سلامت

نحوه شستشو و نگهداری ریتینر دندان یا پلاک نگهدارنده ثابت و متحرک

بخش مهمی از مراقبت دهان و دندان نظافت آن است. به خصوص اگر دندان تحت درمان هایی مثل ارتودنسی و ریتینر ثابت یا متحرک قرار داشته باشد. چرا که اگر ریتینر یا پلاک نگهدارنده به درستی و اصولی شستشو و نظافت نشود، باکتری ها را در خود جای داده و باعث بوی بد دهان و خرابی دندان ها می شود. با این حال مراقبت از ریتینر بسیار مهم تر از نظافت آن است. حفظ ریتینر از آسیب و نگهداری صحیح از آن، حتی در زمانی که در دهان نیست نیز لازم و حیاتی می باشد. ریتینر های ثابت که امکان جابه جایی آن ها وجود ندارد، برای مراقبت و نگهداری به تلاش بیشتری احتیاج دارند. از آنجایی که تعویض آن ها بسیار گران می باشد، مراقبت از آن ها بسیار مهم بوده و استفاده از آن باید طبق دستورالعمل ارتودنتیست باشد.

مراقبت از ریتینرهای متحرک

1- از ریتینر های متحرک دقیقاً طبق دستورالعمل ارتودنتیست استفاده کنید.

بسته به شرایط دندان هایتان، ممکن است پزشک استفاده ی تمام وقت و دائمی را توصیه کند یا زمان هایی را اجازه دهد آن را از دهان درآورید. از آنجایی که نوع استفاده در درمان بسیار اهمیت دارد، حتماً از توصیه های پزشک پیروی کرده و هر سوالی که در این رابطه دارید را از دندانپزشک بپرسید. زیرا:

– به طور کلی تا زمان تثبیت شدن استخوان فک و لثه ها در اطراف دندان، لازم است که نگهدارنده در دهان قرار گرفته تا دندان ها، فک و لثه تراز گردند و ریشه ی دندان ها به وضعیت مطلوب برسند. این کار به طول می انجامد و به زمان دقیقی نیاز دارد که تشخیص آن با متخصص ارتودنسی خواهد بود.

– بعد از گذشت مدت زمان معینی از استفاده 24 ساعته از ریتینر، پزشک فقط استفاده آن در شب را توصیه می کند؛ که تشخیص این مدت زمان نیز با پزشک است.

1 نحوه تمیز کردن و مراقبت از ریتینر

2- قبل از غذا خوردن ریتینرها را درآورید.

غذا خوردن با ریتینر های متحرک می تواند به آن ها آسیب بزند و همچنین باعث می شود غذا در آن ها گیر کند. همیشه قبل از غذا خوردن آن ها را درآورده و به شکل صحیح در جعبه نگه دارید.

3- در طول فعالیت های ورزشی حتماً ریتینر را با محافظ دهان عوض کنید.

یعنی هر زمان که خطر آسیب دیدن ریتینر وجود دارد، حتماً آن ها را در آورده و به جای آن محافظ دهان بگذارید. زیرا نمی توان محاظ دهان را به درستی روی ریتینر گذاشت و فعالیت های فیزیکی باعث آسیب به دهان و دندان می شود. در طول درمان با ریتینر، تا جایی که می توانید از ورزش و فعالیت های فیزیکی اجتناب کنید؛ زیرا در این مدت استخوان فک ضعیف بوده و هرگونه ضربه و فشاری به آن آسیب رسانده و نتایج عکسی خواهد داشت.

2 نحوه تمیز کردن و مراقبت از ریتینر

4- ریتینرها را به صورت صحیح نگهداری کنید.

هر زمان که ریتینر را برای غذا خوردن، ورزش یا تمیز کردن از دهان در می آورید، حتماً آن ها را در جعبه ی مخصوص خود گذاشته تا مطمئن باشید که آسیب نمی بیند.

– همیشه ریتینرها و جعبه را در هر جایی همراه خود داشته باشید.

– هیچگاه آن ها را در دستمال کاغذی نپیچید. ممکن است اشتباهاً دور انداخته شود.

– هیچگاه ریتینرها را در معرض نور خورشید یا هر منبع گرمایشی دیگر قرار ندهید. حرارت باعث ذوب شدن پلاستیک آن می شود.

3 نحوه تمیز کردن و مراقبت از نگهدارنده دندان

تمیز کردن ریتینر های متحرک

1- هر روز و هر زمان که مسواک می زنید، ریتینر های متحرک را نیز با مسواک تمیز کنید.

برای این کار ابتدا ریتینر را زیر آب سرد گرفته و سپس با مسواک و خمیر دندان روی آن کشیده تا تمیز شود. سپس آن را آب بکشید.

4 نحوه تمیز کردن و مراقبت از نگهدارنده دندان

2- همچنین می توانید ریتینرها را در محلولی خیسانده تا تمیز شوند.

برای این کار دو قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب سرد مخلوط کرده و ریتینرها را در آن بیندازید.

– دقت داشته باشید که هرگز از سرکه و جوش شیرین استفاده نکنید؛ زیرا به ریتینر آسیب می زنند.

3- مواظب باشید ریتینرها خشک نشوند.

ریتینر برای محیطی مرطوب یعنی دهان طراحی شده است و زمانی که در دهان نباشد، به راحتی خشک می شود. بنابراین هر زمان که برای مدتی در دهان نیست، باید در آب خیسانده شود تا پلاستیک آن خشک نشده و آسیب نبیند.

آب مقطر بهترین گزینه برای مرطوب نگه داشتن ریتینر است؛ زیرا PH آن را به هم نمی زند. دمای آب باید هم دمای محیط یا خنک تر باشد. آب گرم به ریتینر آسیب می زند.

5 نحوه تمیز کردن و مراقبت نگهدارنده دندان

مراقبت از ریتینر های ثابت

1- جهت مراقبت و تمیز کردن ریتینر های ثابت، حتماً از دستورات پزشک پیروی کنید.

در صورتی که مشکلی برایتان پیش آمد، حتماً با پزشک در میان بگذارید. از آنجایی که این نوع ریتینر ها ثابت بوده، فقط پزشک می تواند آن را جا به جا کند و معمولاً 5 سال یا بیشتر باید در دهان باشند، به مراقبت و پیروی دقیق از دستورات پزشک نیاز دارد.

2- غذاهایی که ممکن است به ریتینر آسیب برساند را مصرف نکنید.

محدودیت غذایی برای ریتینر همانند ارتودنسی است. غذاهای سفت باعث شکستن ریتینر می شوند. از آنجایی که خوردن کارامل، آدامس، آبنبات و شکلات می تواند به سیم های ریتینر بچسبد و آسیب بزند، از مصرف این مواد خودداری کند. سعی کنید مصرف غذاهای اسیدی مثل مرکبات، نوشابه و قندها را نیز محدود کنید.

3- برای تمیزی دندان ها و ریتینر حتماً از نخ دندان استفاده کنید.

دقت داشته باشید که این کار را با ملایمت انجام داده و از خلال دندان سفت استفاده نکنید تا ریتینر آسیب نبیند.

4- مسواک بزنید.

مسواک زدن با ریتینری که نتوان آن را درآورد، می تواند دشوار باشد. اما این کار دقیقاً مانند مسواک زدن در زمان ارتودنسی است که به احتمال زیاد قبل از ریتینر آن را تجربه کرده اید. از یک مسواک نرم که به ریتینر آسیب نزند استفاده کرده و 2 دقیقه مسواک بزنید. در پایان حتماً در آینه چک کنید تا اگر باقی مانده غذا یا پلاکی وجود داشت، مجدداً مسواک بزنید.

– برای راحت تر تمیز کردن بین سیم های ریتینر، می توانید از مسواک های مخصوص ارتودنسی استفاده کنید. فقط این کار را با ملایمت انجام داده تا ریتینر کج و خم نشود و آسیب نبیند.

مقالات پیشنهادی فن تریکس

>>> طرز استفاده از نوار سفید کننده دندان <<<

>>> نحوه ضدعفونی کردن روکش موقت دندان <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا