فضای مجازی

چگونه اطلاعات حساب بانکی خود را در امان نگه داریم؟

امروزه به دلیل قانون شکنی ها و سرقت اطلاعات که هر هفته در تیتر خبرها دیده می شوند، این مطلب اهمیت پیدا می کند که برای حفظ اطلاعات بانکی خود یک سری اقداماتی انجام شود. تا مادامی که بانک اطلاعات شما را امن نگه می دارد، لازم است شما نیز برای در امان نگه داشتن داده ها و حفظ اطلاعات حساب خود از گرفتار شدن در مسیرهای نامناسب، اقداماتی را انجام دهید.

محافظت از شماره حساب بانکی

1- اگر برای حسابتان دسته چک تهیه کرده اید، از نوشتن چک اجتناب کنید.

در حال حاضر رایج ترین روش پرداخت پول برای خرید و داد و ستد توسط مردم یا تاجران نوشتن چک است، اما هر چک حاوی تمامی آن اطلاعاتی است که یک کلاهبردار برای کشف اطلاعات حساب شما نیاز دارد، که شامل؛ نام شما، شماره حساب و شماره بانک مرجع می باشد.

اگر می خواهید به حساب کسی پولی بفرستید، می توانید از خدمات پرداخت فردی (فرد به فرد) استفاده کنید. بسیاری از بانک ها این خدمات را به صورت رایگان در اختیار مشتریان خود قرار می دهند.

برای پرداخت پول به جای نوشتن دسته چک از کارت های مخصوص پرداخت بدهی و یا کارت های اعتباری استفاده کنید. شماره حسابی که بر روی کارت پرداخت بدهی یا کارت اعتباری شما وجود دارد با شماره حساب شما در بانک متفاوت است؛ بنابراین در صورت مفقود شدن، سرقت و یا کلاهبرداری می توانید بدون مشکل خاصی این شماره را جایگزین کنید و نگران اطلاعات شخصی بانکی خود نباشید.

اگر شما می خواهید یک پرداخت را چندین بار و به طور متوالی برای اموری مانند: پرداخت پول رهن یا اجاره خانه یا صورت حساب قبوض و… انجام دهید می توانید در سامانه پرداخت الکترونیکی به نام ACH ثبت نام کنید.

2- به جای صورت حساب های کاغذی از صورت حساب های الکترونیکی استفاده کنید.

اگر چه در صورت حساب بانکی، شماره ی حساب شما کاملاً پوشیده شده، اما هنوز هم خطر گم شدن یا دزدیده شدن آن ها توسط کلاهبرداران، امنیت حساب شخصی شما را تهدید می کند. سرویس حساب های الکترونیکی در بسیاری از بانک ها بدون دریافت هیچ هزینه ای ارائه می شود. در برخی موارد ممکن است بتوانید به جای دریافت صورت وضعیت پرداخت های خود به صورت کاغذی، با ثبت نام در سامانه به صورت الکترونیک این خدمات را دریافت کنید. برای اطلاع از نحوه ثبت نام این سرویس به بانک خود مراجعه کنید.

1 حفاظت از اطلاعات حساب بانکی

3- مدارک قدیمی که دیگر احتیاجی به آن ها ندارید را از بین ببرید.

به خاطر داشته باشید که نیازی نیست تمامی صورت وضعیت های حساب بانکی خود را برای همیشه نگه دارید. اگر به هر دلیلی در آینده یک کپی از مدارک خود را نیاز داشتید، می توانید به بانک خود مراجعه کنید؛ زیرا بانک نسخه های قدیمی را نگهداری و بایگانی می کند؛ و یا اینکه می توانید از طریق خدمات بانک آنلاین به این اطلاعات دسترسی داشته باشید.

4- مدارک حاوی اطلاعات حساب خود را همواره در یک کشو قفل شده و امن نگهداری کنید.

اگر نیاز است که برگه اطلاعات یا مدارک افتتاح حسابتان را نگه دارید، در یک مکان امن از آنها مراقبت کنید.

محافظت از دسترسی به حساب بانکی

1- از گذرواژه ها و سؤالات امنیتی قوی و مطمئن برای دسترسی آنلاین به حساب بانکی خود استفاده کنید.

اگر برای ورود به حساب خود، چندین مرتبه از یک گذرواژه یکسان استفاده کنید، حساب شما بیشتر در معرض خطر و تله کلاهبرداران اینترنتی قرار می گیرد.

در صورت ارائه خدمات Biometric توسط بانک، حتماً از این امکانات استفاده کنید. دسترسی به سیستم از طریق این خدمات شامل: استفاده از اثر انگشت (مانند TouchID) یا شناسایی چهره می باشد. همچنان که ترفندهای کلاهبرداری در حال پیشرفت و گسترش است، بانک ها نیز به طور فزاینده ای به استفاده از تکنیک های تشخیصی Biometric متکی شده اند.

2 حفاظت از اطلاعات حساب بانکی


برای اطلاعات بیشتر در رابطه با کلمات عبور و گذر وازه ها به لینک زیر مراجعه کنید.

>>>  مدیریت رمز عبور از طریق 1Password <<<

>>> نحوه ساخت پسورد پیچیده و قابل یادآوری <<<


2- هرگز اطلاعات دسترسی به حساب بانکی خود را بدون دلیل در اختیار کسی قرار ندهید، حتی کارکنان بانک یا سیستم قضایی

به محض اینکه شخصی اطلاعات ورود به حساب شما را در اختیار داشته باشد، موقعیت برای فعالیت غیرمجاز و غیرقانونی فراهم است.

به خاطر داشته باشید که بانک هرگز اطلاعات ورود به حساب را از شما نخواهد پرسید؛ زیرا آن ها این اطلاعات را همیشه در پوشه ای به صورت ذخیره دارند. گاهی اوقات کلاهبرداران به امید اینکه بتوانند اطلاعات حساب شما را سرقت کنند خود را به جای بانک جا می زنند. اگر گمان کردید که چنین اتفاقی روی می دهد، فعالیت خود را متوقف کنید و سریعاً با بانک تماس حاصل کنید.

در هیچ زمانی اطلاعات خود را در اختیار کسی قرار ندهید. در دستگاه قضایی اطلاعات بانکی شما استعلام می شود پس اگر یکی از افراد دستگاه قضایی مستقیماً از شما اطلاعات حساب بانکیتان را در خواست کرد به حسن نیت او شک کرده و احتمال دهید که او سارق اطلاعات شخصی شما است. ممکن است یکی از ترفندهای کلاهبرداران این باشد که خود را به جای پلیس جا زده و قصد سرقت اطلاعات و حساب شخصی شما را داشته باشند. در صورتی که اگر یک پلیس یا مأموری به اطلاعات حساب شما نیاز داشته باشد به جای برقرای تماس با شخص شما، کتباً و از طریق یک احضاریه برای دریافت اطلاعات به بانک مراجعه خواهد کرد. پس مراقب اطلاعات شخصی خود باشید.

3- هنگامی که از تلفن همراه یا رایانه خود استفاده نمی کنید صفحه آن را قفل کنید.

اگر برای شما مقدور است از قفل های تشخیص چهره و اثر انگشت (Biometric) برای تلفن همراه یا رایانه خود استفاده کنید. در غیر این صورت از قفل گذرواژه و رمز های عبور استفاده کنید.

– با به کارگیری این اقدامات، یک پوشش امنیتی بین کلاهبردار بالقوه و اطلاعات حساس و حیاتی حساب خود ایجاد می شود.

3 حفاظت از اطلاعات حساب بانکی


همچنین می توانید برای اطلاع از نحوه حذف اطلاعات شخصی از تاچ بار در مک بوک پرو مقاله زیر را مطالعه کنید.

>>> نحوه حذف اطلاعات شخصی از تاچ بار در مک بوک پرو <<<


4- از دسترسی آنلاین به حساب خود از طریق نقاط وای فای ناامن و غیر مطمئن مانند کافی شاپ ها، فرودگاه ها و یا هتل ها خودداری کنید.

این اتصالات خطر سرقت اطلاعات شما را افزایش خواهد داد. اگر می خواهید به اطلاعات حسابتان دسترسی داشته باشید، اتصال خود را از وای فای ناامن قطع کنید و به داده تلفن همراه خودتان متصل شوید. به یاد داشته باشید که اگر سایرین رمز اتصال به وای فای را می دانند و یا اینکه وای فای هیچ رمزی ندارد، می توانند به راحتی اطلاعات ورودی به حساب بانکی تان را به دست آورند.

4 حفاظت از اطلاعات حساب بانکی

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا