خانه و کاشانهگل و گیاه

چگونه گل مینا Asters را در منزل پرورش دهیم؟

گل مینا از جمله گل هایی است که از اواخر تابستان و پاییز گل های زیبایِ ستاره ای شکلش را به نمایش می گذارد و انواع مختلفی دارد. برخی از انواع این گیاه زیبا تا 20 سانت رشد کرده و برخی حتی به دو متر هم می رسند. اما نحوه ی پرورش و مراقبت از همه ی انواع آن، مشابه به هم است. برای پرورش و داشتن این گل زیبا در منزل خود لازم است نکاتی را در نظر داشته باشید. در صورتی که بخواهید تمام مراحل پرورش گیاه را خودتان انجام دهید با ما همراه باشید.

کاشت بذر گل در خانه

1- بذرها را در زمستان بکارید.

اگر قصد دارید پرورش گل را از پایه، یعنی با دانه آغاز کنید، باید بذر را یک یا دو ماه قبل از زمانی که می خواهید گل را در باغچه یا گلدانی داشته باشید، بکارید.

– توجه داشته باشید که جوانه زدن بذرهای گل مینا ناهموار و نامنظم است. بنابراین انتظار نداشته باشید که همه ی بذرها به گل بنشیند.

– گاهی هم ممکن است هیچ کدام از بذرها جوانه نزنند. بنابراین ما پیشنهاد می کنیم به جای بذر، گیاه آن را خریداری کنید. اما در ادامه هم پرورش خانگی گیاه مینا را برایتان آورده ایم.

2- ظروف کاشت را آماده کنید.

گلدان های بسیار کوچک یا لیوان های یکبار مصرف را تهیه کنید. البته برای نتیجه ی بهتر، سعی کنید ارتفاع ظرف های انتخابی خود را بین 7.5 تا 10 سانت انتخاب کنید.

1 مراحل پرورش گل مینا

3- بذر را بکارید.

در هر کدام از ظرف ها یک بذر بکارید. بذر را به عمق 2.5 سانتی متر درون خاک فرو کرده، سپس سوراخ ایجاد شده را بپوشانید.

2 مراحل پرورش گل مینا

4- گلدان ها را در یخچال بگذارید.

روی تمام گلدان ها یک سلفون بکشید و برای 4 تا 6 هفته درون یخچال بگذارید. این کار باعث می شود فرآیند طبیعی رشد و جوانه زدن گل، یعنی سرد شدن آن ها در طبیعت و زمین سرد به صورت مصنوعی در یخچال ایجاد شود.

5- گلدان ها را به آفتاب منتقل کنید.

بعد از گذشت 4 تا 6 هفته، گلدان ها را از فریزر درآورده و به مکانی ببرید که حداقل 6 ساعت در روز آفتاب مستقیم دریافت کند. در این مرحله باید آن قدر صبر کنید تا بذرها جوانه زده، کمی رشد کنند و سپس به باغچه یا گلدانی بزرگ تر منتقل شوند.

انتقال گل ها به گدان یا باغچه

1- تا بهار صبر کنید.

چه بذرها را خودتان رشد داده و به نهال کوچکی تبدیل کرده باشید، چه آن ها را از گل فروشی خریداری کرده باشید، باید تا فرارسیدن بهار صبر کنید. به عبارتی انتقال گل ها به باغچه باید در اوایل یا اواسط بهار زمانی که سرما به طور کامل سپری شده است انجام شود.

2- نقطه ی مناسب کاشت گل را در باغچه بیابید.

نقطه ی مناسب برای کاشت گل مینا یا گل ستاره ای در نقطه ای است که بیشترین نور آفتاب و کمترین سایه در آنجا وجود داشته باشد. به علاوه خاک این گل باید از کیفیت، نفوذپذیری و تخلیه ی مناسب برخوردار باشد. به یاد داشته باشید که از خاک سنگین برای کاشت گل مینا استفاده نکنید که اصلاً مناسب این گل نیست. زیرا گل مینا تمایل به عبور و تخلیه ی آب از خاک خود را دارد. بنابراین اگر بتوانید از خاک مورد استفاده ی خود، تپه مانندی در باغچه ساخته و گل را در آن بکارید تا زهکشی آب بهتر و بیشتر صورت گیرد، نتیجه بخش تر خواهد بود. اما لازم نیست.

3- به خاک کمپوست اضافه کنید.

حتی در صورتی که از غنی و باکیفیت بودن خاک مطمئن باشید، لازم است مقداری کمپوست را قبل از کاشت گل به آن اضافه کنید. بنابراین به باغچه ای که می خواهید گل را در آن بکارید، کمپوست ریخته و با خاک مخلوط کنید.

4- برای هر گل یک گودال بکنید.

عرض هرگودال باید دو برابر قطر دایره ای باشد که گیاه قبل از انتقال دادن به باغچه در آن قرار داشت. اما عمق گودال یا عمقی که گل در آن قرار می گیرد، باید هم اندازه ی عمق کنونی گیاه در گلدان باشد. فاصله ی گودال هایی که حفر می کنید باید 30 تا 90 سانت باشد. اما اگر نوع مینیاتوری این گل را پرورش داده اید، فاصله ی 10 تا 15 سانتی متری از هم کافیست.

5- گیاه را با دقت زیاد از گلدان درآورید.

توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید به ریشه های گیاه آسیبی وارد شود. در واقع گیاه باید با ریشه و تمام خاک اطراف آن از گلدان درآید. برای این که این کار با دقت و ظرافت بالایی صورت گیرد، دو راه وجود دارد. گلدان را بشکنید و گیاه را به راحتی جدا کنید. یا خاک آن را کمی مرطوب کنید، سپس ماله ای را دور تا دور گلدان چرخانده و گل را با دقت، بدون کوچکترین آسیب از گلدان در آورید. سپس سریعاً در گودال بکارید.

3 مراحل پرورش گل مینا

6- به گل آب دهید.

به محض اینکه گل مینا کاشته شد، باید کاملاً با آب سیر شود. دقت داشته باشید که زمان آب دهی، نباید هیچ گودالی در اطراف گل وجود داشته باشد تا آب ها به سمت گودال نروند و در آن جمع نشوند. آب باید به خوبی و عمیقاً در خاکِ گل نفوذ کند.

مراقبت از گل

1- کوددهی

بلافاصله بعد از کاشت گل و در هر بهار باید 5 سانتی متر از اطراف گل را کود حیوانی یا پهن بریزید. فقط به یاد داشته باشید که قبل از ریختن کود جدید در فصل بهار، باید کود کهنه ی سال قبل را جمع کنید. کود، گیاه را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه داشته و از رشد علف های هرز در اطراف آن جلوگیری می کند.

2- به اندازه ی نیاز به آن آب دهید.

گل مینا نسبت به آب و رطوبت حساس بوده و با دریافت آب زیاد یا کم، گل ها و برگ هایش ریخته و ضعیف می شود. برای آبیاری گل مینا، در نظر گرفتن میزان باران در هفته بسیار مهم است. اگر در هفته کمتر از 2.5 سانت باران می بارد، گل را آبیاری کنید.

3- کوددهی

حداقل یکبار در سال و در بهار قبل از بیدار شدن و رشد گل، باید یک لایه ی نازک کمپوست را به خاک اضافه کنید. اما برای نتیجه ی بهتر، این کار را ماهی یکبار انجام دهید.

4- گیاه را دوبار در سال هرس کنید.

یک هرس ضعیف در بهار و یک هرس قوی در زمستان. جهت پرپشت شدن گیاهدر تابستان سر دانه ها را بچینید. در زمستان هم زمانی که شاخ و برگ ها خشک بوده و در خواب زمستانی به سر می برند، تمام شاخه های گیاه را به اندازه ی 2.5 تا 5 سانتیمتر برش دهید.

– اگر در مناطق سردسیر زندگی می کنید، هرس زمستانی گل را به اواخر زمستان و نزدیکی بهار منتقل کنید. این کار بقای گل را بیشتر می کند.

4 مراحل پرورش گل مینا

5- برای گل های بلند تکیه گاه درست کنید.

بیشتر گل ها بدون داشتن تکیه گاه هم می توانند رشد کنند، اما بهتر است برای گل های بلند و افتاده یک تکیه گاه درست کنید.

5 مراحل پرورش گل مینا

6- مراقب آفات باشید.

گل های مینا معمولاً نسبت به آفات مقاوم هستند، اما اگر میزان آفت زیاد باشد می تواند آن را از پای در آورد. پس نسبت به رشد آفت محتاط بوده و اگر نشانه ای مشاهده کردید، سریعاً اقدام کنید. به هر حال پیشگیری بهتر از درمان است.

6 مراحل پرورش گل مینا

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا