آموزش های ویدئوییتغذیه

چگونه طبیعی یا غیر طبیعی بودن عسل را تشخیص دهیم؟

برخلاف اینکه بسیاری از مردم ترجیح می دهند از عسل های صد در صد خالص و بدون کوچک ترین ناخالصی استفاده کنند، اما امروزه بیشتر فروشگاه ها پر از عسل های ناخالص و تقلبی شده است و دیگر به برچسب های عسل خریداری شده اصلاً اعتمادی نیست. زیرا تنوع زیادی از عسل ها وجود دارد و بعضی بی انصافانه شربت شکر را رقیق، با موادی ترکیب کرده و به شکل عسل در می آورند. اما با استفاده از چند تست ساده می توان ناخالصی عسل را تشخیص داد که فن تریکس به تفصیل آن ها می پردازد.


برای اطلاع از نحوه برداشت عسل از کندو به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه برداشت عسل از کندو <<<


قبل از خرید

1- برچسب عسل را حتماً مطالعه کنید.

در مواد تشکیل دهنده ی عسلِ خالص فقط باید کلمه عسل نوشته شده باشد. که البته خیلی هم نمی توان به آن اعتماد کرد. اما در هر صورت عسل های برچسب دار بسیار بهتر و قابل اعتمادتر از نوع بدون برچسب هستند که به عنوان عسل طبیعی و خالص فروخته می شوند. به هیچ وجه عسل هایی که هیچ گونه برچسب یا نام و نشانی ندارند را خریداری نکنید، مگر اینکه فروشنده را بشناسید و مطمئن باشید که عسل طبیعی بوده و خالص است.

2- قبل از خرید، عسل را تست کنید.

با تست کردن عسل هیچگاه نمی توان ناخالصی های آن را تشخیص داد. اما به هر حال مزه ی عسلی که خریداری می کنید، بسیار مهم است حتی اگر ناخالص باشد. توجه داشته باشید که اگر عسل را تست کرده و متوجه مزه ای عجیب و متفاوت شدید، اصلاً نشان بر ناخالص بودن عسل نیست. زیرا انواع زیادی از زنبورها وجود دارند که از انواع گل ها تغذیه می کنند و همین باعث می شود مزه ی عسل ها متفاوت باشد. حتی طعمِ عسلِ سال به سالِ یک زنبور می تواند متفاوت باشد. چرا که ممکن است از گل های متفاوتی تغذیه کرده باشد. پس اگر عسل را از فرد مطمئن یا زنبوردار تهیه می کنید و متوجه تغییر طعم عسل شده اید، نسبت به ناخالص بودن عسل شک نکنید.

• هرگز عسل هایی که نمی توان تست کرد را خریداری نکنید.

بعد از خرید

1- مطمئن باشید هیچ کدام از تست هایی که انجام می دهید، صد درصد خالصی را مشخص نمی کنند.

عسل ها انواع بسیار مختلفی دارند و طیف بسیار گسترده ای از آن ها در جهان موجود است. حتی خالص ترین عسل ها هم در رنگ، مزه و بو با هم تفاوت دارند، به گونه ای که اگر چگالی و اشتعال پذیری دو عسلی که از خالص بودن آن مطمئن هستیم را تست کنیم، ممکن است نتایج متفاوتی به دست آید. به همین دلیل است که صد در صد خالص بودن عسل قابل تشخیص نیست. شاید هم همین مسئله باعث می شود که میزان تقلب در این محصول بسیار بالا رود. اگر چه ناخالصی را نمی توان تشخیص داد، اما اصول و قوانین آزمایشگاهی وجود دارد که بتوان تا حدودی عسل ناخالص و تقلبی از عسل اصلی تشخیص داده شود. برای اطمینان عسل را به چندین روش تست کنید.

2- یک قاشق عسل را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید.

قاشق عسل را به آرامی و به مدت بسیار کم قفط چند بار در آب هم بزنید. در صورت حل شدن سریعِ عسل در آب، بدانید که عسل ناخالص بوده و حاوی شربت شکر می باشد. بیشتر عسل های خالص بافت سخت و چسبناکی داشته که در این روشِ تست در آب حل نمی شوند و روی قاشق باقی می مانند یا مانند یک توده درون آب می افتند. البته ناگفته نماند که بسیاری عسل های تقلبی را با موادی درست می کنند که بافت آن را محکم و چسبناک می کند. پس فقط به این روش بسنده نکرده و به سراغ روش های بعدی نیز بروید.

3- نخ شمعی را آغشته به عسل کرده و آتش بزنید.

این تست فقط وجود آب در عسل را تست می کند. در این روش اگر عسل دارای ناخالصی آب باشد، نمی سوزد. پس عسل را به نخ شمع زده و سعی کنید آن را روشن کنید. اگر به راحتی روشن شد و عسل به راحتی سوخت، احتمالا آبی به عسل اضافه نشده است و خالص می باشد. (البته لازم به ذکر است که از وجود ناخالصی های دیگر در عسل نمی توان مطمئن شد) حال اگر نخ شمع روشن نشد و یا به سختی روشن شد بدانید به عسل آب اضافه شده است.

4- یک قطره عسل را روی دستمال آشپزخانه بچکانید.

اگر قطره عسلی که روی دستمال ریخته می شود به راحتی جذب دستمال شد، بدانید عسل اصل نبوده و دارای ناخالصی هایی است. خصوصاً اگر متوجه لکه هایی در زیر دستمال شدید که گویی آبِ درون عسل در دستمال جذب شده است، بدانید که عسل 100 درصد حاوی آب است.

تست های بی اساس

1- بعضی افراد معتقدند مورچه ها به دور عسل های خالص جمع می شوند و از این طریق می توان عسل خالص را از عسل ناخالص تشخیص داد.


برای آشنایی با روش های حفظ و نگهداری عسل در برابر مورچه ها، مقاله مربوطه را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.


این گفته خرافاتی بیش نبوده و واقعیت این است که مورچه ها هر چیز شیرین را دوست دارند و اصلاً برای آن ها مهم نیست شیرینی عسل از خودش باشد یا از شکر و ناخالصی هایش.

2- نوع شکل گیری عسل در ظرف هیچ ربطی به خالص یا ناخالص بودن آن ندارد.

بعضی معتقدند عسل خالص شکل خاصی در ظرف می گیرد که افسانه و خرافاتی بیش نیست و هیچ منشأ علمی ندارد.

3- تست ها دیگری هم وجود دارند که براساس تجربه بوده و از نظر علمی ثابت نشده اند.

مثلا اینکه مقداری عسل را برداشته و شربت شکر به آن اضافه کنید. اجازه دهید مدتی بماند و طعم آن را با طعم عسلی که خریداری کرده اید مقایسه کنید. اگر تفاوت در طعم را حس کردید، عسلتان خالص است؛ در غیر این صورت عسل خریداری شده حاوی شربت شکر است. این تست به هیچ وجه از نظر علمی ثابت نشده است.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
هلیا

سلام .خیلی عالی وجامع بود .خیلی به دردم خورد .مرسیییییییی

دکمه بازگشت به بالا