گل و گیاه

چگونه خاک یا کمپوست را با اضافه کردن نیتروژن تقویت کنیم؟

کمپوست سرشار از مواد ارگانیک بوده که می تواند به گل ها و گیاهان کمک کند تا سالم بمانند. خوشبختانه می توانید کمپوست را خودتان به راحتی و بدون کوچکترین هزینه، تنها با موادی که اغلب دور می ریزید، تهیه کنید. مثل تکه های چوب، برگ ها، میوه های خشک و… . اما گاهی کمپوست ها به دلایل کمبود نیتروژن، مواد خوبی به حساب نیامده و می توانند باعث از بین رفتن گیاه شوند. به همین دلیل دغدغه ی همیشگی اغلب باغبانان و کشاورزان مشکل عدم وجود نیتروژن کافی در خاک و چگونگی اضافه کردن آن به خاک می باشد. اگر شما هم جزء این دسته افراد هستید، باید بگوییم که خوشبختانه راه های بسیاری وجود دارد که می توان سطح نیتروژن خاک را با استفاده از موادی معمولی افزایش داد.

از گیاهان کمک بگیرید.

1- چمن های هرس شده را جمع کرده و در کمپوست بریزید.

بعد از این که چمن ها را هرس کرده و در واقع کوتاه می کنند، ماشین چمن زن اضافات را در گوشه ای جمع می کند. می توانید آن را در کیسه ای جمع کرده و به خاک یا کمپوستتان اضافه کنید. نکته ای که باید در مورد این کار به یاد داشته باشید این است که چمن ها حتما باید سبز و تازه باشند. چمن های خشک باعث ایجاد کربن در خاک شده که خود مضر می باشد. در هنگام اضافه کردن چمن ها به خاک آن ها را در سطح خاک پخش کرده و از جمع شدن آن ها در یک جا جلوگیری کنید. زیرا باعث گلوله گلوله شدن آن ها شده، که این نیز خود برای خاک بسیار مضر است.

1 تقویت خاک یا کمپوست

2- اضافه کردن برگ های درختان، گیاهان تازه، گیاهان و علف های هرس شده و گل های قطع شده می توانند تا حد بسیار زیادی نیتروژن خاک را افزایش داده و باعث قدرتمند شدن خاک و کمپوست شوند.

پس بعد از هرس کردن گیاهان، اضافات را دور نریخته و به کمپوست یا خاک اضافه کنید. مجددا تکرار می کنیم که به یاد داشته باشید گیاهان نباید خشک باشند، زیرا باعث افزایش کربن کمپوست می شوند.

– گیاهانی که دارای آفت یا بذر می باشند و یا علف های هرزی که می دانید با وجود کنده شدنشان اگر در خاک یا کمپوست قرار گیرند، باز رشد می کنند را هرگز به کمپوست اضافه نکنید چون نتیجه ی کاملا عکس داشته و گیاه را از بین می برند.

2 تقویت خاک یا کمپوست

3- کود مرغی اضافه کنید.

کود مرغی سرشار از نیتروژن بوده و فواید بسیاری برای کمپوست و خاک دارد. فقط مطمئن شوید کود مرغی که به خاک یا کمپوست اضافه می کنید سالم باشد.

3 تقویت خاک یا کمپوست

4- کود اضافه کنید.

ترکیب 1 قسمت کود به 5 قسمت مواد کمپوست یا خاک، سطح نیتروژن خاک و کمپوست را به سطحی عالی و سالم تبدیل می کند. فقط به دنبال کودهایی باشید که 9 درصد آن سرشار از نیتروژن باشند. مثل کود نیتروژن.

– برای مساحتی به اندازه ی 1.5 در 1.5 متر خاک یا کمپوست 113 تا 170 گرم کود باید اضافه شود.

4 تقویت خاک یا کمپوست

5- کود گلوتن ذرت اضافه کنید.

کودهای ساخته شده از ذرت، محصول گلوتن موجود در ذرت می باشد؛ که برای کنترل علف های هرز طبیعی، استفاده می شوند. کود گلوتن سرشار از نیتروژن و فسفر و پتاسیم بوده و برای تقویت خاک بسیار مفید می باشد. این کود را خریداری کرده و طبق دستوالعمل ثبت شده روی آن، مقدار مناسبی از آن را به خاک یا کمپوست اضافه کنید. این کود را بهتر است روی سطح خاک یا کمپوست بپاشید.

5 تقویت خاک یا کمپوست

از مواد موجود در خانه کمک بگیرید.

1- به کمپوست قهوه اضافه کنید.

اگر می خواهید کمپوستی غنی و سرشار از نیتروژن بسازید، به نسبت های مساوی قهوه، چمن و برگ های تازه را با هم مخلوط کرده و به کمپوست اضافه کنید. قهوه حاوی 20 قسمت نیتروژن و یک قسمت کربن است و کمپوست را غنی از نیتروژن می کند.

– می توانید بعد از دم کردن قهوه، از تفاله و باقی مانده ی آن جهت این کار استفاده کنید.

– اگر این کار را انجام داده و متوجه شدید که در قهوه قارچ و کپک رشد می کند؛ نگران نباشید و کار را ادامه دهید. قارچ و کپک در طی فرآیند تبدیل به کمپوست، از بین رفته و در کل به این فرآیند کمک می کنند.

6 تقویت خاک یا کمپوست

2- دور ریزهای میوه و سبزیجات را به کمپوست اضافه کنید.

میوه و سبزیجات سرشار از مواد ارگانیک بوده و می تواند به کمپوستتان نیتروژن اضافه کند. پس به جای اینکه باقی مانده ی آن ها را دور بریزید، آن ها را به کمپوستتان اضافه کنید.

7 تقویت خاک یا کمپوست

3- مراقب اضافه کردن گوشت، مواد لبنی و پوست تخم مرغ به کمپوست باشید.

این مواد اگر به درستی در خاک یا کمپوست دفن نشوند و به درستی پوشش نیابند، می توانند توسط حیوانات و حشرات زیادی مورد حمله قرار بگیرند. این مواد را در مقدار کم اضافه کرده و هر بار خوب آن ها را دفن کنید و پوشش دهید. و هرگز از مدفوع حیوانات به عنوان کود استفاده نکنید. زیرا موجب بیماری می شوند.

8 تقویت خاک یا کمپوست

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا