لپ تاپ و کامپیوتر

نحوه غیر فعال کردن بهینه سازی خودکار درایو در ویندوز 10 Windows

مایکروسافت ویندوز 10 بر اساس یک برنامه ریزی از پیش تعیین شده به صورت منظم وظایفی را در جهت تعمیر و حفاظت از ویندوز انجام می دهد. یکی از این وظایف بهینه سازی هاردی است که به سیستم متصل می شود. هارد متصل شده یا از نوع دیسکی بوده و یا از نوع SSD است.

زمانی که هارد دیسکی به سیستم متصل می شود، سیستم عامل آن را به منظور تجزیه و تحلیل بررسی کرده و در صورتی که این آنالیز از سر حدی خاص عبور کند، عملیات defrag را اجرا می کند. حال اگر هاردی که به سیستم متصل می شود از نوع SSD باشد و موارد گفته شده در این نوع هارد نیز اتفاق بیافتد، سیستم عامل به جای اجرای عملیات defrag، دستور TRIM را صادر می کند.

ویندوز 10 این وظیفه ی بهینه سازی هاردها را هفته ای یکبار به صورت پیش فرض انجام می دهد. ممکن است گاهی متوجه شوید که عملکرد و سرعت سیستم عاملتان کاهش یافته که می توان گفت یکی از عوامل عملیات defrag است که در پشت زمینه در حال اجراست. گاهی همین عملکرد ضعیف و سرعت پایین سیستم، شما را بر آن می دارد تا بهینه سازی خودکار درایو در ویندوز را غیرفعال کنید.

البته از دیگر دلایل غیر فعال کردن این قابلیت نیز می توان به وجود برنامه های شخص سوم یا همان third-party اشاره کرد که می توان از آن ها به راحتی برای بهینه سازی درایوها هر زمان که لازم باشد استفاده کرد و خودتان به صورت دستی درایوی که به سیستم متصل می شود را بهینه کرده و به سیستمتان کمک کنید تا عملکردی هر چه بهتر داشته باشد.

بهینه سازی درایو در ویندوز 10

1 غیرفعالسازی بهینه ساز درایو ویندوز 10

برای اینکه خودتان درایوها را در ویندوز 10 بهینه سازی کنید:

1 – File Explorer را باز کنید.

2- به قسمت This PC بروید.

3- بر روی هر درایو متصل به کامپیوتر راست کلیک کرده و Properties را بزنید.

4- در پنجره ی باز شده Tools tab را بزنید.

5- گزینه ی optimize را که در زیر Optimize and defrage drive قرار دارد فعال کنید.

لیستی از تمامی درایوهای متصل به سیستم به همراه نام، نوع، وضعیت، موقعیت، زمان و تاریخ بهینه سازی نمایش داده می شود.

توجه داشته باشید که لیست نمایش داده شده را نمی توانید refresh کنید. یعنی اگر بعد از بهینه سازی، درایوی را به سیستم متصل کردید، برای بهینه سازی آن و اضافه شدن به لیست پیش رویتان، باید لیست را بسته و عملیات گفته شده را مجدداً انجام داده تا درایو به لیست اضافه شود.

نوع درایو، گزینه های قابل دسترس برای بهینه سازی را برای شما مشخص می کند. بهینه سازی برای انواع درایوها ممکن است و نوع بهینه سازی بستگی به عملیات defragmentation انجام شده بر روی هارد دیسک و یا عملیات TRIM انجام شده بر روی SSD دارد که ویندوز 10 آن را انجام می دهد.

مثلاً آنالیز فقط برای هارد دیسک ها امکان پذیر است. آنالیز، وضعیت عملیات fragmentation روی درایو را چک کرده و سپس آن را برای بهینه سازی آپدیت می کند.

اطلاعات مربوط به بهینه سازی در پایین ترین قسمت رابط مربوط به بهینه سازی (interface) نمایش داده شده و نشان می دهد که آیا بهینه سازی انجام می شود و این کار فعال است یا نه.

با کلیک روی گزینه ی “change settings” منویی باز می شود که می توانید از آن برای غیر فعال کردن بهینه سازی اتوماتیک درایو ها استفاده کنید. یا تغییراتی را در دیگر پارامترهای حفاظتی ایجاد کنید.

2 غیرفعالسازی بهینه ساز درایو ویندوز 10

همچنین می توانید:

– بهینه سازی زمان بندی شده ی درایوها را فعال یا غیر فعال کنید.

– بهینه سازی هفتگی پیش فرض را به روزانه یا ماهانه تغییر دهید.

– بهینه سازی درایوها را شخصی سازی کنید.

و از آخرین گزینه نیز می توانید برای غیر فعال کردن بهینه سازی استفاده کنید. مخصوصاً در زمان هایی که هیچ درایو اصلی برای بهینه سازی وجود ندارد و بهینه سازی برای درایوها لازم نیست.

3 غیرفعالسازی بهینه ساز درایو ویندوز 10

در منوی پیکر بندی (configuration) بهینه سازی خودکار درایوهای جدید را غیر فعال کنید.

Task Scheduler

4 غیرفعالسازی بهینه ساز درایو ویندوز 10

در حالی که می توانید بهینه سازی درایوها را در قسمت پیکربندی یا configuration مدیریت کنید، انجام این کار از طریق Windows Task Scheduler نیز ممکن است.

برای این کار:

– روی کلید ویندوز در صفحه کلید زده تا منوی استارت نمایش داده شود.
– کلمه ی Task Scheduler را سرچ کرده و پس از نمایش، آن را انتخاب کنید.
– سپس این مسیر را دنبال کنید. Library > Microsoft > Windows > Defrag
– روی ScheduledDefrag راست کلیک کرده و از منوی نمایش داده شده disable را انتخاب کنید.

به همین راحتی!

فن تریکس مطالعه مقالات زیر را به شما پیشنهاد می دهد.

>>> نحوه رفع ارور در نصب درایورهای کارت گرافیک آنبورد اینتل <<<

>>> رفع مشکل دوبار نمایشِ درایوها در Windows Explorer <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
ghacks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا