حیوانات و جانوران

اقداماتی که به هیچ وجه نباید بعد از مار گزیدگی انجام دهید

اقداماتی که نباید بعد از مار گزیدگی انجام داد

فصل بهار و ورود به آب و هوای تازه و دلپذیر، فرصتی برای گشت و گذار و رفتن به پیکنیک در دل طبیعت است. اما لذت بردن از هوا، رنگین کمان و باران بهاری همه ی ماجرا نیست. چرا که تغییر فصل فقط برای ما انسان ها جذاب نبوده و جانوارن و حشراتی مثل کنه، پشه و مارها را نیز از لانه بیرون می کشد.

1 اقداماتی که نباید در مارگزیدگی انجام داد

طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا، سالیانه حدود 7000 تا 8000 نفر مورد هجوم مار و سم آن قرار گرفته و حدود 5000 نفر می میرند. با وجود پیشرفت علم، تکنولوژی و سطح ارتباطات و آمدن داروی های مدرن، این آمار بسیار بالا و نگران کننده است. از آن جایی که بیشتر آمار مرگ و میر به علت نداشتن آگاهی مردم از اقدامات فوری در هنگام مارگزیدگی اتفاق می افتد، می توان گفت اگر سطح آگاهی مردم افزایش نیابد، آمار مرگ و میر همچنان رشد خواهد کرد.

در واقع شریان بند، برش زخم و مکیدن محل گزیدگی، آن قدری که عوام فکر می کنند مار گزیدگی را بهبود نمی بخشد. زیرا محققان می گویند درمان باید براساس نوع مار و نوع زهر آن مشخص گردد و گاهی ممکن است اقدامی که در جهت نجات انجام می دهید، نتیجه ی عکس داشته و موجب مرگ فرد شود.

پس اگر مار شما را گزید، به هیچ وجه اقدامات زیر را انجام ندهید:

1- هرگز خود درمانی نکرده و فوراً به اورژانس زنگ بزنید.

مهمترین چیزی که باید بلافاصله بعد از مارگزیدگی انجام دهید، تماس با اورژانس است. زمان در نجات جان شما مهمترین نقش را ایفا می کند. پس سریع اقدام کنید.
وقتی زهر مار وارد بدن می شود، دقیقاً همان رفتاری را که ماده ی غذایی هنگام ورود به بدن انجام می دهد را از خود نشان می دهد. یعنی شروع به تخریب پروتئین و چربی می کند. هر چه مدت زمان بیشتری به آن اجازه دهید که در بدن بماند، آسیبی که می رساند بیشتر است و در واقع اهمیت پاد زهر در این است که زهر را خنثی کرده و اثرات آن را قبل از این که آسیب بزرگی به بدن وارد کند از بین می برد.

گزیدگی معمولاً باعث ایجاد شوک در بدن می شود. یعنی کاهش ناگهانی جریان خون که تهدید جدی برای جان انسان است. از آن جایی که این پدیده معمولا چند ساعتی طول می کشد تا اتفاق بیفتد، اگر اقدامات پزشکی در این چند ساعت صورت نگیرد مرگ فرد حتمی است. به همین دلیل مهمترین اقدامی که باید در درجه ی اول و بدون وقفه انجام داد، اقدامات پزشکی است تا اولاً جریان خون را در حالت عادی نگه داشته شده و ثانیاً با خنثی کردن زهر، جلوی تخریب و آسیب بدن گرفته شود.

2- هرگز شکل و رنگ مار را فراموش نکرده و سعی کنید ظاهر آن را به یاد آورید.

با توجه به شکل و ظاهر مار می توان نوع آن را تشخیص داد. که این امر در درمان مار گزیدگی می تواند نقش مهمی داشته باشد. اما به هیچ وجه سعی نکین بدین منظور مار را به دام بیندازید.

2 اقداماتی که نباید در مارگزیدگی انجام داد

3- منتظر معجزه نبایشد و سعی کنید کمک بیابید.

اگر در محلی تنها بودید و مار شما را نیش زد، هرگز خود را نباخته و به هیچ وجه در جایی ثابت ننشینید. برای نجات خود باید سعی کنید حرکت کرده و فردی را برای کمک یافته یا تماسی برقرار کنید. اگر تنها نبودید و فردی در کنارتان بود از او خواهش کنید که فوراً شما را به بیمارستان برساند.

حرکت فقط برای درخواست کمک است. پس هرگز حرکت اضافه نکنید، زیرا باعث می شود زهر با سرعت بیشتری در بدنتان پخش شود.

4- هرگز رانندگی نکنید.

در لحظات اول گزیدگی ممکن است حالتان بسیار خوب بوده و همه چیز عالی به نظر برسد و هیچ حس بدی نداشته باشد. اما همان طور که گفته شد با ورود زهر به بدن، شوکی در بدن رخ می دهد که اگر حین رانندگی به سراغتان بیاید نتایج جبران ناپذیری خواهد داشت.

5- دور محل گزیدگی دایره ای رسم کنید.

مشخص کردن میزان پخش شدن زهر در بدنتان، به پزشکان در درمان هر چه موثرتر کمک خواهد کرد. پس دور قسمت متورم شده دایره ای کشیده و زمان را در کنار آن یادداشت کنید. کمی بعد وقتی میزان تورم بیشتر شد، مجدداً دور قسمت متورم شده حلقه کشیده و زمان را باز در کنار آن یادداشت کنید. بهتر است این کار را تا رسیدن به پزشک انجام دهید. هر حلقه میزان پخش شدن زهر در بدن برحسب زمان را نشان می دهد که به پزشک اطلاع می دهد چه میزان آنتی بیوتیک باید استفاده کرده و چه درمانی در پیش گیرد.

6- جواهراتتان را باز کنید.

برای جلوگیری از تورم ها و مشکلات بعدی باید هر گونه حلقه یا لباس تنگ در اطراف گزیدگی را حذف کنید تا شریانی بسته نشود.

7- هرگز بلافاصله عضو آسیب دیده را بالا نبرید.

پزشکان ممکن است به محض شروع اقدامات پزشکی، عضو آسیب دیده مثل دست و پا را بالاتر از سطح بدن قرار دهند. اما انجام این کار قبل از دریافت پاد زهر می تواند شوک وارد شده به بدن را تسریع بخشد. پس عضو را در حالت عادی و هم سطح با قلب نگه دارید.

8- هرگز روی محل، یخ نگذارید.

برخی اقدامات اولیه ی رایج مثل اعمال یخ، بیشتر از این که مفید باشند، ضرر دارند. اعمال یخ نه تنها باعث اتلاف وقت می شود، بلکه در فرد ایجاد سرمازدگی می کند. به علاوه یخ با مارگزیدگی روی یک عضو، باعث قطع شدن آن عضو می گردد.

9- هرگز از شریان بند استفاده نکنید.

بر خلاف تصور عموم مردم، شریان بند آن قدر که به نظر می رسد موثر نیست. این کار شاید باعث کاهش و یا قطع انتشار زهر شود، اما به همان میزان نیز ورود جریان خون به منطقه ی آسیب دیده را قطع می کند. پخش نشدن زهر در بدن ایده ی خوبی است، اما در نظر بگیرید که از زمان مار گزیدگی تا رسیدن فرد به بیمارستان چند ساعتی طول می کشد و قطع جریان خود در منطقه ای از بدن، آن هم عضو آسیب دیده، به هیچ وجه نتیجه ی خوبی ندارد.

10- هرگز محل گزیدگی را نبرید.

قبلا گفته می شد که روی محل مار گزیدگی باید برشی به شکل X ایجاد شود. اما امروزه گفته می شود انجام این کار باعث ایجاد بافت مرده روی مار گزیدگی می شود، منبع جریان خون در محل را از بین برده و روند درمان محل مار گزیدگی را بسیار کند می کند.

3 اقداماتی که نباید در مارگزیدگی انجام داد

11- از مکیدن محل گزیدگی خودداری کنید.

زهر عمیقاً وارد لایه ی بین بافت پوست و عضله شده و فوراً پخش می شود (در همان لحظه که گزیدگی اتفاق می افتد). بنابراین مکیدن به هیچ وجه نمی تواند زهر را بالا بکشد و تلاش برای این کار فقط درد و آسیب را افزایش می دهد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
goodhousekeeping




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
4 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
علی

اگر خیلی از شهر فاصله داشتیم چی؟ بازم خود درمانی نکنیم؟
و اینکه وقتی مار کسی رو نیش بزنه اسم خودش یادش میره چه برسه به شکل مار!! خخخخ

امیر علی

مواد غذایی پروتویین و چربی رو تخریب نمیکنن بلکه زیادش میکنن ولی زهر مار چون شبیه مواد غذایی هست بدن اون رو جذب میکنه و به بخش پروتوین و چربی میبره که موجب تخرب اون میشه در هنگام دیدن مار سریعا محل رو ترک کنید و داد بزنید تا مار… بیشتر بخوانید.

اصغر

من سال 77تو روستا مار نیشم زد همه این کارها را که نباید انجام داد انجام دادیم ولی مار را کشتیم و با خودمون به بیمارستان بردیم خیلی مار وحشی بود

سید عباس

بسیار عالی و موثر است از اینگونه مطالب را زیاد کنید . با تشکر

دکمه بازگشت به بالا