خانه و کاشانه

چگونه فرش هایمان را با شوینده های خانگی و ارگانیک بشوییم؟

شستن فرش با شوینده های خانگی و ارگانیک

همه ی ما از آلودگی های روی فرش و موکت مثل لکه ی غذا، جوهر، رنگ و کثیفی هایی که از شیطنت بچه ها یا حیوانات خانگی ایجاد می شود بیزاریم. مخصوصاً برای بویی که به دنبال آن ها فرش و کل خانه را در برمی گیرد همیشه به دنبال راه چاره می گردیم. در چنین مواقعی، هر بار شستن کل فرش منطقی نبوده و عملاً غیر ممکن است. پس می توان گفت تنها چاره ی کار این است که لکه ها را در داخل منزل و به کمک سطل آب و شوینده ای از بین برد. از طرفی دیگر می دانیم استفاده از شوینده های شیمیایی به صورت مکرر و مخصوصاً در مکان هایی مثل فرش که کودکان با آن در تماس هستند بسیار خطرناک و مضر است. به همین دلیل بهتر است شوینده های ارگانیک و دست ساز که سالم و ایمن بوده و برای کودکان و محیط زیست نیز ضرری ندارد، تهیه و جایگزین کرد.

شوینده ای که طرز تهیه ی آن بسیار آسان بوده و ضد عفونی کننده ای عالی با بویی فوق العاده می باشد. این شوینده ارگانیک فرش را برق انداخته و هیچ آسیبی به فرش نمی رساند و به هیچ وجه طول عمر آن را کاهش نمی دهد. این شوینده از دو ماده ی ساده ی ارگانیک یعنی اسانس اسطوخدوس و جوش شیرین به دست می آید.

پس 1 پیمانه جوش شیرین و 12 قطره اسانس اسطوخدوس را آماده کنید.

سپس:

1- جوش شیرین را در کاسه ای ریخته و اسانس را به آن اضافه کنید. فقط مطمئن شوید که اسانس روی تمامی جوش شیرین پراکنده شده و تمامی جوش شیرین ها به اسانس آغشته شوند.

2- با استفاده از قاشقی غیر فلزی (فلز با مواد واکنش می دهد) مخلوط را به خوبی هم بزنید، به گونه ای که مواد یک دست شده و هیچ گلوله مانندی در آن نباشد.

3- مواد را در ظرفی در بسته و ترجیحاً شیشه ای نگهداری کنید.

4- برای استفاده، مخلوط را به آرامی و به صورت مساوی روی قسمتی از فرش که می خواهید تمیز شود، پخش کرده و روی لکه برس بکشید.

5- اجازه دهید شوینده ی ارگانیکتان به مدت 15 دقیقه تا یک روز (بسته به نوع لکه) روی فرش بماند.

6- جاروبرقی کشیده و مواد را جارو کنید.

7- از فرشی تمیز و خوش عطر لذت ببرید.

توجه داشته باشید اگر عطر اسطوخدوس را دوست نداشته و یا اسانس آن در دسترستان نبود، می توانید از اسانس یا قرص نعناع، اسانس روغنی درخت چای و یا حتی آبلیمو و نارنج هم استفاده کنید. اما عملکرد اسطوخدوس بهتر است.

دیگر اسانس های روغنی معطر هم در بازار موجود است که ممکن است در دسترستان باشد. برای تنوع از آن ها هم می توانید استفاده کنید. مثلاً اسانس روغنی درخت سرو، عصاره رزماری و عصاره بابونه. اما به یاد داشته باشید که از هر کدام از این مواد که به عنوان جایگزین اسطوخدوس استفاده کردید باید مقدار آن را به نصف کاهش دهید. زیرا این اسانس ها بسیار قوی تر از اسطوخدوس می باشند. پس قطره قطره اضافه کرده تا مقدار دلخواهتان به دست آید.

شوینده ی ارگانیک خانگی چگونه مانند شوینده های شیمیایی عمل می کند؟

جوش شیرین بو، رطوبت و چربی را جذب کرده و به شل شدن و سست شدن کثیفی ها کمک می کند. اسانس روغنی اسطوخدوس که نوعی ضدعفونی کننده و گندزدا، ضد قارچ و ضد باکتری طبیعی است و همچنین خواص ضد ویروسی دارد، تمامی جرم ها و آلودگی هایی که ممکن است در فرش شما پنهان شده باشند را از بین می برد.

به علاوه اسطوخدوس مزایایی برای سلامتی در حین کار نیز دارد و سیستم عصبی را تسکین داده و باعث آرامش می شود. پس تمیز کردن فرش شما را خسته نکرده و عطر خوش آن خستگی را از تن به در می کند!

نکته:

– اگر لکه هایی روی فرش موجود است که بسیار قدیمی یا بسیار سرسخت هستند، ابتدا آن ها را با آب و صابون معمولی (و نه شوینده های قوی و مضر شیمیایی) شسته و سپس از شوینده ی خانگی خود استفاده کنید.

– از آنجایی که تنوع در جنس فرش ها و موکت ها بسیار زیاد بوده و ممکن است از مواد خاصی ساخته شده که نیاز به شوینده ای خاص دارند، هنگام استفاده از هر نوع شوینده ای برای فرشتان حتی شوینده های خانگی، ابتدا در گوشه ای از فرش که در معرض دید نیست شوینده را تست کرده و بعد از آن استفاده کنید.

– در استفاده از اسانس های روغنی اسطوخدوس نهایت دقت را داشته باشید. اسانس روغنی اسطوخدوس به پوست آسیبی نمی رساند. به عکس برای درمان گزیدگی ها و سوختگی های پوستی از آن استفاده می شود، اما برای چشم مضر بوده و نباید با چشم تماس پیدا کند. اگر وارد چشمتان شد سریع به مدت 10 تا 15 دقیقه چشم را با آب ولرم یا گرم بشویید و در صورت تداوم خارش و سوزش به پزشک مراجعه کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thespruce




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا