تغذیه

چگونه خوراک ها و غذاهای اسیدی و قلیایی را با هم ترکیب و مصرف کنیم؟

ترکیب مواد غذایی اسیدی و قلیایی

نحوه صحیح ترکیب مواد غذایی قلیایی و اسیدی گاهی اوقات به نام رژیم “ترکیب غذایی” شناخته می شود. این رژیم غذایی به بدنتان کمک می کند تا مواد غذایی را بهتر هضم کرده و هضم بهتر هم عملکرد بهتر کل بدن را در پی دارد. برای بهره بردن از منافع این نوع رژیم غذایی، یک فرد باید دو برابر مقدار مواد غذایی اسیدی، مواد غذایی قلیایی مصرف کند. این رژیم غذایی ممکن است برای برخی چالش برانگیز باشد و آزمایشات بالینی کمی هم در این مورد انجام گرفته است.

1 ترکیب مواد غذایی اسیدی و قلیایی با هم

دسته بندی مواد غذایی

1- مواد غذایی قلیایی را بشناسید.

همه سبزیجات قلیایی هستند. کلم بروکلی، خیار و لوبیا سبز نمونه هایی از این سبزیجات هستند. میوه های تازه (به جز زغال اخته و آلو) همه خاصیت قلیایی دارند. برخی از میوه های خشک شده، خرما و انجیر هم این خاصیت را دارند. شیر و بادام هم اگر به تنهایی و بدون ترکیب شدن با سایر مواد مصرف شوند قلیایی هستند.

– مواد غذایی قلیایی فرآوری نشده اند؛ اما اگر می خواهید مواد غذایی کنسرو شده یا بسته بندی شده بخرید، برچسب آن را چک کنید. حتی کاهوهای داخل بسته بندی سالاد ممکن است آن مقدار فایده معمول خود را نداشته باشند.

2- مواد غذایی اسیدی را بشناسید.

گوشت، ماهی، مرغ و طیور و تخم مرغ مواد غذایی اسیدی هستند. غلات های صبحانه یا همان سیریل و آجیل ها هم اسیدی هستند. پنیر هم ماده غذایی دیگری است که مقدار اسیدی بودنش از سایر مواد گفته شده بالاتر است.

– گوشت، ماهی، محصولات لبنی، کافئین، شکر و نمک بیشترین مقدار خاصیت اسیدی را دارند.

– بدانید که حتی سالم ترین روش پخت ها و سالم ترین غذاها هم ممکن است مقدار اسید بدن را افزایش دهند.

– انتخاب درصد چربی کمتر برخی مواد خوراکی، مثل شیر کم چرب می تواند مقدار اسیدی بودن آن ها را کاهش دهد.

3- مواد غذایی خنثی را بشناسید.

انوع گسترده ای از آب ها خنثی هستند (آب شهری، آب رودها و حتی آب دریا)، مقدار پی اچ آن 7 بوده و درست وسط جدول پی اچ قرار دارند. روغن زیتون و سفیده تخم مرغ هم عموماً به عنوان مواد غذایی خنثی شناخته می شوند.

بهبود بخشیدن وعده های غذایی

1- بیشتر، غذاهای قلیایی مصرف کنید.

برای عملکرد درست بدن و حفظ PH 7.4 باید به ازای هر یک وعده غذایی اسیدی، چهار وعده غذاهای قلیایی بخورید. خوردن مواد قلیایی بیش از حد، باعث جذب نشدن مواد مغذی از سایر منابع غذایی می شود.

2- میوه ها و سبزیجات تازه مصرف کنید.

اگر مواد غذایی تازه در دسترس نیستند، مواد فریز شده گزینه بعدی به حساب می آیند. کنسروها به دلیل مقدار بالای سدیم موجود در آن و سایر افزدونی ها، بهتر است مصرف نشوند.

– مقدار مواد مغذی همه میوه ها و سبزیجات با هم برابر نیست، برای همین بهتر است از مواد غذایی گوناگون و متنوع استفاده کنید. مثلاً مارچوبه برای تقویت سیستم عصبی مفید بوده و هندوانه (که 92% آن را آب تشکیل می دهد) برای آبرسانی به بدن بسیار کارساز است.

3- نشاسته و حبوبات غیر فرآوری شده مصرف کنید.

گرچه که حبوبات معمولاً اسیدی هستند، اما برخی از انواع طبیعی آن قلیایی به حساب می آیند. هنگام خرید حبوبات تنوع به خرج دهید.

– مثلاً دانه آمارنت (تاج خروس) یکی از انواع حبوبات بوده که در بین مردم زیاد شناخته شده نیست. مقدار پروتئین این دانه بالا بوده که برای حبوبات یک امر غیر معمول به حساب می آید. کینوآ، گندم سیاه و ارزن هم سایر موارد این دسته هستند.

4- مقدار چربی و شکر را محدود کنید.

این مورد معمولاً برای همه نوع رژیم غذایی توصیه شده است، اما برای رژیم “ترکیب غذایی” بسیار مهم است. بسیاری از مردم از محصولات مصنوعی و فرآوری شده استفاده می کنند که مقدار شکر و چربی آن ها زیاد است. این مقدار بالای چربی و شکر باعث بالا رفتن مقدار اسید بدن شده و ممکن است زمینه ساز بیماری هایی مثل دیابت و آسیب کلیوی شود.

– مثلاً به جای دسرهای شیرین از هندوانه یا سیب استفاده کنید.

– مواظب مقدار شکر نوشیدنی ها باشید. نوشابه و آبمیوه های بیرونی مقدار پی اچ بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. خوردن یک بطری لیموناد در روز ریسک ابتلا به دیابت را 26% افزایش می دهد.

درک علوم این مسئله

1- جدول PH را مشاهده کنید.

جدول پی اچ از 1 تا 14 شماره گذاری شده است. یک ماده غذایی با خاصیت بالای بازی به عدد 14 نزدیک تر و ماده غذایی با خاصیت اسیدی به عدد 1 نزدیک تر است. پی اچ مواد خنثی هم عدد 7 است.

– جدول پی اچ مقدار یون های هیدروژن محلول در مواد را نشان داده که مواد نسبت به مقدار آن اسیدی یا قلیایی هستند.

– این جدول و سنجه های پی اچ فقط برای مواد مغذی نیستند؛ مثلاً پی اچ سفید کننده 13 و پی اچ اسید باتری 0 است.

2- به تاثیرات اسید و بازی بودن مواد روی بدن پی ببرید.

PH خون 7.4 بوده و همه سیستم و اعضای بدن با کار هماهنگ و همکاری با یکدیگر سعی در حفظ این مقدار پی اچ دارند. وقتی از رژیم غذایی “ترکیب غذایی” استفاده کنید، در واقع دارید به بدنتان در حفظ مقدار پی اچ کمک می کنید.

– برخی از مواد غذایی مثل گوجه و لیمو ترکیبات اسیدی دارند، اما هنگام خورده شدن و داخل بدن قلیایی می شوند.

3- وضعیت بدن را بسنجید.

مقدار فشار خون و قند خون را اندازه گیری کنید. مقدار پی اچ ادرار را اندازه بگیرید. به یاد داشته باشید که مصرف دارو می تواند روی این موارد تاثیر بگذارد.

4- تغییرات را بررسی کنید.

در صورت تمایل برای تغییر رژیم غذایی، با یک پزشک مشورت کنید.

مقالات پیشنهادی فن تریکس

>>> معرفی مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان <<<

>>> معرفی مواد غذایی دارای لیزین <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا