راهنمای خرید

چگونه یک یاقوت مرغوب و اصل خریداری کنیم؟

یاقوت سخت ترین سنگ زینتی بعد از الماس بوده و همچنین یکی از گران ترین جواهرات موجود در حال حاضر است. در حین خرید یاقوت، باید مهارت ارزیابی کیفیت و مرغوبیت آن را داشته باشید تا مطمئن شوید با پولی که دارید، بهترین یاقوت ممکن را خریداری کنید. همچنین باید بدانید که یاقوت را چگونه و از کجا خریداری کنید تا فریب نخورده و به اصطلاح سرتان بی کلاه نماند. برای انتخاب یاقوت مرغوب و اصل با ما در فن تریکس همراه باشید.

کیفیت را در اولویت قرار دهید.

1- رنگ مورد نظر خود را به شکل دقیق مشخص کنید.

یاقوت در رنگ های مختلف و در طیف گسترده ای از رنگ های آبی وجود دارد. مرغوب ترین و گرانبهاترین نوع آن آبی رویال بوده که رنگی بین آبی های دیگر است. همچنین آبی کملوت و آبی کمادور نیز رنگ های دیگر یاقوت بوده که به ترتیب روشن تر و تیره تر از آبی رویال بوده و ظاهری مشابه آن دارند. ولی کمی ارزان تر از آبی رویال هستند.

2- به رنگ مایه ی یاقوت دقت کنید.

رنگ یاقوت های آبی ممکن است آبی خالص و یا دارای سایه های سبز و بنفش باشد. رنگ آبی خالص نسبت به آبی همراه با رگه های بنفش، قیمت بالاتری دارد. یاقوت هایی که عمده ی آن ها را رنگ بنفش تشکیل داده باشد و همچنین یاقوت هایی با رگه های سبز رنگ، مشتری زیادی نداشته و طبیعتاً قیمت پایین تری دارند.

3- شفافیت یاقوت را به دقت بررسی کنید.

معمولاً حین خرید یاقوت، شفافیت آن مورد توجه زیادی قرار نمی گیرد؛ اما سنگ زینتی هر چه شفاف تر باشد درخشان تر به نظر خواهد آمد؛ از طرفی یاقوت شفاف تر، قیمت بالاتری نیز دارد. سنگ های شفاف و نیمه شفاف، نور تابیده شده ی بیشتری را از خود عبور می دهند. یاقوت هایی که از شفافیت کمتری برخوردار هستند، نور را از خود عبور می دهند، اما با نگاه کردن داخل آنها، نمی توان شکل دقیق اشیا پشت آن را تشخیص داد. در واقع شکل اشیا را مات می کنند. چنین یاقوت هایی انتخاب مناسبی برای ایجاد تعادل بین شفافیت و قیمت محسوب می شوند. سنگ های نیمه مات و مات یا مقدار خیلی کمی نور را عبور می دهند، یا اصلاً هیچ نوری را از خود عبور نمی دهند.

1 راهنمای خرید یاقوت

4- می توانید رنگ هایی به جز آبی انتخاب کنید.

هر چند که اکثر یاقوت ها آبی رنگ هستند، اما این سنگ زینتی در چندین رنگ دیگر نیز وجود دارد. یاقوت پادپاراچا که به رنگ نارنجی-صورتی است، یکی از یاقوت های کمیاب بوده و قیمت بالایی نیز دارد. یاقوت های صورتی نیز محبوبیت بالایی دارند. یاقوت های بی رنگ، زرد و سبز، نسبت به دیگر یاقوت ها قیمت های پایین تری دارند.

5- خاستگاه یاقوت تأثیر زیادی در قیمت آن می گذارد.

محل استخراج یاقوت، تأثیر قابل توجهی روی قیمت آن می گذارد. یاقوت های کشمیر، مگک، میانمار و سریلانکا از گرانبهاترین یاقوت ها می باشند. دلیل آن هم کیفیت بالای یاقوت های این معادن نسبت به نقاط دیگر جهان است. اما محل استخراج یاقوت، همیشه نمی تواند ضامن کیفیت بالای آن باشد؛ در واقع صرف هزینه برای محل استخراج یک یاقوت، مانند هزینه کردن برای یک برند معروف لباس است.

می توانید یاقوت مرغوب تری که از سایر معادن استخراج شده است را خریداری کرده و هزینه ی کمتری هم پرداخت کنید.

2 راهنمای خرید یاقوت

6- به برش های یاقوت توجه کنید.

منظور از برش، شکل سنگ زینتی نیست، بلکه ظرافت برش های سطح جواهر بوده که باعث می شود نور و رنگ یاقوت به بهترین شکل به چشم بیننده بیاید. برش های عمیق تر، رنگ یاقوت را بهتر در معرض دید قرار می دهند. به طور کلی برش های یاقوت در درجه های عالی، خیلی خوب، خوب، متوسط و ضعیف تقسیم بندی می شوند.

از درجه بندی های یک سازمان معتبر گوهرشناسی مثل مؤسسه ی گوهرشناسی آمریکا (GIA) استفاده کنید. جواهر فروشی ها هم ممکن است درجه بندی های مخصوص به خود را داشته باشند که معمولاً دست بالا تر را می گیرند.

3 راهنمای خرید یاقوت

7- نقص های مختلف یاقوت را نیز موشکافی کنید.

درجه ی خلوص یک یاقوت، به میزان ناخالصی ها و ترک های داخل آن اطلاق می شود. هر چه ترک ها و ناخالصی های کمتری در آن وجود داشته باشد، قیمت بیشتری خواهد داشت.

4 راهنمای خرید یاقوت

8- از خرید یک یاقوت کار شده نترسید.

روی بیشتر یاقوت ها عملیات حرارتی انجام می شود. جواهر فروشان یاقوت ها را برای چند ساعت در یک کوره با دمای بالا قرار می دهند تا رنگشان غنی تر شود. یاقوت های خامی که بدون ناخالصی بوده و پر رنگ باشند بسیار کمیاب و البته بسیار گران قیمت هستند. با این وجود چون عملیات حرارتی بسیار رایج است، باز هم این نوع یاقوت ها قیمت های قابل توجهی دارند.

5 راهنمای خرید یاقوت

برای انتخاب یاقوت مرغوب و اصل، هوشمندانه خرید کنید.

1- تعیین کنید که چقدر می خواهید خرج کنید.

قبل از اینکه عاشق یک یاقوت زیبا با قیمتی بیشتر از بودجه ی خود شوید، تعیین کنید که چقدر می توانید پول خرج کرده تا یک یاقوت با قیمتی متناسب با آن انتخاب کنید. یک یاقوت نسبت به کیفیت آن قیمت گذاری می شود، نه با ابعاد آن؛ یک یاقوت بزرگ بی کیفیت، نسبت به یک یاقوت کوچک مرغوب ، قیمت خیلی کمتری دارد. برش یک یاقوت بیشترین تأثیر را در درخشندگی و به چشم آمدن رنگ آن دارد. همچنین شفافیت و خلوص یاقوت در تعیین قیمت آن نیز نقش مهمی دارد.

6 راهنمای خرید سنگ های زینتی

2- زینت آلاتی برای ست کردن با یاقوت خود انتخاب کنید.

نقره و طلای سفید ترکیب های خوبی برای ست کردن در کنار یاقوت آبی هستند. یاقوت پادپاراچا در کنار طلای زرد فوق العاده به نظر خواهد آمد و یاقوت صورتی نیز با هر دو رنگ نقره ای و طلایی سازگاری دارد.

7 راهنمای خرید سنگ های زینتی

3- حواستان به جواهرات تقلبی باشد.

کمتر جواهر فروش معروفی پیدا می شود که بخواهد یک سنگ زینتی ارزان قیمت را به جای یاقوت اصلی به یک مشتری بی اطلاع بفروشد. در هر صورت تانزانیت، اسپینل و تورمالین جزو سنگ هایی هستند که ممکن است به جای یاقوت به مشتریان بی اطلاع فروخته شوند.

4- فقط از فروشنده های معروف خرید کنید.

بهتر است از بازار های بزرگ جواهر فروشی خرید کرده که نظارت خوبی روی آن ها صورت می گیرد و دارای پروانه و جواز کسب هستند. اگر قصد دارید از یک خرده فروش خرید کنید، گواهی رسمی یاقوت مورد نظرتان را از او بخواهید.

8 راهنمای خرید سنگ های زینتی

5- با خرید از عمده فروشی ها می توانید هزینه های مناسب تری برای جواهرات بپردازید.

خرده فروشان برای اینکه سودشان تأمین شود، مجبور هستند درصد بیشتری روی قیمت خریدشان اضافه کنند. اما عمده فروشان می توانند جواهرات را به قیمت پایین تری در اختیار شما قرار دهند.

6- جواهرات را می توانید از فروشگاه های سطح شهر و یا به شکل اینترنتی خریداری کنید.

هر کدام از این روش های خرید، مزایا و معایب خاص خود را دارد. با خرید از اینترنت می توانید قیمت های پایین تری پیدا کنید. اما از طرفی دیگر، خرید حضوری از فروشگاه ها، این امکان را به شما می دهد که جواهر را خودتان بررسی کرده و از اصل بودن جنس مطمئن شوید.

7- همیشه قبل از خرید به چند جواهر فروشی مختلف مراجعه کنید.

با این کار طیف گسترده تری از جواهرات مورد نظرتان را خواهید دید و بهتر می توانید یاقوت مورد علاقه تان را با قیمت مناسب پیدا کنید. به این شکل بیشتر با جواهرات آشنا شده و می توانید صحبت های جواهر فروشان مختلف را با هم مقایسه و نتیجه گیری کنید.

در پایان می توانید برای اطلاع از “مراقبت و تمیز کردن یاقوت ارغوانی” به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونه از یاقوت ارغوانی مراقبت کرده و آن را تمیز و براق کنیم؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا