سلامت

چه علائمی نشان دهنده زمان مناسب جهت تعویض پرشدگی دندان می باشد؟

پرکننده های دندان موادی هستند که برای ترمیم قسمت های پوسیده و از بین رفته ی دندان استفاده می شوند. پرکننده ها تا 15 سال از دندان ها و ساختار دهان و دندان محافظت می کنند، اما در نهایت نیاز به تعویض دارند. عدم تعویض مواد پر کننده ی دندان می تواند منجر به خرد شدن یا شکستگی دندان، عفونت یا آبسه شود و به سلامت طولانی مدت دندان آسیب برساند. با دانستن علائم زمان تعویض پرشدگی دندان ها، می توانید از دندان ها هرچه بهتر مراقبت کرده و به حفظ سلامت آن ها کمک کنید. با فن تریکس همراه باشید تا بیشتر با این علائم آشنا شوید.

علائم و زمان مناسب برای تعویض پرشدگی دندان

1- حساسیت دندانی

اگر پرشدگی دندان نیاز به تعویض داشته باشد ابتدا خودتان آن را حس خواهید کرد. اولین نشانه ی آن حساسیت دندانی به دما، شیرینی و فشار است. یعنی اگر زمانی که غذاهای شیرین، سرد یا داغ می خورید و غذا با دندان پر شده تماس پیدا می کند، یا در زمستان هوای سرد به دندان می خورد و حساسیت و درد لحظه ای را احساس می کنید، نشان دهنده این است که مواد پر کننده دندان باید تعویض شود. دقت داشته باشید که دندان ممکن است به لمس انگشت، مسواک یا سایر ابزارهای دندانی نیز حساس باشد.

1 تعویض پرشدگی دندان

2- احساس فشار روی دندان

هنگام غذا خوردن به فشار وارده بر دندان نیز دقت داشته باشید. در بعضی موارد ممکن است هنگام گاز زدن غذا فشاری را روی دندان حس کنید که احتمالاً چند ثانیه ای طول می کشد. این علامت نیز نشان می دهد که ماده ی پر کننده یا پالپ دندان آسیب دیده است.

2 تعویض پرشدگی دندان

3- تیر کشیدن یا نبضی زدن دندان

علاوه بر فشار روی دندان ممکن است در هر زمانی چه خوردن و نوشیدن باشد و چه زمانی که هیچ کاری انجام نمی دهید، دندانتان تیر بکشد یا به صورت نبضی بزند. این احساس درد نیز مانند حس فشار لحظه ای بوده یا تنها چند ثانیه طول می کشد. این علامت نیز نشانه ی لزوم تعویض پرشدگی دندان است. به خصوص اگر با دیگر علائم همراه باشد.

4- درد دندان

برخی افراد که مواد پر کننده دندانشان نیاز به تعویض دارد درد دندان را تجربه می کنند. دردی که ممکن است بیاید و برود یا ثابت بماند. دندان درد اغلب در اثر التهاب در پالپ دندان به وجود می آید. درد دندان اگر بیش از دو روز طول بکشد حتماً نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

5- سوراخ یا وجود نقطه های سیاه

علاوه بر علائم گفته شده با نگاه کردن به دندان هم می توانید زمان تعویض پرشدگی دندان را تشخیص دهید. وجود سوراخ ها یا نقاط سیاه بر روی دندان و محل پرشدگی، نشانه ی نیاز به تعویض پرشدگی دندان است. توجه به این علائم می تواند باعث معالجه سریع شده و خطر عفونت در حفره دهان را به حداقل برساند.

3 تعویض پرشدگی دندان

6- به نخ دندانی که هر روز برای دندان پر شده استفاده می کنید دقت کنید.

اگر روی نخ دندان تکه هایی از مواد پر کننده یا مواد غذایی مشاهده می کنید، یعنی دندان ترک خورده و پرشدگی آن باید عوض شود.

4 عوض کردن مواد پرکننده دندانها

7- زبری یا نرمی سطح دندان را بررسی کنید.

اگر بعد از مسواک زدن همچنان سطح دندان زبر به نظر می رسد به گونه ای که گویی جرم ها هنوز روی دندان وجود داشته و از بین نرفته اند، نشان از تعویض پرشدگی دندان می باشد.

8- اگر پر شدگی دندان یا خود دندانی که پر شده است شکسته، ترک خورده یا قسمتی از مواد پر شده ی آن از بین رفته است، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا پرشدگی را تعویض کند.

5 عوض کردن مواد پرکننده دندانها

9- نوع مواد پرکننده دندانتان را بشناسید.

انواع مختلفی از مواد پر کننده دندان وجود دارد که هر کدام طول عمر متفاوتی دارند. دانستن نوع مواد پر شدگی دندان تان و طول عمر آن می تواند در دانستن زمان تعویض آن کمکتان کند. البته دقت داشته باشید که عمر و ماندگاری پرشدگی دندان به نحوه مراقبت و سلامت دهان و دندانتان نیز بستگی دارد. هرچه مراقبت از دندان و لثه ها بهتر باشد عمر پرشدگی نیز افزایش می یابد.

– طول عمر پرشدگی از جنس طلا معمولاً 15 سال است.
– آمالگام که به رنگ نقره ای بوده نیز 15 سال دوام می آورد.
– کامپوزیت که به رنگ سفید و دقیقاً مانند دندان است بعد از 5 سال نیاز به تعویض دارد.
– سرامیک 7 سال دوام می آورد.

مقالات پیشنهادی فن تریکس…

>>> شستشو و مراقبت از پلاک نگهدارنده یا ریتینر دندان <<<

>>> نحوه انتخاب رنگ ارتودنسی دندان <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا