تغذیهراهنمای خرید

خواص ، فواید و نحوه استفاده از عصاره میوه مانک

شکر جزء جدانشدنی زندگی امروز مردم است. بسیاری از مردم به دنبال جایگزین هایی برای شکر هستند، اما شیرین کننده های مصنوعی هم هیچ مزیت و برتری خاصی نسبت به شکر ندارند. عصاره میوه مانک جایگزینی برای این شیرین کننده ها است. کالری این شیرین کننده کم بوده و انتخاب خوبی برای کسانی می باشد که از مصرف شیرین کننده های مصنوعی دوری می کنند (هر چند که باید از این عصاره هم به درستی و به اندازه استفاده کرد).

میوه مانک چیست؟

میوه مانک (که به نام های سیرایتیا گرسونری و میوه لوهان گو نیز شناخته می شود) یک میوه بومی منطقه جنوبی چین است. این میوه نارنجی رنگ کوچک و شیرین به دلیل نام کاشفش، راهب مانک که در قرن سیزدهم این میوه را کشف کرد، اسم مانک را به خود گرفت. این میوه هنوز هم در چین رشد می کند.

1 مزایا و نحوه استفاده از عصاره میوه مانک

اخیراً گرفتن عصاره این میوه در چین افزایش پیدا کرده است. از سال 2004 صادرات این میوه تحریم شد؛ به همین دلیل و اینکه میوه مانک خیلی زود خراب می شود و قابل انبار کردن نیست، چشیدن مزه میوه تازه مانک برای خیلی از مردم به یک آرزو تبدیل شد.

عصاره میوه مانک

عصاره این میوه بسیار دلپذیر است؛ چون حدود 250 برابر شیرین تر از شکر و کالری آن کمتر از شکر است. ترکیبات این عصاره مثل آنتی اکسیدان مگرودیز باعث به وجود آمدن مزه شیرین در این میوه می شود. فرآیند متابولیزه شدن مگرودیزها متفاوت بوده و در طول روند هضم جذب بدن نمی شود.

عصاره میوه مانک یک شیرین کننده کاملاً طبیعی بوده که بسیاری از مردم به دلیل کالری کم یا عدم وجود کالری در آن (بستگی به فرآیند استخراج عصاره دارد) آن را جایگزین شکر کرده اند.

اما آیا این عصاره برای بدن مفید است؟

مزایای میوه ی مانک

کم بودن کالری این شیرین کننده طبیعی تنها مزیت این میوه نیست. تحقیقات نشان داده است که این میوه مزایای دیگری هم دارد.

آنتی اکسیدان و ضد التهاب:

مطالعات نشان داده است که التهاب باعث بروز بیماری های متعددی مثل دیابت، سرطان و بیماری های قلبی در بدن می شود. میوه مانک ترکیباتی دارد که مثل آنتی اکسیدان عمل کرده و با التهاب بدن مبارزه می کنند. در نتیجه از بیماری هایی که ممکن است در اثر این التهابات به وجود بیاید جلوگیری می کند.

بسیاری از میوه ها و سبزیجات دیگر هم منابع غنی از آنتی اکسیدان هستند. اما میوه مانک آنتی اکسیدان هایی (مگرودیزها) دارد که سایر میوه ها آن را ندارند. این آنتی اکسیدان ها باعث کاهش استرس اکسیداتیو شده که با بیماری دیابت در ارتباط است.

وزن مناسب:

واضح است که خوراکی های بدون کالری به داشتن وزن مناسب و کنترل آن کمک می کنند. اما این قضیه همیشه هم صحت ندارد. مثلاً شیرین کننده های مصنوعی قند خون را بالا برده که این خود می تواند باعث افزایش وزن شود.

عصاره میوه مانک می تواند به کنترل وزن کمک کند. وقتی یک موش آزمایشگاهی را با مگرودیز تغذیه کردند، متوجه شدند که این موش نسبت به موش دیگری که تغییری در تغذیه اش ایجاد نشده بود وزن کمتری داشته است. محققان بر این باورند که این مسئله به دلیل روند متفاوت متابولیزه شدن چربی و وجود آنتی اکسیدان است.

جلوگیری از دیابت:

تحقیقات زیادی نشان داده است که عصاره میوه مانک می تواند مقدار قند خون را متعادل کند؛ زیرا یک شیرین کننده با شاخص قندی کم است. در روش های درمانی و دارویی سنتی چینی، قرن ها از این میوه برای بهبود دیابت و قند اضافه استفاده شده است؛ دنیای امروزی هم از این روش درمانی استقبال می کند.

تحقیقات نشان داده است که عصاره میوه مانک می تواند به کاهش علائم و واکنش های آسیبی بیماران دیابتی کمک کند. این عصاره به بهبود جذب انسولین و کاهش قند خون هم کمک کرده است و حتی در برخی موارد باعث بهبود عملکرد کلیه ها هم شده است.

علاوه بر این ها برخی تحقیقات نشان داده اند که عصاره میوه مانک وضعیت خود ایمنی بدن بیماران دیابتی را هم بهبود می بخشد. تحقیقی که در سال 2006 در چین انجام شد، نشان داد که موش هایی که با مگرودیز تغذیه شدند، تقریباً به طور کامل در برابر دیابت و اختلال خود ایمنی محافظت شده بودند.

پیشگیری از سرطان:

سرطان بیماری است که ارتباط تنگاتنگی با استرس اکسیداتیو دارد. میوه مانک با وجود آنتی اکسیدان هایی که به کاهش مقدار استرس اکسیداتیو کمک می کنند، ممکن است برای جلوگیری از سرطان هم مفید باشد.

تحقیقات تئوری های زیر را هم ارائه داده اند:

– عصاره میوه مانک پروتئینی دارد که ضد سرطان به شمار می آید.

– موش هایی که سرطان داشته اند، با استفاده از این عصاره رشد سلول های سرطانیشان محدود شده و رشد تومورشان متوقف شده است.

– دو رده سلولی سرطان سینه مورد مطالعه قرار گرفتند. یکی از ترکیبات ضد سرطانی میوه مانک با انتقال و تعویض سلول های سرطانی باعث توقف روند سرطان شد.

تحقیقات و مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است، اما همین نتایج هم بسیار امیدوار کننده می باشد.

خاصیت ضد میکروبی:

این شیرین کننده ها خاصیت ضد میکروبی هم دارند. بنابراین ممکن است برای کسانی که از رشد بیش از حد میکروب در روده هایشان رنج می برند، مناسب باشد.

آیا عصاره میوه مانک بی خطر است؟

بررسی های سازمان غذا و داروی آمریکا نشان داده است که عصاره این میوه به طور کلی بی خطر و سالم است. اما تحقیقات هنوز نوپا بوده و نیاز به مطالعات بیشتری دارند. زیرا میوه مانک به مدت طولانی و حتی قرن ها مورد استفاده بوده است، اما عصاره آن یک مورد جدید است.

استفاده از این عصاره در مقادیر کم بی خطر است، اما باید در استفاده بیش از حد و جایگزین کامل شکر با این شیرین کننده احتیاط کرد.

عصاره میوه مانک چه مزه ای دارد؟

مزه این عصاره به روند فرآوری آن بستگی دارد. به طور کلی این میوه هرچه بیشتر فرآوری شود، عصاره آن، مزه ملایم تر و شیرین تری خواهد داشت.

بعضی از مصرف کننده ها هم بیان داشته اند که عصاره این میوه مزه ای شبیه به انگور دارد.

میوه مانک مثل سایر الکل های قند (مثلاً زایلیتول و اریتریتول) هضم و گوارش را به هم نمی ریزد.

چگونه از عصاره ی میوه مانک استفاده کنیم؟

می توانید از عصاره این میوه مثل شکر استفاده کنید (کیک و شیرینی، پخت و پز و …). دقت داشته باشید که مقدار مناسب این عصاره را استفاده کنید. زیرا که نسبت به شکر خیلی شیرین تر بوده و ممکن است چند قطره از این عصاره هم برای کارتان کافی باشد.

عصاره میوه مانک را از کجا می توان تهیه کرد؟

در برخی از فروشگاه ها و وب سایت ها می توان این محصولات را مشاهده کرد. بسیاری از شیرین کننده های میوه مانک افزودنی و شیرین کننده های مصنوعی هم دارند. بنابراین مطمئن شوید و برچسب محصول را حتماً مطالعه کنید.

نتیجه نهایی راجع به میوه مانک

رژیم غذایی اکثر افراد غرق در قند و شیرینی است! اگر چه که احتمالاً کودکانمان از این نوع غذاها خوششان می آید، اما بهتر است یک تغییر در سبک زندگیمان ایجاد کنیم. عصاره میوه مانک می تواند جایگزین مناسبی برای شکر و شیرین کننده های مصنوعی باشد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا