فرهنگ و هنرموبایل و تبلت

10 ترفند دوربین iPhone که شما را عکاس حرفه ای تری می کند

ترفند های دوربین گوشی آیفون

قابلیت اپلیکیشن های دوربین آیفون ، در مقایسه با رقیبانشان کمتر است، اما به گونه ای طراحی شده اند که کار با آنها راحت باشد.

با وجود اینکه کار با دوربین آیفون فوق ‌العاده راحت است، ولی ما در این مقاله از وب سایت فن تریکس به شما ده ترفندی را آموزش خواهیم داد که با عمل به آنها، توانایی‌های بیشتری از آیفون در عکاسی برای شما نمایان می‌شود و می توانید از عکاسی با آیفون لذت بیشتری ببرید.

1 ده ترفند دوربین آیفون

بیشتر این ترفندها، برای تمام آیفون ها و آیپدهایی که دارای سیستم عامل iOS 11 و برنامه های عکاسی استاندارد هستند، قابل اجرا است.

معمولاً کاربران آیفون، از ویژگی های اولیه و ابتدایی آن آگاه هستند، اما برخی کاربران دوست دارند اطلاعات جامع تری از آیفون و دوربین آن داشته باشند و قابلیت هایش را یاد بگیرند.

بنابراین، حتی اگر شما سال هاست آیفون یا آیپد دارید و خوب بلدید با آن کار کنید، همچنان با ما همراه باشید. چون ما در این مقاله علاوه بر ترفندها، به چند ویژگی جدید نیز اشاره خواهیم کرد.

1- قفل کردن فوکوس دوربین آیفون روی یک سوژه

یکی از قابلیت های دوربین آیفون، که اکثر دارندگان آیفون با آن آشنا هستند، قابلیت قفل کردن فوکوس روی یک سوژه می باشد. همیشه برای فوکوس کردن روی یک سوژه، تصویر سوژه را روی صفحه گوشی لمس کرده و از آن عکس می گیریم. اما اگر سوژه کمی تکان خورد یا خودمان جابه جا شدیم و یا خواستیم از چند زاویه از سوژه عکس بگیریم، فوکوس نیز به هم می خورد. در این شرایط باید چه کار کنیم؟ بله، یک راه وجود دارد!

در دوربین های آیفون می توانید انگشتتان را روی تصویر سوژه مورد نظر در صفحه گوشی نگه دارید تا فوکوس تنظیم شده و سپس قفل گردد. در این صورت می توانید به راحتی تکان بخورید، چون فوکوس به هم نمی خورد و دیگر نیازی هم نیست چند بار روی تصویر سوژه ضربه بزنید.

برای این کار، باید از کادر زرد رنگی که در مرکز صفحه‌ی اصلی دوربین آیفون مشاهده می‌شود استفاده کنید.

سوژه مورد نظر را انتخاب کرده و روی تصویر آن در صفحه گوشی، ضربه بزنید. کادر زرد رنگی ظاهر می شود. اگر انگشتتان را چند ثانیه روی تصویر سوژه نگه دارید، کادر زرد رنگ، عبارت AE/AF LOCK را نمایش می دهد که بیانگر قفل شدن فوکوس می باشد. برای باز کردن قفل فوکوس می توانید روی محل دیگری از صفحه نمایش ضربه بزنید.

2 ده ترفند دوربین آیفون

2- تنظیم میزان نوردهی

شما می توانید به سرعت در آیفون، روشنایی تصویرتان را تغییر دهید. برای این کار، روی تصویر سوژه در صفحه گوشی ضربه زده و روی علامت ظاهر شده که تصویر یک لامپ است انگشتتان را حرکت دهید. اگر تصویر لامپ را به سمت مثبت ببرید، روشنایی تصویر افزایش خواهد یافت و بالعکس.

این روش، برای روشن کردن تصویرهای تیره و کدر یا تیره ساختن نقاطِ خیلی روشن بسیار مناسب است.

3 ده ترفند دوربین آیفون

3- افکت های تار کردن لامپ ها

ممکن است شما نیز عکس هایی که در آنها لامپ ها تار شده اند را دیده باشید. این تارشدگی، کار افکت هاست. گوشی های هوشمند جدید نظیر آیفون دارای این افکت ها هستند.

برای دادن این افکت به عکس ها، اول از همه باید لنز دوربینتان را ببندید. مثلاً دستتان را جلوی دوربین قرار دهید و بعد فوکوس دوربین گوشی را قفل کنید.

پس از قفل کردن فوکوس، دستتان را از جلوی دوربین بردارید. در این حالت دوربین گوشی روی هر سوژه ای که قرار بگیرد تصویر ایجاد شده، تار و محو خواهد بود.

در مرحله بعد شما می توانید با کاهش یا افزایش مقدار نوردهی (با توجه به بخش 2)، درخشش لامپ ها را برجسته تر کنید. با این کار می توانید عکس های حرفه ای و هنری تر بگیرید.

4- گرفتن عکس های پانوراما (Panorama) با دوربین گوشی آیفون

قابلیت پانوراما چند سالی است که روی گوشی های هوشمند وجود دارد. این قابلیت زمانی کاربرد دارد که سوژه ای که می خواهید از آن عکس بگیرید، در کادر دوربین گوشی شما جای نمی گیرد و قسمتی از سوژه در عکس نمی افتد.

برای این کار، به منوی دوربین گوشی خود (هم می تواند دوربین جلو باشد هم دوربین اصلی) رفته یا به صورت اسکرول به سمت راست گوشی خود حرکت کنید و پانوراما یا کلمه “PANO” را بیابید.

برای گرفتن عکس پانوراما، باید گوشیتان را به راست یا چپ حرکت دهید. در این هنگام جهت حرکت خود که روی صفحه ظاهر می شود را تعیین کنید.

روی شاتر یا علامت دوربین ضربه بزنید و گوشی را در جهت نشان داده شده آرام حرکت دهید. پس از گرفتن عکس کامل، مجدداً روی شاتر بزنید تا گرفتنِ عکس متوقف شود. سپس نتیجه را ببینید.

4 ده ترفند دوربین آیفون

5- قابلیت Burst Mode یا عکس های پیاپی

5 ده ترفند دوربین آیفون

آیفون ها با قابلیت burst یا گرفتن عکس های پیاپی می توانند در یک ثانیه، ده عکس بگیرند. برای گرفتن عکس های Burst Mode، باید روی شاتر ضربه زده و انگشت خود را روی آن نگه دارید. با این کار یک شمارنده بالای شاتر ظاهر می شود که تعداد عکس های گرفته شده را نشان می دهد (می توانید بیش از 100 عکس پیاپی بگیرید).

سپس به قسمت گالری گوشی رفته و عکس های گرفته شده را ببینید. این عکس ها در قسمت پایین صفحه گوشی، در قطعات کوچک نمایش داده می شوند.

بهترین عکس های گرفته شده را نگه دارید و بقیه را حذف کنید.

6- اسلوموشن (Slo-Mo)

اگر گوشی شما یکی از انواع آیفون SE، 6S، 6S+ یا جدیدتر است. یا هر نوع محصول آیپد شامل گوشی ها و تبلت ها، می توانید از قابلیت اسلوموشن در ویدئوها استفاده کنید.

این قابلیت زمانی استفاده می شود که شما از یک رخدادِ خیلی سریع، فیلم گرفته و فیلم با همان سرعت ضبط می شود، اما در زمان پخش، ویدئو با سرعت طبیعی و عادی، پخش می گردد.

برای ضبط ویدئوهایی با حالت اسلوموشن، به فهرست دوربین در حالت فیلمبرداری رفته و گزینه مورد نظر را انتخاب کنید. پس از ضبط، به قسمت گالری رفته و در ویدئوی ضبط شده، گزینه edit را انتخاب کنید. از این قسمت می توانید نحوه پخش ویدئو را تنظیم کرده یا حتی سرعت پخش فیلم را کم کنید.

اگر برای ضبط ویدئو، اتفاقی به جای انتخاب حالت عادی، حالت اسلوموشن را زدید، می توانید این افکت را در همان لحظه ضبط فیلم، حذف کنید.

7- قابلیت Live Photos

6 ده ترفند دوربینهای iPhone

این قابلیت در آیفون S6، و مدل های جدیدتر وجود دارد. در این گوشی ها کنار آیکن HDR، آیکنی شبیه به چند دایره‌ی تو در تو وجود دارد که با ضربه زدن روی آن می‌توانید روشن یا خاموش بودن قابلیت Live Photos را کنترل کنید. اگر رنگ این آیکن زرد باشد قابلیت Live Photoss روشن است. در این حالت دوربین آیفون علاوه بر عکس ثابت معمولی، ۱٫۵ ثانیه قبل و ۱٫۵ ثانیه بعد از لحظه‌ی عکس‌ برداری را هم در قالب یک فیلم کوتاه ذخیره می‌کند. شما می توانید یکی از 4 حالت مختلف Live Photos را انتخاب کنید.

می توانید به قسمت گالری بروید و با ضربه زدن روی یک عکس، آپشن های بیشتر این قابلیت را ببینید؛ و یکی از 4 حالت مختلف Live Photos را انتخاب کنید.

به طور کلی با این قابلیت می توانید تصاویر لایو ایجاد کنید. تا حد امکان آنها را ویرایش کرده و افکت گذاری کنید و از آن تصاویر ثابت استخراج کنید.

8- خاموش کردن قابلیت Live Photos، قبل و بعد

شما می توانید قابلیت Live Photos را قبل از گرفتن عکس، خاموش کنید. برای این کار، به منوی دایره ای رفته و آن را خاموش کنید. اما اگر لازم باشد بعد از گرفتن عکس، خاموش شود، چه باید کرد؟

این کار را هم می توانید انجام دهید. عکس مورد نظر را در گالری پیدا کنید. گزینه edit را از قسمت پایین صفحه انتخاب کرده و سپس روی آیکون Live Photos در قسمت بالای صفحه، ضربه بزنید. با انجام این کار، عکس شما به یک عکس معمولی تبدیل می شود.

9- فیلترها در دوربین گوشی آیفون

اگر گوشی شما از نوع آیفون یا آیپد است احتمالاً با فیلترهای برنامه های دوربین آن کار کرده اید.

استفاده از این فیلترها برای رنگ و لعاب و جلوه دادن به عکس راه خوبی است و شما می توانید این فیلترها را قبل از گرفتن عکس و یا بعد از گرفتن آن اعمال کنید. برای اعمال این فیلتر قبل از گرفتن عکس، روی آیکون مربوط که به شکل سه دایره متداخل است ضربه زده تا پیش نمایشی از فیلترها را روی عکستان مشاهده کرده و بهترین جلوه را انتخاب نمایید.

برای اعمال آن پس از گرفتن عکس، روی گزینه edit در زیر عکس ضربه زده و سپس آیکون مربوط به فیلتر را انتخاب کنید. از این قسمت شما می توانید همان فیلترهای موجود در دوربین را روی عکستان اعمال کنید.

10- حالت پرتره و پرتره لایتینگ (portrait lightning)

7 ده ترفند دوربینهای iPhone

این قابلیت در گوشی هایی با دوربین دو گانه مانند: آیفون سون پلاس (7+)، ایت پلاس (8+) و آیفون ایکس وجود دارد.

این افکت را قبلاً در دوربین‌های حرفه‌ای DSLR شاهد بوده‌ایم که عکس‌های حرفه‌ای‌تر و با کیفیت تری را ثبت می کند. حالت پرتره، انواع مختلفی از افکت های لایتینگ را نیز در اختیار شما گذاشته است تا شما بتوانید بهترین عکس ها را بگیرید.

برای این کار، با استفاده از لمس سه بعدی (3D Touch) اپلیکیشن دوربین را باز کرده و حالت پرتره را انتخاب کنید. حالت پرتره، در این حالت در دوربین، شما را راهنمایی می کند که از سوژه چقدر فاصله داشته باشید تا عکس مناسبی را بگیرید.

برای استفاده از حالت پرتره لایتینگ، آیکون مربع را از قسمت پایین منظره یاب پیدا کرده و انتخاب کنید.

اگر شما در دوراهی استفاده از این حالت هستید یا نمی دانید کدام حالت پرتره لایتینگ را انتخاب کنید، می توانید پس از گرفتن عکس، پیش فرض ها را مشاهده کرده و حالت ها را تغییر دهید. برای این منظور از قسمت زیر عکس، گزینه edit را انتخاب کرده و آپشن ها را مشاهده کنید؛ سپس بهترین حالت را انتخاب نمایید.

– همچنین می توانید از اپلیکیشن های عکاسی و ویرایش عکس برای آیفون خود استفاده کنید.

در پایان با مطالعه مقاله زیر چگونگی مشاهده فراداده های MetaData عکس در آیفون را فراگیرید.

>>> مشاهده فراداده های MetaData عکس را در آیفون <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
techradar




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا