سلامت

آمادگی های لازم قبل از عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی

هر عمل بزرگ و سنگینی مانند عمل برداشتن رحم نیاز به آمادگی های قبلی دارد. در واقع برای هر نوع عمل جراحی، قبل از هر چیزی باید اطلاعات لازم را درباره ی آن داشت. همچنین باید دانست در طول جراحی و بعد از آن چه اقدامات و چه مراقبت هایی لازم بوده و چگونه باید خود را با آن شرایط وفق داد. بنابراین بهتر است اقدامات لازم تا یک ماه قبل از عمل انجام شده و آنها را تا آخرین مرحله یعنی جراحی و بعد از آن نیز ادامه داد. آمادگی قبل از عمل و انجام اقدامات لازم خانگی، در سلامت بیشتر نقش مهمی داشته و ابهامات ذهنی که موجب نگرانی و استرس می شود را از بین می برد. همچنین در روند جراحی و بهبودی و مراقبت های بعد از آن تأثیر بسیار مثبتی می گذارد. بنابراین قبل از انجام عمل حتما مطالب زیر را مطالعه کنید. با ما همرا باشید.

اقدامات لازم قبل از انجام عمل رحم

1- نوع عملی که برایتان انجام می شود را بررسی کنید.

این عمل انواع مختلفی دارد. به این معنی که بسته به علت انجام عمل هیسترکتومی، قسمت های مختلفی از رحم برداشته می شود. اما کلمه ی هیسترکتومی کلمه ای جامع بوده که برای همه ی نوع این عمل استفاده می شود. دانستن این که چه نوع عملی و کدام روش روی شما انجام می شود، بسیار مهم است.

– هیسترکتومی نوع supracervical یا subtotal به نوعی از عمل گفته می شود که در آن فقط قسمت فوقانی رحم برداشته شده و گردن رحم همچنان در محل خود باقی می ماند.

– در هیسترکتومی total، رحم و گردن آن به طور کامل برداشته می شود.

– در هیسترکتومی radical ، کل رحم، بافت های اطراف آن و تخمدان ها، گردن رحم و قسمت بالایی واژن به طور کامل حذف می شود. این عمل معمولاً در زمان وجود سرطان در رحم انجام می شود.

1 آمادگی قبل از هیسترکتومی و برداشتن رحم

2- تفاوت بین جراحی باز و عمل MIP هیسترکتومی را بدانید.

جراحی باز یا هیسترکتومی شکمی رایج تر بوده و 65 درصد عمل های برداشتن رحم را شامل می شود. در این عمل یک برش 12 تا 17 سانتی روی شکم خورده ایجاد شده که از طریق آن قسمت های لازم را بر می دارند. هیسترکتومی MIP ممکن است مربوط به واژینال باشد. یعنی از طریق برشی که در داخل واژن ایجاد شده، قسمت های لازم را برداشته و یا با استفاده از دستگاه لاپاراسکوپ و از طریق ایجاد یک یا دو سوراخ، ارگان های لازم برداشته می شود. گاهی هم این عمل به صورت ترکیبی از لاپاراسکوپی و تکنیک های واژینال می باشد.

– هیسترکتومی MIP نسبت به جراحی باز بهتر است. زیرا در آن علاوه بر بهبودیِ زودتر، زخم و خطر ابتلا به عفونت کمتر بوده و دوره ی درمان آن بین سه تا چهار هفته می باشد. در نتیجه فرد می تواند بعد از این مدت فعالیت کامل خود را آغاز کند. در حالی که عمل باز به سه روز بستری در بیمارستان نیاز داشته و بهبودی آن نیز پنج تا شش هفته طول می کشد. البته لازم است این نکته را هم بدانید که MIP برای همه مناسب نیست و عواملی مانند بافت اسکار، چاقی و وضعیت سلامتی بر روی اینکه آیا MIP برای فرد مناسب است یا خیر تأثیر می گذارد.

2 آمادگی قبل از هیسترکتومی و برداشتن رحم

3- خطرهای هیسترکتومی را بشناسید.

هیسترکتومی عملی با درصد ریسک متوسط است. خوشبختانه بیشتر زنان این عمل را بدون عارضه انجام می دهند، اما به هر حال نوعی جراحی بوده و ممکن است مانند هر جراحی دیگری عوارضی داشته باشد. بنابراین در مورد عوارض آن هم اطلاعاتی کسب کرده تا در صورت مواجه شدن با آنها مشکلی پیش نیاید. عوارض هیسترکتومی شامل موارد زیر می باشد:

– بی اختیاری ادرار

– افتادگی واژن

– درد مزمن

– لخته شدن خون

– عفونت

– تکرر ادرار

– خونریزی شدید

– یائسگی زودرس

– عوارض ناشی از بیهوشی عمومی

4- موارد لازم برای بعد از هیستروکتومی را بدانید.

شایع ترین چیزی که بعد از انجام عمل برداشتن رحم شاهد آن خواهید بود، شروع زود هنگام یائسگی است. اگر در طول عمل تخمدان ها برداشته شوند، بلافاصله یائسگی اتفاق می افتد. اما اگر تخمدان ها باقی بمانند، یائسگیِ زودتر از موعد را تجربه می کنید. توصیه می شود بعد از هیسترکتومی تا 6 هفته از رابطه ی جنسی و برداشتن اشیاء سنگین جلوگیری شود. اما خوشبختانه دیده شده که بعد از گذشت دوره ی بهبودی، هیچ مشکلی برای زنان پیش نیامده است.

3 آمادگی قبل از هیسترکتومی و برداشتن رحم

اقدامات لازم

یک ماه قبل از عمل برداشتن رحم اقدامات زیر را انجام دهید:

1- وزن کم کنید.

ثابت شده که افراد با وزن بالا مشکلات بیشتری در بهبودی نسبت به دیگر افراد دارند. بنابراین اگر می خواهید عمل خوب و موفقیت آمیزی داشته باشید، ابتدا با پزشک خود مشورت کرده و در صورت نیاز نسبت به کاهش وزن خود اقدام کنید.

– به مصرف غذای مفید و مقوی روی آورید و از خوردن غذای ناسالم خودداری کنید. در روز 5 بار سبزیجات بخورید تا به کالری سوزی بدنتان کمک شود.

– برای سوزاندن چربی ها تحرک زیادی داشته باشید. ورزش های سبک مانند پیاده روی یا رقص را انجام دهید. اگر بعد از انجام یک هفته ورزش هیچ نتیجه ای در کاهش وزن مشاهده نکردید، باید میزان کالری دریافتی در روز را کم کرده و روزانه 100 تا 200 کالری دریافت کنید.

– کاهش وزن را جدی بگیرید. زیرا کاهش وزن 2.5 تا 5 کیلوگرمی قبل از جراحی اثرات مثبت بسیار زیادی را در بهبودی خواهد داشت.

2- به اندازه ی کافی بخوابید.

قبل از انجام عمل به استراحت کافی نیاز دارید تا سلامتی تان بهبود و استرس تان کاهش یابد. تا یک ماه قبل از عمل به گونه ای برنامه ریزی کنید که روزانه هشت ساعت را حتماً بخوابید.

3- رژیم متعادل داشته باشید.

یک ماه قبل از عمل برنامه غذایی خود را تنظیم کنید تا در برابر جراحی مقاومت کرده و ضعیف نشوید. همچنین داشتن رژیم غذایی مناسب در بهبودی بعد از عمل شما بسیار تاثیر گذار است. اما زیاده روی نکنید و یک رژیم عذایی متعادل از سبزیجات، میوه ها، پروتئین های ناب و حبوبات داشته باشید.

4 آمادگی قبل از هیسترکتومی و برداشتن رحم

– مصرف 5 وعده سبزیجات مانند فلفل، گل کلم یا لوبیا سبز در روز توصیه می شود.

– قندها، نوشیدنی ها، دسرهای شیرین، پاستا و نان سفید را حذف کرده و به جای آن برنج قهوه ای، حبوبات و جو را جایگزین کنید.

4- برنامه کاری خود را تنظیم کنید.

بسیار مهم است که در این دوره و در هنگام عمل و بعد از آن هیچ گونه استرسی نداشته باشید. بنابراین یک ماه قبل از عمل برای کارو غیبت تان برنامه ریزی کرده تا در طول مدت جراحی بدون کوچک ترین استرس کاری فقط استراحت کنید.

اقدامات لازم در هفته ی آخر قبل از عمل

1- آب فراوان بنوشید.

تا یک هفته قبل از عمل حتماً روزی 8 لیوان آب بنوشید. این کار از یبوست قبل و بعد از عمل که اختلالی جدی در روند عمل و بهبودی بوده، جلوگیری می کند.

2- در مورد مصرف غذایی بعد از عمل برنامه ریزی کنید.

تا یک ماه بعد از عمل باید استراحت کرده و نمی توانید آشپزی کنید. از طرفی باید در این دوره به اندازه ی خوب و کافی تغذیه شوید. پس برای تغذیه ی یک ماه استراحت تان برنامه ریزی کرده و در صورت امکان غذا را فریز کنید تا به مشکل نخورید.

5 آمادگی قبل از هیسترکتومی و برداشتن رحم

3- ساک بیمارستانتان را حاضر کنید.

مطمئناً چند روزی را در بیمارستان بستری خواهید بود. بنابراین برای آماده کردن لوازمی مانند یک دست لباس تمیز، لوازم بهداشتی و شخصی زودتر اقدام کنید.

6 آمادگی قبل از هیسترکتومی و برداشتن رحم

روز قبل از عمل

1- غذاهای سبک بخورید.

خوردن غذاهای سالم همیشه لازم و مهم است. یک یا دو روز قبل از عمل، از خوردن غذاهای سنگین و چرب و ناسالم خوداری کنید. این کار می تواند هر گونه مشکلات گوارشی مرتبط با بیهوشی را به حداقل رسانده و به بهبودی شما کمک کند. اگر پزشک دستور العمل خاصی برای خوردن و نوشیدن تان جهت آماده سازی روده داده، حتما طبق دستور آن عمل کنید.7 آمادگی قبل از هیسترکتومی و برداشتن رحم

2- در طول عمل جراحی تمام جواهراتتان را از دست و بدن خود در آورید.

برای اطلاع از درمان سرطان دهانه رحم به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> درمان سرطان دهانه رحم <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا