سلامت

چگونه از پیشرفت پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم؟ | قسمت دوم

در قسمت اول از این مقاله با روش های پیشگیری از پیشرفت پوسیدگی دندان آشنا شدید، اکنون فن تریکس قصد دارد تا شما را با روش های درمان پوسیدگی و راه هایی که مانع از پوسیدگی دندان می شود آشنا کند.

برای درمان پوسیدگی دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

1- درباره درمان پوسیدگی، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

دندانپزشک شما بسته به روند پوسیدگی دندان، درمان های مختلفی را به شما پیشنهاد می کند. شما می توانید هر سؤالی که در این زمینه در ذهن خود دارید را از او بپرسید.

2- از فلورایدهای موضعی یا فلورایدهای درمانی به صورت حرفه ای استفاده کنید.

اگر پوسیدگی دندان در مراحل اولیه بوده و خیلی کوچک باشد، احتمالاً دندانپزشک برای شما استفاده از فلورایدهای غلیظ شده را تجویز می کند. دندانپزشک این ماده را روی دندان قرار داده و اجازه می دهد تا چند دقیقه ای بر روی دندان شما باقی بماند. این فلوراید می تواند به تقویت مینای دندان کمک کند.

• بعد از استفاده ی فلوراید تا 30 دقیقه نباید چیزی بخورید یا بنوشید، تا این ماده اثر خود را بر روی دندان نشان دهد.

1 پوسیدگی دندان 2

3- بنابر تشخیص دندانپزشک، پوسیدگی دندان حتماً باید پر شود.

برخی از پوسیدگی ها که با فلوراید برطرف نمی شود، نیاز به پر کردن دارند. در این مرحله، دندانپزشک بخش های پوسیده دندان را با دستگاهی خارج کرده و سپس با مواد مخصوص پر می کند.

• اغلب دندان پزشکان برای پر کردن دندان ها به ویژه دندان های جلویی از کامپوزیت (یا رزین کامپوزیت) استفاده می کنند. این مواد همرنگ دندان بوده و به کار بردن آن مانند یک پوشش نسبتاً طبیعی برای دندان می باشد.

• چون بیشتر پلاک ها روی دندان های عقبی تشکیل می شوند، دندان پزشکان برای پر کردن آنها از مواد مقاومتری مانند آمالگام (نقره ای یا طلایی) استفاده می کنند.

2 پوسیدگی دندان 2

4- اگر پوسیدگی به قدری عمیق است که پلوپ دندان را نیز درگیر کرده، باید درمان هایی بر روی ریشه دندان که عصب کشی نام دارد، انجام شود.

در این موارد، دندانپزشک، با استفاده از یک ماده ضدعفونی کننده (ضدباکتریایی)، قسمت پوسیده و عفونت را برطرف کرده و سپس دندان را با ماده مناسب پر می کند. این روش، از دندان محافظت می کند تا نیاز به کشیدن پیدا نکند.

5- ممکن است در پوسیدگی های شدید، دندان پوسیده را بکشید.

در این موارد دندانپزشک دندان شما را کشیده و شما می توانید از راه های مختلفی مانند ایمپلنت، یک دندان دیگر جایگزین کنید.

مانع پوسیدگی دندان‌ شوید.

1- حداقل دوبار در روز مسواک بزنید.

از مسواک نرم استفاده کرده و آن را هر 4-3 ماه یکبار عوض کنید. مسواک زدن، به حفظ سلامت دندان ها کمک می کند.

• مسواک تان را با زاویه ی 45 درجه روی خطوط لثه (حاشیه بین لثه و دندان) قرار دهید؛ زیرا پلاک ها بیشتر روی این قسمت ها تشکیل می شوند.

• مسواک را آرام آرام به جلو و عقب حرکت دهید.

• هر دو سطح بیرونی و درونی دندان را مسواک بزنید.

• در آخر حتماً مسواک را روی زبان خود نیز بکشید. این یکی از نکات مهم مسواک زدن است که اغلب افراد آن را رعایت نمی کنند. عدم انجام این کار باعث می شود باکتری ها بر روی زبان باقی مانده و بعد از مسواک زدن، به دندان ها منتقل می شوند.

3 پوسیدگی دندان 2


فن تریکس در لینک زیر ترفند هایی را به شما معرفی می کند تا بتوانید دندان های خود را بدون نیاز به مسواک و خمیر دندان تمیز کنید.

>>> تمیز کردن دندان ها بدون نیاز به مسواک و خمیردندان <<<


2- حتماً روزی یکبار از نخ دندان استفاده کنید.

همان قدر که مسواک زدن برای سلامت دهان و دندان مهم است، استفاده از نخ دندان نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. بهتر است روزی یک یا دوبار از نخ دندان استفاده کنید. مراحل زیر را دنبال کرده تا استفاده ی صحیح از نخ دندان را بیشتر بدانید.

• حدود 46 سانتی متر از نخ دندان را جدا کرده و بیشتر طول آن را دور انگشت میانه یک دست خود بپیچید. باقیمانده ی نخ دندان را به دور انگشت میانه دست مقابل بپیچانید.

• نخ دندان را محکم میان انگشتان شست و انگشتان اشاره‌ ی خود نگهدارید و به آن یک حالت دورانی بدهید؛ تا بتوانید آن را بین دندان هایتان حرکت دهید.

• هنگامی که نخ دندان به خط لثه می ‌رسد، مواد داخل دندان را به شکلی شبیه حرف C درآورده و به ‌آرامی آن را در فضای میان لثه و دندان بلغزانید.

• در حالی که نخ دندان را از لثه ها دور نگه داشته اید؛ به آرامی آن را در کناره ی دندان به بالا و پایین حرکت دهید.

• این روش را برای بقیه دندان‌ها هم تکرار کنید.

• از بخش های تمیز نخ دندان بیشتر استفاده کنید.

• اگر دندان های شما نزدیک بهم هستند، از نخ های نازک تر استفاده کنید.

4 پیشگیری از خرابی دندانها

3- از دهان شویه های مناسب استفاده کنید.

برخی دهانشوها مناسب نبوده و باکتری ها و پلاک های دندان را از بین نمی برند. بنابراین هنگام خرید دهانشویه حتماً به نوع و کیفیت آن توجه کرده و از خوب بودن آن مطمئن شوید.

• از دهانشویه هایی که باعث کاهش پلاک دندان، التهابات لثه، پوسیدگی و بوی بد دهان می شوند، استفاده کنید.

• می توانید از دهان شویه های بدون الکل یا با الکل کم که بسیار برای سلامتی دندان ها مفید هستند استفاده کنید.

4- از رژیم های غذایی مناسب برای سلامت دندان استفاده کنید.

حتماً این نکته را می دانید که هر چیزی که می خورید، روی سلامت دهان و دندان شما تأثیر دارد. برخی موادغذایی برای سلامت دندان ها مفید بوده و برخی دیگر بسیار مضر هستند.

• غذاهایی با فیبر زیاد بخورید. فیبرها به حذف پلاک های تشکیل شده کمک کرده و تولید بزاق دهان را نیز تحریک می کنند. سبزیجات و میوه های تازه سرشار از فیبر می باشند.

• لبنیات بخورید. شیر، پنیر و ماست چکیده نیز ترشح بزاق را تحریک کرده و کلسیم موجود در آنها مینای دندان را تقویت می کند.

• چای بنوشید. عناصر غذایی موجود در چای سبز و سیاه پلاک دندان را برطرف کرده و رشد باکتری ها را کند می کند. اگر چای تان را با آب حاوی فلوراید مخلوط کنید، اثر مضاعفی بر سلامت دندان خواهد داشت.

• از مصرف زیاد غذاها و نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید. شکر، رشد باکتری ها و پلاک را افزایش داده و منجر به پوسیدگی دندان می شود. اگر غذایی با شکر زیاد (شیرین) خوردید، بلافاصله آب فراوان بنوشید تا ترشح بزاق زیاد شده و دهان پاکسازی شود. با این کار رشد باکتری ها و اسیدی شدن دهان کاهش می یابد.

• پس از مصرف غذاهای حاوی نشاسته، مسواک بزنید. مواد غذایی مانند سیب زمینی و غلات به دندان ها چسبیده و پوسیدگی را تشدید می کنند.

5- از مصرف نوشیدنی های اسیدی پرهیز کنید.

نوشیدنی ها، نوشابه ها، الکل ها و انواع آبمیوه ها، اسیدی بوده و باعث اسیدی شدن محیط دهان و افزایش رشد باکتری ها می شوند. فقط به یاد داشته باشید که همیشه از آنها استفاده نکنید.

• بدترین نوشیدنی ها برای سلامت دهان و دندان، نوشابه های انرژی زا مانند ردبول و کوکا هستند.

• آب فراوان بنوشید. پس از مصرف نوشیدنی های اسیدی، دهانتان را با آب شسته و سپس آب بنوشید.

• حواستان باشد این نوشیدنی ها، حاوی شکر خیلی زیادی هستند. بنابراین مصرف آنها را محدود کنید.

6- مرتباً به دندانپزشک مراجعه کرده تا از میزان سالم بودن دندان های خود اطلاع داشته باشید.

تقریباً هر شش ماه یک بار نزد دندانپزشک رفته و از او بخواهید دندان هایتان را معاینه کند. در هر بار معاینه، دندانپزشک دندان های شما را کاملاً ضدعفونی کرده و هر گونه پلاکی که طی چند ماه گذشته روی دندان هایتان ایجاد شده را برطرف می کند. او تمام علائم پوسیدگی دندان، التهابات لثه، پلاک های باکتریایی، آسیب های مینای دندان یا تاج دندان و هر موردی که به سلامت دهان و دندان شما مربوط است را بررسی می کند.

• دندانپزشک برای برطرف کردن هر نوع پوسیدگی دندان شما، تلاش می کند. اگر پوسیدگی دندانتان تازه و کوچک باشد، دندانپزشک با چند راهکار و بدون استفاده از هیچ ماده ای می تواند آن را درمان کند.

• برخی موارد از جمله تغییر در سبک زندگی و عادات، رژیم غذایی مناسب، رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از مواد حاوی فلوراید می توانند پوسیدگی های خیلی کوچک و سطحی را درمان کنند؛ که با جذب مواد معدنی جدید و احیای این فرآیند به طور طبیعی، به سلامت دهان و دندان کمک می کنند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
3 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
نفس

یکی از دندان های من پوسیده شده بود ولی الان خداروشکر درمان شده و پانسمان هستش ولی به تازگی یکی دیگر از دندان های من شروع به پوسیدگی کرده و من فعلا تا اون دندان کامل درمان نشه نمیتونم کاری براش کنم…..ایا با همین روش ها میشود از پوسیدگی بیشترش… بیشتر بخوانید.

حسین

سلام من هر روز سه بار مسواک میزنم و هر شب یک بار نخ دندان استفاده میکنم ولی روی دندان 5پایینم یه نقطه ایجاد شده دلیل ان چیست؟؟چطوری میتونم درستش کنم؟؟؟

ادمین فن تریکس

با سلام دوست عزیز از دهانشویه استفاده کنید و اگر لکه از بین نرفت حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا