راهنمای خرید

راهنمای خرید گریل، کباب پز یا باربیکیو مناسب

گریل یا کباب پز یکی از پر طرفدارترین وسیله ها در فصل تابستان است و به جرئت می توان گفت همه ی آن هایی که این وسیله ی کارآمد را در منزل دارند، تابستان ها به سراغ آن رفته و پس از شستن و تمیز کردن آن، لحظات لذت بخشی را برای خود ایجاد می کنند.

آن دسته از افرادی نیز که این وسیله را در منزل ندارند، احتمالاً به فکر خرید آن می افتند. اما انتخاب یک گریل مناسب در میان تنوع وسیعی از این وسیله که روز به روز هم در حال پیشرفت و به روز شدن است، کمی دشوار بوده و نیاز به دانستن اطلاعاتی در مورد انواع آن دارد. چرا که گریل ها و کباب پزها در شکل ها، اندازه ها و نوع سوخت مصرفی متفاوتی ارائه می شوند و دارای تنوع بسیار بالایی می باشند. حال سوال اینجاست که در بین انواع مختلف کباب پز، کدام نوع را باید انتخاب کرد؟

چهار نوع از بهترین انواع گریل که هم اکنون بازار آن داغ است را معرفی می کنیم.

2 راهنمای خرید گریل و کباب پز

1- گریل های زغالی

از جمله محبوب ترین گریل ها یا کباب پزها در میان انواع مختلف این وسیله، گریل های زغالی می باشند. چرا که هم حالتی کلاسیک داشته و هم از بهترین و معتبرترین روش های بریان کردن غذاها به حساب می آید. اگر چه دستگاه های گریل دارای تنوع بسیار وسیعی بوده و در شکل ها و سایزهای متفاوتی به بازار عرضه می شوند، اما همه ی آن ها تنها از زغال استفاده می کنند و طعمی بسیار متمایز و قوی که طعم دود و آتش است را به غذا می دهند.

پخت و پز روی زغال کمی کندتر از روش های دیگر صورت می گیرد و احتیاج به کمی تمرین دارد. کنترل درجه ی حرارت داخل دستگاه گریل سخت بوده و می توان گفت رساندن دمای ذغال و دمای داخل گریل به دمایی مناسب برای طبخ غذا حدود 20 دقیقه طول می کشد. تمیز کردن گریل های زغالی نیز کمی دشوار و در واقع خسته کننده است. با این حال عطر و طعم عالی غذا در این روش، به زحمتش می ارزد.

خود گریل های زغالی نیز از تنوع وسیعی برخوردار هستند که با توجه به نیاز و نوع استفاده از این وسیله، می توانید مناسب ترین را انتخاب کنید.

– گریل های منقلی (brazier grill) که رو باز بوده و اغلب در پارک ها دیده می شود و مناسب فضاهای باز است.

– گریل های قابلمه ای (Kettle grills). که هم به شکل دایره و مانند قابلمه می باشند و هم به شکل مربع. که معمولاً دو چرخ برای حرکت دادن و یک درپوش نیز مانند درب قابلمه دارند. یک بادخور خیلی ساده هم برای متعادل نگهداشتن دمای داخل آن تعبیه شده است. قابل حمل بوده و در حیاط منزل و فضاهای بسته نیز می توان از آن استفاده کرد.

– گریل های بشکه ای (barrel grill) که شبیه یک بشکه ی افقی می باشند و از نظر کارایی مانند نوع بالایی بوده اما کمی بزرگتر و پیشرفته تر است و لوازم جانبی بیشتری دارد.

– گریل ها و کباب پزهای مربع شکل و کاملاً معمولی که از آپشن و شکل و شمایل خاصی برخوردار نبوده و نسبت به انواع دیگر ارزان تر می باشند.

– گریل های جمع شونده و قابل حمل که معمولاً کوچکتر از انواع دیگر گریل ها بوده، به راحتی قابل جمع شدن و بسته بندی و سر هم شدن است و بسیار مناسب برای مسافرت، گردش و پیکنیک می باشد.

2- گریل های گازی

بعد از کباب پزهای زغالی، کباب پزهای گازی رایج ترین گریل ها می باشند. این نوع گریل ها معمولاً به شکل یک سبد بوده که چندین شعله داشته و همچنین قابل اشتعال با گاز شهری و کپسول می باشد. البته استفاده از گاز شهری، هم راحت تر بوده و هم به دلیل اینکه گاز شهری نسبت به کپسول فضا را کمتر آلوده می کند و سوخت تمیز تری دارد، بهتر می باشد. اما خب در این صورت لازم است گریل مکانی ثابت و مشخص در کنار لوله ی گاز داشته باشد.

تنها مزیت استفاده از گریل گازی نسبت به زغال، راحتی و آسانی استفاده از آن است. چرا که روشن کردن و آماده ی پخت کردن این گریل ها بسیار ساده تر از آماده کردن زغال است و تنظیم شعله ی آن نیز 20 دقیقه زمان نمی خواهد. تمیز کردن آن نیز نسبت به نوع زغالی که احتیاج به تخلیه خاکستر دارد، بسیار آسان است. با این حال غذای طبخ شده روی آن با غذای طبخ شده روی گاز فرقی نداشته و مزه ی غذای زغالی و طعم دود را ندارد.

نکته ای که در خرید این نوع گریل ها باید مورد توجه قرار داد، تعداد شعله های مورد نیاز و وسایل جانبی مثل شعله ی جانبی (side burners) و جوجه گردان است.

3- گریل های برقی

شاید یکی از دلایل استفاده از این نوع گریل ها جمع و جور بودن و البته استفاده ی بسیار ساده و بدون دردسر آن است. زیرا نیازی به زغال یا گاز و تجهیزات این چنینی ندارد و به راحتی در کنار هر پریز برقی حتی در داخل خانه و فضاهای بسته نیز می توان استفاده کرد. البته اگر سیم برق بلندی داشته باشد، می توانید آن را به هر مکانی منتقل کنید. تنوع این گریل ها بسیار بالا بوده و در انواع مختلفی از جمله با درپوش، بدون در پوش، پایه دار، چرخ دار، دارای کابینت و… ارائه می شود که نوع انتخاب آن بسته به نیاز و سلیقه ی شخصی دارد.

این نوع کباب پزها مناسب آپارتمان نشین ها بوده که مجاز به استفاده از زغال در تراس نمی باشند و لوله ی گازی نیز در تراس موجود نیست. پس گریل های برقی بهترین انتخاب برای محروم نشدن از خوردن کباب یا هر نوع غذای گریل شده می باشد. البته خوش طعمی غذاهای گریل شده روی کباب پزهای زغالی را ندارند، اما راهی مقرون به صرفه می باشند.

4- کباب پزهای دودی

کباب پز دودی مخزنی بسته دارد که در یک طرف آن دودکش و در طرف دیگر رایانه ای کوچک برای انجام تنظیمات تعبیه شده است. مخزن سوخت آن با تکه های چوب پر می شود و سپس از طریق دودکش جرقه ای در چوب ها افتاده و آتش زده می شود. آتش به تمامی چوب ها رسیده و دودکش باعث می شود دود غلیظی در مخزن کباب پز یعنی جایی که کباب ها قرار دارند، ایجاد شود. البته مکانیسم عمل این کباب پزها به لطف دستگاه کامپیوتری کنار آن کمی پیچیده است، اما چیزی که اهمیت دارد این است که غذای درون کباب پز سرشار از دود شده و حتی خیلی بیشتر از کباب پز زغالی، غذا طعم عالی آتش و دود را خواهد داشت.

این نوع کباب پزها به دلیل رایانه ی کنترل حرارت تعبیه شده در آن، بسیار گران می باشند. اما می ارزد. زیرا می توان در آن ها هم کباب را با حرارت بسیار بالا و کوره ای کباب کرده و هم با حرارت آرام و ملایم غذایی با طعم چوب و زغال نوش جان کرد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
cnet




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا