سلامت

چگونه چرک و جرم های گوش را با هیدروژن پراکسید تخلیه کنیم؟

جرم گوش به طور طبیعی در مجرای گوش همه ی افراد به وجود می آید، اما اگر از حد معین بیشتر شود ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در شنوایی، عدم راحتی فرد و افزایش خطر عفونت گوش شود. بسیاری از افراد از شمع گوش و یا از گوش پاک کن استفاده می کنند، اما گوش پاک کن چرک ها و جرم ها را بیشتر به عمق مجرای گوش فرو برده و می تواند باعث ایجاد صدمه به گوش شود. روش بهتر، استفاده از هیدروژن پراکسید است. اگر نکات لازم برای استفاده از این محلول را رعایت کنید، پاک کردن گوش ها با هیدروژن پراکسید، می تواند ایمن و مؤثر باشد.

آماده شدن برای شستشوی گوش

1- قبل از اینکه کاری بکنید، با پزشک خود مشورت کنید.

جرم گوش یک مخاط دفاعی برای جلوگیری از ورود باکتری ها و قارچ ها به درون گوش است. به ندرت حالتی پیش می آید که آنقدر جرم گوش داشته باشید که نیازی به خارج کردن آن وجود داشته باشد. با این حال اگر گوش درد داشته یا احساس پرشدگی و فشار در گوش خود دارید و یا در شنوایی تان اختلالی به وجود آمده است، به پزشک مراجعه کرده تا مشکلات را تشخیص دهد.

– تخلیه جرم گوش توسط یک دستیار پزشک با ایمنی بیشتری انجام خواهد شد.

– اگر مشکل گوش شما ناشی از وجود جرم گوش اضافی نباشد، استفاده از هیدروژن پراکسید می تواند آسیب رسان باشد.

– اگر پزشک شما این اجازه را به شما داد، می توانید در خانه از هیدروژن پراکسید برای شستشوی گوش خود استفاده کنید.

2- یک کیت شستشوی گوش خریداری کنید.

معمولاً داروخانه ها کیت های آماده ی شستشوی گوش داشته که به راحتی می توان از آن ها استفاده کرد.

1 شستشوی گوش با هیدروژن پراکسید

3- مواد لازم را تهیه کنید.

فرآیند شستشو حدود 30 تا 40 دقیقه به طول خواهد انجامید.

برای شستشوی گوش، مواد زیر را خریداری و آماده کنید:

– یک روغن برای نرم کردن جرم های گوش مانند روغن معدنی، روغن بچه، روغن زیتون و یا گلیسیرین

– هیدروژن پراکسید

محلول پراکسید مصرفی باید رقیق شده باشد. دقت داشته باشید که غلظت های زیر 3% را تهیه کنید.

– دو کاسه ی بزرگ
– یک قطره چکان
– یک سرنگ حبابی پلاستیکی
– یک دستمال تمیز

4- روغن و محلول پراکسید را کمی گرم کنید.

ریختن مایعات سرد درون گوش می تواند ناخوشایند باشد، لذا قبل از استفاده روغن و محلول پراکسید، آنها را کمی گرم کنید. دو کاسه را پر از آب گرم کرده و بطری پراکسید را در یکی از آنها و بطری روغن را درون کاسه ی دیگر قرار داده و چند دقیقه منتظر بمانید تا گرم شوند.

قبل از ریختن روغن یا محلول پراکسید در داخل گوش، کمی از آنها را روی دست خود ریخته تا بیش از حد داغ نباشند.

2 شستشوی گوش با هیدروژن پراکسید

شروع فرآیند شستشو

1- در موقعیت مناسب قرار بگیرید.

گردن خود را کمی به پهلو خم کرده تا گوشتان رو به بالا قرار بگیرد. دستمال یا حوله را زیر سر یا روی شانه تان قرار داده تا اگر مایعی ریخت، روی حوله بریزد.

2- جرم های گوش خود را با روغن نرم کنید.

روغن گرم را درون قطره چکان ریخته و دو قطره از آن را درون گوش بریزید. سر خود را به شکل مایل نگه داشته تا روغن به خوبی وارد گوش شما شود و حدود 3 دقیقه منتظر بمانید.

قطره چکان را خیلی درون مجرای گوش خود فرو نبرید. دهانه ی قطره چکان را نزدیک مجرای گوش و کمی داخل آن برده و روغن را درون گوش بچکانید. اسپس جازه دهید تا داخل گوش جاری شود.

3 شستشوی گوش با هیدروژن پراکسید

3- پراکسید گرم را داخل گوش بریزید.

مقدار کمی هیدروژن پراکسید را داخل قطره چکان ریخته و خیلی آرام داخل همان گوش بریزید و 10 دقیقه صبر کنید.

زمانی که هیدروژن پراکسید را درون گوش می ریزید، ممکن است احساس خارش و یا قلقلک پیدا کنید. همچنین ممکن است صدایی شبیه جوشیدن آب بشنوید.

4 شستشوی گوش با هیدروژن پراکسید

4- جرم های گوش را با آب گرم تخلیه کنید.

زمانی که سر و صدا ها متوقف شد، مقداری آب گرم را درون سرنگ حبابی بریزید. سرتان را به شکل مایل بالای سینک نگه داشته و سرنگ را با زاویه 45 درجه نسبت به مجرای گوش قرار دهید. سپس آب گرم را داخل گوش بریزید. گوش بیرونی خود را با دست دیگر کمی به طرف بالا و عقب کشیده تا مجرای گوش شما در راستای مستقیم قرار بگیرد و آب گرم راحت تر وارد گوش شود.

5 شستشوی گوش با هیدروژن پراکسید

5- محتویات گوش خود را خالی کنید.

اجازه دهید آب، پراکسید و روغن درون گوشتان بیرون بریزد. ممکن است جرم های گوشتان نیز به حالت مایع از گوشتان خارج شود. در این مرحله نیز برای تخلیه بهتر محتویات داخل گوش، بهتر است گوش بیرونی خود را به سمت بالا و عقب بکشید و منتظر بمانید تا همه ی مواد تخلیه شوند.

6 شستشوی گوش با هیدروژن پراکسید

6- گوشتان را با احتیاط خشک کنید.

گوش بیرونی خود را با یک دستمال، تمیز و خشک کنید. برای خشک کردن مجرای گوش خود، می توانید از سشوار استفاده کنید. اما دقت داشته باشید که سشوار را روی کمترین و سرد ترین درجه ی خود قرار داده و خیلی به گوش نزدیک نکنید.

7 شستن گوشها با هیدروژن پراکسید

7- گوش دیگرتان را نیز به همین روش شستشو دهید.

در صورت نیاز روغن و محلول پراکسید را دوباره گرم کنید.

8- این فرآیند را به دفعات مورد نیاز تکرار کنید.

ممکن است لازم باشد این فرآیند را چندین بار تکرار کرده تا جرم گوشتان نرم شود و اکثر یا کل آن از گوش تخلیه شود. می توانید این فرآیند را طی چند روز متوالی تکرار کنید. اگر پس از چند بار تکرار این فرآیند، علائم موجود برطرف نشد باید به پزشک خود مراجعه کنید.

زمانی که گوشتان کاملاً تمیز شد، شستشوی گوش را به طور ماهیانه انجام دهید.

اگر از ترشحات بیش از حد گوش رنج می برید (و نه مشکلات و بیماری های دیگر گوش) می توانید هفته ای یک بار دو قطره از روغن را داخل هر گوش ریخته و با آب گرم شستشو دهید. دقت داشته باشید که استفاده از هیدروژن پراکسید در فواصل زمانی کوتاه تر از یک ماه، باعث خشکی گوش می شود.

9- اگر بیماری “گوش شناگر” دارید، می توانید به شکل هفتگی از محلول پراکسید استفاده کنید.

گوش شناگر یک عفونت گوش خارجی است (از پرده ی گوش به سمت خارج) که بسیاری از افراد در اثر شنا کردن، به آن مبتلا می شوند. اگر به گوش شناگر مبتلا شده اید و یا سابقه ی آن را دارید، شستشوی هفتگی گوش با هیدروژن پراکسید می تواند جلوی عفونت را بگیرد.

همچنین می توان به عنوان پیشگیری از عفونت، قبل از شنا کردن یک یا دو قطره روغن داخل هر گوش بریزید.

استفاده ی ایمن از محلول پراکسید

1- اگر پوست حساسی دارید، کمی روغن معدنی و یا روغن بچه به محلول پراکسید اضافه کنید.

پراکسید باعث خشکی پوست می شود و اگر پوست حساسی داشته باشید ممکن است باعث ایجاد خارش شود. برای رفع این مشکل، قبل از استفاده پراکسید چند قطره روغن به آن اضافه کنید. اگر تأثیری نداشت، باید روش دیگری را برای شستشوی گوش خود انتخاب کنید.

می توانید تنها از آب گرم و یا سرم سالین برای شستشوی گوش استفاده کنید. می توانید با حل کردن نصف قاشق چای خوری نمک در یک فنجان آب جوش، یک محلول آب نمک رقیق برای شستشوی گوش تهیه کنید.

8 شستن گوشها با هیدروژن پراکسید

2- اگر علائمی از عفونت گوش دارید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

اگر عفونت گوش دارید، سعی نکنید با محلول پراکسید گوشتان را تمیز کنید. در اینصورت باید به پزشک مراجعه کرده تا معاینه شوید و در صورت نیاز برایتان آنتی بیوتیک تجویز کند.

علائم عفونت گوش عبارتند از:

– گوش درد به خصوص زمان دراز کشیدن
– کاهش شنوایی
– تخلیه گاه و بی گاه مایع از گوش
– احساس پر شدگی و فشار درون مجرای گوش
– تب

عفونت گوش کودکان را می توان با گریه کردن و دست کردن داخل گوش، ناراحتی در خواب، کاهش شنوایی و کاهش عکس العمل نسبت به صداهای محیط، تب 38 درجه و یا بالاتر، عدم تعادل، بی اشتهایی و یا اظهار سردرد، تشخیص داد.


همچنین می توانید برای اطلاع از آرام کردن کودک دچار عفونت گوش به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> مراقبت از کودک دچار عفونت گوش <<<


3- اگر پرده ی گوشتان سوراخ شده است، گوش خود را همواره تمیز و خشک نگه دارید.

اگر درد شدید و فزاینده ای در گوش خود احساس می کنید که ناگهان تسکین یافته و دوباره تکرار می شود و یا مایعاتی از گوشتان خارج می شود و صدایی نمی شنوید، احتمال پارگی پرده ی گوش وجود دارد. پارگی های جزئی گوش معمولاً خود به خود درمان می شوند، اما در بعضی موارد ممکن است به عمل جراحی نیاز باشد. تا زمان رسیدگی به پارگی گوشتان باید آن را تمیز و خشک نگه دارید.

اگر گوش خود را گرومت گذاری کرده اید، نباید از محلول پراکسید استفاده کنید. در برخی موارد در صورت بروز عفونت های مکرر گوش، لازم می شود وله ی تو خالی کوچکی با عمل جراحی درون پرده ی گوش قرار گرفته که به آن گرومت گذاری گفته می شود. در حالت کلی اگر تا به حال هرگونه عمل جراحی گوش داشته اید، از محلول هیدروژن پراکسید استفاده نکنید.

9 شستن گوشها با هیدروژن پراکسید

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی

عالی بود

ابراهیم مکوندی

مقاله بسیار جالبی بود و مورد استفاده قرار گرفت.تشکر

دکمه بازگشت به بالا