سلامت

چگونه افراد معلول می توانند با ناتوانی جسمی خود کنار بیایند؟

داشتن یک ناتوانی جسمی مزمن و یا حتی غیرمزمن در وجود انسان بسیار مشکل است. خصوصا اگر افراد پیرامون و یا جامعه آمادگی پذیرش چنین انسانی را نداشته باشند. به هر حال 20 درصد مردم کل دنیا دارای معلولیت و ناتوانی جسمی هستند که باید به آن ها کمک شود تا زندگی آسان و شادتری داشته باشند. اگر شما هم دارای ناتوانی جسمی هستید، هم از نظر فیزیکی و هم از نظر روحی خودتان را آماده کنید تا به این باور برسید که ناتوانی نمی‌ تواند شما را محدود کرده و استعدادهایتان را کور کند و شما را از داشتن یک زندگی شاد و راحت محروم سازد.

1- به ناتوانیتان کاملا واقف باشید: دانستن این که ناتوانیتان چیست به شما قدرت و جرئت زندگی می‌ دهد. خصوصا اگر این ناتوانی به تازگی در شما به وجود آمده باشد. با افراد متخصص و یا کسانی که مدت‌هاست از این مشکل رنج می‌ برند صحبت کنید. این کار در آرامش روحیتان تأثیر فوق‌العاده‌ ای دارد.

1 معلولین و چگونگی زندگی کردن با ناتوانی جسمی

2- سعی کنید شرایطتتان را قبول کرده و با آن کنار بیایید: اگر قبول کنید که این ناتوانی تا آخر عمر کنار شماست و یک مسئله نمی‌ تواند تمام زندگیتان را درگیر و عمرتان را هدر دهد، تمام نگرانی و افسردگی‌هایتان از بین می رود. پس روی دیگر توانایی‌ و قابلیت‌هایتان تمرکز کرده و سعی کنید آن ها را جایگزین این ناتوانی کنید. پس تنبلی نکنید. درست است که شاید رسیدن به هدف برای شما بسیار سخت‌ تر از دیگران باشد، ولی با این مسئله کنار آمده و به جای این که شرایط روی شما تأثیر بگذارد، شما روی شرایط و ناتوانیتان غلبه کنید. پنهان کردن و نپذیرفتن مشکل فقط و فقط شما را از نظر روحی ضعیف و مریض خواهد کرد.

3- روی حال و آیندتان تمرکز کنید و به گذشته فکر نکنید: اگر این مشکل به تازگی و در اثر یک تصادف یا مریضی برایتان اتفاق افتاده است، هیچگاه زندگی و شرایط فعلی را با گذشته مقایسه نکنید که چه بودید و چه شده اید. این کار هیچ نتیجه ای ندارد و فقط خود خوری کرده و شرایط را بدتر می‌ کنید. در گذشته سفر نکنید و حسرت نخورید. از خاطرات گذشته لذت ببرید ولی اجازه ندهید بر روحیه شما اثر بگذارد.

اگر می‌ دانید که نمی‌ توانید از گذشته فرار کرده و مداوم روی زندگیتان اثر منفی می گذارد، برنامه‌ ای برای آینده ترتیب دهید که مجبور باشید به آن فکر کرده و برایش برنامه ریزی کنید و وقتی برای فکر کردن به گذشته نداشته باشید.

2 معلولین و چگونگی زندگی کردن با ناتوانی جسمی

4- گریه کنید: این که شرایط موجود روح شما را بسیار درگیر کرده باشد بسیار طبیعی است و شما از نظر روحی تحت فشار شدیدی هستید که گریه می‌تواند از این فشار کم کرده و تا حدی به شما آرامش دهد. پس تا می‌ توانید گریه کنید.

5- مثبت فکر کنید: تمام تلاشتان را بکنید که در زندگی به چیزی برسید که نقطه‌ ی عطف زندگیتان است. موج‌ های منفی را از زندگی دور کرده و از محیط‌ هایی که شما را ناراحت می‌ کنند، دوری کنید و به محیط‌های شاد بروید. همیشه نیمه پر لیوان را ببنید شما هنوز زنده‌ اید و زندگیتان به پایان نرسیده است.

3 معلولین و چگونگی زندگی کردن با ناتوانی جسمی

6- هیچ وقت تنها نمانید: درست است که در این شرایط حوصله‌ ی مردم و جامعه را ندارید، اما تنها ماندن مشکل را برایتان بزرگتر جلوه می‌ دهد. نقصی در شما به وجود آمده که ناخواسته شما را از بسیاری از چیزها محروم کرده که دیگر قابل جبران نیست. پیش از این اجازه ندهید که از چیزهای دیگر نیز محروم شوید. بودن در اجتماع شما را از فکر کردن به مشکل دور می‌ کند، همچنین انرژی‌های مثبتی که از دیگران به شما منتقل می‌ شود در بهبود حال روحیتان بسیار تأثیر دارد. مانند دیدن یک بچه که امید به زندگیتان را چند برابر می ‎کند.

7- نقاط قوتتان را تقویت کنید: شما همه چیز را از دست نداده اید و فقط از بعضی چیزها محروم شده‌ اید. انسان دارای قدرت‌های بسیار زیادی است. مطمئنا نقاط قوت زیادی دارید. آن ها را لیست کرده و با رفتن به کلاس‌های مربوطه نقاط قوتتان را تقویت کنید.

4 معلولین و چگونگی زندگی کردن با ناتوانی جسمی

از اطرافیانتان بخواهید شما را حمایت کنند

1- برای درخواست کمک خجالت نکشید: یکی از بزرگترین چالش‌هایی که این افراد با آن مواجه هستند، خصوصا کسانی که به تازگی با ناتوانی مواجه شده‌اند، درخواست کمک از دیگران است. اگرچه ممکن است درخواست کمک از دیگران برایتان خوشایند نباشد، اما سعی کنید بپذیرید که این مشکل کاملا اتفاقی در شما به وجود آمده و ممکن است هر کسی جای شما باشد. پس اصلا جای خجالت نیست. اما اگر نتوانستید با این مسئله کنار بیایید حتما یک پرستار بگیرید که دائما کنارتان باشد.

5 معلولین و چگونگی زندگی کردن با ناتوانی جسمی

2- با یک تراپیست ملاقات کنید: در وضعیت شما هیچ کس بهتر از یک تراپیست نمی‌ تواند شما را از نظر روحی و جسمی حمایت کند. وی می‌ تواند خدمات و منابعی را به شما معرفی کند، که بسیار به شما کمک خواهد کرد و با مشکلتان کنار بیایید.

6 معلولین و چگونگی زندگی کردن با ناتوانی جسمی

3- با افرادی که مانند خودتان هستند مراوده کنید: ارتباط داشتن با افرادی که مانند شما از مشکلی مشابه رنج می‌ برند نیز یکی دیگر از راه‌های مؤثر برای کنار آمدن با مشکل است. تحقیقات نشان داده کسانی که با افراد همانند خودشان به صورت مرتب ملاقات دارند، بسیار شادتر و نسبت به کنار آمدن با مشکلشان موفق‌ تر هستند.

4- برنامه‌هایی که دولت برای شما ترتیب داده است را پیگیری کنید: هیچگاه فکر نکنید شما با مشکلاتتان تنها هستید. جامعه شما را با آغوشی باز پذیرفته، مشکل و ناتوانیتان را درک کرده و شما را حمایت می‌ کند. پس کانون‌ها، انجمن‌ها و خیریه‌ هایی که بدین منظور طراحی شده‌ اند را فراموش نکنید و به مددکاران اجتماعی اعتماد کنید.

7 معلولین و چگونگی زندگی کردن با ناتوانی جسمی

با ناتوانیتان زندگی کنید

1- تفریحات و خوش گذرانی‌های معمولتان را در حد امکان نگه دارید: اگر انجام دادن کارهای موردعلاقه خود را متوقف کنید، قطعا احساس پوچی و ناامیدی می‌ کنید. پس انجام کارها و داشتن چیزهایی که حالتان با آن ها خوب می‌ شود را هرگز کنار نگذارید. اگر کارهایی که قبلا انجام می دادید را اکنون نمی‌ توانید انجام دهید به دنبال کشف راه‌های جدید برای بازگرداندن آن ها باشید، یا چیزهایی که به همان اندازه به شما حس خوب می دهند را کشف و جایگزین کنید. به طور مثال اگر عاشق مطالعه کردن بودید و اکنون دیگر نمی‌ توانید این کار را انجام دهید به جای آن می‌ توانید از کتاب‌های صوتی استفاده کنید. یا اگر روی ویلچیر هستید ورزش‌هایی برای شما وجود دارد که می‌ توانید از آن ها استفاده کنید.

سعی کنید تفریحات و مهارت‌های جدیدی به دست آورید و در آن موفق شوید. چرا که به این باور می‌ رسید که موفقیتتان را مدیون مشکلتان هستید و همین باعث می‌ شود که راحت‌ تر با مشکل کنار بیایید و در تقویت روحیه‌ ی شما بسیار مؤثر است.

8 معلولین و چگونگی زندگی کردن با ناتوانی جسمی

2- در حفظ سلامتی خود کوشا باشید: ورزش و تغذیه‌ ی مناسب در حفظ سلامتی حرف اول را می‌ زند و قطعا می‌ دانید که سلامتی جسم موجب سلامتی روح نیز می‌ شود و خطر ابتلا به بیماری‌های روحی را کاهش می‌ دهد. پس متناسب با وضعیتتان ورزش مناسب را انتخاب کرده و به طور منظم انجام دهید. به یاد داشته باشید که ورزش باعث عضله سازی و افزایش قوای بدن می‌ شود و هرچه بدنتان قوی‌ تر باشد، غلبه بر ناتوانی جسمی بیشتر است. در وعده‌های غذاییتان استفاده از همه‌ ی گروه‌های غذایی را فراموش نکنید.

3- شغل‌هایی را انتخاب کنید که متناسب با مشکلتان باشد، شاید با وضعیت فعلی دیگر نتوانید شغل‌های گذشته داشته باشید. اما نگران نباشید لیستی از توانایی‌هایتان را تهیه کرده و شغل‌هایی را بررسی کنید که می‌ توانید با این شغل استعدادهایتان را شکوفا کنید و از بین شغل‌ ها آن هایی که متناسب با وضعیتتان است را انتخاب کنید. کار کردن با وجود ناتوانی جسمی هم باعث سرگرمی و کسب درآمد شما می‌ شود و هم اعتماد به نفستان را افزایش می‌ دهد. حتی اگر از نظر مالی هم در مضیقه نیستید، حتما شغلی برای خود دست و پا کنید چرا که در تقویت روحیه بسیار مؤثر است.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا