سلامت

آیا خون گریه کردن حقیقت دارد و علت آن چیست؟

آیا خون گریه کرد واقعیت دارد؟

قطعاً اصطلاح خون گریه کردن را شنیده اما به چشم ندیده اید. شاید به این خاطر که فکر می کنید خون گریه کردن غیر ممکن بوده و این جمله فقط عبارتی کنایی است که در توصیف شدت بد بودن حادثه ای از آن استفاده می کنند. اما واقعاً برایتان جالب خواهد بود که بدانید چیزی به اسم خون گریه کردن حقیقت داشته و در برخی افراد اتفاق می افتد.

1 علت خون گریه کردن

شاید فیلم Casino Royale جیمز باند را دیده باشید. Le Chiffre یک شخصیت افسانه ای در این فیلم است که گاهی از چشم چپش خون گریه می کند. در اکثر فیلم های ترسناک یا افسانه ای این امر بارها تکرار شده و شاید همین باعث گردیده است که پدیده ای به نام خون گریه کردن امری غیر واقعی به نظر برسد. اما به طرز عجیب ولی واقعی، خون گریه کردن وجود دارد و هستند انسان هایی که از یک چشم یا هر دو چشم خود خون گریه می کنند.

در مواردی بسیار نادر که شاید تعدادشان انگشت شمار باشد، خون گریه کردن نشانه ی اولیه ی بیماری به نام hemolacria می باشد که در آن اشک های فرد یا آغشته به خون بوده و یا کاملاً از خون تشکیل شده است.

گفته می شود این امر بسیار نادر و قدیمی است و افرادی در گذشته با این امر مواجه شده اند. به احتمال زیاد عبارت خون گریه کردنی که در افسانه ها و ادبیات باستانی وجود دارد نیز وهم و خیال نبوده و برگرفته از واقعیت است و چنین اتفاقی واقعاً وجود داشته. با این حال آخرین مورد از این نوع گریه در سال 2015 دیده شد. فردی از انطاکیه ی تنسی که بعد از ضربه ای ناگهانی به سر و درد بسیار شدید، از چشمانش خونریزی کرده و اشک هایش تبدیل به خون شد. البته این خونریزی تنها از چشمانش نبود و دهان و بینی او نیز دچار خونریزی گردید و سناریویی را به وجود آورد که همه ی پزشکان را گیج و مبهوت ساخت.

اگر چه تحقیقات برای یافتن علت دقیق خونریزی خود به خود از چشم یا همان بیماری haemolacria هنوز ادامه دارد اما سر نخ هایی نیز در این مسیر یافت شده است. یک مطالعه در سال 1991، وجود خون در اشک یا همان haemolacria را به قدرت باروری زنان ارتباط داد. تحقیقات نشان داد که از بین 125 خانمی که مورد آزمایش قرار گرفتند (زنانی که در سلامت کامل به سر می بردند) 18 درصد آنان در زمان قاعدگی در اشک هایشان خون وجود دارد. این عدد در مقایسه با مردان به 8 درصد و در مقایسه با زنان باردار به 7 درصد کاهش می یابد. این در حالی است که در اشک های هیچکدام از خانم های یائسه هیچ گونه خونی دیده نشد. بنابراین محققان از یافته ها به این نتیجه رسیدند که وجود خون در اشک های زنانی که قدرت باروری دارند به خاطر هورمون ها و تغییرات آن هاست و در بقیه ی افراد haemolacria ناشی از عواملی چون عفونت و آسیب است.

ورم ملتحمه ی باکتریایی یا Bacterial conjunctivitis نیز یک عفونت نسبتاً خفیف چشم است که سبب ایجاد خونریزی در چشم می شود که البته بعد از درمان عفونت علائم مربوط به آن و خون در اشک نیز از بین می رود.

از دیگر علت های جدی خون در اشک، تومورهای غدد اشکی و کیسه های اشک می باشد. یعنی غددی که اشک را ترشح کرده و مجاری که آن را به بیرون می فرستند. این مورد می تواند خطرناک باشد و اتفاق افتادن آن حتماً نیاز به پیگیری و درمان های پزشکی دارد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
سروه

عالی واقعا

دکمه بازگشت به بالا