حیوانات و جانوران

چگونه سگ خود را برای رفتن به دامپزشکی آماده کنیم؟

رفتن به دامپزشکی می تواند برای سگ ها تجربه ای ترسناک و برای صاحب سگ نیز تجربه ای پر از استرس باشد. اما با کمی برنامه ریزی و مدیریت می توانید کاری کنید که سگتان برای دامپزشکی آمادگی پیدا کند و نترسد. با فن تریکس همراه باشید تا روش های آماده کردن سگ برای رفتن به دامپزشکی را به شما آموزش دهیم.

به سگ بیاموزید از دامپزشک نترسد.

1- به سگتان یاد بدهید با لمس شدن بدنش و دستی که به سمت او دراز می شود نترسد.

پیش سگتان بایستید، دستانتان را به سمت او گرفته و صبر کنید تا به سمت دستتان بیاید. زمانی که دستتان را بو می کشد و یا آن را لیس می زند، با حرف هایی مثل “آفرین سگ خوب” او را تشویق کنید. سپس برای چند لحظه دستتان را پشت سرتان قایم کرده و دوباره دستتان را جلو بیاورید تا سگتان به سمت دستتان بیاید و آن را بو بکشد.

– این کار را آنقدر تکرار کنید تا هر وقت که دستتان را به سمت سگتان گرفتید، به سمت شما بیاید و هر دفعه که سگتان به سمت دستتان آمد او را تشویق کنید.

– بعد از اینکه سگتان این کار را یاد گرفت، فاصله خود را با او بیشتر کرده تا سگ برای نزدیک شدن به شما چند قدم راه برود.

– می توانید به دامپزشک بگویید زمانی که قصد معاینه سگتان را دارد، همان جملات “آفرین سگ خوب” را تکرار کند و دستش را جلو بگیرد تا سگ به او نزدیک شود.

1 آماده کردن سگ برای رفتن به دامپزشکی

2- هنگام دست زدن و معاینه پنجه ها، دهان و گوش های سگ به او جایزه بدهید.

به آرامی لب های سگ را بالا برده تا دندان هایش را ببینید. گوش هایش را معاینه کرده و پنجه هایش را بررسی کنید. حین این کار او را با جملات تشویق کننده آرام کنید و برای رفتار های خوبش و آرام ماندنش به او خوراکی مورد علاقه اش را جایزه بدهید.

– ممکن است سگتان در برابر این کار مقاومت کند، اما شما باید صبور باشید. به محض اینکه سگتان آرام شد و اجازه این کار را به شما داد، به او جایزه بدهید تا بفهمد به خاطر آرام بودنش به او پاداش داده اید. اگر سگتان مضطرب به نظر می رسد، برای 20 تا 30 دقیقه به او استراحت دهید و دوباره این کار را تکرار کنید.

– اگر سگتان مقاومت کرد او را تنبیه نکنید. هدف شما این است که به او یاد دهید اگر صبور و آرام باشد به او جایزه می دهید. تنبیه می تواند وضعیت را بدتر و کار شما را طولانی تر کند.

2 آماده کردن سگ برای رفتن به دامپزشکی

3- آمادگی بغل شدن را برای سگتان به وجود بیاورید.

اگر سگتان به بغل شدن عادت ندارد، باید قبل از اینکه او را به دامپزشکی ببرید او را برای این کار آماده کنید. به آرامی این کار را انجام دهید؛ برای این کار یک اسم مخصوص گذاشته و هنگامی که می خواهید او را بغل کنید اسم را به زبان بیاورید تا سگ متوجه شود می خواهید او را بغل کنید. هیچگاه سگتان را ناگهانی و بدون آمادگی بغل نکنید.

– اگر سگ کوچک یا متوسطی داشته باشید، احتمالاً دامپزشک او را روی تخته معاینه قرار خواهد داد. اما اگر سگ بالغ و بزرگی دارید لازم نیست بغل شدن را به او آموزش دهید، زیرا دامپزشک روی زمین و بدون بغل کردن او را معاینه خواهد کرد.

3 آماده کردن سگ برای رفتن به دامپزشکی

4- به سگتان یاد دهید روی یک میز آرام باشد.

بعد از اینکه سگتان به بغل شدن عادت کرد، او را بغل کرده و روی یک میز بگذارید و به او جایزه بدهید تا بفهمد میز یک چیز خوبی است. بعد از چند ثانیه او را زمین گذاشته و این کار را تا جایی انجام دهید که سگتان روی میز آرام به نظر برسد و بی قراری نکند.

– از میزهای کم ارتفاع شروع کنید و کم کم ارتفاع میز را بالا ببرید. مواظب باشید تا سگ از میز پایین نیافتد. اگر سگتان خواست از میز پایین بپرد، مراقب او باشید.

5- سگتان را به ایستادن روی ترازو عادت دهید.

اگر سگتان مطیعانه و با آرامش رفتار کرد، به آن ها جایزه بدهید. جایزه را پیش ترازو نگه داشته و او را با حرف زدن به سمت ترازو بیاورید. زمانی که سگ روی ترازو آمد، به او آفرین یا کلمه های تشویق کننده بگویید وجایزه اش را به او بدهید.

– سگتان را مجبور به این کار نکنید. صبور باشید و بدون تنبیه و با جایزه دادن سگتان را تشویق به انجام این کار کنید. اگر ترازو ندارید، بعد از اینکه دامپزشک در مطب وزن سگتان را اندازه گیری کرد، با یک جایزه بزرگ او را دلگرم کنید.

4 آماده کردن حیوانات خانگی برای رفتن به دامپزشکی

6- قبل از معاینه، سگتان را با دامپزشک آشنا کنید.

از دامپزشک بخواهید اگر کمی وقت دارد، قبل از روز معاینه کمی با سگتان وقت بگذارند.

– اگر سر دامپزشک شلوغ بود، به او اصرار نکنید. اگر دامپزشک در اولین دیدار هم با مهربانی و آرامش با سگتان رفتار کند، می تواند بی قراری سگ را کم کند.

آماده شدن برای وقت معاینه

1- در مورد غذا خوردن یا نخوردن سگتان از دامپزشک سوال کنید.

روز قبل از معاینه از دامپزشک بپرسید که آیا باید به سگتان غذا بدهید یا خیر. برخی از معاینات ملزم این هستند که سگ 6 تا 12 ساعت قبل از معاینه چیزی نخورده باشد.

– آب را فراموش نکنید. اگر سگ مجبور است قبل از معاینه غذا نخورد، حتماً آب تازه برای او فراهم کنید.

2- به درخواست دامپزشک نمونه ای از مدفوع سگ را جمع آوری کنید. طی 12 ساعت قبل از معاینه اگر لازم بود کمی مدفوع سگ را برای نمونه جدا کنید و داخل یک پلاستیک یا ظرف درب دار نگه دارید. حتماً دستانتان را بعد از این کار بشویید.

– ممکن است لازم شود نمونه را در جای خنکی مثل یخچال نگهداری کنید. نمونه را در چند پلاستیک قرار داده و در دورترین فاصله نسبت به غذاها نگهداری کنید. قبل از تهیه نمونه حتماً به دامپزشک زنگ زده تا ببینید آیا واقعاً لازم است این کار را انجام دهید یا خیر. اگر خودتان نمی توانید این کار را انجام دهید، از دامپزشک درخواست کنید که هنگام معاینه و در بخش مخصوص مقداری از مدفوع را نمونه برداری کند.

– برای تهیه نمونه ادرار هم همین کارها را انجام دهید. بهترین زمان برای نمونه گیری ادرار اول صبح است. یک ظرف مخصوص از آزمایشگاه یا داروخانه تهیه کنید. حین نمونه گیری ادرار حتماً دستکش به دست کنید.

3- در صورت نیاز سوابق پزشکی سگتان را به همراه داشته باشید.

برنامه غذایی یا سابقه مصرف دارو یا اسکن و عکسی را که از سوابق پزشکی سگتان در اختیار دارید، در صورت نیاز به همراه داشته باشید.

– اگر برای اولین بار است که به دامپزشکی می روید یا دامپزشک خود را عوض کرده اید، باید مدارک را به همراه داشته باشید.

کاهش استرس در اتاق انتظار

1- روز ملاقات فعالیت های عادی روزهای دیگر را انجام دهید.

اگر تغییری در پیاده روی روزانه یا وعده های غذایی ایجاد کنید، سگتان می فهمد که آن روز با روزهای دیگر فرق دارد و ممکن است مشکلی پیش آمده باشد.

– یک پیاده روی سریع با سگتان می تواند انرژی او را پایین آورده و کاری کند تا سگ حین معاینه آرام تر باشد.

– اگر نباید قبل از معاینه به سگتان غذا بدهید، می توانید با بازی کردن و انجام سایر فعالیت ها او را مشغول کنید.

2- سگتان را با جایزه یا اسباب بازی مورد علاقه شان آرام نگه دارید.

اگر سگ در اتاق انتظار مطب دامپزشک شروع به پرخاش کردن و واق واق کردن کرد، او را با اسباب بازی مورد علاقه اش آرام کنید. اگر سگ حرف گوش کنی دارید، سعی کنید با حرف زدن او را آرام کنید.

3- با آرامش رفتار کنید.

بردن سگ به مطب دامپزشک می تواند برای صاحب سگ هم استرس زا باشد. سعی کنید مضطرب و نگران رفتار نکنید تا سگتان احساس ناراحتی و اضطراب نکند. بازی کردن با سگ می تواند حواس هر دوی شما را پرت کند.

4- اگر شرایط به هم ریخت و سگتان به شدت ترسید یا پرخاشگر شد، با مطب تماس بگیرید.

اگر لازم شد به مطب زنگ بزنید و از آن ها کمک بخواهید. بیشتر مطب ها با این مشکل مواجه شده اند و می توانند در آرام کردن سگتان به شما کمک کنند.

– برای مثال می توانند زمان معاینه را به روز دیگری موکول کنند.

در پایان فن تریکس مطالعه مقالات “روش های از بین بردن و کاهش استرس سگ“، “نحوه تیمار کردن سگ خانگی” و “چگونگی رام کردن سگ” را به شما پیشنهاد می دهد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا