بیشتر بدانید

واقعیت های پشت پرده آسمان لرزه

آسمان لرزه

چهاردهم نوامبر 2017 حدود ساعت 1:45 دقیقه بعد از ظهر ساکنین 15 شهر ایالت آلاباما با شنیدن صدای بسیار بلندی مانند صدای انفجار شوکه شدند و حتی برخی از آن ها با پلیس تماس گرفتند. چند ساعت بعد ایستگاه هواشناسی، توییتی منتشر کرد که در آن گفته بود: برای این صدای عجیب هیچ توضیح دقیقی ندارد. اسکن های راداری و عکس های ماهواره ای منطقه هیچ انفجار یا آتش سوزی بزرگی را در آن ناحیه نشان نمی دادند. سازمان زمین شناسی آمریکا هم با دیدن داده های دستگاه لرزه سنج هیچ نشانی از وقوع زلزله به دست نیاورد. سازمان هواشناسی ملی آمریکا اعلام کرد هیچ توضیح دقیقی برای صدا پیدا نکرده است، اما احتمال دارد صدا در اثر یک هواگرد یا شهاب سنگ از آسمان به وجود آمده باشد.

1 آسمان لرزه چیست

اما یکی از دانشمندان ناسا با قاطعیت، آن احتمالات را رد کرد. سرپرست یکی از دفترهای آژانس فضایی اعلام کرد که به نظرش صدا نمی تواند صدای یک شهاب سنگ بوده باشد. زیرا هیچکس گزارشی راجع به دیدن یک گوی آتشین در آسمان نداده است. او علاوه بر این فرضیه، فرضیه هواگرد را هم رد کرد و گفت صدایی که به گوش رسیده نمی توانسته فراصوت یک جت بوده باشد.

966 کیلومتر به سمت شمال در کانادا، سازمانی موج های فروصوتی دریافت کرد که متعلق به آن صدای انفجار بودند. به وجود آمدن چنین امواج فروصتی نیازمند وقوع چندین طوفان یا ریزش بهمن یا ریزش سنگ های عظیم است. عجیب تر اینکه کمتر از دو هفته بعد در روز 26 ام نوامبر ساعت 7:24 دقیقه صبح صدای دیگری به همان اندازه معمایی و بدون جواب در بیرمنگام شنیده شد. یکی از افراد گزارش داد که او دو صدا شنیده است، اگرچه که احتمال داد صدای دوم می توانسته اکوی صدای اول بوده و در اثر وجود کوهستان ها به وجود آمده باشد.

حادثه جهانی

اما آلاباما تنها جایی نیست که این صدای عجیب شنیده شده است. آسمان لرزه ها (که معمولاً این صداها به این نام شناخته می شوند) از تمام ایالت های آمریکا گرفته تا کشور هند هم شنیده شده اند. صدای انفجاری که در دو شهر ساحلی هند به گوش رسید، آنقدر بلند بود که پنجره های هتل نزدیک به ساحل را خرد کرد. همان گونه که دانشمند بازنشسته زمین شناسی آمریکا در مقاله ای در سال 2011 راجع به بی پایان بودن آسمان لرزه ها نوشت و عقیده داشت این صداها از خیلی قبل تر شروع شده اند و تا ابد هم می توانند ادامه داشته باشند.

در اثر وقوع آسمان لرزه ها در کشورهای مختلف، هر کشور نام خاصی برای این پدیده انتخاب کرده است. این صدا در بنگلادش به نام Barisal به معنی اسلحه، در ژاپن به نام uminari به معنای لغوی گریه از دریا و در هلند و بلژیک به نام mistpoeffers و به معنی اسلحه مِه شناخته می شوند.

یک نویسنده و افسر ارتش به نام جیمز فنیمور کوپر در سال 1851 این صدا را این گونه توصیف کرد “صدایی که به گوش می رسد مانند صدای انفجار چند توپخانه است و با هیچ قانون طبیعتی قابل توضیح نیست.”

اولین گزارش این صدای عجیب در سال 1824 بوده است و از آن زمان تاکنون این پدیده توضیحات مختلفی داشته است، از جمله زمین لرزه خفیف، جوری که تاثیرات صوتی داشته اما در حدی نبوده که زمین را بلرزاند، سونامی عظیمی که در فاصله های بسیار دوری از ساحل رخ داده است، انفجار گاز متان از بسترهای هیدرات متان و یا ریزش بهمن و شهاب سنگ.

براساس توضیحات دانشمندان، شهاب سنگی که وارد لایه های بالای اتمسفر زمین شود، می تواند امواج صوتی تولید کند که البته تا شهاب سنگ از بین نرود به سطح زمین نمی رسند. به همین دلیل ارتباط بین شهاب سنگ و صدای انفجار و امواج صوتی دقیقاً مشخص نیست.

مردم برخی از این صداهای انفجار را به آزمایشات هواگرد های مخفی ارتش آمریکا نسبت داده اند. البته که هر انفجار می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و با توجه به مکان انفجار می توان ویژگی ها و مولفه های یک منطقه را در نظر گرفت و یکی از دلایل را به آن مربوط ساخت. مثلاً اگر این صدا وسط یک بیایان شنیده شود، یقینا نمی توان وقوع سونامی را دلیل آن دانست. علاوه بر این از آنجایی که محدوده بزرگی از هر مکان مشخص این صدا را شنیده اند، ممکن است این صدا در هر محدوده منبع متفاوتی داشته باشد. اگر بخواهیم در نظر بگیریم که همه مناطق تحت تاثیر یک منبع آن صدا را شنیده اند، باید منبع را انفجار یک شهاب سنگ در اتمسفر زمین، فوران یک آتشفشان خیلی بزرگ یا پرواز یک جت با سرعت مافوق صوت دانست، زیرا تنها این منابع می توانند یک منطقه بسیار گسترده را در آن واحد تحت تاثیر قرار بدهند.

در سال 2012 نیز شهر کوچکی در ویسکانسین تحت تاثیر صداهای انفجار مانند و لرزه هایی به لرزه درآمد و ساکنان شهر را برای 3 شب بیدار نگه داشت. البته در نهایت به گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا صدا فقط در اثر فوج زمین لرزه های کوچک به وجود آمده بود.

در پایان فن تریکس مطاله مقاله “واقعیت های پشت پرده زلزله” را به شما پیشنهاد می دهد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
science.howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا