بیشتر بدانید

چرا انسان ها دم ندارند؟

علت وجود نداشتن دم در انسان

بسیاری از حیوانات دم های منحصر به فرد خود را دارند. اسب ها برای دور کردن پشه ها و پرندگان برای هدایت و نشان دادن مسیر از دمشان استفاده می کنند. اما چرا انسان ها دم ندارند؟

برای جواب دادن به این سوال دلایل خوبی داریم که نشان می دهد چرا انسان ها با دم هایی پیچ و تاب دار این طرف و آن طرف راه نمی روند و جولان نمی دهند.

برخلاف حیوانات چهارپا (مثل گربه) که برای حفظ تعادل از دم استفاده می کنند یا ماهی ها که برای کنترل جهت و حرکتشان در آب به دم نیاز دارند، انسان ها روی دو پا راه رفته و برای حفظ تعادل خود از سیستم دیگری استفاده می کنند. مرکز گرانش به صورت عمودی و درست روی ستون فقرات انسان ها تاثیر می گذارد. به همین دلیل بشر به هیچ قسمت اضافی دیگری برای حفظ تعادل و تحمل وزن سر خود نیاز ندارد.

بوزینه‌های بالغ (که گفته می شود اجداد انسان ها بوده و انسان های نخستین تا حدودی شبیه آن ها بوده اند)، در فرآیند تحلیل دم یک گام بیشتر برداشته ‌اند و باقیمانده دم استخوانی را برای بهبود حرکت عمودی و راه رفتن از دست داده‌اند. فسیل‌ بوزینه ‌‌های اولیه چندان جالب توجه نیستند؛ اما از آنجایی که بوزینه‌ های امروزی دم ندارند، احتمالاً اجداد اولیه ما هم با راه رفتن روی دو پا دم خود را به مرور از دست داده‌اند. پس می‌ توان به این نتیجه رسید که دم‌ ها در مسیر حرکت کردن عمودی یا راه رفتن روی دو پا از بین رفته ‌اند.

به هر حال ما انسان ها برای آویزان شدن از درخت و شاخه ها و تاب خوردن توی جنگل ها به دم نیاز نداریم.
به علاوه دم و حرکت دادن آن به انرژی اضافی نیاز دارد. برای همین دم عملاً برای انسان ها بی مصرف است.

1 چرا انسان ها دم ندارد

صبر کنید!… مگر اجداد ما دم نداشتند؟ البته که داشتند! ما انسان های امروزی نیز چیزی شبیه به دم داریم! ردیفی از مهره های ستون فقرات که اکنون به نام دنبالچه شناخته می شود، در واقع بازمانده های ژنتیکی (اندام های وِستیجال) دم اجدادمان هستند. دنبالچه هنوز هم از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا باعث متصل شدن عضلات، تاندون‌ ها و رباط‌ ها می ‌شود. همچنین استخوان دنبالچه، به توزیع مناسب بار و فشار فیزیکی در هنگام تغییر حالت بدن کمک می‌ کند. در واقع دنبالچه یک نوع دم پیشرفته و تکامل یافته است. جنین انسان روز 30 ام تشکیل بدنش در رحم قسمتی شبیه دم را می سازد که تا حدودی دور بدنش پیچیده می شود؛ اما درست مثل ماهی‌ ها، بقایای دم استخوانی جنین بعد از به دنیا آمدن در پایین کمر باقی می ماند؛ که این باقیمانده همان استخوان دنبالچه است. این عضو با از دست رفتن سیگنال ملکولی از کار می‌افتد.

البته در برخی موارد نادر جنین با یک دم واقعی متولد می شود. این مورد نوعی نیاکان گرایی به شمار می رود، یعنی یک عضو از بین رفته و تکامل یافته که قبلاً در بدن اجداد انسان ها وجود داشته است، باز هم در بدن انسان امروزی پدیدار می شود. معمولاً این دم ها چند سانتی متر طول داشته و می توانند با عمل جراحی درست بعد از به دنیا آمدن از بین بروند.

در پایان با مطالعه مقاله زیر از وب سایت فن تریکس با وظیفه و عملکرد مژه و علت وجود آن آشنا شوید.

>>> علت وجود مژه چیست؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
science




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا