سلامت

چگونه از پیشرفت پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم؟ | قسمت اول

پوسیدگی های دندان، سوراخ (حفره) های کوچکی در دندان شما هستند که با گذر زمان عمیق تر و بزرگ تر می شوند؛ این مسئله زمانی اتفاق می افتد که مینای محافظ دندان توسط باکتری ها یا اسیدها خورده شود. هنگامی که مینای دندان از بین رفت، پوسیدگی شدیدتر می شود. اگر پوسیدگی درمان نشود، به پلوپ (pulp) دندان که شامل عصب و رگ های خونی می باشد، نیز می رسد. تنها راه درمانِ کامل پوسیدگی، مراجعه به دندانپزشک و پرکردن دندان می باشد. اما قبل از مراجعه به دندانپزشک، می توانید اقداماتی انجام دهید تا از پیشرفت پوسیدگی جلوگیری کنید.

مانع پیشرفت پوسیدگی دندان شوید.

1- دندان هایتان را با دقت مسواک بزنید.

مسواک زدن، از پیشرفت کامل پوسیدگی و درگیر کردن تمام دندان ها جلوگیری می کند. غذای باقی مانده در لابه لای دندان ها، رشد باکتری ها و میکروب ها را تحریک می کند.

• از یک مسواک نرم استفاده کرده و هنگام مسواک زدن، مسواک را خیلی به دندان ها فشار ندهید.

• حداقل دوبار در روز و پس از وعده های غذایی، دندان هایتان را مسواک بزنید. این موضوع بسیار مهم است، زمانی که دندان پوسیده دارید، دهانتان را تمیز نگه دارید. چون 20 دقیقه پس از خوردن هر نوع غذایی، باکتری ها در یک لایه نازک به نام پلاک تجمع پیدا می کنند.

2- علائم پوسیدگی دندان را بدانید.

پوسیدگی دندان، به تدریج اتفاق افتاده و گاهی ممکن است هیچ علائمی از خود نشان ندهند. همین امر، یکی از دلایل مهمی است که دندان ها باید مرتباً توسط دندانپزشک بررسی شوند؛ چون ممکن است دندان پوسیده شده باشد اما بخاطر نداشتن هیچ گونه علائمی، متوجه آن نشده باشید. یکسری از علائم تنها زمانی که دندان پوسیده شده و حفره ای در دندان شروع به تشکیل شدن می کند، بروز می کنند. اگر هر کدام از این علائم در شما مشاهده شد، حتماً به دندان پزشک مراجعه کنید. تا رسیدن زمانی که نوبت مراجعه شما به دندانپزشک فرا برسد، می توانید برای جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی، اقدامات زیر را انجام دهید.

• لکه های سفید روی دندان: لکه های سفید روی دندان یا فلوروسیس (fluorosis) از علائم اولیه پوسیدگی دندان هستند. در قسمت هایی از دندان که اسیدها موجب خورده شدن مینای دندان می شوند، این لکه ها به وجود می آیند. در این مرحله، اگر آسیب اسیدی متوقف شود، می توان پوسیدگی را نیز متوقف کرد. با این کار دندان به صورت طبیعی ترمیم خواهد شد. بنابراین اگر چنین علامتی در دهانتان مشاهده کردید، سریعاً اقدام کنید؛ چون این مرحله از پوسیدگی برگشت پذیر است.

• حساسیت دندان ها: در این مرحله، دندان به غذاها یا نوشیدنی های گرم، سرد یا شیرین حساس می شود. حساسیت دندان به این موارد، همیشه نشانه پوسیدگی دندان نیست و بسیاری از افراد به طور طبیعی دندان هایشان حساس است. اگر شما تاکنون حساسیتی نداشته اید، اما ناگهان و بعد از خوردن غذا یا نوشیدنی گرم، سرد یا شیرین دندانتان حساسیت نشان داده است، احتمالاً پوسیدگی دندان دارید.

• هنگام جویدن غذا، احساس درد دارید.

• دندان درد: زمانی که پوسیدگی دندان آنقدر عمیق شده که به عصب دندان می رسد، شما به طور مداوم در دندان هایتان احساس درد می کنید. این درد ممکن است با خوردن و آشامیدن زیاد شده و یا تغییری نکند.

• حفره عمیق در دندان: این حفره ها نشانگر پوسیدگی های شدید و عمیق در دندان هستند.

1 پوسیدگی دندان

3- از مواد حاوی فلوراید استفاده کنید.

فلوراید، رشد باکتری ها را متوقف کرده و از تکثیرشان در ناحیه دندان جلوگیری می کند. همچنین با جذب مواد معدنی جدید (رِمینرالیزاسیون یا دوباره معدنی شدن) در قسمت مینای دندان، باعث استحکام دندان می شود. این امر سبب افزایش مقاومت دندان در برابر پوسیدگی می گردد. اگر به تازگی دچار پوسیدگی دندان شده اید، یک ماده حاوی فلوراید می تواند در برگشت و رفع آن، مؤثر باشد. شما می توانید محصولات حاوی فلوراید را از هر داروخانه ای بخرید.

می توانید از موارد زیر نیز استفاده کنید:

• خمیردندان های حاوی فلوراید: بیشتر خمیردندان های موجود در بازار، حاوی 1000ppm تا 1500ppm سدیم فلوراید هستند. در برخی موارد، دندان پزشکان می توانند خمیر دندان هایی تجویز کنند که حاوی 5000ppm سدیم فلوراید هستند.

• دهانشویه فلوراید: دهانشویه ها می توانند روزانه استفاده شوند. آنها حاوی 250ppm تا 1000ppm سدیم فلوراید هستند.

• ژل های حاوی فلوراید: این ژل ها غلیظ بوده و برای مدت طولانی در دهانتان باقی می مانند.

4- آب بنوشید.

خشک بودن دهان، پوسیدگی باکتریایی دندان را تشدید می کند. دهانتان را مرطوب نگه دارید و پس از خوردن غذا، دهانتان را بشویید تا از پوسیدگی دندان یا پیشرفت پوسیدگی جلوگیری کنید.

• اگر با وجود نوشیدن آب زیاد، دهانتان همچنان خشک باقی می ماند، احتمالاً علامتی از یک مشکل را نشان می دهد، پس سریع به دکتر مراجعه کنید.

5- آدامس بدون شکر و حاوی زایلیتول (xylitol) بجوید.

زایلیتول، یک الکل قندی طبیعی بوده که از گیاهان استخراج می شود. این ماده، خاصیت ضد باکتریایی داشته و برای پیشگیری از عفونت استفاده می شود. آدامس هایی که حاوی 20-1 گرم زایلیتول هستند، به از بین بردن باکتری ها و در نهایت، پوسیدگی دندان کمک می کنند. اگر احساس کردید که دندانتان در حال پوسیدگی است، تا زمان مراجعه به دندان پزشک سعی کنید از آدامس های حاوی زایلیتول استفاده کنید.

• جویدن آدامس، بزاق دهان را نیز تحریک کرده که این امر سبب تمیز نگهداشته شدن دهان و استحکام مینای دندان می شود.


با مطالعه مقاله زیر می توانید آسیب دیدگی مینای دندان را به روش های گفته شده ترمیم کنید.

>>> ترمیم آسیب دیدگی مینای دندان <<<


2 پوسیدگی دندان

6- آب نمک غرغره کنید.

آب نمک، خاصیت ضدعفونی دارد، برای همین دندان پزشکان استفاده از آن را راهی برای مبارزه با عفونت دهان و دندان می دانند. آب نمک، رشد باکتری ها را متوقف کرده و روند پوسیدگی را متوقف یا کند می کند.

• یک قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید.

• این محلول را به مدت 1 دقیقه در دهانتان غرغره کنید. به گونه ای که آب نمک، کاملاً به همه دندان ها برسد.

• این کار را سه بار در روز تکرار کنید.

3 پوسیدگی دندان

7- دندان های تان را با ریشه شیرین بیان بشویید.

ریشه شیرین بیان می تواند به پیشگیری از رشد باکتری ها و تکثیر آنها و کاهش التهاب و پوسیدگی دندان کمک کند. (البته در این زمینه تحقیقات زیادی صورت نگرفته است) بنابراین، از این داروی خانگی استفاده کنید.

• بسیاری از خمیردندان ها، حاوی ریشه شیرین بیان هستند، می توانید از آنها استفاده کنید. همچنین می توانید پودر ریشه گیاه شیرین بیان را خریده و با خمیردندان خود مخلوط کنید.

• قبل از استفاده از این ماده، با دندانپزشک مشورت کنید. چون این ماده می تواند با برخی داروها از جمله مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE inhibitors)، انسولین، مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAO inhibitors) و برخی قرص های ضد بارداری خوراکی، تداخل داشته باشد.

8- شکر تصفیه شده نخورید.

پوسیدگی های دندانی ناشی از فعالیت باکتریایی، در محیط اسیدی پیشرفت می کنند. در پلاک های دندانی، باکتری ها از شکر به عنوان ماده غذایی یا سوخت استفاده می کنند. برای همین نباید زیاد از شکر و نوشابه ها استفاده کرد. بهتر است پس از مصرف هر ماده خوراکی، دندان های خود را مسواک بزنید.

• مواد غذایی با نشاسته زیاد مانند نان، سیب زمینی، ماکارونی و … می توانند محیطی برای رشد باکتری ها فراهم کنند. بنابراین بهتر است کمتر از این مواد غذایی استفاده کرده و بعد از هر بار مصرف آنها، دندان هایتان را مسواک کنید.

در این قسمت از مقاله، فن تریکس راهکارهایی برای پیشگیری از پیشرفت و خرابی دندان ها به شما پیشنهاد کرد. با فن تریکس در قسمت دوم از این مقاله نیز همراه باشید تا با روش های درمان پوسیدگی و همچنین راههایی که مانع از پوسیدگی دندان می شوند آشنا شوید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا