تغذیهسلامت

خواص و فواید چای ریحان مقدس

برگ تولسی یا ریحان مقدس به خاطر خواص و فواید فوق العاده اش جایگاه ویژه ای در بسیاری از خانه ها داشته و مردم به شکل های مختلفی از جمله جویدن، به صورت روغن و اضافه کردن به سس ها، پاستا و انواع سالاد از آن استفاده می کنند.

اما رایج ترین و موثرترین روش بهره بردن از خواص و فواید ریحان مقدس، نوشیدن چای آن است.

ریحان مقدس چیست؟

تولسی یا همان ریحان مقدس گیاهی است که از قسمت های مختلف آن یعنی برگ ها، ساقه ها، ریشه ها، گل ها و بذرها برای درمان اختلالات تنفسی، گوارشی، پوستی، التهابی و چشم پزشکی استفاده می شود.

1 خواص و فواید چای ریحان مقدس

از آنجایی که قسمت های مختلف این گیاه به صورت خام خوش طعم نبوده و بیشتر مردم آن را دوست ندارند، ساده ترین راه برای بهره گیری از خواص آن، اضافه کردن ریحان مقدس به غذا و یا نوشیدن دمنوش آن است.

چای ریحان مقدس که امروزه بسیار از آن استقبال می شود، دارای خواص دارویی بسیار بالا بوده و بیشترین ارزش غذایی را دارد. این چای نیز مانند تمامی چای ها و دمنوش های دیگر از دم کردن برگ های ریحان مقدس به دست می آید. روشی فوق العاده سالم که هزاران سال است بخش مهمی از طب آیورودا می باشد.

تولسی خواص هضم کننده، ضد التهابی، آنتی اکسیدان و تحریک کننده دارد و استرس را کاهش می دهد و بهترین انتخاب برای افراد علاقه مند به درمان های طبیعی می باشد.

خواص و فواید باور نکردنی چای تولسی یا ریحان مقدس

1- ضد میکروب قوی

چای تولسی آنتی باکتریی بسیار قوی است. زیرا دارای مقدار زیادی استافیلوکوک ها، باسیلوس و ویبریو می باشد. همچنین به دلیل دارا بودن میزان بالایی از فلاونوئیدهای مخصوص، ترپنوئیدها و اسیدهای فنولیک مانند اسید لینولئیک خواص ضد قارچی (گونه ی کاندیدا)، ضد میکروبی و ضد ویروسی نیز دارد.

نوشیدن این چای می تواند عفونت های باکتریایی، قارچی و ویروسی را در سیستم های گوارشی، تنفسی، دندان، پوست و ادرار از بین ببرد. همچنین التهابات ایجاد شده توسط این بیماری ها را نیز کاهش می دهد.

2- استرس، اضطراب و بی خوابی را از بین می برد.

یکی از شایع ترین و رایج ترین اختلالات شغلی، استرس روانی است که می تواند همراه با افسردگی، اضطراب و بی خوابی همراه باشد. داروهایی که در چنین مواردی استفاده می شود عموماً منشاء استروئیدی داشته که بیشتر آسیب می زنند.

فلائونوئیدهای موجود در چای های گیاهی مثل چای ریحان مقدس، می توانند باعث آرامش روحی و روانی شوند و عملکردی همچون یک دارو ضد افسردگی داشته و باعث تولید انتقال دهنده های عصبی شود که می تواند اضطراب و استرس را کاهش دهد.

به علاوه اگر بخشی از رژیم غذایی گردد می تواند چرخه خواب خود را تنظیم کرده و قدرت حافظه و شناخت را تقویت کند و همچنین از اختلالات عصبی ناشی از پیری مانند آلزایمر جلوگیری نماید.

3- از قلب محافظت کرده و فشار خون را تنظیم می کند.

اسید ursolic و مشتقات موجود در برگ های تولسی دارای خواص محافظتی قلب می باشند. فیتوکمیکال های موجود در این چای باعث کاهش رادیکال های آزاد خون، جلوگیری از انباشت مشتقات کلسترول در دیواره رگ های خونی (آترواسکلروز) و افزایش گردش خون می شوند، بنابراین فشار خون را نیز تنظیم می کنند.

مواد معدنی مانند پتاسیم و کلسیم در چای تولسی، قلب شما را از سکته ی قلبی، حملات حمله ایسکمی گذرا و استرس اکسیداتیو محافظت می کنند.

4- درمان مسائل تنفسی

طب آیورودا، ریحان مقدس را به عنوان گیاهی معرفی می کند که مسائل تنفسی مانند آسم، برونشیت و ذات الریه را درمان کرده و سرفه و سرماخوردگی را نیز از بین می برد.

با توجه به وجود مواد ضد التهابی مانند اوهنول، کمپن و سینوئل، این چای به عنوان یک ماده خلط آور بسیار عالی عمل می کند. در نتیجه خلط و مخاط تولید شده از عفونت میکروبی را از بین می برد.

خوردن این چای به صورت گرم، به تدریج به حفظ سلامتی تنفس و جلوگیری از سرماخوردگی و بدتر شدن بیماری های پیچیده تنفسی کمک می کند.

5- هضم کننده ی غذا و کاهش دهنده ی وزن

این چای می تواند معده را برای تولید اسید تحریک کند تا مواد غذایی که شما مصرف می کنید به سرعت هضم شوند. مصرف چای تولسی در رژیم غذایی شما ممکن است منجر به کاهش سطح کلسترول شما شود. زیرا باعث کاهش فعالیت هیپوليپیدمی می شود.

از آنجا که هضم سریع و جذب کربوهیدرات ها و پروتئین های خوراکی را امکان پذیر می سازد، چربی ها به آرامی تجزیه شده و در نتیجه باعث کاهش گرسنگی می شود و اشتها کاهش می یابد. همچنین مصرف و نوشیدن چای بعد از غذا به صورت خوراکی، باعث جلوگیری از بازگشت اسید به مری و سوزش سر معده می شود.

6- دارویی ضد دیابت است.

برگ های ریحان مقدس سطح قند خون را کاهش داده و باعث تحریک پانکراس برای ترشح انسولین می شود. همچنین حساسیت به انسولین در اطراف بافت ها را افزایش می دهد.

چای معمولی را با چند برگ ریحان مقدس بخورید تا انسولین بیشتری در پلاسما به وجود آید و گلوکز خون به سرعت جذب و متابولیزه شود.

چای تولسی مانع انباشته شدن گلوکز خون و ایجاد رادیکال های آزاد سمی می شود و از ارگان های حیاتی مانند کبد، کلیه ها و پانکراس مراقبت می کند تا تحت تاثیر استرس شیمیایی و التهاب قرار نگیرند.

خواص دیگر چای ریحان مقدس

در کنار تمامی خواص گفته شده برای این چای ارزشمند، باید اشاره کرد که چای ریحان مقدس:

– سرعت بهبودی زخم را افزایش می دهد.

– آنتی بیوتیک، ضد تب و تب بر طبیعی است.

– دارای خواص ضد التهابی است.

– عفونت چشم را درمان می کند.

– مسکن بوده و خواص ضد درد دارد.

– گفته می شود به عنوان رقیق کننده ی خون عمل می کند.

برای تهیه ی چای ریحان مقدس

– آب را در کتری به جوش آورید.

– برگ های خرد شده ی ریحان، مقداری زنجبیل و چند دانه هل (دلخواه) را به آن اضافه کرده و اجازه دهید 7 تا 10 دقیقه بجوشد.

– سپس مقداری عسل و آبلیمو را به آن اضافه کرده و به صورت گرم نوش جان کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدزاده

در موضوع منتشر شده در خصوص ریحان مقدس که گفتین فشارخون پایین را در مان می کند .از طرف دیگر در خواصش گفتین قند خون را پایین می آورد !!!!

دکمه بازگشت به بالا