سلامت

برای ریکاوری و بازیابی بدن حمام یخ بهتر است یا آب داغ

ریکاوری بدن با سرد درمانی و گرم درمانی

گرم درمانی و سرد درمانی اغلب برای ریکاوری بدن و از بین بردن آسیب وارده در ورزش یا فعالیت بدنی استفاده می شود. اما کدام یک واقعاً بهتر است؟

1 ریکاوری بدن با حمام یخ و آب داغ

در گرمای بسیار بالای تابستان، پریدن در یک استخر آب سرد بلافاصله بعد از یک فعالیتی مثل دوچرخه سواری طولانی، واقعاً وسوسه برانگیز است. اما سوال اینجاست که آیا این کار مزایایی هم دارد یا نه؟ شواهد نشان می دهد که محققان و درمانگران سال هاست که برای ریکاوری و بازیابی بدن ، از دو روش آب سرد و گرم استفاده می کنند. اما کدام یک از آن ها واقعاً گزینه ی مناسبی برای بازیابی بدن است؟ ما با استفاده از این مقاله در فن تریکس، جواب این سوال را خواهیم داد.

فواید حمام یخ یا سرد درمانی برای بدن

درک این موضوع که سرد درمانی در مقابل گرم درمانی مانند تفاوت شب و روز است کار سختی نیست. بنابراین می توان گفت هر کدام از آن ها فواید و مزایای منحصر به فرد خود را داشته و قطعاً مزایای متفاوتی ارائه می دهند.

یک راه ساده برای حذف خطرات لاینفک دوچرخه سواری طولانی، غوطه ور شدن در آب است. روشی که بسیاری آن را به عنوان حمام یخ، سرما درمانی یا کرایوتراپی می شناسند. سرما درمانی رگ های خونی را منقبض کرده و فعالیت متابولیک بدن را کاهش می دهد؛ در نتیجه باعث کاهش تورم، آسیب و پارگی عضلات می شود. زمانی که تماس پوست با منبع سرمایشی قطع می شود، بافت های زیرین گرم شده و باعث بازگشت سریع تر جریان خون می گردند. این امر کمک می کند محصول فرعی سلول های آسیب دیده وارد سیستم لنفاوی شده تا بدن آن را به صورت موثری بازیافت کند.

برای افرادی که التهاب یا آسیبی را تجربه کرده یا به دنبال جلوگیری از آسیب هستند، به چند دلیل سرما درمانی می تواند بخش موثری از برنامه ی ریکاوریشان باشد. زیرا نه تنها درد عضلات را کاهش می دهد، بلکه بدن و عضلات را برای جلسات بعدی تمرین آماده تر می کند. گفته می شود در روزهایی که بدن تمرینات قدرتی را تجربه کرده است، سرد درمانی به بازیابی سریع تر بدن کمک می کند.


برای اطلاع از فواید و مزایای حمام یخ برای مغز و بدن ، به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> فواید و مزایای حمام یخ <<<


فواید گرم درمانی

از طرفی گرما هم دارای مزایایی برای بدن است. اما شواهد علمی کمتری وجود دارد که افراد را برای بازیابی بدن، به استفاده از گرما تشویق کرده باشد. با این حال خوابیدن در وان آب داغ، توسط دانشمندان رد نشده است. گرما می تواند باعث تسکین عضلات شده و تغییراتی را در سلول ها ایجاد کند؛ به طوری که اجازه دهد مایعات آزادانه تر در سرتاسر بدن حرکت کنند. همچنین گرم درمانی دمای بافت های عضلانی را افزایش داده و باعث کشش راحت تر عضلات می شود. به همین دلیل وقتی بدنتان گرم است، قادرید در حالت نشسته آنقدری خم شوید که انگشتان پاهایتان را لمس کنید.

گفته می شود ریکاوری با گرم درمانی را برای تمریناتی استفاده کنید که شدت کمتری داشته و سخت و قدرتی نیستند. استفاده از دمای 102 تا 104 درجه ی فارنهایت به مدت 10 تا 15 دقیقه که دمایی بالاتر از دمای بدن است، می تواند تمامی مزایای گرم درمانی را در اختیارتان بگذارد.

کدام یک برای ریکاوری بهتر است؟

در حالی که برای گرم درمانی نیز مزایایی وجود دارد، اکثر ورزشکاران ورزش های قدرتی و ایروبیکی مثل دوچرخه سواری، از سرد درمانی بهره ی بیشتری می برند. مطالعات علمی در مورد بدن حاکی از آن است که حتی اگر اثرات غوطه ور شدن در آب سرد بعد از تمرین بسیار ناچیز باشد، بازهم برای بدن مزایایی دارد؛ بنابراین سرد درمانی بهتر است. در پایان روز، ورزشکاران سعی می کنند خود را با تغذیه مناسب، تمرینات کششی، هیدراسیون و خواب مناسب برای تمرینات روز بعد آماده کرده که سرد درمانی هم یکی از بخش های این آمادگی است.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
bicycling




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا