حیوانات و جانوران

چگونه سگ خانگی را تمیز و تیمار کنیم؟

بعضی سگ ها از پیرایش کردن متنفر هستند. زیرا ممکن است آن ها با این کار احساس راحتی نکرده و یا تجربه ناخوشایندی داشته باشند. عموماً اگر یک سگ حین تمیز شدن و پیرایش با شما همکاری نمی کند به دلیل نگرانی و اضطرابش می باشد. با این وجود راه های زیادی برای آرام کردن و از بین بردن اضطراب سگ و تغییر عکس العمل او حین پیرایش وجود دارد.

آرام کردن سگ با مسکن

1- یک داروی مسکن مناسب انتخاب کنید.

محصولات متنوعی برای کمک به کاهش اضطراب و آرام کردن سگ خانگی تان حین تیمار و پیرایش وجود دارد. بعضی از آن ها داروهایی هستند که دامپزشک برای سگتان تجویز می کند و بعضی دیگر داروهای گیاهی ای هستند که بدون تجویز پزشک قابل تهیه می باشند، هر چند که نباید بدون مشورت قبلی با دامپزشک استفاده شوند.

برخی از داروها و وسایل آرام بخش عبارتند از:

– دیفن ‌هیدرامین
– ملاتونین
– آسه‌ پرومازین

1 نحوه تیمار کردن سگ خانگی

2- درباره داروهای آرام کننده از دامپزشک خود سوال کنید.

بعضی از داروهای مسکن عوارض جانبی یا خطراتی دارند و ممکن است اثراتی خلاف انتظارتان داشته باشند. همیشه درباره ی انتخاب داروی مناسب با دامپزشک خود مشورت کنید.

دامپزشک می تواند درباره دوز داروی مصرفی، شما را راهنمایی کند. زیرا دوز داروی مصرفی نسبت به سن و اندازه ی سگ شما متفاوت است.

در موارد شدید ممکن است دامپزشک برای تیمار کردن سگتان به شما پیشنهاد بیهوشی او را بدهد.

3- قبل از شروع پرخاشگری سگتان، داروی مسکن را استفاده کنید.

بسیاری از داروهای آرام بخش و یا وسایلی که به آرام شدن سگتان کمک می کنند بعد از عصبی شدن سگ دیگر کارایی خود را نخواهند داشت. پس ماده مسکن را قبل از اینکه سگتان وسایل پیرایش را ببیند و متوجه قصد شما از تیمار کردنش شود به او بدهید.

پنهان کردن داروی مسکن داخل غذای سگ می تواند راه خوبی برای بهتر شدن وضعیت سگتان و آرام شدن او باشد.

2 نحوه تیمار کردن سگ خانگی

4- سگتان را طوری تیمار کنید که در حالت عادی این کار را انجام می دادید.

زمانی که ماده ی مسکن را به سگ دادید سگتان باید به اندازه ی کافی برای تیمار کردن آرام شده باشد. سعی کنید کمی سریع کار خود را انجام داده تا قبل از اینکه اثر دارو از بین برود کار خود را تمام کرده باشید.

جایی را برای تیمار کردن سگتان انتخاب کنید که به آرام شدن او کمک می کند. اگر از وان حمام بدش می آید او را خارج از وان تیمار کنید. اگر از اینکه سوار ماشین شود می ترسد کسی را پیدا کنید که کار تیمار را در خانه انجام دهد.

برای موهای سگتان همیشه از ماشین اصلاح (و نه قیچی) استفاده کنید. بسیاری از کسانی که سگ خانگی دارند حین استفاده از قیچی به شکل اتفاقی به پوست سگشان آسیب می زنند که گاهی نیاز به مراجعه به دامپزشک پیدا می کنند. مشخص است که چنین اتفاقی ذهنیت بد از این کار در خاطر سگ باقی خواهد گذاشت.

3 نحوه تیمار کردن سگ خانگی

به سگ خود بیاموزید که از تیمار کردن لذت ببرد.

1- عوامل اضطراب سگتان را شناسایی کنید.

آیا هر بار که سگتان را سوار ماشین می کنید عصبی می شود؟ آیا او با دیدن برس یا شامپو می فهمد که زمان پیرایش کردن است؟ آیا با دیدن پیرایشگر شروع به پارس کردن می کند؟

برای تغییر عکس العمل سگتان در مقابل تیمار کردن باید عامل اضطراب و عصبانیت او را بشناسید.

4 نحوه تیمار کردن سگ خانگی

2- داروهای آرام بخش را به سگتان بدهید.

قرص ها و داروهای مسکن به طور موقت اضطراب سگ را کاهش می دهند و می توان آن ها را بدون نسخه از فروشگاه های حیوانات خانگی تهیه کرد. یک مورد خوب ملاتونین می باشد که یک ماده آرام بخش طبیعی بوده و برای سگ ها مناسب می باشد.

شما می خواهید که سگتان هوشیار باشد، اما در یک وضعیت آرام باقی بماند. بنابراین اگر مجبور نیستید از داروهای مسکن سنگین مثل بیهوش کننده ها استفاده نکنید.

برای اینکه سگتان یاد بگیرد از تیمار کردنش لذت ببرد هفته ها و ماه ها زمان می برد، پس برای این کار حوصله و زمان کافی بگذارید.

5 نحوه تیمار کردن سگ خانگی

3- آرام آرام سگتان را با عوامل اضطرابش روبه رو کنید.

اگر سگ شما با دیدن برس شستشو مضطرب می شود، برس را از کمد درآورید تا سگ آن را ببیند. بعد از اینکه مطمئن شدید سگ آن را دیده، دوباره آن را به داخل کمد برگردانید. اگر سوار ماشین شدن، سگ شما را عصبی می کند، او را سوار ماشین کنید ولی با ماشین به جایی نروید!

اما اگر سگتان از دیدن پیرایشگر می ترسد، نمی توان کاری کرد و باید سگتان را به دفعات و به مدت خیلی کوتاه در معرض عوامل اضطرابش قرار دهید.

6 نحوه تیمار کردن سگ خانگی

4- غذای سگ را در حالی به او بدهید که در معرض عوامل اضطرابش قرار داده اید.

این کار کمک می کند که ذهنیت خوبی از تیمار شدن در ذهن سگ ایجاد شود. همچنین می توانید سگتان را نوازش کنید و به او جایزه ای برای پذیرش عامل اضطرابش بدهید.

اگر سگ شما از عامل اضطرابش فرار کرده و یا شروع به پارس کردن می کند غذایش را به او ندهید. چرا که دادن غذا به سگ با وجود فرار کردن از دست شما، این پیام را به او می دهد که فرار کردن کار مثبتی است.

7 نحوه تیمار کردن سگ خانگی

5- زمانی که به سگ غذا می دهید، برس پیرایش را در کنار ظرف غذای او قرار دهید.

او به مرور خواهد فهمید که برس لزوماً یک شئ ترسناک نیست. به علاوه در ذهن او یک ارتباط بین برس و غذا به وجود خواهد آمد که این برای سگ ها مطلوب است.
ممکن است در ابتدای کار سگ شما از نزدیک شدن به ظرف غذا کمی بترسد. نگران نباشید. نهایتاً به اندازه کافی گرسنه و کنجکاو می شود که جلو می آید و غذایش را می خورد.

این مرحله را برای چندین روز تکرار کنید.

8 نحوه تیمار کردن سگ خانگی

6- برس را به آرامی و نرمی روی بدن سگتان بکشید.

بعد از اینکه سگتان به دیدن وسایل تیمار در کنار غذایش عادت کرد کم کم شروع به استفاده از آن وسایل کنید. برای بار اول اصرار به تیمار کردن کامل او نداشته باشید. برای مثال تنها یک بار برس را روی بدن سگ بکشید. یا ماشین اصلاح را روشن کنید و برای چند ثانیه آن را نزدیک موهای سگ نگه دارید.

9 نحوه تیمار کردن سگ خانگی

7- هر بار زمان پیرایش کردن سگ را بیشتر کنید.

بعد از اینکه وسایل تیمار را برای زمان اندکی استفاده کردید می توانید در دفعات بعدی زمان بیشتری را به تیمار کردن و پیرایش سگ اختصاص دهید و آن را به یک یا دو دقیقه برسانید. سعی کنید قسمت کمی از موهایش را با ماشین کوتاه کنید یا او را به طور کامل در وان حمام قرار دهید.

اگر در حین انجام هر یک از این مراحل، سگ عصبانی شد کار را برای آن روز متوقف کنید و به او اطمینان بدهید که اتفاق بدی نخواهد افتاد. روز بعد دوباره سعی کنید و در شروع کار به او غذا بدهید.

اکنون شما می توانید زمان شستشوی سگتان را بیشتر کنید و او را به شکل کامل تیمار کنید بدون اینکه اتفاق بدی بیافتد.

10 نحوه تیمار کردن سگ خانگی

مهار کردن سگ

1- هنگام صحبت کردن با سگ صدایتان را کنترل کنید.

قرار نیست خیلی حساس به نظر برسید که سگتان فکر کند چیزی برای ترسیدن وجود دارد. همچنین نباید عصبی و پرخاشگر به نظر برسید، وگرنه سگتان ذهنیت خوبی از فرآیند تیمار کردن نخواهد داشت.

حتی اگر از سگتان ناامید شدید، صدایتان را آرام نگه دارید. به این ترتیب سگتان خواهد فهمید که شما مسئولیت پذیر هستید.

2- از یک نگه دارنده ی راحت استفاده کنید.

انواع مختلفی از نگه دارنده ها برای تیمار سگ ها وجود دارند. بهترین نوع آن ها یک قلاده راحت دور گردن سگ است که گردن سگ را حین تیمار بالا نگه می دارد. این نگهدارنده ها برای سگ ها ایمن بوده و برای راحت تر کردن کار پیرایشگر طراحی شده اند.

ممکن است برای بعضی سگ ها به پوزبند نیاز باشد تا جلو گاز گرفتن را بگیرید.

زمانی که می خواهید سگ را ببندید مراقب او باشید. این کار را قاطعانه اما با ملایمت انجام دهید. نباید تصویری از درد همراه با نگه دارنده ی حین تیمار، در ذهنش بماند.

11 نحوه تیمار کردن سگ خانگی

3- سریع کار کنید و از ابزار با کیفیت استفاده کنید.

استفاده از وسایل خوب تیمار، کار را هم برای شما و هم برای سگتان راحت تر خواهد کرد. همه ی وسایل را قبل از شروع کار آماده کنید. این کار آزار دهنده بوده که برای پیدا کردن یک وسیله سگتان را برای مدت زیادی بسته نگه دارید.

آب مورد نیاز برای شستشو را قبل از بستن او آماده کنید.

از تیز بودن تیغه های ماشین اصلاح اطمینان حاصل کنید.

12 نحوه تیمار کردن سگ خانگی

4- اگر سگتان مخالفت کرده و با شما همکاری نمی کند اهمیت ندهید.

شما باید قاطعانه با سگتان صحبت کنید و به او بگویید که همه چیز خوب است. در این موقعیت او را نوازش نکنید و به او غذا ندهید. چرا که فکر می کند این رفتار او مورد تشویق شما قرار گرفته است.

به یاد داشته باشید که شما می توانید مهربان و آرام باشید بدون اینکه کنترل خود را از دست بدهید. اگر سگ ها شما را قاطع و مصمم ببینند از شما حرف شنوی خواهند داشت. مشکلی ندارد اگر به آن ها نشان دهید لازم است شرایط ایمن ولی نامطلوبشان را برای لحظاتی تحمل کنند.

13 نحوه تیمار کردن سگ خانگی

5- بعد از اتمام کار سگتان را با دادن غذا تشویق کنید.

در صورت امکان می توانید این کار را وقتی هنوز سگتان را باز نکرده اید انجام دهید. این کار باعث خو گرفتن آن ها به نگهدارنده می شود.

هیچگاه در زمانی که سگتان از شما حرف شنوی ندارد و پارس می کند به او غذا ندهید و او را تشویق نکنید. این کار دچار کج فهمی او می شود و باعث می شود آن کار را برای دفعات بعدی نیز تکرار کند.

14 نحوه تیمار کردن سگ خانگی

در نهایت می توانید برای آشنایی با چگونگی رام کردن حیواناتی مثل سگ به لینک زیر مراجعه کنید.

>>> چگونگی رام کردن سگ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
رقیه

سلام ممنون از اطلاعاتی که بهمون دادید
فقط اون تصویر اول که یک خانم داره سگ رو تمیز می‌کنه نژاد سگ چیه

دکمه بازگشت به بالا