سلامت

چگونه مخاط خشک شده بینی یا بوگرها تشکیل می شوند؟

چگونگی ایجاد مخاط خشک شده بینی یا بوگرها boogers

احتمالاً برای شما هم این سؤال پیش آمده که مخاط بینی خشک شده چگونه ایجاد می شود. درست است؟! ما در این مقاله از وب سایت فن تریکس به بررسی این موضوع می پردازیم.

1 مخاط بینی خشک شده

پوشش درونی بینی و سینوس ها، که آن را با عنوان اپی تلیوم (epithelium) می شناسیم، روزانه حداقل یک لیتر موکوس تولید می کنند. موکوس، سبب مرطوب شدن پوشش های داخلی و دیواره های درونی بینی شده و به حس بویایی شما کمک می کند. مهم تر از این ها، سبب به دام انداختن باکتری ها، میکروب ها، ذرات گرد و غبار و دیگر آلاینده ها می شوند. با این کار، از ورود این ذرات و آلودگی ها به مجاری تنفسی شما جلوگیری می شود. در واقع، موکوس به عنوان یک چسب عمل کرده و ذرات و گرد و غبار را به خود می چسباند تا به سیستم تنفسی شما نرسند. بدون داشتن موکوس، تمام ذرات، آلاینده ها و میکروب ها، وارد ریه های شما می شوند.

موکوسی که در بینی ترشح می شود، به موهای میکروسکوپی و ریزی که سیلیا (cilia) نامیده می شوند، می چسبند. حرکت های سیلیا باعث می شود، موکوس بینی یا به سمت جلو و سوراخ بینی حرکت کند و یا آن را به سمت عقب گلو هدایت کند. اگر موکوس به سمت عقب گلو رفت، بلعیده شده و وارد معده می گردد، سپس به راحتی هضم می شود! اما اگر موکوس به سمت سوراخ های بینی جا به جا شود ممکن است قبل از رسیدن به سوراخ، خشک شود. ذرات گرد و غبار و دیگر ذرات نیز به موکوس، چسبیده و با آن ها خشک می شوند. اینجاست که یک مخاط خشک شده یا چلم (ان دماغ) که به آن بوگر نیز گفته می شود، تشکیل می شود.

حال اگر شما سرماخورده یا دچار حساسیت و آلرژی شده باشید، تشکیل بوگرها بیشتر خواهد شد. تنفس در هوای خشک، آلوده، پر از گرد و خاک و مواد آلرژن، می تواند تشکیل بوگرها را تشدید کند. البته در بعضی مواقع مانند حساسیت ها، مخاط درون بینی ممکن است خشک نشود و نرم باقی بماند. گاهی اوقات نیز، بوگرها آنقدر سفت و سخت می شوند که به بافت پوششی (اپی لیوم) درون حفره های بینی آسیب زده، مویرگ های این قسمت را پاره کرده و سبب خونریزی بینی و خون دماغ شدن می شوند.

برخی مواقع ما با این صحنه مواجه شده ایم که کودکان دست در دماغ خود کرده و مواد خارج شده از بینی خود را می خورند. برخی کودکان حتی به این کار عادت دارند. به همین خاطر، محقق و زیست شیمیدانی در دانشگاه ساسکاچوانِ کانادا، به نام اسکات ناپر، در اقدامی برای درک بهتر این موضوع، پژوهشی انجام داد. وی ادعا کرد که خوردن مخاط درون بینی، شاید بتواند سیستم ایمنی بدن را، با معرفی میزان کم و بی‌ ضرر میکروب ‌ها به آن، تقویت کند. در این فرضیه بهداشتی، ادعا می شود که خوردن مخاط خشک شده بینی (چلم یا بوگر) می تواند سبب بروز یک پاسخ ایمنی خیلی قوی شود. این نظریه در پی نظریات دیگری بوده که نشان می‌دهد بهبود بهداشت، منجر به افزایش حساسیت و اختلالات خود ایمنی می‌شود.

بد نیست مقالات زیر را برای اطلاعات بیشتر بخوانید.

>>> پاکسازی بینی چرب <<<

>>> اصلاح اصولی موهای زائد بینی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
4 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد

تنها جایی ک بعد از نیم ساعت گشتن پیدا کردم که راجع به مطلبی ک دنبالشم درست و حسابی توضیح داده بود . ممنونم از سایت خوبتون😘❤

ملک

بیش از یک ساعت در اینترنت جستجو کردم تا عنوان booger رو پیدا کنم برای سرچ دقیقتر. فقط در این مقاله با مطلب مورد نظرم برخورد کردم. متشکرم.

مهم نیس

خوب بود 😜

کاربر ناشناس

من هم خیلی دنبال این مطلب گشتم تا پیداش کردم. ممنون

دکمه بازگشت به بالا