بیشتر بدانید

چگونه مانع فرار کرم ها از بستر ورمی کمپوست شویم؟

مشکلی که اغلب افراد با بستر ورمی کمپوست دارند این است که بعد از مدتی متوجه می شوند کرم ها پایبند آن نبوده و از بستر می گریزند. در یک چنین مواقعی اولین کاری که باید انجام داد تعیین اندازه و عمق این اتفاق است. یعنی اینکه چه تعداد از کرم ها در تلاش برای فرار هستند. آیا تعداد کرم هایی که در اطراف بستر و از درب و بدنه ی آن آویزان هستند کم است یا به نظر می رسد که همه ی کرم ها در تلاش برای گریختن می باشند؟

اگر تعداد کرم ها کم باشد و فقط متوجه ی چند مورد از آن شدید، این امر کاملاً طبیعی بوده و اصلاً جای نگرانی نیست. چرا که همیشه چند کرم سرکش و گریز پا در همه ی بسترهای ورمی کمپوست یافت می شوند. اما اگر تعداد کرم های گریزان زیاد است و به نظر می رسد همه ی کرم ها در حال در رفتن هستند و در محل هایی مثل درب ظرف یا دریچه های هوای ظرف یعنی محل هایی که امکان فرار وجود دارد تجمع کرده اند باید بدانید که اوضاع عادی نیست و مشکلی برای ورمی کمپوست تان به وجود آمده که حتماً باید به دنبال راه چاره باشید.

در این مواقع باید در بستر ورمی کمپوست به دنبال علت فرار کرم ها بگردید و آن ها را بررسی کنید.

بررسی عواملی که باعث فرار کرم ها از بستر کمپوست شده است

1 علت فرار کرم ها از بستر ورمی کمپوست

1- آیا بستر بسیار مرطوب است؟

اگر در کف بستر آب ایستاده باشد و محتویات داخل ورمی کمپوست آنقدری خیس باشد که وقتی یک مشت از آن را برداشته و در دست فشار می دهید آب از آن چکه کند باید بدانید که کرم ها در حال غرق شدن هستند. در این مواقع رطوبت اضافی را باید از بین ببرید. کار را با مخلوط کردن مقداری مواد بستر تازه و خشک مثل روزنامه شروع کنید. این مواد مقداری از رطوبت اضافی داخل بستر را جذب می کند. برای مدتی هم داخل بستر مواد غذایی تر و خیس نریزید تا بستر بیشتر خشک شود. اگر باز هم کف بستر پر از آب بود بهترین راه حل این است که آن را کاملاً خالی کنید و مجدداً بستر را بسازید. بستری تازه و مرطوب فراهم کنید و تا جایی که می توانید کرم ها را از بستر قبلی جمع کنید و در بستر جدید بگذارید و اجازه دهید دوباره در آن جاگیر شوند. مراقبت ریختن موادی مثل خربزه، کدو و گوجه فرنگی در آن نیز باشید.

2- از چه نوع موادی در بستر کمپوست استفاده کرده اید؟

برخی از مواد مانند کاغذ سفید می تواند برای کرم ها تحریک کننده باشد و آن ها را فراری دهد. اگر از کاغذ سفید داخل کمپوست استفاده کرده اید سعی کنید آن ها را در آورده و با مقداری کارتون یا روزنامه ی خرد شده جایگزین کنید. همچنین اگر از خاک گلدان به جای پیت و کمپوست استفاده می کنید ممکن است حاوی مقداری نمک باشد که باز موجب تحریک کرم ها می شود.

3- آیا اخیراً ماده ای متفاوت به سطل ورمی کمپوست اضافه کرده اید؟

اگر تاکنون مشکلی برای بستر ورمی کمپوستتان وجود نداشته است و متوجه شدید که ناگهان کرم ها در حال گریز هستند، سعی کنید به یاد آورید اخیراً چه چیزی به آن اضافه کرده اید. آن ماده را درآورید و دقت کنید که آیا کرم ها مانند روز اول خواهند شد یا نه. گاهی مرکبات به خاطر ترکیبات اسیدی که دارند اگر در مقدار زیادی ریخته شوند برای کرم ها تحریک کننده است. اگر از این راه حل نتیجه ای دیدید هیچگاه ماده ای که باعث فرار کرم ها می شود را اضافه نکنید.

– اگر دائماً تعداد کمی از کرم ها اطراف ظرف سرگردان و گریزان هستند سعی کنید ظرف ورمی کمپوست را در زیر یک چراغ روشن قرار دهید. کرم ها با فرار از نور مجدداً به داخل بر می گردند. همچنین می توانید روی سطح و رویه ی ظرف، محتویات خشک بریزید. کرم ها به سمت لایه های پایین و مرطوب حرکت کرده و به رویه ی ظرف نمی آیند و درنتیجه فرار نمی کنند.

با ارزیابی میزان رطوبت ورمی کمپوست و همچین موادی که در داخل آن می ریزید می توانید کرم ها را همیشه در آن شاد و راضی نگه دارید.

در پایان فن تریکس مطالعه مقاله “نحوه اضافه کردن نیتروژن به کمپوست” را به شما پیشنهاد می دهد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thespruce




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا