زیباییسلامت

درمان خانگی و روش های پیشگیری از هایپرپیگمنتیشن

زمانی که سلول های پوستی سالم هستند مقدار مناسبی ملانین تولید می کنند؛ تا رنگدانه ها و رنگ کلی پوست صورت را به شکلی طبیعی حفظ کنند. حال اگر سلول های پوستی سلامت خود را از دست داده و آسیب ببینند، اختلالی در رنگ دانه های پوستی به وجود می آید که آن را هایپرپیگمنتیشن می نامند. اختلالی که در آن، قسمت هایی از پوست تیره تر شده و لکه هایی مثل کک و مک یا لکه های قهوه ای که اغلب روی پوست افراد مسن دیده می شود را ایجاد می کند. این مشکل می تواند، هم روی پوست صورت و هم روی بدن به وجود آید؛ علت های مختلفی داشته و بهترین روش پیشگیری از ایجاد آن محافظت پوست در برابر نور خورشید است.

انواع مختلف هایپرپیگمنتیشن و علت های آن

قبل از هر چیزی لازم است انواع مختلف هایپرپیگمنتیشن را شناخته و علت های آن را بدانید.

1- این اختلال پوستی انواع مختلفی داشته و به دلایل مختلفی روی می دهد؛ که برای پیشگیری و درمان، شناخت نوع آن بسیار مهم است.

در حالت کلی سه نوع هایپرپیگمنتیشن وجود دارد:

– هایپرپیگمنتیشنی که بعد از التهاب پوست به وجود می آید.
– لکه هاى پیرى (lentigo)
– ملاسما

2- هایپرپیگمنتیشن بعد از التهاب یا عارضه ی PIH، زمانی به وجود می آید که پیوند اپیدرم و درم دچار التهاب شود.

اپیدرم بیرونی ترین لایه ی پوست بوده و درم لایه ی زیرین آن است. انواع التهابات و آسیب هایی که PIH را به وجود می آورند می توان به آکنه، سوختگی و پسوریازیس اشاره کرد؛ در واقع PIH همان لکه های پوستی بوده که بعد از موارد گفته شده ایجاد شده و نیاز به درمان های حرفه ای دارد.

– اگر PIH واکنش به التهابی خاص یا تروما باشد، می تواند خود به خود و بدون درمان از بین برود؛ اما معمولاً چند ماهی طول می کشد.

– ممکن است پیگمنتیشن اپیدرمال بین 6 ماه تا یک سال طول بکشد. گاهی کمی بیشتر هم می شود.

1 روش های درمان خانگی هایپرپیگمنتیشن

3- لکه های پیری (lentigines)

طیف وسیعی از نمونه های مختلف lentigines که در پزشکی ثبت شده اند وجود دارد. بعضی از آن ها زمانی ایجاد می شود که فرد بسیار جوان است. برخی در میانسالی و سنین بالاتر نیز به وجود می آید.

Lentigines خورشیدی اغلب به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب است. که به عنوان لکه های کبدی شناخته شده و با افزایش سن در ارتباط هستند. اگر چه این لکه ها با افزایش سن ماندگارترند، اما تحقیقات نشان داده است در افرادی که بیشتر در معرض اشعه ی UV خورشیدی بوده اند ماندگاری لکه ها بسیار بیشتر می باشد.

این نوع لکه ها اغلب پشت دست و روی صورت به وجود می آیند.

2 روش های درمان خانگی هایپرپیگمنتیشن

4- ملاسما

ملاسما در اثر قرار گرفتن در نور خورشید و یا التهاب به وجود نمی آید. ریشه ی اصلی این نوع لکه ها نوسانات هورمونی بوده که اغلب در بارداری اتفاق می افتد. لکه هایی به رنگ قهوه ای تیره که اغلب به عنوان عوارض جانبی قرص های ضد بارداری نیز شناخته می شود. مشکلات تیروئیدی آن را تشدید می کند. در افرادی با پوست های تیره نیز بیشتر اتفاق می افتد.

در خانم ها این لکه ها بعد از بارداری و زمانی که نوسانات هورمونی متوقف شد، کم کم از بین می رود. با این حال ممکن است بدون درمان هیچگاه محو نشود.

3 روش های درمان خانگی هایپرپیگمنتیشن

جهت جلوگیری از ایجاد هایپرپیگمنتیشن

1- از پوستتان در برابر آفتاب محافظت کنید.

میزان اشعه ی ماوراء بنفشی که به پوستتان می رسد را باید بسیار محدود کنید؛ که از ساده ترین و قابل اطمینان ترین روش ها برای کاهش احتمال ابتلا به هر نوع هایپرپیگمنتیشن است. به علاوه زمانی که در معرض نور خورشید هستید نیز حتماً از ضد آفتاب های حاوی اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم استفاده کنید. این راهکارها برای جلوگیری و بدتر نشدن لکه های lentigines بسیار موثرند.

اما اگر به لکه های PIH دچار هستید، برای پیشگیری بسیار دیر شده است. اما اجتناب از قرار گرفتن در آفتاب باعث شده که لکه ها بدتر نشوند. پوشیدن کلاه و استفاده از یک کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 هر دو ساعت یک بار می تواند به کاهش PIH کمک کند.

2- مراقبت های لازم پوستی را انجام دهید.

همانطور که از پوستتان در برابر اشعه ی UV یا همان ماوراء بنفش محافظت می کنید، اقدامات دیگری نیز وجود دارد که باید در طول روز انجام دهید؛ تا از هایپرپیگمنتیشن جلوگیری شود. از محصولات مراقبتی پوستی ملایم استفاده کنید؛ و اجازه ندهید پوستتان خشک شده یا دچار سوختگی و یا هرگونه آسیبی شود. از خاراندن و کندن پوست خشک شده، تاول، زخم و خراشیدگی جداً خودداری کنید. اگر در برخی جاهای پوست رنگدانه ها را دیدید، از دست کاری کردن پوست در آن نقطه جداً خودداری کنید.

– اگر PIH دارید درمان سریع آن بسیار مهم است. در این مدت از مرطوب کننده ای که می تواند خارش را کمتر کند برای تسکین پوست استفاده کنید. مالش ملایم یک لوسیون خنک کننده بهتر از خاراندن آن است.

– استفاده از یک لایه بردار ملایم یک یا دو بار در هفته، به از بین بردن سلول های پوستی کهنه که رنگ خود را از دست داده اند کمک می کند.

4 روش های درمان خانگی هایپرپیگمنتیشن

3- عوارض جانبی برخی داروها را در نظر داشته باشید.

برخی از داروها می توانند تولید ملانین را افزایش داده و باعث هایپرپیگمنتیشن شوند. لذا برای اطمینان از این که آیا دارویی که مصرف می کنید از این نظر ایمن هست یا نه، همیشه با پزشک یا مسئول داروخانه مشورت کرده و در صورت امکان دارو را جایگزین کنید. مثلاً اگر فکر می کنید ملاسمای شما ناشی از مصرف قرص های ضد بارداری است روش دیگری جایگزین کنید.

4- به سابقه ی خانوادگی در داشتن هایپرپیگمنتیشن توجه داشته باشید. مانند بسیاری دیگر از اختلالات و بیماری ها، در ملاسما نیز یک عنصر ژنتیکی دخیل است. سابقه ی خانوادگی یکی از دلایل محکم ملاسما است. در این موارد بسیار بیشتر از دیگران باید از پوستتان مراقبت کنید.

درمان های خانگی

1- کرم های ضد ملاسما

این کرم ها حاوی رتینوئید و کورتیکواستروئید است؛ و می تواند تولید ملانین را مسدود کند. درمان هایی که روی شکل گیری ملانین تمرکز دارند در حال حاضر موفق ترینند. توصیه می کنیم قبل از استفاده از این نوع کرم ها مشورتی با پزشک داشته باشید.

2- استفاده از مواد طبیعی

دیده شده است برخی مواد طبیعی مانند سویا برای درمان این امر موثر است. البته تنها به این مواد طبیعی نمی توان بسنده کرد؛ اما آب مرکبات و آلوورا نیز به عنوان موادی فوق العاده عالی برای استفاده در درمان های موضعی می باشند.

– یک ماسک با آلوورا، جلبک دریایی و عسل بسازید. اجازه دهید ده دقیقه روی صورت بماند سپس آن را بشویید.

– روش دیگر، این که آب لیمو را با عسل و شیر مخلوط کرده و به عنوان ماسک استفاده کنید.

5 روش های درمان خانگی هایپرپیگمنتیشن

3- لیزر درمانی، نور درمانی، میکرو درم ابریژن و لایه برداری مکانیکی نیز از جمله درمان هایی می باشند که اگر چه خانگی نیستند اما بسیار موثرند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
لیلا جلال وند

توضیحاتتون در زمینه هایپرپیگمنتیشن برای فهم مردم عادی واقعا عالیه. خیلی مقالات خوندم اما بیش از حد تخصصی بود. این مقاله واقعا ساده و روون راهنماییم کرد.
ممنونم ازتون.

دکمه بازگشت به بالا