خانه و کاشانه

چگونه یک منقل آتش زیبا برای دورهمی های خانوادگی بسازیم؟

با سردتر شدن هوا حتماً شما هم دلتان برای یک دورهمی در فضای آزاد تنگ می شود. دورهمی با خانواده یکی از پر طرفدار‌ترین تفریحات بشر است. به همین دلیل قصد داریم روشی را آموزش دهیم تا بتوانید از این انرژی مثبت حتی در فصل های سرد هم استفاده کنید. پس با ما همراه باشید.

من و همسرم عاشق آتش بازی های بزرگ هستیم. یک روز که در حیاط خلوت، آتش بازی می کردیم، گودالی دیدیم و فکر کردیم از این به بعد آتش را آنجا روشن کنیم. اما بعد فهمیدیم که نه تنها جلوه‌ی زیبایی ندارد بلکه آتش به بزرگی گودال شده و باد باعث می شود شعله‌های آن زبانه بکشد و در حیاط پخش شود که هم خطرناک است و هم جالب نیست. ایده‌ی ساخت یک گودال آتش ثابت که همیشه محل تفریح و سرگرمی باشد از اینجا به ذهنم رسید البته با کمی تفاوت و چون وسیله ای بسیار کارآمد و جذاب شد که دورهمی‌های گرم خانوادگی را گرم‌تر کرد و ساختش هم هزینه‌ی چندانی نداشت، تصمیم گرفتم روش ساختش را با شما هم به اشتراک بگذارم تا شما هم از آن لذت ببرید.

برای این کار، اول از همه باید در مکانی که دوست دارید منقل آتشتان آنجا باشد و در واقع محل دورهمی‌های خانوادگی است، یک گودال حفر کنید. بعد بتن ها که دیواره‌ی منقل هستند را آماده کنید. اگر بخواهید این بتن ها و یا آجرها را با دست بسازید، بسیار وقت گیر و سخت است، مگر این که تبحر خاصی در این کار داشته باشید. من که نتوانستم. برای همین به فکر ساخت منقل با ورقه های آهنی و سنگ های طبیعی موجود در اطرافم افتادم. اما متاسفانه سنگ‌هایی که در اطرافم بود، به کارم نیامد. شاید هم من نمی‌دانستم چطور از آن ها استفاده کنم. به هر حال اگر شما توانستید و سنگ‌های مناسب برای این کار را پیدا کردید از همان سنگ ها استفاده کنید تا در هزینه هم صرفه جویی کرده باشید. ولی به نظر من حالا که زحمتش را به جان خریدید، کمی هم هزینه کنید تا چیز خوبی از آب در بیاید. به همین دلیل من از بتن‌های سنگی آماده استفاده کردم.

عجیب اینکه من و دوستم این منقل را در عرض ۴ ساعت ساختیم و وقتی هوا تاریک شد یک آتش بزرگ در آن روشن کردیم و دوستانمان را به یک نوشیدنی سرد در کنار گرمای آتش دعوت کردیم، انصافاً هم خیلی خوش گذشت من توصیه می کنم شما هم حتماً این حس قشنگ را تجربه کنید. بهتر از همه اینکه بعد از خاموش شدن آتش، هیچ اثری از سوختن چمن‌های اطراف یا کثیفی و بی‌نظمی نبود.

اگر مشتاق ساخت منقل شدید همراه ما باشید تا بگویم چکار کردیم.

آماده کردن منقل

یادتان باشد که گودال را زیر درختان، کابل فشار قوی برق، در نزدیکی خانه، محل شستشو و انبار مواد سوختنی و یا هرچیزی که احتمال سقوط درون گودال را دارد، نسازید.

ما دایره ای با قطر ۱/۵ متر را با یک اسپری سفید در محل مورد نظر کشیدیم و بعد آنجا را به اندازه ی تقریباً ۳۰ سانتی متر حفر کرده و با خرده سنگ پر کردیم. البته بعد از اینکه تقریباً نصف گودال پر شد یکبار با غلطک، خرده سنگ ها را فشرده کردیم. چون باید دیواره های منقل تراز باشد و زیبا به نظر برسد و روی سطحی صاف بالا بیاد. البته یادتان باشد برای هر چه بهتر شدن نتیجه لازم است قطر دایره‌ای که این خرده سنگ‌ها ریخته و فشرده سازی می‌شوند تقریباً یک متر پهن‌تر از قطر گودال و دیواره ی منقل باشد.

1 ساخت منقل در حیاط

پایه گذاری دیواره ی منقل

دیواره ی منقل آتش من، از دو ردیف سنگ های تقریباً ذوزنقه ای شکل تشکیل شده است (به دلیل اینکه زیبا، مرتب و بدون فاصله کنار هم چیده شوند و شکل دایره‌ای ایجاد کنند).

2 ساخت منقل در حیاط

چینش سنگ‌ها باید به گونه‌ای باشد که ضلع داخلی این سنگ‌ها ۶۰ سانتی متر از مرکز گودال فاصله داشته باشد. پس بعد از اندازه‌گیری، یک ردیف سنگ را به صورت منظم و کنار هم در فاصله ی ۶۰ سانتی متری از مرکز به شکل دایره چیدیم. دوستم ردیف بعدی را روی سنگ‌های ردیف اول گذاشت. این مرحله که مثل پرکردن پازل واقعاً راحت بود.

3 ساخت منقل در حیاط

بعد دو ورقه‌ی آهنی را داخل منقل کنار هم گذاشتیم که شکل منقل را به خود بگیرد و در واقع شبیه به یک حلقه ی آهنی شود (در عکس مشخص است) و با چکش روی آن ها کوبیدیم تا درون خرده سنگ‌ها جا بگیرد. و در ادامه فضایی که بین حلقه‌ی آهنی و دیواره‌ی سنگی ایجاد شده بود را با خرده سنگ پر کردیم.

4 ساخت منقل در حیاط

بعد از اینکه فضای بین دیواره و حلقه‌ی آهنی پر شد روی دیوار را با دو ردیف سنگ‌های مسطح که قطور هم نبودند پوشاندیم. طوری که خرده سنگ های بین دیواره ی سنگی و آهنی پنهان شد. حالا باید برای دیوارمان یک قرنیز درست می‌کردیم. پس یک ردیف از سنگ‌های مسطح نازک را روی کل سطح دیوار چیدیم و در ردیف بعدی وقتی هر سنگ را سر جای مناسب گذاشته و موقیتش رو مشخص کردیم، با چسب سنگ چسپاندیم تا ردیف آخر محکم شود و دیواره ی منقل هیچوقت بر اثر ضربه به هم نریزد و خراب نشود. حالا منقل حاضر بود.

4 ساخت منقل در حیاط

ساخت نیمکت‌های دور منقل

من فکر کردم یک جفت نیمکت ساده‌ی چوبی جنگلی در کنار یک منقل جنگلی می تواند فضای بسیار زیبا و کلاسیک ایجاد کند. اما شما هر نوع صندلی که می‌خواهید، می‌توانید بسازید. من در خانه شومینه دارم و همیشه مقداری چوب نگهداری می کنم. پس به سراغ چوب‌های عریض و صاف رفتیم تا برای ساخت صندلی از آن ها استفاده کنیم. روی الوارها با کمک یک پتک و ابزار تقسیم چوب شکاف ایجاد کردیم، دوستم اهرمی را درون شکاف قرار داد و با یک ضربه چوب نصف شد.

5 ساخت منقل در حیاط

بعد با استفاده از سمباده، سطح چوب را کامل سمباده زدیم تا زبری و ناهمواری از بین برود و موقع نشستن صاف باشد و مشکلی ایجاد نکند.

اگر سمباده‌ی حرفه‌ای مخصوص چوب داشته باشید عالی می‌شود اگر نبود از سمباده‌های معمولی هم می توانید استفاده کنید. کمی وقت‌گیر است ولی کارتان انجام می‌شود.

6 ساخت منقل در حیاط

یکی از کارهایی که در ساخت نیمکت‌ها دوست داشتم، بر گرداندن چوب ها بعد از سمباده کشی و کندن دو حفره‌ی هلالی زیر چوب‌ها بود تا پایه ‌های صندلی درون آن قرار گیرد. پایه‌های صندلی من دو کُنده چوب هستند. دوستم طرف سمباده نخورده ی صندلی را روی این کُنده‌ها و دقیقاً همانجایی که قرار است پایه قرار بگیرد گذاشت. ابتدا و انتهای عرض کُنده رو روی صندلی علامت زدم و با یک منحنی دو نقطه را به هم وصل کردم.

7 ساخت منقل در حیاط

بعد این منحنی را به کمک دوستم خالی کردم که در واقع همان حفره‌ی هلالی شکل است که با این اندازه گیری، دقیقاً کنده‌ی پایه درونش چفت می شود و پایه‌ی صندلی درست می‌شود.

8 ساخت منقل در حیاط

این را هم اضافه کنم که اگه این کار را انجام دادید و دیدید که پایه درون صندلی کمی لق بود نگران نباشید، لازم نیست خیلی پایه درون صندلی چفت و محکم باشد در حدی که ایمنی صندلی را تضمین کند کافی است. حالا باید صندلی‌ها در کنار منقل قرار بگیرد و فضای گرم کنار هم بودن را بسازد.

9 ساخت منقل در حیاط

در مورد آتش داخل منقل هم باید گفته شود که اگر چوب‌ها را به صورت عمودی گذاشتید (teepee)، آتش سریع تشکیل می‌شود، به حالت دودکش درآمده و گرمای بیشتری به محیط اطراف می دهد و البته بسیار هم زیباست چون هیزم ها که به صورت عمودی می‌سوزند مثل شمع‌های کوچکی هستند که در کنار هم آرام آرام آب می شوند. پس برای دورهمی‌های رمانتیک، به این روش آتش روشن کنید. البته احتیاط در این روش بسیار ضروری است چون امکان دارد بعد از سوختن، تکه چوب‌ها پرتاب شده و باعث آتش سوزی شوند، پس حواستان باشد. به صورت افقی (log cabin) هم می شود چوب را درون منقل گذاشت و آتش درست کرد اما چون دیرتر می‌سوزند و گرمایش آن ها هم به محیط اطراف کمتر است این آتش بیشتر برای پخت و پز به کار می‌آید.

10 ساخت منقل در حیاط

فن تریکس در مقالات زیر آموزش های کاربردی را به شما ارائه می دهد.

>>> راهنمای ساخت زیر پایی در منزل

>>> آموزش ساخت پله چوبی در منزل

>>> آموزش ساخت کتیبه برای پرده های خانه

>>> آموزش ساخت جا صابونی طبقاتی برای حمام

>>> نحوه ساخت متفاوت ترین تور ماهیگیری

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
popularmechanics




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی

سلام.واقعا عالی بود.هرچند کار سختی هست اما با کمی تغییر و مختصر سازی میشه این کار رو کرد.ایده جالبی بود.

سعید

خیلی عالیه ممنون از سایتتون. منم حتما این منقل رو درستش میکنم…

دکمه بازگشت به بالا