خانه و کاشانهسلامتورزش

چگونه آب تیره و کدر استخر را زلال و تمیز کنیم؟

آب استخر باید مرتباً تخلیه شده و با آب تمیز جایگزین گردد، به طوری که وقتی می خواهید شنا کنید آب باید کاملاً تمیز، بهداشتی و شفاف باشد. ضدعفونی کردن استخر به صورت هفتگی یا دو بار در هفته، مراقبت و تمیز نگه داشتن فیلتر استخر و فضای اطراف آن و حفظ کیفیت آب، همگی عناصر کلیدی برای تمیز و بهداشتی بودن آب استخر هستند. مؤثرترین روش برای پاکسازی آب استخر، تمیز کردن کامل استخر است.

تشخیص کثیف، کدر و آلوده بودن آب استخر و تمیز کردن استخر

1- رنگ آب و وضعیت دیواره های استخر را بررسی کنید.

رشد جلبک ها، قارچ ها، ضایعات و کثیفی های بدن شناگران می توانند موجب تیره شدن رنگ آب استخر شوند. اگر رنگ آب استخر سبز شده یا نشانه هایی از وجود آلاینده های طبیعی مانند جلبک ها در آن وجود دارد، به هیچ وجه در آن شنا نکنید. در این شرایط باید شروع به ضدعفونی کردن آب کنید.

2- یک کیت تست آب استخر تهیه کنید.

این کیت باید قابلیت اندازه گیری قلیاییت، سختی کلسیمی، مقدار کلر ترکیب شده، کلر آزاد و کلر کل، pH و میزان سیانوریک اسید را داشته باشد. تمام این ویژگی ها روی کیفیت و شفافیت آب استخر تأثیر دارند. بسیاری از کیت ها که قیمت پایین تری دارند فقط می توانند pH آب و مقدار کلر آزاد را اندازه بگیرند. این دو پارامتر، به تنهایی نمی توانند تصویر درستی از کیفیت و ویژگی های شیمیایی آب استخر بدهند.

1 پاکسازی آب استخر

3- کیفیت آب استخر را با کیت، مورد سنجش قرار دهید.

سختی کلسیمی و pH از مهم ترین پارامترهایی هستند که می توانند روی شفافیت و رنگ آب تأثیر بگذارند. اما شما با کیت خریداری شده تمام پارامترهایی که در بالا به آن ها شاره شد را مورد سنجش قرار دهید.

2 پاکسازی آب استخر

4- فیلتر استخر را مورد بازبینی قرار دهید.

رسوبات تشکیل شده روی فیلتر، می توانند روی تصفیه آب تأثیر بگذارند. به این صورت که این رسوبات سبب مسدود شدن فیلتر شده و به ذرات و آلاینده ها اجازه عبور نمی دهند. در نتیجه این ذرات در آب استخر باقی می مانند. برای بازبینی فیلتر استخر، باید مراقب باشید فیلتر صدمه نبیند و خراب نشود. برای این کار می توانید پمپ تصفیه استخر را چک کنید و ببینید که فشار آب در این قسمت چگونه است. اگر فشار آب کم بود می توان گفت فیلتر مسدود شده است.

• برای تمیز کردن فیلترهای شنی از روش های شستشوی معکوس (backwash) استفاده نکنید، چرا که این کار می تواند کارایی فیلتر استخر را کاهش دهد.

3 پاکسازی آب استخر

5- کف و دیواره های استخر را تمیز کنید.

با استفاده از یک برس محکم تمام دیواره ها و کف استخر را بسابید تا ذرات و جلبک ها از استخر جدا شوند. سپس با استفاده از جریان آب یا جاروبرقی آن ها را برطرف کرده و تمیز کنید. بعد از آن، فیلتر استخر را به مدت 8 تا 12 ساعت روشن کنید تا هرگونه کثیفی و آلودگی را شسته و از بین ببرد.

پاکسازی آب استخر

1- فیلتر قدیمی را با یک فیلتر جدید تعویض کنید.

اگر فیلتر، بد عمل می کند یا کارایی خود را از دست داده است باید تعویض شود. در واقع هر چیزی که سبب ایجاد مشکل در استخر و کاهش کیفیت آب استخر شود باید بررسی شده و اصلاح گردد. قبل از تعویض فیلتر بهتر است خطوط و محیط فیلتر را مورد بازبینی قرار دهید، شاید مشکل از آنجا باشد.

4 پاکسازی آب استخر

2- همان طور که در بخش قبلی گفته شد، کف استخر و دیواره ها را تمیز کنید.

3- کیفیت آب را مورد سنجش قرار دهید.

ذرات کلوئیدی موجود در آب هم آلی هستند (مانند جلبک ها) و هم معدنی (مانند کلسیم). ویژگی های شیمیایی آب را در دامنه های داده شده در قسمت پایین، تعدیل کرده و سیستم تصفیه آب را برای روزهای دیگر و قبل از تست مجدد، راه اندازی کنید.

• کلر آزاد: 1 تا 2 ppm
• کلر ترکیبی: 0.3ppm>
• pH: 7.2-7.8
• قلیاییت کل: 80 تا 120 ppm
• سختی کلسیمی: ppm180-220 (سطوح بالاتر نیز تا حدود 400ppm قابل قبول هستند).

5 پاکسازی آب استخر

4- برای تعدیل و تنظیم pH در این محدوده، اگر pH آب قلیایی است آن را با یک اسیدی فایر (acidifier) رایج تجاری تعدیل کرده و اگر pH اسیدی است، از بوراکس (بوره) برای قلیایی کردن آن استفاده کنید.

به هیچ وجه اسیدها یا بازهای قوی را در استخر با هم مخلوط نکنید؛ به خصوص اگر عینک محافظ و ماسک ندارید.

6 پاکسازی آب استخر

5- توجه داشته باشید مقدار کلر ترکیبی (کلر کل منهای کلر آزاد) نباید از 0.3ppm تجاوز کند.

کلر ترکیبی، کلر آزادی بوده که با عاملی در آب واکنش داده و سبب تشکیل کلرامین (chloramine) شده است. کلرامین باعث ایجاد بوی شدید کلر در آب می گردد. بنابراین میزان کلر آزاد موجود در آب استخر همواره باید کنترل شده و در صورت کاهش باید کلر تزریق شود تا سطح کلر آزاد در حد مطلوب باقی بماند. به این کار، شوک استخر می گویند.

فرآیند شوک استخر، عبارت است از افزودن میزان قابل توجه کلر و یا سایر مواد اکسید کننده به آب جهت از بین بردن تمامی آلودگی های موجود در استخر.

• اگر در کیت تست استخر شما برای اندازه گیری pH از کاغذ لیتموس استفاده می شود، در این صورت اگر کاغذ لیتموس به رنگ بنفش درآمد، ممکن است دلیل آن سطح بالای کلر در آب باشد. این گونه کیت ها غالباً یک معرف داشته (معمولاً تیوسولفات) که اثر کلر را حذف کرده و عدد درستی از pH به شما می دهد.

• مقادیر بالای اسید سیانوریک، می تواند به عنوان یک عامل استرلیزه کننده، اثر کلر را کاهش دهد.

7 پاکسازی آب استخر

6- در طول چند روز، سطوح کلر و برم را چک کنید.

تفاوت در اعداد بدست آمده طی این چند روز می تواند حاکی از وجود یک مشکل باشد. این اعداد نباید خیلی متفاوت بوده و تغییر کنند. اعداد ثابت، نشان دهنده پایداری مقادیر کلر و برم خواهد بود. مقدار اسید سیانوریک را نیز کنترل کنید. اسید سیانوریک به عنوان یک عامل تثبیت کننده برای کلر عمل کرده و از تخریب آن توسط اشعه UV جلوگیری می کند.

8 پاکسازی آب استخر

7- قلیاییت کل استخر را با استفاده از سدیم بی سولفیت (sodium bisulfate) یا اسید موریاتیک (muriatic acid) تعدیل کنید.

این مواد را با توجه به دستورالعمل درج شده روی آن ها و با توجه به حجم استخر باید به آب اضافه کنید. این محلول ها باید در عرض شش ساعت در آب پخش شده و واکنش های شیمیایی لازم انجام گیرد.

8- سختی آب را به کمک نرم کننده های تبادل کننده یون، تعدیل کنید.

همچنین می توانید از محلول های رقیق کننده نیز همراه با نرم کننده استفاده کنید تا آب نرم تر شود. این محلول ها در آب هایی که کمی قلیایی هستند بهتر عمل کرده و برای تأثیر کامل ممکن است چند روز زمان نیاز داشته باشند. سختی منابع آب در یک حجم، از یک نقطه به نقطه دیگر متفاوت است. از این رو، میزان رقیقی و قوی بودن این محلول ها مهم است.

9- اگر تمام کارهایی که در بالا گفته شد را انجام دادید ولی کارتان با شکست مواجه شد؛ یعنی آب همچنان تیره و کدر بود، از زلال کننده ها یا clarifier ها استفاده کنید.

زلال کننده ها، محلول های متراکم کننده ای هستند که ذرات کلوئیدی را محصور و به خود جذب کرده و آن ها را از سوسپانسیون خارج می کنند تا آن ها را از طریق فیلتر از آب استخر خارج کنند. این مواد شیمیایی، فلوکولانت (flocculents) نامیده شده و فرآیندی که انجام می دهند، را لخته سازی یا انعقاد (flocculation) می گویند. پس از اضافه کردن محلول های زلال کننده، تصفیه آب و فیلتر کردن را تا جایی ادامه دهید که آب، شفاف شود.

10- اگر آب استخر شفاف نشد، در این صورت یا مقدار زلال کننده ها را بیشتر کنید و یا از زلال کننده های شیمیایی قوی تر استفاده نمایید.

سپس سیستم تصفیه و فیلتر را همچنان ادامه دهید تا آب روشن و شفاف شود. این نکته را حتماً در ذهن داشته باشید که استفاده بسیار زیاد از زلال کننده ها می تواند تأثیر عکس داشته باشد؛ به این صورت که اگر از زلال کننده ای به مقدار زیادی استفاده شود، کلوئیدها به جای جذب به هم و اتصال به زلال کننده ها، بیشتر، پراکنده می شوند. از سوی دیگر، استفاده از حجم بیشتری از زلال کننده ها باعث می شود غلظت آن ها در آب نیز افزایش یابد. بنابراین قبل از استفاده از زلال کننده، حتماً برچسب درج شده روی محصول را بخوانید تا مقدار مصرفی آن، دستتان بیاید. در یک هفته، بیشتر از دوبار از این محلول ها استفاده نکنید.

11- اگر تمام کارهای بالا را انجام دادید اما آب استخرتان به هیچ وجه قابل تمیز و شفاف شدن نیست، از یک فرد متخصص یا فنی در این زمینه کمک بگیرید.

چرا که احتمالاً یک مشکل ثانویه، جدی و غیرقابل مشاهده، وجود دارد. فردی که در این زمینه تخصص دارد بهتر می تواند عامل یا عوامل تأثیرگذار را شناسایی کند. استفاده زیاد از محلول های پاک کننده یا زلال کننده اصلاً توصیه نمی شود چرا که می تواند به پوست و سلامت شناگر آسیب بزند.

مقالات پیشنهادی فن تریکس

>>> نحوه از بین بردن آرسنیک آب توسط خزه <<<

>>> اصول شستن و ضدعفونی کردن منبع آب <<<

>>> طرز تهیه آب مقطر <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
مرتضي محمدزاده

سلام خسته نباشيد
ممنون از اطلاعات مفيدي كه در اختيار كاربران قرار داديد.
مرتضي محمدزاده .طراح و فروشنده لوازم استخر در قزوين

دکمه بازگشت به بالا