خانه و کاشانه

چگونه گرد و غبار و حشرات ریز رختخواب را از بین ببریم؟

اگر شما جزو افرادی هستید که به کِرم غبار خانگی حساسیت دارند، احتمالاً هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید، آرزو می کنید که ای کاش راهی برای خلاص شدن از آن ها پیدا کنید. خبر خوب این است که با کمی تمیز کاری می توان این وضعیت را بسیار بهتر کرد. برای از بردن این کرم های بسیار ریز، باید وسایل خود را با آب داغ شسته و ملافه های نو را برای تشک و بالشت خود خریداری کنید. با پایین نگه داشتن میزان غبار و درصد رطوبت نسبی داخل اتاق، می توانید سرعت رشد و گسترش این کرم ها را پایین بیاورید. همچنین می توانید روی مجاری تهویه مطبوع خانه، فیلتر هایی نصب کرده تا حد امکان از ورود این کرم ها به خانه جلوگیری کنید.

از بین بردن کرم های غبار از وسایل روی تخت خواب

1- ملافه های خود را هفته ای یک بار با آب داغ بشویید.

ملافه، روبالشی و پتوهایتان را هفته ای یک بار درون ماشین لباسشویی انداخته و آن ها را با آب داغ و با دمای حداقل 55 درجه سانتیگراد بشویید.

دماهای پایین تر از 55 درجه، کرم ها را از بین نخواهد برد.

اگر رختخواب شما قابل شستشو با آب داغ نیست، آن ها را به مدت 15 دقیقه داخل خشک کن با دمای 55 درجه سانتیگراد قرار دهید.

روتختی و ملافه های دیگر خود را داخل خشک کن، خشک کنید. چرا که آویزان کردن آن ها روی بند، باعث می شود گرد و غبار و گرده ی گیاهان روی آن ها بنشیند.

لحاف و بالش را سالی 2 تا 4 بار تمیز کنید.


برای اطلاع بیشتر در رابطه با نحوه شستن ملحفه، تشک و روتختی به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> اصول شستن ملحفه و روتختی <<<


2- تخت خواب خود را با روکش های محافظ گرد و غبار بپوشانید.

روکش های زیپ دار محافظ گرد و غبار و یا ضد نفوذ آلرژن خریداری کرده تا بالش و تشک شما را در برابر نفوذ این عوامل محافظت کنند. برای بالش و لحاف خود نیز روکش تهیه کنید. روکش ها را طبق دستورالعمل مشخص شده توسط شرکت تولید کننده به طور منظم شستشو دهید.

روکش های نفوذ ناپذیری مثل پلاستیک و نایلون، علاوه بر اینکه ارزان تر هستند، برای جلوگیری از نفوذ کرم ها نیز مؤثر تر می باشند؛ اما هوا درون این روکش ها حبس شده و بسیار گرم و مرطوب می شود.

به عنوان روکش های با قابلیت تهویه ی هوا که در مقابل نفوذ کرم ها مقاوم باشند، می توانید از موارد زیر استفاده کنید:

– روکش های پلی استر میکروفایبر
– روکش کتان با یک لایه نایلون
– روکش نخی با بافت فشرده

1 از بین بردن گرد و غبار خانگی رختخواب

3- رختخواب کهنه را دور بیندازید.

اگر تا جایی که یادتان هست همین تشک و بالش امروزی را داشته اید، زمان آن است که از شر آن ها خلاص شوید. باید بالش خود را هر 5 سال یک بار و تشک خود را هر 10 سال یک بار عوض کنید.

می توانید تشک خود را دور انداخته و یا آن را بازیافت کنید. برای بازیافت تشک با کارخانه ی تولید کننده تماس گرفته و از آن ها کمک بخواهید یا اینکه به مرکز بازیافت محل زندگی تان مراجعه کنید.

اگر بالش و تشک شما هنوز شکل و شمایل خود را حفظ کرده و خیلی کهنه نشده اند، می توانید آن ها را به کسانی بدهید که به کرم غبار خانگی حساسیت ندارند. به خاطر داشته باشید که کرم غبار خانگی تنها برای کسانی که به آن حساسیت دارند، مشکل ساز است.

2 از بین بردن گرد و غبار خانگی رختخواب

4- لوازم تختخواب خود را با نوع هایپو آلرژنیک (ضد حساسیت) آن ها تعویض کنید.

بالش و تشک های لاتکس، برای کرم های غبار خانگی غیر قابل سکونت هستند. از طرفی ممکن است قیمت بالایی داشته باشند و هر کسی هم با آن ها احساس راحتی نداشته باشد. بنابراین قبل از خرید چنین وسایلی، حتماً آن ها را در فروشگاه امتحان کنید.

اگر از بالش های لاتکس خوشتان نمی آید، می توانید از بالش های ابریشمی و پنبه ای استفاده کنید. چرا که نسبت به کتان و کرک، سازگاری کمتری با کرم غبار خانگی دارند.

5- از گذاشتن دیگر وسایل پارچه ای یا پنبه ای روی تخت خود، خودداری کنید.

عروسک های بزرگ، بالش های تزئینی و دیگر اشیاء پارچه ای می توانند محیطی برای تجمع کرم های غبار خانگی باشند. این وسایل را با آب داغ شسته و آن ها را در اتاق دیگری نگهداری کنید.

کنترل شرایط اتاق خواب

1- اتاق خود را به طور منظم جارو بزنید.

اگر به کرم غبار خانگی حساسیت دارید، یک ماسک فیلتر دار از داروخانه خریداری کرده تا دهان و بینی شما را محافظت کند. کل اتاق خود را هفته ای یک بار جارو زده و سطوح چوبی را نیز گردگیری کنید. بعد از تمیزکاری اتاق، برای حدود یک ساعت بیرون از اتاقتان بمانید تا گرد و غبار موجود در هوای اتاق، بنشیند.

در صورت امکان از فرد دیگری که به این کرم ها حساسیت ندارد، بخواهید که اتاقتان را تمیز کند.

برخی افراد کمی جوش شیرین روی تختخواب خود می پاشند و سپس تخت را با جاروبرقی تمیز می کنند. ممکن است این کار به کاهش کرم های غبار خانگی کمک کند، اما هنوز از نظر علمی اثبات شده نیست.

2- یک فیلتر هِپا (HEPA) برای جاروبرقی خود تهیه کنید.

زمانی که اتاق را جارو می زنید، فیلتر هپا جلوی ورود مجدد این کرم ها به هوا را می گیرد. این فیلتر ها را می توانید از فروشگاه های لوازم ضد آلرژی خریداری کنید.

در واقع استفاده از جاروبرقی بدون فیلتر هپا مشکل شما را بدتر خواهد کرد. چرا که با جارو کشیدن یک سطح، کرم های غبار را در کل فضای اتاق پراکنده خواهید کرد.

3 از بین بردن گرد و غبار خانگی رختخواب

3- فرش و موکت و دیگر الیاف داخل اتاق را با گزینه های دیگر جایگزین کنید.

به دلیل اینکه امکان شستشوی مرتب فرش ها وجود ندارد، از بین بردن کرم های درون آن ها کار دشواری خواهد بود. پس الیاف و وسایل پارچه ای که نتوان آن ها را به طور منظم با آب داغ شست، به محیطی برای رشد و گسترش کرم های غبار تبدیل خواهند شد. اگر استطاعت مالی آن را دارید، فرش و موکت های کف اتاق را با سرامیک، کفپوش پلاستیکی و پوشش چوبی سخت جایگزین کنید.

4 از بین بردن گرد و غبار خانگی رختخواب

4- قالیچه های کوچک خود را به طور منظم بشویید.

کرم های موجود در قالیچه ها را می توان با اقدامات زیر از بین برد:

– ریختن مواد شوینده روی آن ها
– برس کشیدن روی آن ها
– آبکشی دقیق آن ها
– خشک کردن آن ها در آفتاب برای حداقل سه ساعت

قبل از خشک شدن کامل قالیچه ها آن ها را داخل اتاق پهن نکنید. چرا که باعث رشد قارچ و کرم های غبار خواهد شد.

به جای این شیوه ی شستشو می توانید قالیچه های خود را هر دو ماه یکبار با بخارشو تمیز کنید.5 از بین بردن گرد و غبار خانگی رختخواب

5- رطوبت نسبی هوای اتاق را پایین بیاورید.

برای کاهش رطوبت نسبی فضای اتاق خود، از دستگاه های رطوبت گیر و تهویه ی هوا استفاده کنید. می توانید به کمک وسیله ای به نام نم سنج، رطوبت هوای اتاق را اندازه گیری کنید. اگر رطوبت نسبی هوای اتاق بالای 50 درصد بود، یک دستگاه رطوبت گیر در اتاق روشن کرده تا زمانی که رطوبت به زیر 50 درصد برسد.

6 از بین بردن گردوغبار خانگی رختخواب

6- از یک فیلتر مدیای خوب برای سیستم گرم کننده ی مرکزی و تهویه ی مطبوع خانه استفاده کنید.

این فیلتر ها کرم های غبار را به دام انداخته و مانع پراکنده شدن آن ها در محیط خانه می شوند. فیلتری با شاخص MERV حداقل 11 یا 12 خریداری کرده تا مؤثر واقع شود.

فیلتر هوا را حداقل هر سه ماه یک بار یا زمانی که متوجه گرد و غبار گرفتن و مسدود شدن آن شدید، تعویض کنید.


برای اطلاع از تمیز کردن و یا تعویض فیلتر های هوای منزل و اتومبیل به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونه فیلتر هوای اتومبیل یا منزل را تمیز و یا تعویض کنیم <<<


7 از بین بردن گردوغبار خانگی رختخواب

7- یک دستگاه تصفیه هوای قابل جابجایی خریداری کنید.

یک دستگاه تصفیه هوای کوچک مجهز به فیلتر هپا با شاخص MERV حدود 7 تا 13 می تواند جوابگو باشد. البته توجه داشته باشید ممکن است بعضی از کرم ها و یا ضایعات آن ها آنقدر سریع روی زمین بنشینند که دستگاه تصفیه هوا فرصت جذب آن ها را پیدا نکند.

8 از بین بردن گردوغبار خانگی رختخواب

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا