روانشناسی

چگونه از پاسخ به سؤالات یا انجام برخی کارها طفره برویم؟

گاهی اوقات در برخی جمع های دوستانه، جمع های خانوادگی یا در اداره شرایطی پیش می آید که فردی سؤالی از شما می پرسد و شما اصلاً دوست ندارید به آن سؤال پاسخ دهید. در این شرایط اگر فرد زیرکی نباشید، سریع جواب را لو می دهید و همه چیز را خراب می کنید. گاهی نیز به تته پته می افتید و دچار استرس می شوید. بهتر است راهکارهایی را از قبل تمرین کنید تا در این شرایط بتوانید خیلی مؤدبانه و با سیاست کامل از پاسخ دادن طفره بروید. باور کنید که این رفتار، شخصیت شما را جالب تر خواهد کرد. این مقاله، برخی از راهکارهای مناسب را به شما یاد خواهد داد.

معاشرت های زیرکانه

1- از رویکرد “کمتر، بیشتر است” (less is more) استفاده کنید.

در این باید مکامه خود را قطع کرده و یا موضوع آن را عمدا تغییر دهید. گرچه شاید این روش برخلاف میل و غریزه شما باشد اما باعث می شود که زیرک تر به نظر بیایید. به مثال های زیر توجه کنید:

• الف) دیشب چه کارهایی انجام دادید؟

• ب) مثل همیشه! شما که مرا می شناسید، می دانید که همیشه چیزی برای انجام دادن دارم.

• الف) برنامه تان برای تعطیلات آخر هفته چیست؟

• ب) باید فکر کنم. شاید به ملاقات مردمان پایین شهر بروم.

2- ارزش بلیط باران (rain check) یا همان بلیط مجانی را بدانید!

یعنی دعوت ها را برای زمان های دیگر بپذیرید. از دوست یا آشنای خود به خاطر دعوتشان تشکر کنید و به آنها بگویید که این دعوت را به زمان دیگری موکول کنند. زیرا شما برای آن زمان از قبل برنامه ریزی کرده اید و نمی توانید آن را تغییر دهید. البته مراقب باشید که از این تکنیک، چند بار و یا مکرراً استفاده نکنید. چرا که می تواند شما را یک فرد سرد و غیرصمیمی جلوه دهد.

• این کار زمانی به شما کمک می کند که کارهای عقب افتاده زیادی داشته یا اینکه مأموریت های مهمی دارید. پذیرفتن دعوت و موکول کردن آن به یک زمان دیگر، از یک “نه” خالی و رد کردن مهمانی بهتر است. از طرفی بهتر است این کار را انجام دهید تا اینکه بخواهید مهمانی را بپذیرید و کار خود را بر دوش شخص دیگری بندازید.

• زمانی که دوست ندارید دعوت را بپذیرید و نمی خواهید طرف مقابل تان را هم از خود برنجانید، طبق نکات زیر عمل کنید:

• من واقعاً دوست دارم که در مهمانی حضور یابم. اما متأسفانه من در این زمان یک کار مهم دارم. اگر امکانش هست آن را به زمان دیگری موکول کنید.

• من این اواخر واقعاً گرفتار هستم و خیلی از مهمانی ها را نیز از دست داده ام. اما آخر هفته آزاد هستم، شما نیز وقت تان آزاد است؟

3- توجه خود را به چند نفر معطوف کنید.

توجه به افراد مختلف در یک مهمانی، یکی از مؤثرترین راه ها برای تقویت قدرت زیرکی شماست. با این حال می توانید از زبان بدن نیز استفاده کنید. زبان بدن هم یکی از راه های عالی برای طفره رفتن از پاسخ یا زیرکی است.

• اگر حین مکالمه با فردی نمی خواهید به سؤالی جواب بدهید، کمی بالاتر از خط دیدتان را نگاه کنید ولی دیدتان را کامل از فرد مقابل نگیرید. با این کار، فرد مقابل فکر می کند کمی حواستان پرت شده یا گیج شده اید.

• اگر از مکالمه ای خسته شده اید، کار تکراری انجام دهید. مثلاً مرتباً به پای خود ضربه بزنید، ساعت تان را چک کنید و… . تمام این کار ها را با دقت انجام دهید تا کسی را از خود ناراحت نکنید.

1 راهکارهایی برای زیرکی

4- سعی کنید بیشتر در گروه هایی شرکت کنید که افراد حاضر در آن مقامات بالاتری دارند.

در مهمانی ها یا مکان هایی شرکت کنید که زیرکی افراد را از آنها یاد بگیرید. در چنین شرایطی نیز سعی کنید با چند فرد مختلف حرف بزنید. این کار شما را فردی اجتماعی تر جلوه می دهد و کمک می کند بقیه فکر کنند شما هم فرد زیرکی هستید. اگر از شما درباره روابط تان با افراد دارای مقام پرسیده شد، یا پاسخ های مبهم بدهید یا به چند چیز خیلی جزئی اشاره کنید.

به عنوان مثال:

• شما و رئیس درباره چه چیزی حرف می زدید؟
• مسئله خاصی نبود. چیزهایی که هر فردی درباره آنها حرف می زند.

5- سعی کنید در مکالمات تان کمتر از نام اشخاص استفاده کنید.

گاهی اوقات زبان می تواند تأثیر عجیبی روی افراد داشته باشد. با نبردن نام اشخاص در مکالمه، آن را مبهم تر و زیرک تر جلوه دهید. همین امر شما را پیچیده تر و مرموزتر نیز نشان می دهد.

• الف) امشب را می خواهید کجا و با چه کسانی بگذارنید؟
• ب) احتمالاً به مرکز شهر می روم و با چند نفر شب را خواهم گذراند که پسرعمویم مرا به آنها معرفی کرده است.

6- تفاوت بین زیرکی و گستاخی را بدانید.

زیرکی یعنی طفره رفتن فیزیکی یا ذهنی از یک مسئله. در حالی که گستاخی نوعی بی ادبی به شمار می آید و به دیگران آسیب می زند. اگر شما شخصی را خرد یا تحقیر کنید یا آن را چند بار تصادفی نادیده بگیرید، اطرافیان شما حتماً با خود فکر می کنند که شما یک فرد گستاخ هستید و رفتارتان را توهین آمیز تلقی می کنند. پس حواستان را جمع کنید!

2 راهکارهایی برای زیرکی

انجام فعالیت های زیرکانه

1- عقاید مذهبی تان را جدی بگیرید و آنها را توسعه دهید.

ثابت شده است که باور به آیین ها، تأثیر روانی زیادی بر بهبود شانس دارد. هنگامی که مردم این ویژگی ها و خصلت های شما را می بینند، با خود فکر می کنند که حتماً درک عمیقی از دنیای درونی و جهان هستی دارید.

3 راهکارهایی برای زیرکی

2- زمان تان را فقط صرف این موضوع نکنید که یک حس زیرکانه نسبت به خود پیدا کنید.

تصمیم بگیرید در همان زمانی که روی خود کار می کنید تا زیرک شوید، به کارها و فعالیت های دیگری هم مشغول شوید. یک تقویم نرم (soft calendar) درست کرده و هر روز آن را با یکسری فعالیت های مناسب پر کنید. سعی کنید فعالیت های مورد نظر روزانه را انجام داده و برای رویدادهای نرم برنامه ریزی کنید. رویداد های نرم همان فعالیت هایی هستند که در روزهای دیگر میتوانید آن را انجام دهید. رویداد نرم می تواند یک پارک رفتن ساده باشد نه قرار ملاقاتی که از یک ماه پیش با دکترتان هماهنگ کرده اید. با درست کردن تقویم نرم، اگر کسی هم شما را به جایی دعوت کرد، بهانه دارید و می توانید برنامه ی خود را برای او بازگو کنید و از او بخواهید قرار را برای روز دیگری تنظیم کند.

3- از محیط اطراف تان آگاه باشید.

با آگاهی از محیط اطراف و اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، راحت تر می توانید از انجام یک کار یا پاسخ یک سؤال طفره بروید.

4 راهکارهایی برای زیرکی

4- سعی کنید شبکه گسترده ای از دوست و آشنا داشته باشید.

با این کار، وقت بیشتری را با دوستان خود می گذرانید و می توانید تجربه های بیشتری بدست آورید. از سوی دیگر، این کار با رفتار زیرکانه شما همگام خواهد بود. البته حواستان باشد که برای افراد خانواده خود نیز وقت کافی بگذارید تا روابط سالم تری داشته باشید.

5 راهکارهایی برای زیرکی

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربر ناشناس

عالی بود ممنون

دکمه بازگشت به بالا