت لزوم، از یک خلال دندان برای باز کردن سریع دهانه شمع مخصوص گوش و قرار دادن مجدد شمع در گوش استفاده کنید.

شمع گوش را در ظرف آب خاموش کنید

6- جرم ها را روی شمع مشاهده می کنید. هنگامی که شمع را از گوش درمی آورید می توانید مخلوطی از جرم گوش، پارافین شمع، چرک و باکتری های گوش را مشاهده کنید.

تخلیه جرم گوش با استفاده از شمع گوش

اتمام پاکسازی گوش با شمع گوش

1- به همین راحتی نحوه استفاده شمع گوش را آموختید. بعد از اتمام کار ناحیه بیرونی و مجرای گوش را با گوش پاک کن تمیز کنید و مطمئن شوید هیچ چیزی داخل مجرای گوش باقی نمانده باشد. فقط این کار را با احتیاط انجام دهید تا اگر جرمی در گوش وجود دارد آن را بیشتر به داخل نرانید. هیچ وقت گوش پاک کن را عمیقا وارد گوش نکنید.

خارج کردن چرک گوش‌ها با گوش پاک کن

2- همین روند را برای گوش دیگر هم تکرار کنید. اگر آن یکی گوشتان را هم جرم گرفته همین روند را دقیقا طبق دستورالعمل روی پک شمع‌های مخصوص گوش و نکات گفته شده، برای گوش دیگر هم انجام دهید تا هیچگونه آسیبی به گوش‌هایتان وارد نشود. می توانید مجددا از متن آموزش استفاده از شمع گوش در همین مقاله استفاده کنید.

3- از شمعهای مخصوص گوش به هیچ عنوان برای پاکسازی جرم گوش‌های کودکان استفاده نکنید. نحوه مراقبت و درمان عفونت گوش کودکان را بیاموزید. و برای خارج کردن اجسام از گوش کودکان از روش های مخصوص به خود استفاده کنید.

4- اگر وسایلی (لوله‌ها، وسایل شنوایی و غیره) از طریق جراحی در گوش‌هایتان کاشته شده‌اند، به هیچ عنوان از شمع‌های مخصوص گوش‌ها استفاده نکنید.

حالا که آموختیم با شمع‌های مخصوص، چگونه چرک گوش را خارج کنیم ، به آموزش روش های دیگری برای این کار می پردازیم.

تخلیه جرم گوش با ساده ترین روش ها

نحوه استفاده از شمع گوش را آموختید؟ حالا روش های دیگری را برای جرمگیری و شستشوی گوش بیاموزید.

تمیز کردن گوش با دستمال و آب

از دستمال استفاده کنید. دستمال ساده ترین و بهترین روش برای تمیز کردن گوش است که به راحتی جرم های داخل و بیرون گوش را از بین می برد. دستمال را با آب گرم مرطوب کنید و دور انگشتتان بپیچید. سپس به آرامی و با احتیاط ابتدا قسمت بیرونی گوش و سپس داخل آن را تمیز کنید.

از قطره گوش برای تخلیه جرم گوش استفاده کنید

از یک قطره گوش استفاده کنید. قطره گوش برای افرادی که میزان جرم گوششان کم تا متوسط است گزینه خوبی است. اغلب این قطره ها محلول های پروکساید یا روغن های معدنی هستند. پروکساید جرم گوش را حل نمی کند اما به حرکت آن به سمت بیرون کمک می کند.
– برای استفاده از قطره به پهلو بخوابید و حوله ای زیر سرتان بگذارید و مقداری از محلول را در گوش بچکانید. حال صدای حباب میشونید و گوشتان شروع به گرم شدن می کند که کاملا طبیعی است. سرتان را برگردانید تا گوش روی حوله قرار گیرد و محلول و جرم های گوش روی آن بریزد.
– روش های بسیاری برای خارج کردن جرم گوش همچون استفاده از شمع گوش و سایر روش های مرسوم وجود دارد. اما دقت کنید که در صورت مشاهده ترشحات غیر طبیعی گوش پس از انجام این روش ها، فورا به پزشک مراجعه کنید.

از قطره گوش برای تخلیه جرم گوش‌ها استفاده کنید

از روغن بچه یا گیلیسیرین برای تخلیه جرم گوش استفاده کنید

روغن های ساده خانگی مثل روغن بچه یا قطره گلیسیرین هم راه حل های مناسبی است. این محصولات جرم های گوش را نرم کرده و به پاک شدن هرچه راحتتر کانال گوش کمک می کنند.
– برای این کار چند قطره روغن در گوش ها بچکانید و اجازه دهید چند دقیقه ای بماند. سپس به راحتی با دستمال روغن و جرم ها را از داخل گوش پاک کنید.
– روغن زیتون هم گزینه مناسبی است. اما مطالعه ای نشان داده تاثیر آب در نرم و خارج کردن جرم ها از گوش بیشتر از روغن زیتون است!
– دقت داشته باشید که هیچ مطالعه ای در مورد میزان مفید بودن استفاده از روغن ها برای این منظور وجود ندارد. بنابراین توصیه می شود از این روش در دفعات کمی استفاده کنید.

شستشوی گوش با آب

شست شو با آب، قدیمیترین و رایجترین روش تخلیه چرک گوش است. و در بسیاری از مواقع بهتر از شمع گوش عمل میکند. اگر جرم گوش هایتان زیاد است بهترین روش، شست و شوی گوش ها با آب است.
– برای این کار سرنگی را با آب هم دمای بدن پر کنید. استفاده از آب سردتر یا گرم تر ممکن است باعث سرگیجه شود.
– مانند تصویر صاف بایستید و سرتان را کمی خم کنید. گوش را به سمت بالا بکشید تا مجرای گوش باز شود و آب در مسیری صاف و مستقیم به داخل ریخته شود.
– با سرنگ کمی آب داخل مجرای گوش یعنی جایی که جرم ها انباشته شده اند بریزید. سپس سر را به سمت دیگر خم کنید تا آب بیرون بریزد.
– چندین بار این کار را تکرار کنید تا گوش کاملا شسته شود.
– مطالعات نشان می دهد اگر قبل از شستشوی گوش، با چکاندن چند قطره روغن یا آب داخل گوش آن را به اصطلاح بخیسانید، جرم ها بهتر و راحتتر از بین خواهند رفت.
– دقت داشته باشید هرگز برای شستشوی گوش از دستگاه واتر جت دندان استفاده نکنید.

شستشوی گوش‌ها با آب

تمیز کردن گوش به روش وکیوم

پوار گوش یا بینی و یا همان فین گیر هم وسیله ای است که به راحتی می توانید از داروخانه تهیه کرده و استفاده کنید. این وسیله چون حالتی مکنده دارد ممکن است برای خارج کردن جرم گوش هم به کار آید. پیشنهاد میکنیم این گزینه را نیز بجای شمع گوش امتحان کنید.

تمیز کردن گوش‌ها به روش وکیوم

این نکات را رعایت کنید

بعد از اتمام کار حتما گوش هایتان را خشک کنید. بسیار مهم است که بعد از تمیز کردن گوش و درآوردن جرم های آن، گوش ها را به صورت کامل خشک کنید. این کار از ایجاد عفونت گوش یا بروز دیگر مشکلات جلوگیری میکند.
– برای خشک کردن گوش ها می توانید از باد بسیار ملایم سشوار استفاده کنید.

از تمیز کردن مکرر گوش یا استفاده از ابزار برای این کار خودداری کنید. گوش انسان برای جلوگیری از بروز عفونت به مقدار معینی جرم احتیاج دارد. بنابراین دائما از گوش پاک کن یا ابزارهای دیگر برای پاک کردن گوش استفاده نکنید تا این مقدار مورد نیاز جرم از بین نرود.
– گوش هایتان را هرچندوقت یک بار و فقط زمانی که احساس می کنید نیاز است تمیز کنید. بنابراین اگر احساس می کنید گوش هایتان هر روز به تمیز کردن نیاز دارد و حجم جرم آن زیاد است حتما به پزشک مراجعه کنید.
– استفاده از گوش پاک کن برای تمیز کردن گوش توصیه نمی شود. زیرا ممکن است به جای خارج کردن جرم آن ها را بیشتر به سمت داخل هدایت کند. اما در صورت ضرورت حدالامکان از گوش پاک کن فنری استاندارد استفاده کنید.

– به سلامت گوش خود اهمیت دهید و همیشه آن را تمیز نگه دارید. اگر از گوش گیر استفاده می کنید همیشه قبل از استفاده گوش گیر را ضد عفونی کنید و از گوش گیر مناسب استفاده کنید. همیشه اقدامات لازم را برای جلوگیری از عفونت پیرسینگ گوش انجام دهید و نحوه مراقبت از پیرسینگ گوش را بیاموزید.

معاینه و تخلیه جرم گوش توسط پزشک

با پزشک خود در ارتباط باشید. اگر خودتان نمی توانید با روش های گفته شده گوش هایتان را تمیز کنید و جرم آن ها را درآورید و یا اگر دچار کم شنوایی شده اید حتما به پزشک مراجعه کنید. او می تواند درمان هایی بی خطر، موثر و بدون درد را برایتان انجام دهد.

حالا نوبت شماست. نظر شما در رابطه با نحوه ساخت شمع گوش با کاغذ و پارافین چیست. چگونه شمع گوش درست کنیم ؟ کدامیک از شما اطلاعی در این زمینه دارید؟ آن را در قسمت دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

سخن پایانی

بسیاری از همراهان عزیز درخواست هایی با عناوین گوناگون مانند آموزش جرم گیری گوش با کاغذ و پارافین ، پاك كردن گوش با اتش ، تخلیه جرم گوش با آتش ، طریقه مصرف شمع گوش ، فیلم شمع گوش ، آموزش شمع گوش و تخلیه جرم گوش با کاغذ ارسال کرده بودند. که این نشان دهنده اهمیت موضوع و نیاز به افزایش آگاهی در این زمینه می باشد. فن تریکس هم در این مقاله سعی کرده به ساده ترین حالت ممکن شما را با شمع گوش و طرز استفاده از شمع گوش آشنا کند. امیدواریم ازاین مطلب نهایت استفاده را برده باشید و آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. در پایان پیشنهاد می کنیم نحوه تخلیه خون گوش گل کلمی را نیز باموزید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
7 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
افسانه

من انجام دادم. یه ذره سوزش و خارش داره. ولی باحال بود. البته من خودم انجام ندادم. باید برید کیلینیک یا پیش کسانی که حتما حرفه ای این کار باشن.

طلاکش

این شمع کاغذی چطور باید ۱۵ دقیقه بسوزه؟

ایرانی

کاغذ ان آغشته به پارافینه و خیلی آرام میسوزه

خان داداش

سلام ضمن تقدیر و تشکر از مطالب آموزنده شما، یه نکته کوچیک قابل تذکره قطعا کسی ک این روش رو با چشم خودش دیده، بلده و تجربه اش کرده،. حتما با خوندن این متن منظور شما رو کاملا متوجه میشه اما برای شخصی که برای اولین بار با این روش… بیشتر بخوانید.

انوشه

عالی بود سپاس

Anoosh_a_s@yahoo.com

جالب بود سپاس

محسن

منظور از شمع همون کاغذه دیگ نه؟اخه ی وجب کاغذ چطور پونزده دیقه دووم بیاره تو اتیش؟

دکمه بازگشت به بالا