راهنمای خریدموبایل و تبلت

نقد و بررسی گوشی سامسونگ S9 Plus و Galaxy S9 | قسمت دوم

در قسمت اول از نقد و بررسی گوشی سامسونگ S9 Plus و Galaxy S9 با برخی از امکانات و قابلیت های این گوشی ها و همچنین مشخصات فنی آنها آشنا شدید. اکنون از شما دعوت میکنیم تا در قسمت دوم این نقد و بررسی با فن تریکس همراه باشید.

سیستم عامل

سامسونگ گلکسی S9 و +S9، از آخرین نسخه اندروید اوریو 8.1 (Android Oreo 8.1) بهره می برند که برخی از جدیدترین ویژگی های آن عبارتند از: قابلیت AR Emojis، قابلیت اسکن هوشمند (Intelligent Scan unlock) پلتفرم امنیتی KNOX، دستیار صوتی بیکسبی (Bixby) و …

1 Galaxy s9 and S9 Plus قسمت 2

به سبب بازنگری هایی که در سیستم امنیتی بایومتریک گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس انجام شده، امنیت این گوشی ها بهبود یافته است. این قابلیت های امنیتی جدید عبارتند از:

1- سنسور اثر انگشت: حسگر اثر انگشت این گوشی ها که در زیر دوربین اصلی در پنل پشتی گوشی قرار گرفته دقیق و سریع تر شده است. در واقع، در گلکسی اس 9، برخلاف گلکسی اس 8، گلکسی اس 8 پلاس و گلکسی نوت 8، حسگر اثر انگشت در سمت راست دوربین قرار ندارد. این قطعه فیزیکی درست در زیر دوربین دستگاه قرار داشته و به وسیله یک قسمت فلزی از آن جدا شده است. این گوشی ها یک قابلیت جدیدتر و پیشرفته تر نیز دارند. قابلیت اثر انگشت انحصاری، که به کاربر امکان می‌دهد تا برای دسترسی به پوشه‌ امن (Secure Folder) خود، از اثر انگشتی متفاوت با اثر انگشت باز کردن قفل گوشی استفاده کند. در واقع، کاربر می تواند برای هر پوشه قفل شده خود، یک اثر انگشت اختصاص دهد.

2- قابلیت اسکن هوشمند (Intelligent Scan): قابلیت اسکن هوشمند، ترکیبی از سیستم تشخیص چهره و اسکنر عنبیه چشم است. در واقع، گلکسی اس 9 به کمک این قابلیت اطلاعات بدست آمده توسط حسگر عنبیه چشم یا سیستم تشخیص چهره را به کمک یکدیگر کامل می کند. این گوشی، هر دو ویژگی امنیتی را به صورت همزمان استفاده کرده و هر کدام از آنها که زودتر عمل کردند، قفل گوشی را باز می کنند. مثلاً ممکن است در محیط های با نور کمتر و تاریک تر، حسگر عنبیه چشم مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما در صورتی‌ که چشمان کاربر مستقیماً به حسگر عنبیه چشم نگاه نکند یا نیمه بسته باشد، اطلاعات سیستم تشخیص چهره، عمل خواهد کرد. همچنین قابلیت اسکن هوشمند به عنوان یک قفل بایومتریک پیشرفته عمل کرده و امنیت حالت کنوکس KNOX را نیز افزایش می دهد.

3- بیکسبی: بیکسبی قابلیتی است که در گوشی های اس 9 و اس 9 پلاس پیشرفته تر شده و می تواند متون را خیلی سریع و بلافاصله، به زبان های دیگر ترجمه کرده یا برگرداند. این قابلیت مشابه دستیار گوگل (Google Assiatant) یا سیری (Siri) در اپل بوده و با آنها رقابت می کند. در گوشی های گلکسی S9 و +S9، امکان فراخوانی از طریق صوت یا کلید فیزیکی بیکسبی وجود دارد.

4- قابلیت ای آر ایموجی (AR Emojis): این قابلیت، همراه با گوشی های جدید S9 در حال عرضه شدن می باشد. با استفاده از این قابلیت، کاربر می تواند تصویر واقعی یا کارتونی خود را به‌ صورت ایموجی درآورد. با ثبت یک عکس از خود یا یک تصویر سلفی، دستگاه با الگو‌برداری از نقاط چهره کاربر، تصویری از صورت کاربر را قالب زده، نقشه‌ای دو بعدی تجزیه و تحلیل کرده و سپس آن را به مدلی سه ‌‌بعدی یا دیجیتالی تبدیل می‌کند. کاربر می تواند برخی عناصر صورت را تغییر داده یا اصلاح کند و در نهایت شکل را تأیید نماید. این تازه مرحله اول کار است!

سپس، درست مانند انیموجی اپل، زمانی که نسخه‌ سه بعدی چهره کاربر ساخته شد، کاربر می تواند با استفاده از دوربین جلوی گوشی گلکسی اس 9، به ضبط صدا و تحرکات چهره‌ خود پرداخته و آن را روی آواتر اعمال کند.

AR Emojis همچنین می تواند 18 استیکر ثابت و مختلف از چهره کاربر ایجاد کند و کاربر می تواند از آنها در فیسبوک، توییتر، تلگرام و دیگر شبکه های اجتماعی استفاده نماید.

5- دکس پد (DeX): سامسونگ از یک دکس جدید در قالب پد استفاده کرده است. این قابلیت در واقع به دکس های قدیمی اضافه شده و جایگزینی برای دکس های قبلی نیست. با این قابلیت، گوشی گلکسی اس 9 یا 9 پلاس به یک کامپیوتر، تبدیل می شود!

2 Galaxy s9 and S9 Plus قسمت 2

چیپست ها

سامسونگ گلکسی S9 و +S9، درست مانند مدل های نوت (Note) و S قبلی، در دو نوع در دسترس هستند. یکی با تراشه اگزینوس 9810 (Exynos 9810) برای بازارهای جهانی و دیگری با تراشه اسنپدراگون 845 کوالکام (Snapdragon 845) برای بازارهای امریکای شمالی و چین (کوالکام تنها مسئولیت ساخت چیپست اسنپدراگون را عهده دار شده است).

تفاوت این دو در چیست؟

چیپست اگزینوس 9810، با فناوری ساخت 10 نانومتری FinFET، از هشت هسته پردازشی با چهار هسته از نسل سوم هسته های پردازشی Mongoose با فرکانس 2.8 گیگاهرتز (2.8GHz) و چهار هسته کورتکس A55 با فرکانس 1.7 گیگاهرتز (1.7GHz) تشکیل شده است.

همچنین، تراشه چیپست با یک مودم LTE جدید، که از فناوری تجمع حامل 6CA یا همان (carrier aggregation) پشتیبانی می کند، همراه است. این فناوری امکان استفاده از چندین حامل را روی یک باند فرکانسی فراهم کرده و در نتیجه پهنای‌ باند بیشتری برای انتقال اطلاعات به دست می‌آید. این مودم قادر است سرعت دانلود و دان لینک (downlink) اطلاعات را به مقدار حداکثر خود، یعنی 1.2 گیگابیت بر ثانیه (Cat.18) برساند. سرعت آپ لینک آن 200 مگابیت بر ثانیه بوده، و از فناوری تجمع حامل 2CA پشتیبانی می کند (Cat.18).

سیلیکون جدید سامسونگ قادر به تصویربرداری 4K و پلی بک آن با نرخ 120 فریم بر ثانیه (120fps) است. اما این ویژگی به دلیل این که اسنپدراگون 845 نمی تواند آن را انجام دهد، نمی تواند از گلکسی S9، برتر باشد.

چیپست اسنپدراگون 845 با فناوری ساخت 10 نانومتری LPP، یک پردازنده هشت هسته ای جدید با هسته های پردازشی کریو 385 (Kryo 385) جدید را معرفی کرده است. عملکرد بالایِ جفت هسته های طلایی کریو 385 منجر به ایجاد فرکانس 2.7 گیگاهرتزی شده و معماری آن از کورتکس A75 مشتق شده است. قدرت جفت هسته های نقره ای کریو 385، منجر به ایجاد فرکانس 1.7 گیگاهرتزی شده و معماری آن نیز براساس کورتکس A55 می باشد. همچنین، یک ادرنو (Adreno) جدید 630 GPU وجود دارد که 30 درصد قوی تر از ادرنو 540 در اسنپدارگون 835 می باشد.

کوالکام همچنین از یک مودم LTE جدید یعنی X20 با فناوری تجمع حامل 5CA و Cat1.18 استفاده کرده که امکان دست یابی به پهنای باند دانلود 1.2 گیگابیت بر ثانیه را فراهم کرده و پهنای باند آپلود آن کمتر از 2CA بوده و برابر 150 مگابیت بر ثانیه است.

ISP یا همان پردازنده سیگنال تصویر در اسنپدراگون، قادر به ثبت ویدئوهای 4K را با نرخ 60 فریم بر ثانیه است.

در این قسمت سامسونگ گلکسی S9 مجهز به تراشه اگزینوس، با برخی از گوشی های دیگر مقایسه شده است.

دوربین

دوربین اصلی گوشی های سامسونگ گلکسی S9 و +S9، هر دو از نوع 12 مگاپیکسلی (12MP) و با دیافراگم متغیر f/1.5-2.4 می باشند. این دیافراگم ها بسته به شرایط نوری یا در حالت f/1.5 یا در حالت f/2.4 قرار می گیرند. اما حالتی بین این دو، وجود ندارد.

9 Galaxy s9 and S9 Plus قسمت 2

در این دو گوشی، سامسونگ با فناوری فوکوس خودکار (autofocus) و پیکسل دو گانه (dual-pixel) توانسته قابلیت تشخیص فاز (phase-detection) را در پیکسل های سنسور آنها اعمال کند. فلش LED این گوشی ها هم مانند گلکسی اس های قبلی بوده و از گلکسی S2 به بعد، تغییر نکرده است.

گلکسی +S9، علاوه بر دوربین اصلی، یک سنسور 12MP ثانویه نیز دارد که دارای لنز تله فوتو (telephoto lens) در قسمت پشت آن می باشد. این همان دوربینی است که ما آن را در گوشی گلکسی نوت 8 (Galaxy Note8) می بینیم.

هر دو گوشی از حسگرهای مجهز به لرزش گیر اپتیکال یا همان OIS و پیکسل دوگانه AF یا همان dual-pixel AF بهره می برند.

10 Galaxy s9 and S9 Plus قسمت 2

گلکسی S9 و +S9، هر دو از image stacking پشتیبانی کرده و مجهز به یک قابلیت جدید کاهش نویز 4-frame یا noise-reduction شده اند. این قابلیت جدید، نویز موجود روی تصاویر را حدود 30% کاهش می دهد. این به این معنی است که نویزهای مصنوعی موجود روی تصاویر کمتر شده و برای تصویربرداری در محیط های کم نور، جزئیات، بهتر نمایش داده می شوند. در شرایط نوری تاریک یا کم نور، دیافراگم f/1.5 نیز کمک کننده می باشد.

گوشی های گلکسی S9 و +S9، هر دو از قابلیت ضبط ویدئوی 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه و فرمت HEVC پشتیبانی می کنند. ویژگی خارق العاده ای که دوربین این گوشی ها را مجهز کرده، قابلیت ضبط ویدئوی اسلوموشن (slow-mo) با نرخ 960 فریم بر ثانیه با وضوح (رزولوشن) 720p است. این قابلیت، ابتدا در گوشی های شرکت سونی مورد استفاده قرار گرفت. بنابراین سامسونگ مدعی آن نیست.

همانند گوشی های اکسپریا، گلکسی S9 و +S9 نیز می توانند ویدئوهای اسلوموشن 0.2 ثانیه ای را با نرخ 0.2 فریم بر ثانیه ضبط کنند. اما کمپانی سامسونگ، زمان بین این فیلم برداری ها را تا 2 ثانیه کاهش داده است. بین زمان های توقف، دوربین گلکسی های جدید، با نرخ 30 فریم بر ثانیه به کار خود ادامه می دهد. این یک پیشرفت اولیه است!

پیشرفت دوم بیشتر مورد توجه قرار گرفته. در گوشی های اکسپریا برای ضبط فیلم های اسلوموشن، باید در زمان مناسب روی دکمه مورد نظر ضربه بزنید تا بتوانید یک فیلم اسلوموشن ضبط کرده و هیچ رخدادی را از دست ندهید.

اما کهکشانی های جدید، به لطف الگوریتم Al هوشمند جدید، این کار را به صورت اتوماتیک انجام داده و کاربر مجبور نیست یاد بگیرد کی و چطور دکمه مربوطه را بزند.

البته! برای کاربران غیرحرفه ای هم یک دکمه یا سوئیچ دستی روی گوشی تعبیه شده است.

بنابراین، قابلیت ضبط ویدئوی اسلوموشن در گلکسی های جدید از سونی بهتر شده است. حتی ادیت و ویرایش کلیپ های ضبط شده نیز در سامسونگ راحت و ساده تربوده و پس از تصویربراری، کاربر می تواند تمام لحظه های اسلوموشن را بررسی و آنها را ویرایش نماید. حتی می تواند از برخی قسمت ها، صداها را حذف و برای برخی قسمت ها صدا بگذارد.

علاوه بر این اصلاحات و ویرایش ها، کاربر می تواند بخش هایی از اسلوموشن را در قالب گیف درآورده و با انتخاب یکی از افکت های loop و reverse یا swin، یکی از آنها را روی گیف اعمال نماید.

با تمام این تفاسیر، کمپانی سامسونگ در حال کار روی ضبط ویدئوهای اسلوموشن به صورت منطقی و درست است.

نظر شما در مورد پرچمداران جدید سامسونگ چیست؟ آن را با ما و دوستان خود در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
gsmarena




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا