خودرو و وسایل نقلیه

نحوه تشخیص و تعمیر باتری خالی شده یا دشارژ شده ماشین

تشخیص باتری خالی شده خودرو

قرار نیست باتری های ماشین تا ابد کار کنند. زمانی که باتری ماشین خالی می شود یا به اصطلاح می خوابد، با انجام ترفندهایی می توان آن را دوباره به کار انداخت.

1 تعمیر باتری خالی شده خودرو

چنین اتفاقی ممکن است برای همه افراد بیفتد. همه ی ما مراقب ماشین هایمان هستیم و آن ها را به طور مرتب سرویس می کنیم؛ اما تنها با روشن گذاشتن یک چراغ داخل ماشین در طول شب، با مشکل بزرگی برای باتری ماشین مواجه خواهیم شد.

اگر بدانید که بعد از این اتفاق باید چکار کنید، ممکن است نیازی به تعویض باتری و دور انداختن باتری نباشد.

اگر باتری ماشینتان نو است.

اگر باتری ماشینتان نو است، احتمالاً با باتری به باتری کردن با یک ماشین دیگر مشکلتان حل می شود. از آنجایی که باتری ماشین شما سالم است، از باتری مقابل کمی انرژی گرفته و خودش را شارژ می کند.

ماشینی با باتری سالم را روبروی ماشین خود پارک کرده و سوئیچ ها را کاملاً ببندید. کاپوت هر دو ماشین را بالا زده و کابل های اتصال را آماده کنید. حال یک سمت از کابل اتصال قرمز را به سر قرمز (مثبت) باتریِ خالی و سر دیگر آن را هم به سر قرمز باتری سالم متصل کنید. سپس یک سمت کابل مشکی را به سر منفی باتری سالم متصل کنید و انتهای دیگر آن را روی قسمت فلزی رنگ نشده از ماشینی که باتری آن خوابیده به دور از باتری آن وصل کنید. این کار باعث اتصال به زمین و جلوگیری از ایجاد جرقه می شود.

بعد از انجام مراحل بالا، ماشین با باتری سالم را روشن کرده و حدود 5 تا 10 دقیقه اجازه دهید روشن بماند. بعد از گذشت این مدت زمان می توانید ماشینی که باتری آن خوابیده بود را روشن کنید. اگر ماشین روشن شد و عجله ندارید، اجازه دهید حدود 20 دقیقه بدون حرکت روشن بماند، اما اگر بلافاصله حرکت کردید حدود 15 تا 20 کیلومتر رانندگی کرده تا شارژ باتری تکمیل شود.

قبل از شروع به حرکت، کابل ها را بر خلاف ترتیب وصل کردن آن ها، یکی یکی جدا کنید، به این معنی که ابتدا اتصال کابل مشکی رنگ به قسمت فلزی را جدا کنید و الی آخر.

اگر باتری ماشینتان کارکرده و کهنه است.

چند نشانه ی رایج برای تشخیص مشکلات باتری وجود دارد. یک نشانه ی واضح آن، روشن نشدن چراغ ها و استارت نزدن ماشین در زمانی است که سعی بر روشن کردن ماشین دارید. نشانه ی دوم این است که هنگام روشن کردن ماشین، به سختی استارت می خورد اما ماشین روشن نمی شود. نشانه ی دوم قطعی نیست اما در اکثر موارد می توان گفت که عیب از باتری ماشین است.

انتقال ماشین به وسیله ی یدک کش به یک تعمیرگاه کار آسانی است، اما اگر خودتان مشکل را تشخیص دهید و حل کنید، زمان و هزینه کمتری صرف آن خواهید کرد.

هر چند به احتمال زیاد بتوانید ماشین را با هل دادن روشن کنید اما به خاطر داشته باشید اگر در ادامه ی مسیر تنها بودید و ماشین خاموش شد، روشن کردن آن به این راحتی امکان پذیر نخواهد بود؛ بنابراین حواستان باشد که خودتان را جایی گرفتار نکنید.

گاهی اوقات باتری آنقدر آسیب دیده است که با هل دادن هم روشن نمی شود. بهترین راه برای تشخیص مشکل، این است که باتری را برای تست کردن به یک فروشگاه تعویض باتری برده و اگر نیاز شد یک باتری جدید خریداری کنید.

علت خالی شدن باتری چیست؟

اکثر ماشین ها حتی در زمان خاموش بودن سوئیچ هم کمی باتری مصرف می کنند. ساعت، حافظه ی داخلی واحد فرمان موتور، رادیو، دزدگیر و … اجزایی هستند که باتری ماشین را مصرف می کنند. اما این اجزا روی هم رفته مقدار خیلی کمی حداکثر به اندازه ی 15 میلی آمپر از باتری را مصرف می کنند.

برای اندازه گیری جریان مصرفی باید از یک مولتی متر (ترجیحاً با ظرفیت 10 تا 20 آمپر) استفاده کرد. برای این کار باید همه ی درب های خودرو را بسته و یا کلید سنسور درها را خاموش کنید. دقت داشته باشید که خاموش کردن چراغ داخل اتاقک (که باز بودن درب ها را نشان می دهد) کافی نیست، چرا که سنسور درب ها چندین مدار مختلف را فعال می کنند.

هرگونه کابلی مانند شارژر گوشی و یا جی پی اس را که به سوکت فندک ماشین متصل کرده اید، جدا کنید. حتی اگر دستگاهی به این کابل ها متصل نباشد در حد چند میلی آمپر مصرف می کنند. همچنین اگر سیستم صوتی و دستگاه آمپلی فایر دارید، آن ها را نیز از مدار خارج کنید. فیوز ها را نیز بکشید. چرا که ممکن است به جای خاموشی کامل در حالت آماده به کار باشد.

تذکر: ممکن است ضبط ماشین و یا سیستم دزدگیر شما بعد از قطع و وصل سیستم برق رسانی ماشین، برای فعال سازی مجدد از شما کد عبور بخواهد، باید این کد را حین خرید ماشین و از طریق فروشنده و یا کتابچه ی راهنما دریافت کرده باشید.

برای شروع ابتدا آمپرسنج را به شکل سری در مدار اتصال به زمینِ باتری نصب کرده و آن را روی بیشترین ظرفیت یعنی حدود 10 تا 20 آمپر قرار دهید.

تذکر: انجام هر کار احمقانه ای مانند روشن کردن ماشین و یا روشن کردن چراغ های جلو و یا هر کار دیگری که بیش از ظرفیت آمپرسنج، برق بکشد، باعث سوختن فیوز خواهد شد.

زمانی که متوجه شدید جریانی که در آمپرسنج می خوانید، در بازه ی مناسب قرار دارد، به تدریج درجه ی آمپرسنج را کم کرده تا به حدود 2 آمپر یا 200 میلی آمپر برسید. در این حالت شما جریان مصرفی توسط اجزای کوچک و کم مصرف ماشین را مشاهده می کنید که چیزی حدود 10 میلی آمپر است.

بعضی از اجزای ماشین مانند دزدگیر و بعضی چراغ های خودکار، تا حدود 20 دقیقه بعد از خاموش شدن همچنان مصرف قابل توجهی دارند. بنابراین اگر جریان بالایی در آمپرسنج قرائت می کنید، چند دقیقه صبر کرده و سپس دوباره امتحان کنید تا ببینید که جریان کاهش پیدا کرده است یا خیر.

رفع مشکل مصرف باتری

اگر متوجه شدید که جریانی بیش از حد معمول و منطقی از باتری خارج می شود و به اصطلاح ماشین، برق دزدی دارد، باید محل برق دزدی را پیدا کنید. اگر این محل قابل تشخیص نیست (برای مثال در صورتی که لامپ صندوق عقب روشن می ماند) باید مرحله به مرحله و طبق یک روال مشخص جلو بروید. می توانید جانب احتیاط را کنار گذاشته و شروع به خارج کردن فیوز های ماشین یکی پس از دیگری کنید تا زمانی که چراغ مورد نظر خاموش شود. دقت داشته باشید که در نهایت پس از خارج کردن فیوزها هر یک را در محل مخصوص خود قرار دهید.

جریان اضافی خروجی از باتری، ممکن است برآیند چندین جریان خفیف در اجزای مختلف ماشین باشد، که به تنهایی ضرری برای باتری ندارند اما روی هم رفته، در حال بیرون کشیدن جان باتری هستند!

برای پیدا کردن دستگاهی که برق دزدی دارد، ابتدا کابل اتصال به زمین باتری را مجدداً متصل کنید. مطمئن شوید که کابل های باتری نیز به درستی سر جایشان قرار گرفته اند و انبرک انتهای کابل ها به خوبی با پایانه های باتری اتصال برقرار کرده است. سپس فیوز مربوطه را که در مرحله ی قبل پیدا کردید خارج کرده و دو سر آمپرسنج را به دوسر فیوز متصل کنید.

در ادامه، به ترتیب و تک به تک، هر یک از دستگاه ها یا اجزا را از مدار خارج کرده و هر بار جریان آمپرسنج را چک کنید. زمانی که عدد روی آمپرسنج کاهش پیدا کرد، دستگاه مورد نظر را پیدا کرده اید. این مشکل ممکن است برای هر یک از اجزای ماشین به وجود بیاید، اما تجربه ثابت کرده است که موارد زیر رایج ترین آن ها هستند:

– دزدگیر ماشین: دزدگیر های بازاری به خالی کردن باتری در ظرف چند روز شهرت دارند. اگر شما نیز یک دزدگیر غیر کارخانه ای (بازاری) دارید، اولین چیزی که باید چک کنید، دزدگیر ماشین است. به خاطر داشته باشید که دزدگیر ممکن است بیش از یک اتصال به سیستم برق رسانی ماشین داشته باشد، چون بعضی از فروشگاه های نصب دزدگیر موجود در بازار از روش های برق کشی غیر استاندارد استفاده می کنند. بنابراین کاری که باید انجام دهید این است که سیم های دزدگیر را دنبال کرده تا ببینید به کجا می رسند. دزدگیر های گران قیمت تر معمولاً مشکلات کمتری در این مورد دارند، اما احتمالاً به خاطر این است که توسط تکنسین بهتر و با دستمزد بیشتری نصب می شوند.

– سیستم صدای ماشین: سیستم های فابریک معمولاً مشکلی ایجاد نمی کنند. اما نوع بازاری آن، با اجزای غول پیکر و کابل هایی به ضخامت یک انگشت که مستقیماً به باتری وصل می شوند می توانند مشکل ساز شوند! اگر سیستم برق کشی ماشین مشکلی داشته باشد و برق از مسیرهای دیگری به باندها برسد، در حالی که ضبط ماشین خاموش است و هیچ آهنگی در حال پخش نیست، جریان زیادی توسط باند ها مصرف خواهد شد.

– سوئیچ های مجاورتی: آیا می دانید طرز کار این سوئیچ ها به چه شکل است؟ یک گیرنده ی رادیویی در ماشین وجود دارد که مرتباً در حال دریافت سیگنال هایی از محدوده ی اطراف ماشین است. زمانی که این گیرنده، امواجی با سیگنال مشخص را دریافت کند فعال می شود و بررسی می کند که آیا این سیگنال دقیقاً سیگنال سوئیچ همین ماشین است یا خیر.

این سیستم می تواند زمانی که ماشین را برای مدت طولانی بدون روشن کردن در جایی پارک کرده اید، برای باتری مشکل ساز شود. تصور کنید که ماشین را در نزدیکی یک آسانسور در پارکینگ عمومی پارک کرده باشید. هر سوئیچ مجاورتی که از کنار ماشین عبور کند، برای چند دقیقه گیرنده ی رادیویی داخل ماشین را در حالت فعال نگه می دارد و برق باتری را مصرف می کند، در نتیجه ممکن است در نهایت باتری ماشین خالی شود.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
popularmechanics




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا