خانه و کاشانه

کابینت ها را چگونه و چند وقت یک بار تمیز کنیم؟

تمیز کردن کابینت ها

کابینت ها از جمله مهمترین، بزرگ ترین و ضروری ترین وسایل موجود در آشپزخانه بوده که بیش از هر وسیله ی دیگری در آشپزخانه به چشم آمده و خودنمایی می کنند. از این رو توجه ویژه به این عضو مهم در آشپزخانه بسیار اهمیت دارد. یکی از مهمترین مراقبت هایی که در مورد کابینت باید صورت گیرد تا کابینت و آشپزخانه را زیبا و جذاب کند و هم از نظر سلامتی و بهداشتی مشکلی برای افراد خانه به وجود نیاورد، مراقبت و نظافت به موقع از کابینت هاست. کابینت از هر نوعی که باشد حتی انواع چرک پسند آن ها نیاز به مراقبت و نظافت منظم و دوره ای دارد.

1 مدت دوره تمیز کردن کابینت ها

تعداد دفعات نظافت کابینت های آشپزخانه بسته به میزان غذایی دارد که در منزل و آشپزخانه طبخ می کنید. اگر هر روز آشپزی می کنید و در روز سه وعده غذا می پزید، تمیز کردن روزانه ی کابینت ها برای حفظ کیفیت و ظاهر زیبا ضروری است. منظور از کیفیت این است که تمیز کردن چربی و چرکی که به مدت طولانی روی کابینت می نشیند واقعاً سخت بوده و با هر روش و موادی هم که آن را تمیز کنید باز هم مانند روز اولش نمی شود. تغییر رنگ کابینت، بلند شدن لایه ی رنگ در کابینت های فلزی، نفوذ چرک و چربی در شیارها، از بین نرفتن برخی از چربی ها و رنگ پریدگی و کهنگی، از جمله آثار تمیز نکردن کابینت ها است.

اگر هفته ای یک بار آشپزی می کنید، باید هفته ای یک بار کابینت ها را بعد از آشپزی تمیز کنید. حتی اگر هیچگاه در آشپزخانه تان آشپزی نکرده و مکان دیگری برای آشپزی دارید، باز هم از تمیز کاری کابینت ها غافل نشوید، زیرا گرد و غبار همچنان وجود دارد.

لایه های چرک حجیم و چسبناک روی سطح بیرونی کابینت ها

همه ی ما لایه های ضخیم چربی و چرک را روی کابینت ها و هود آشپزخانه دیده ایم. این ها در واقع چربی حاصل از پخت و پز بوده که مواد آلوده ی دیگری مثل گرد و غبار را نیز به خود گرفته و به مرور زمان خشک شده اند و اکنون تبدیل به کابوس نظافت آشپزخانه شده است. برای از بین بردن این آلودگی ها که بسیار هم سخت می باشد، باید آن ها را حرارت داده تا نرم و چسبناک شوند. سپس با دستمال و مقداری زحمت پاک کنید.

مهمترین مزیت نظافت و پاک کردن روزانه و هفتگی این است که از به وجود آمدن این هیولای ناخوشایند جلوگیری می کند.

چگونگی تمیز کردن کابینت ها

هر چند ماه یک بار نیز باید داخل کابینت ها تمیز شود. حتی اگر قسمت داخلی کابینت بسیار تمیز به نظر برسد. گرد و غبار، آشغال و حتی چربی در این مناطق به طور نامحسوسی جمع شده و به سرعت حشرات و موجودات موذی را به سمت خود جذب می کند. به خصوص اگر کابینت حاوی مواد غذایی باشد، موجودات موذی به مواد غذایی نیز نفوذ کرده و باعث فساد آن ها می گردند. توصیه می شود هر چند وقت یک بار جای وسایل را در کابینت ها را عوض کنید.

کابینت ظروف را نیز برای حفظ سلامت اعضای خانواده هر چند وقت یک بار تمیز کنید. تا اگر حشراتی روی ظروف حرکت کرده یا گرد و غبار نامحسوس روی آن هاست، باعث بیماری نشود.

برای این کار ابتدا کابینت را خالی کرده سپس اسکاج یا پارچه ای را با آب گرم نمناک کنید و فقط قسمت داخلی را تمیز کنید. بدون این که آن را به درب های کابینت و قسمت بیرونی آن بزنید. اگر کابینت با دستمال مرطوب تمیز نمی شود، می توانید از مایع ظرفشویی با عصاره ی روغن پرتقال، برای خاصیت خوشبو کنندگی و در عین حال ضد عفونی کنندگی آن نیز استفاده کنید.

اگر روی سطوح بیرونی کابینت لایه های چربی تجمع کرده، پاک کننده ی های چند منظوره ی شیمیایی بهترین راه حل است. به عنوان راه حل خانگی نیز اسپری جوش شیرین و سرکه و یا شوینده های آنزیم دار خانگی نیز راه حل خانگی خوبی است.

در آخر برای از بین بردن بوی بد کابینت ها می توانید به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونه بوی بد کابینت ها را از بین ببریم؟ >>>

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thespruce




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا