لپ تاپ و کامپیوتر

کامپیوتر چگونه متوجه اتمام جوهر کارتریج پرینتر می شود؟

جوهرهای پرینترهای جوهرافشان بسیار گران قیمت هستند. به همین دلیل جوهر این پرینترها برای بسیاری از افرادی که از این نوع پرینترها استفاده می کنند مهم بوده و نهایت استفاده را از آن می برند. همچنین این افراد مایلند بدانند که کامپیوتر چگونه تشخیص می دهد چقدر از جوهر باقی مانده تا هزینه ی زیادی را متقبل نشوند و زمانی که واقعاً نیاز به جوهر دارد آن را شارژ کنند.

قبل از اینکه به جزئیات بپردازیم، تولید کنندگان پرینترها برنامه ای را در آن ها تعریف می کنند تا زمانی که جوهر کارتریج کم شد، پرینتر هم از جوهر دیگر استفاده نکند. این به این خاطر است که اگر کارتریج به طور کامل خشک شود، پلاستیک کارتریج بسیار داغ شده و هد پرینتر آسیب دیده و خراب می شود.

با توجه به اینکه سود پرینتر سازها بیش از اینکه از فروش پرینتر باشد از جوهر آن ها تأمین می شود، اغلب این سؤال پیش می آید که آیا ممکن است کارتریج را به گونه ای طراحی کرده باشند که حتی با جوهری نه چندان کم هم پیغام تمام شدن جوهر را بدهد؟ و با تعویض کوتاه مدت کارتریج و کارتریجی که هنوز قابل استفاده است باعث شد سود سازندگان جوهرها را به طور قابل توجهی بالا برد؟

بنابراین چه باید کرد؟

چگونه سیستم متوجه می شود که سطح جوهر کارتریج پایین آمده و احتیاج به تعویض دارد؟

شرکت ها و سازندگان مختلف از تکنولوژی متنوعی در این فرآیند استفاده می کنند. کارتریج های اپسون (Epson) به تراشه ای مداری مجهز شده اند که هم به پرینتر پیغام می دهند که آیا کارتریج به درستی نصب شده و هم کمک می کنند که برای هر نوع کارتریجی چه مقدار جوهر را باید بیفشانند و تا چه حد و چه میزان از جوهر را باید استفاده کنند. هنگامی که کارتریج در آستانه ی اتمام جوهر بوده و سطح جوهر پایین می رود، همین تراشه پیغام هشدار را به رایانه ارسال می کند و کاربران پیغامی را روی صفحه ی نمایش مشاهده می کنند.

1 نحوه تشخیص اتمام جوهر پرینتر توسط کامپیوتر

کارتریج های کانون روش متفاوتی در این کار دارند. هر پرینتر از یک سنسور نوری استفاده می کند که نوری را به سمت منشور پایین جوهر ارسال می کند. زمانی که سطح جوهر نسبت به سطحِ از پیش تعیین شده کمتر می شود، پرتویی از نور به منظور نبود جوهر یا کم بودن جوهر به سمت سنسور ارسال می شود و پرینتر پیغام تعویض کارتریج را روی صفحه نمایش نشان می دهد.

در برخی دیگر از پرینترها نیز از تراشه ای مشابه تراشه ی پرینترهای اپسون استفاده می کنند. در این پرینترها هد پرینتر (printhead) مستقیماً داخل کارتریج قرار دارد. بنابراین اگر سطح جوهر کاهش یافت، خطر آسیب دیدن پرینتر وجود ندارد. اما به گونه ای طراحی شده اند که اگر سطح جوهر پایین آمد از پرینت گرفتن چند برگه جلوگیری می کنند و به فرد می فهمانند که کارتریج را باید تعویض کنید.

2 نحوه تشخیص اتمام جوهر پرینتر توسط کامپیوتر

اما هنوز بزرگترین سؤال که شاید در ذهن بسیاری خطور می کند پاسخ داده نشده است؛ اینکه سیستم هشدار جوهر تا چه اندازه درست و صحیح کار می کند؟

روزنامه نگاران زیادی در این باره تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده اند که تولید کنندگان بیش از اینکه به فکر ارائه ی پرینتر و چاپ کردن باشند، به فکر تولید محصولی هستند که با فواصل زمانی کوتاه جوهر لازم شده و سودشان را تأمین کند. حتی مطالعه ای در این باب نشان داد که حدود 60 درصد جوهر کارتریج بلااستفاده می ماند و زمانی که فقط 40 درصد آن استفاده شده است پیغام تعویض کارتریج داده می شود!!

سخن آخر: بنابراین تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که قبل از خرید پرینتر حتماً در مورد آن و البته نوع کارتریج مربوط به آن تحقیق کرد. به طور کلی گفته می شود که هر چه پرینتر ارزان تر باشد، هزینه ی جوهری که باید برای آن پرداخت کنید بیشتر است.

در مقاله زیر از وب سایت فن تریکس، آنچه که باید در مورد تکنولوژی و پرینتر های بی سیم بدانید را مطالعه کنید.

>>> بررسی تکنولوژی پرینتر وایرلس <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا