تکنولوژیکودک

کودکان آینده چگونه با ربات ها ارتباط برقرار می کنند؟

ارتباط کودکان آینده با ربات ها

ربات کازمو (Cozmo)، محصول شرکت آنکی (Anki) بوده و شما را به یاد انیمیشن وال ئی (Wall-E) می اندازد. قیمت آن حدود 700 هزار تومان است. هر ربات چند مکعب برای بازی دارد. در قسمت سر کازمو یک دوربین وجود دارد که می تواند چهره شما را تشخیص دهد. این ربات می تواند با چشم هایش عکس العمل نشان داده و حتی از خود صدا در آورد. کازمو می تواند روی میز غلت بخورد، با مکعب هایش بازی کند و آنها را کنار هم بچیند.

1 ربات شکل حیوان

هر چه بیشتر با کازمو بازی کنید، بیشتر با این ربات کوچکِ احساساتی غلتان، ارتباط برقرار می کنید و او بیشتر با شما آشنا می شود. من می دانم که او فقط، مجموعه ای از مدارها و سنسورها در یک جلوه زیبا است. اما همین مدارها و سنسورها هست که به او شکل و رفتاری شبیه یک حیوان خانگی داده است.

کازمو یک ماشین هوشمند است. اگر کازمو برای ما در نقش موجودی بین حیوان و ماشین است، پس برای بچه هایی که آن را هدیه می گیرند، چه نقشی خواهد داشت؟ آنها چه عکس العملی از خود نشان خواهند داد؟

با وجود اینکه چنین ربات هایی، سال به سال دقیق تر و هوشمندتر می شوند، والدینی که برای کودکان خود از این ربات ها می خرند، چگونه آنها را برای بچه ها توصیف می کنند؟ کازمو، یک همستر، خرگوش یا سگ نیست و در واقع یک اسباب بازی است؛ اما اسباب بازی که می تواند مانند حیوانات با کودک ارتباط برقرار کند.

2 ربات شکل حیوان

دکتر مارک (Mark Palatucci) بنیان گذار شرکتِ آنکی می گوید: ما، کازمو را فقط برای کودکان نساخته ایم. ما آن را به عنوان یک حیوان خانگی طراحی کرده ایم. حیوان خانگی نیز تنها مخصوص بچه ها نیست و مربوط به تمام سنین است.

نشستن، عکس العمل نشان دادن، شارژ شدن، و تکرار.

چیزی که برای ما روشن است این است که کازمو یک موجود بی جان است. اما توضیح جاندار نبودنِ کازمو، برای کودک، کمی سخت است. البته ظاهراً این موضوع، کودک یا حتی بزرگسالی که دنبال دلیل است را از برقراری رابطه احساسی با کازمو باز نمی دارد.

3 ربات شکل حیوان

دکتر تونگ (Fangwu Tung)، دانشیار دانشگاه علم و صنعت تایوان، در سال 2016 پژوهشی روی 578 کودک انجام داد و واکنش آنها به روابط شان با انواع مختلفی از ربات های اسباب بازی را بررسی کرد. او می گوید: در این پژوهش، من به این نکته پی بردم که اگر ربات ها مانند یک انسان واقعی ساخته شوند، کودکان با آنها احساس راحتی نمی کنند. کودکان با ربات هایی که بتوانند صحبت کنند، حرکت کنند و برخی رفتارها را انجام دهند اما کاملاً شبیه یک انسان واقعی نباشند احساس راحتی بیشتری می کنند.

دکتر تونگ می گوید محبوب ترین ربات ها در پژوهش من، ویژگی هایی مانند چشم و دهان دارند اما شبیه انسان نیستند؛ و این ربات ها تا زمانی که از خود احساس و واکنش نشان دهد، بچه ها خوشحال بوده و به رباتشان کاراکتر و شخصیت نسبت می دهند.

براساس گفته دکتر مارک، مهم ترین نگرانی در مورد ربات ها، انتظاراتی است که کودکان از ربات هایشان دارند. او می گوید: یک کودک شش یا هفت ساله، واقعاً نمی داند از رباتش چه چیز می تواند بخواهد.

او مدام می گوید چرا رباتم نمی تواند این کار را انجام دهد و چرا و چراهای دیگر. کودکان نمی دانند که ملزومات تکنولوژی برای پشتیبانی از این موارد، هنوز خیلی مشکل دارند. در واقع بچه ها تفاوتی بین این نوع کاراکترهای رباتی که در انیمیشن ها و فیلم ها می بینند با دنیای واقعیِ فیزیکی احساس نمی کنند.

ربات هایی که شبیه حیوان خانگی هستند، در واقع برای کودکانی مناسبند که همواره با دنیای دیجیتال مانند گوشی های همراه، تبلت و … ارتباط داشته اند.

براساس عقیده دکترتونگ، کودکان آنقدر باهوش هستند که بتوانند تفاوت بین یک سگ واقعی و یک سگ ربات را تشخیص دهند.

وی می گوید: آنها از قبل با اسباب بازی های هوشمند آشنا بوده و لازم نیست این موضوع را به آنها توضیح دهیم. اما امیدوارم با ربات نیز، مانند یک سگ واقعی رفتار کنند. زیرا ربات هایی مانند کازمو، به هر طریقی از کودکان پاسخ اجتماعی دریافت می کنند.

او ادامه می دهد: یک لپ تاپ اصلاً شبیه یک حیوان نیست. کودکان به لپ تاپ نگاه می کنند و آن را به عنوان یک ابزار یا جایگزینی برای تلویزیون در نظر می گیرند. آنها اگر با لپ تاپ خوب کار نکنند، جای نگرانی نیست چون لپ تاپ فقط یک وسیله است. اما اگر آنها با یک سگ رباتی خوب رفتار نکنند، من ناراحت می شوم. ربات ها می توانند سبب ایجاد پاسخ اجتماعی در کودکان شوند. به عبارت دیگر، کودکان، ربات ها را به عنوان کاراکتر می بینند. بنابراین نحوه رفتار کودکان آینده با ربات ها می تواند بیانگر نوع رفتارشان با افراد و حیوانات واقعی باشد. من فکر می کنم لازم نیست تفاوت یک ربات با حیوان واقعی را توضیح دهید، اما به آنها یاد دهید چگونه باید با یک ربات ارتباط برقرار کرده و با آن رفتار کنند.

4 نحوه برقراری ارتباط کودک با رباتها

چیزی که قطعی است این نکته است؛ زمانی که تکنولوژی و ابزارهای هوشمند به ربات ها اجازه بدهند تا روی گوشی های همراه و تبلت ها نصب شوند، بین تولیدکنندگان ربات ها، رقابت بیشتر می گردد.

کازمو می تواند به چهره کسی نگاه کند و بگوید که آن فرد خوشحال است، یا اخم کرده و یا ناراحت است. این موضوع، مربوط به امروز است. اما من معتقدم که در آینده، احساسات و ادراک، درک معنایی از محیط، و خیلی موارد دیگر در ربات ها، پیشرفته تر خواهند شد. من فکر می کنم، ما به نقطه ای از جهان می رسیم که توانایی ها و قابلیت های ربات ها آنقدر زیاد می شود که حتی از توانایی ها و قابلیت ها یک همستر یا خرگوش، سبقت می گیرد.

به عنوان یک نتیجه گیری کلی می توان گفت نوع رابطه ای که شما با یک ربات برقرار می کنید می تواند بسیار قوی تر از ارتباطی باشد که با یک حیوان خانگی دارید. بنابراین، بهتر است که رفتار درست با ربات ها و نحوه برقراری ارتباط با آنها را هم خودمان یاد بگیریم و هم در آینده به کودکان مان آموزش دهیم.

فن تریکس در پایان شما را جهت انتخاب بهترین و مناسب ترین کارتون و انیمیشن برای کودکان راهنمایی می کند.

>>> چگونه کارتون و انیمیشن مناسبی برای کودکان انتخاب کنیم؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
techradar




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا