بیشتر بدانید

چگونه از آسیب های رعد و برق جلوگیری کنیم؟

رعد و برق در ایالات متحده آمریکا سالانه 51 تَن کشته و صدها تن مجروح بر جای می گذارد. مراحلی که در داخل یا خارج از منزل و یا حین رانندگی باید انجام دهید، مهم و متمایز هستند. در حالی که شما نمی توانید به طور کامل از آسیب رعد و برق در امان باشید، می توانید احتمال آن را کاهش دهید.

در محیط بیرون بی خطر بمانید.

۱- دور از زمین های باز یا تپه ها بمانید.

رعد و برق اغلب بلند ترین جسم در منطقه را تحت تأثیر قرار می دهد، بنابراین از زمین های باز و یا تپه ها اجتناب کنید. به دنبال یک ناحیه کم ارتفاع مانند گودی یا دره که ترجیحاً از باران خالی شده است، باشید و تا زمانی که طوفان عبور می کند همانجا پناه بگیرید. پاشنه پاهای خود را گرفته و سرتان را بین زانوهای خود قرار دهید این شما را به هدفی کوچک تر تبدیل می کند.

– روی زمین دراز نکشید و تماس خود را با زمین به حداقل برسانید. نیروی رعد و برق می تواند تا فاصله ۱۰۰ فوت از ضربه اولیه کشنده باشد.

1 در امان ماندن از رعد و برق

۲- در روزهای بارانی از شنا و ورزش های آبی اجتناب کنید.

پیش بینی های آب و هوا را در اوایل روز بررسی کنید و در روزهای بارانی از رفتن به استخر شنا، رودخانه، دریاچه یا ساحل خودداری کنید. اگر هنگام رعد و برق در آب های آزاد هستید، بلافاصله به خشکی برگردید و اگر در قایق هستید و نمی توانید به مکان ایمنی بازگردید، لنگر را پایین بیاورید و تا آنجا که ممکن است دولا شوید.

– تا سی دقیقه پس از آخرین ضربه رعد و برق به آب باز نگردید. ممکن است طوفان هنوز تمام نشده باشد.

– شنا کردن در داخل ساختمان نیز به همان اندازه ناامن است. از تمام آب های بزرگ در هنگام طوفان دوری کنید.

2 در امان ماندن از رعد و برق

۳- در کنار درختان یا اشیاء بلندی که جدا از بقیه هستند، قرار نگیرید.

احتمال اصابت رعد و برق به اجسام بلند بیشتر است. در هر کجا که هستید، سعی کنید به هیچ وجه از بقیه اجسام بلندتر نباشید. در هنگام رعد و برق از ایستادن زیر درختان و یا هر چیز بلند مثل ستون های برق دوری کنید.

– اگر شما در جنگل هستید، در نزدیکی درخت های کوتاه تر قرار بگیرید.

– اگر در اطراف شما اشیاء بلندی وجود دارند چتر می تواند شما را از آسیب های احتمالی محافظت کند.

3 در امان ماندن از رعد و برق

۴- از اشیاء فلزی مانند نرده ها و فنس ها دوری کنید.

فلز رسانای برق است، و احتمال بیشتری برای آسیب رسیدن به شما وجود دارید. اگر شما در حال حمل اشیاء فلزی بزرگ هستید، آنها را رها کنید. اشیاء فلزی کوچک مانند پیرسینگ ها و دستگاه های الکترونیکی، خطر زیادی ندارند.

– اگر دوچرخه سواری می‌کنید، دوچرخه را رها کنید و روی زمین دولا شوید. بیشتر دوچرخه ها از فلز ساخته شده اند و رسانای برق هستند.

– کفش لاستیکی و یا دیگر اشیاء لاستیکی در واقع از شما در برابر خواص رسانای فلز محافظت نمی کنند.

4 در امان ماندن از رعد و برق

در محیط داخلی ایمن بمانید.

۱- یک میله برق گیر را به سقف خود اضافه کنید.

میله های برق گیر رعد و برق را جذب نمی‌کنند؛ اما اگر رعد و برق به خانه شما برخورد کند، می تواند راهی را برای ایجاد مقاومت فراهم کرده و از آسیب رساندن جریان برق به خانه شما جلوگیری کند. خودتان میله برق گیر را نصب نکنید: یک برق کار معتبر را برای نصب این سیستم برقی پیدا کنید.

5 در امان ماندن از رعد و برق

۲- از حمام کردن، دوش گرفتن یا استفاده از سینک تا حد امکان اجتناب کنید.

در طول طوفان، رعد و برق اگر به خانه شما ضربه وارد کند می تواند از طریق لوله های آب منتقل شود. تا زمانی که طوفان تمام نشده است حمام نکنید. اگر شما مجبور به استفاده از سینک هستید، فقط در موارد اضطراری از آن استفاده کنید.

– حتی دوش یا حمامی که کاملاً بدون پنجره است، به علت لوله های آب، شما را در معرض خطر برق گرفتگی قرار می دهد.

– در طول طوفان، از مناطق پوشیده از آب یا رطوبت بیش از حد مانند زیرزمین، انبار یا پاسیو دوری کنید.

– از آنجا که پورسلین یک عایق بندی عالی است، استفاده از توالت ها در هنگام طوفان تا زمانی که شما فلزات را لمس نکنید ایمن است.

6 در امان ماندن از رعد و برق

3- کلید های برق را خاموش کنید و از اتصالات الکترونیکی دوری کنید.

استفاده از دستگاه های الکترونیکی که به برق متصل هستند در طول طوفان های رعد و برقی خطرناک هستند. در هنگام رعد و برق از تلویزیون، ماشین لباسشویی و تلفن ها استفاده نکنید. بی سیم های الکترونیکی، مانند تلفن های همراه، برای استفاده ایمن هستند، مگر اینکه آن ها به پریز برق متصل باشند.

– در هنگام طوفان، در صورتی که رعد و برق به خانه ضربه زد و امواج کوتاه آن را احاطه کرد اشیا الکترونیکی را از برق جدا کنید.

۴- پنجره های خود را بسته نگه دارید.

از ایستادن در کنار پنجره ها یا درهای باز در طول رعد و برق خودداری کنید. اگر چه نادر است، ولی در هنگام طوفان، رعد و برق می تواند از طریق پنجره منتقل شود.

– شیشه عایق خوبی است، بنابراین اگر پنجره بسته باشد شما را از رعد و برق محافظت می کند.

– در هنگام طوفان دستگیره در را لمس نکنید، زیرا به عنوان فلز الکتریسیته را عبور می دهد.

در ماشین ایمن بمانید.

۱- برای ایمنی به وسیله نقلیه خود بروید.

هنگامی که گزینه های شما این است که در داخل یا خارج از خودرو بمانید، ماشین همیشه امن ترین گزینه می باشد. اگر در محل رعد و برق قرار دارید، تا زمانی که طوفان عبور می کند، در داخل ماشین باقی بمانید و شیشه های ماشین را بالا نگه دارید.

– وسایل نقلیه باز مانند چرخ دستی های گلف، ای تی وی ها در طول طوفان های رعد و برقی امن نیستند. اگر وسیله نقلیه شما، رو باز است به دنبال پناهگاهی، رو بسته باشید.

– در حوادث رعد و برق کانورتیبل ها ناایمن تر از سایر اتومبیل ها هستند. در صورت امکان، در هوای بارانی از رانندگی با آن ها خودداری کنید.

– روشن کردن ماشین به طور کلی در طول رعد و برق خطرناک نیست، اما تحت هیچ شرایطی، ماشین خود را تا زمانی که طوفان گذر نکرده است حرکت ندهید.

۲- دستان خود را روی هم و در بغل خود قرار دهید.

اکثر اتومبیل ها در مقابل رعد و برق ایمن هستند، اما فلز بیرونی یا هر فلز دیگر برای لمس ایمن نیست. اگر رعد و برق به ماشین شما ضربه بزند، جریان از فلز بیرونی بدنه ماشین عبور می کند و به زمین منتقل می‌شود. دستان خود را در بغل خود نگه دارید و از تکیه بر درهای اتومبیل یا دست زدن به هر فلز داخل ماشین خودداری کنید.

– لاستیک های خودرو از اتومبیل شما محافظت نمی کند.

7 در امان ماندن از رعد و برق

۳- از رادیو یا سیستم جی پی اس خود استفاده نکنید.

این بخش ها می توانند از طریق اتصالات سیمی جریان برق را منتقل کنند. هیچ یک از سیستم های الکتریکی خودرو از جمله رادیو، سیستم جی پی اس یا شارژر تلفن همراه خود را لمس نکنید.

– در برخی موارد، اصابت رعد و برق می تواند به سیستم های الکتریکی ماشین شما آسیب برساند. اگر سیستم های گران قیمت رادیویی و یا جی پی اس نصب شده روی ماشین دارید در هنگام رعد و برق از راندن اتومبیل خودداری کنید.

8 در امان ماندن از رعد و برق

۴- در طوفان های سنگین به کنار جاده بروید.

اگر در یک ناحیه بدون رعد و برق رانندگی می‌کنید، چراغ های جلو و خطر خود را روشن کنید. رانندگی در مکان هایی که رعد و برق اتفاق می افتد خطر ناک است، مخصوصاً اگر علایم راهنمایی و رانندگی در آن مکان ها هم وجود نداشته باشند. اگر شما باید سفر خود را ادامه دهید، سعی کنید با توقف های گاه به گاه در مسیر بیشتر احتیاط کنید.

9 در امان ماندن از رعد و برق

در پایان می توانید با مراجعه به لینک های زیر با خطرات احتمالی آتش سوزی و زلزله مقابله کنید.

>>> راه های مقابله با آتش سوزی جنگل ها <<<

>>> اقدامات لازم هنگام زمین لرزه <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
علی

تلفن همراه را در هنگام رعد وبرق باید در حالت پرواز قرار دهیم، داشتن موبایل فعال مانند در دست داشتن یک میله فلزی ۴۰ متری است که خطر اصابت صاعقه به شما را بشدت افزایش میدهد.

دکمه بازگشت به بالا