خانه و کاشانهراهنمای خرید

نقاط ضعف و قوت فرش های پلی آمید یا نایلونی

امروزه نایلون محبوب ترین نوع الیاف در صنعت فرش های خانگی است. شهرت نایلون به دلیل طول عمر بالا و نگهداری آسان آن است و خواهان زیادی هم دارد. بیایید در فن تریکس نگاهی عمیق تر به این الیاف مصنوعی پر طرفدار داشته باشیم.

ابداع فرش های نایلونی یا پلی آمید

نایلون در سال 1935 میلادی توسط والاس هوم کارترز طی تحقیقاتی در شرکت دوپون ابداع شد. اولین استفاده ی تجاری آن در سال 1939 و برای جوراب های زنانه بود، اما در همین زمان برای بند ماهیگیری و الیاف مسواک نیز استفاده می شد.

1 نقاط ضعف و قوت فرش و موکت نایلونی

شرکت دوپون پس از طی یک دوره ی آزمایشی موفق 6 ساله در هتل دوپون، در سال 1955 شروع به استفاده از نایلون به عنوان الیاف اصلی در صنعت فرش بافی کرد.

نایلون به عنوان اولین الیاف کاملاً مصنوعی، صنعت فرش بافی را متحول کرده و در زمان کوتاهی، به نقطه عطفی در صنعت فرش بافی مبدل شد.

خصوصیات منحصر به فرد نایلون

نایلون خصوصیات زیادی دارد که آن را به یک گزینه ی ایده آل برای فرش بافی تبدیل کرده است. مهم ترین خصوصیت آن دوام بالای آن می باشد. نایلون یک الیاف بسیار سخت بوده و از این رو مقاومت بالایی در برابر سایش از خود نشان می دهد. همچنین خاصیت کشسانی بالایی دارد که در نتیجه، فرش بعد از گذشت مدت زمان زیادی ظاهر خود را همچنان حفظ خواهد کرد.

خاصیت کشسانی

خاصیت کشسانی نایلون تا حد زیادی به دلیل وجود مولکول هیدروژن در ساختار تشکیل دهنده ی آن است. این مولکول می تواند با استفاده از بخارشوی دوباره احیا شود. به عبارت دیگر اگر فرش در اثر رفت و آمد و استفاده ی زیاد دچار وارفتگی شود، می توان با تمیز کردن فرش به وسیله ی بخار شو، فرش را تا حد زیادی به حالت اولیه خود بازگرداند. از این رو بسیار مهم است که حداقل هر 12 تا 18 ماه یکبار (و برای ناحیه های پر رفت و آمد، هر 6 ماه یکبار) فرش را به وسیله ی بخارشوی تمیز کرد تا دوام بیشتری داشته باشد.

مقاومت در برابر لک گرفتگی

نایلون خاصیت جذب کنندگی بالایی دارد. لذا برای جلوگیری از باقی ماندن لکه ها بر روی فرش، باید توسط مواد ضد لک محافظت شود. پیشرفت های اخیر در تکنولوژی ساخت ضد لک ها، فرش های نایلونی را بیش از پیش در برابر لک گرفتگی مقاوم کرده اند.

بهترین راه برای ایجاد مقاومت در نایلون در مقابل لک گرفتگی، اضافه کردن رنگ به آن حین ساخت الیاف، به جای رنگ کردن آن پس از فرآیند تولید است. وقتی رنگ، جزئی از اجزای تشکیل دهنده ی الیاف شود، برای همیشه ماندگار خواهد شد و مواد ریخته شده روی فرش، دیگر نمی توانند وارد الیاف شوند و روی آن لک بیاندازند.


با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس با نحوه رفع لکه فرش به وسیله شوینده های ارگانیک آشنا شوید.

>>> نحوه رفع لکه فرش به وسیله شوینده های ارگانیک <<<


تولید الیاف نایلون برای فرش بافی

برخی کارخانجات فرش بافی الیاف نایلون را داخل کارخانه تولید می کنند و برخی دیگر الیاف نایلون را خریداری کرده و در بافت فرش از آن استفاده می کنند.

در حالت کلی نایلونی که توسط خود کارخانه تولید می شود هزینه تمام شده ی کمتری نسبت به نایلون خریدای شده خواهد داشت. علت این موضوع، حذف واسطه های اضافی بازار و نه پایین تر بودن کیفیت نایلون تولیدی در کارخانه ها می باشد.

قیمت نایلون

نایلون در قیمت های مختلف در بازار وجود دارد. نایلون الیاف پرکاربردی است که برای افزایش دوام به مواد اولیه ی ارزان تری مثل پلی استر و اولیفن برای تولید بسیاری از محصولات افزوده می شود.

در نهایت دوام و خاصیت کشسانی نایلون آن را به یک انتخاب خوب در صنعت فرش بافی تبدیل کرده است، اما مثل هر مورد دیگری، همیشه همه ی فاکتورها را برای انتخاب گزینه ی مناسب در نظر بگیرید.

همچنین می توانید برای انتخاب و خرید فرش و موکت های پلی استر به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> راهنمای انتخاب و خرید فرش و موکت پلی استر <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thespruce




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahmod

واقعاً اطلاع رسانی در هر موردی قابل ستایش است

دکمه بازگشت به بالا