سلامت

چگونه کلاژن باعث کاهش وزن می شود؟

کاهش وزن با مصرف کلاژن

یکی از بزرگترین نگرانی هایی که با افزایش سن بیشتر نگرانمان می کند، افزایش وزن است. زیرا هر چه سن بالاتر می رود مدیریت و حفظ یک وزن ایده آل سخت تر است. تحقیقات نشان می دهد که 70 درصد بزرگسالان دارای اضافه وزن بوده و 30 درصد از این 70 درصد چاق می باشند. بنابراین امروزه تقریبا برای اکثر افراد یافتن راهی مناسب برای کاهش وزن و رسیدن به وزنی ایده آل و حفظ آن برای طولانی مدت دغدغه ای جدی است.

2 کاهش وزن با مصرف کلاژن

تحقیقاتی که روی کلاژن، این پروتئین طبیعی، تک و خاص در حال انجام است، نشان می دهد که مکمل های کلاژن یا همان کلاژن های خوراکی می تواند کلیدی برای حفظ وزنی سالم و بهبود سلامتی باشد.

کلاژن یکی از مولفه های مهم و ارزشمند در بدن انسان است که 90 درصد هم بندی یا همان اتصالات بافت ها، و 70 درصد پوست را تشکیل می دهد. متاسفانه تغذیه های ایرانی و وعده هایی که ما در طول روز می خوریم تمایلی به داشتن کلاژن نداشته و به طور کلی در غذاهایمان کلاژنی یافت نمی شود. از آن جایی که کلاژن نقش بسیار مهمی در بدن ما از جمله کاهش نشانه های پیری و بهبود کارایی روده و شکم دارد، نبود کلاژن در غذاهایمان اصلا خبر خوبی نیست. به همین دلیل امروزه بسیاری از مردم به مکمل های کلاژن و کلاژن خوراکی روی آورده اند. چرا که نه تنها کلاژن خوراکی به بهبود پوست، مو، استخوان و روده کمک می کند، بلکه تحقیقات اخیر نشان داده است که نقش مهمی در مبارزه با چاقی نیز دارد.

یکی از مهمترین نقش هایی که کلاژن در بدن ما ایفا می کند، تامین انرژی کافی برای عملکرد روزانه ی بدن است. برخلاف بسیاری از انواع پروتئین ها که مخلوطی از مواد دیگر نیز می باشند و عناصر دیگری نیز دارند، کلاژن پروتئینی خالص است و هیچ گونه افزودنی و مواد شیرینی که سیری کاذب در بدن ایجاد کند، ندارد. و خود به تنهایی سیری و در نتیجه انرژی بدن را تامین می کند.

تحقیقات بسیاری در جهت فواید کلاژن در افرادی که سعی در کاهش وزن دارند، انجام شده است. در یکی از این مطالعات که روی هورمون گرسنگی 10 فرد چاق و 12 فرد با وزن نرمال انجام شد، نشان داد که مصرف ژلاتین (ماده ای مشتق شده از کلاژن) باعث افزایش هورمون سیری می شود و طبیعتا زمانی که هورمون سیری ترشح شود، فرد دیگر قادر به خوردن غذای زیاد نبوده و هر چه هورمون بیشتری در بدن ترشح شود، فرد کمتر گرسنه شده و کمتر غذا می خورد و در نتیجه وزن کاهش می یابد.

تحقیق مشابه دیگری برای تاثیر کلاژن در کامل و مقوی بودن بدن برای عملکرد روزانه، صورت گرفت. بدین صورت که به 24 بزرگسال سالم دو نوع صبحانه داده شد. صبحانه ی اول شامل آلفا لاکتالبومین، ژلاتین و ژلاتین + تریپتوفان بود. صبحانه ی دوم شامل سویا، پنیر+ گلیکوماکروپپتید بود. دیده شد که صبحانه ی اول که حاوی ژلاتین (کلاژن) بود 40 درصد بیشتر از صبحانه دوم سیری ایجاد کرد. به علاوه افرادی که صبحانه ی اول را مصرف کرده بودند، در وعده ی ناهار کالری کمتری مصرف کرده، چرا که به انرژی کمتری احتیاج داشتند در نتیجه غذای سبک تری خوردند. بنابراین نتیجه از این قرار شد که ژلاتین پروتئینی بسیار مغذی است که سیری و قوت بدن را افزایش داده که در پی آن دریافت کالری برای تامین انرژی کاهش می یابد و باعث کاهش وزن می گردد.

غذایی که حاوی کلاژن باشد و در واقع وارد شدن مقدار زیادی کلاژن در بدن، باعث می شود که انسان بعد از وعده ی غذایی احساس خوبی داشته و برای مدت زمان طولانی تری قوت داشته باشد. همچنین احساس سستی نیز به سراغ او نیاید. در نتیجه ریزه خواری و پرخوری در وعده ی بعدی کاهش می یابد. و از آنجایی که نخوردن و مقاومت در برابر غذاهای وسوسه کننده مثل غذاهای چرب، نمکی و بودار بسیار سخت است، کلاژن با سیری که ایجاد می کند مانع از خوردن غذاهای کاذب و چاق کننده می شود. مکمل ها و کلاژن های خوراکی هم می توانند بدنمان را قوی نگه دارند.

بخش مهمی از کاهش وزن و سلامت انسان به فعالیت و ورزش بدن برمی گردد. اضافه کردن مکمل ها و کلاژن های خوراکی به غذاهای روزانه علاوه بر فواید و تاثیراتی که در کاهش وزن دارد و در بالا بیان شد، می تواند استخوان ها و مفاصل را تقویت کرده و به سلامت آن ها بسیار کمک کند.

در یک تحقیق 24 هفته ای، محققان تأثیر مکمل هیدرولیزات کلاژن بر درد مفصلی مرتبط با ورزش را در 97 فرد سالم مشاهده کرده و متوجه شدند که درد در این افراد بسیار کاهش یافته است. بنابراین کلاژن بدن را هم از نظر سیری و انرژی و هم از نظر استخوان و مفاصل قوی نگه داشته و فردی ورزشکار به بار می آورد، تا با ورزش هر چه بیشتر و قدرتمند تر کاهش وزن صورت گیرد.

علاوه بر فواید گفته شده، می توان گفت که کلاژن حاوی مقادیر زیادی از اسید آمینه آرژینین است که به نیتریک اکسید تبدیل شده و به رگ های خونی در گردش بهتر و سالم تر خون کمک می کند. علاوه بر این آرژینین در بهبود و افزایش قدرت بدنی و بازسازی بدن مردان بزرگسال بسیار نقش مهمی دارد.

بنابراین اگر برای کاهش وزن در نتیجه ی کاهش میزان غذای دریافتی، افزایش پویایی و انرژی بدنی و در نتیجه به شوق آوردن برای ورزش و کاهش دردهای مفاصلی به دنبال مکمل کلاژن هستید، توصیه می کنیم در مورد انتخاب مکمل تحقیق کرده و آن هایی را انتخاب کنید که دارای افزودنی های اضافی، شیرین کننده ها و طعم دهنده ها نبوده و هیچ گونه هورمونی نداشته باشد. کلاژنی هایی که از گیاهان و ماهی ها به دست آمده اند بهترین مکمل های کلاژنی می باشند.

منابع:

Rubio IG, Castro G, Zanini AC, Medeiros-Neto G. Oral Ingestion of a Hydrolyzed Gelatin Meal in Subjects with Normal Weight and in Obese Patients: Postprandial Effect on Circulating Gut Peptides, Glucose and Insulin. Eat Weight Disord. 2008 Mar;13(1):48-53.
Veldhorst MA, Nieuwenhuizen AG, Hochstenbach-Waelen A, Westerterp KR, Engelen MP, Brummer RJ, Deutz NE, Westerterp-Plantenga MS. A breakfast with alpha-lactalbumin, gelatin, or gelatin+ TRP lowers energy intake at lunch compared with a breakfast with casein, soy, whey, or whey-GMP. Clin Nutr. 2009 Apr;28(2):147-55.
Clark KL, Sebastianelli W, Flechsenhar KR, Aukermann DF, Meza F, Millard RL, Deitch JR, Sherbondy PS, Albert A. 24-Week study on the use of collagen hydrolysate as a dietary supplement in athletes with activity-related joint pain. Curr Med Res Opin. 2008 May;24(5):1485-96.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
psychologytoday




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا