تغذیهسلامت

عوارض جانبی، مضرات و دلایل منع مصرف خربزه درختی یا پاپایا

عوارض جانبی مصرف خربزه درختی

پاپایا (papaya) یا همان خربزه ی درختی که به انبه ی هندی نیز معروف است. میوه ای است پرطرفدار که اغلب آن هایی که از آن استفاده می کنند، به خاطر آب دار و خوش طعم بودن آن و البته خواص باورنکردنی بسیارش، آن را برای همیشه در رژیم غذاییشان می گنجانند. اما این تنها یک طرف قضیه بوده و طرف دیگر این میوه ی خوشمزه و پرطرفدار، خطراتی است که مصرف بیش از حد آن ایجاد می کند. یعنی خوردن این میوه، در کنارِ تمامی خواص و فوایدی که دارد اگر با احتیاط و به میزان مجاز نباشد، عوارض جانبی و خطراتی را در پی خواهد داشت که در ادامه به آن می پردازیم.

1 عوارض جانبی مصرف خربزه درختی

1- باعث سقط جنین می شود.

این امر ناشی از این واقعیت است که پاپایا اغلب می تواند باعث ایجاد آلژی لاتکس در افراد شود. چیزی که به طور بالقوه ای برای مادر و جنین خطرناک است. تحقیقات همچنین از وجود آنزیم پاپائین در پاپایا سخن می گویند. این آنزیم، هورمون پروژسترون که رحم را برای تخمک گذاری آماده می سازد، مهار می کند. پاپائین همچنین می تواند به غشاهای خاصی در بدن زن ها که برای تشکیل و رشد جنین ضروری می باشند نیز آسیب بزند.

همچنین مصرف پاپایا در دوران شیردهی نیز کاملاً ایمن و بی ضرر نیست. البته در این مورد برخی گمانه زنی ها وجود داشته و هنوز پژوهش ها کامل نیست. اما احتیاط ایجاب می کند که از مصرف آن در دوران شیردهی خودداری شود.

2- می تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود.

همان آنزیم پاپائینی که می تواند باعث آرام شدن معده گردد، اگر به میزان زیادی به بدن برسد می تواند منجر به ناراحتی های گوارشی شود. پاپایا سرشار از فیبر است و مصرف بیش از حد آن ناراحتی گوارشی را به وجود می آورد. همچنین پوست میوه، حاوی لاتکس بوده که می تواند باعث تحریک و درد معده شود.

پاپائین موجود در میوه ها، فیبرها را تجزیه می کنند. اما همین فیبر اگر به خوبی و اصولی هضم نشود، باعث ایجاد گاز معده می گردد.

پاپایا همچنین در بعضی افراد اسهال را به وجود می آورد. فیبر موجود در میوه به مدفوع پیوسته و باعث اسهال می شود و آب بدن را به شدت دفع می کند.

3- باعث ایجاد اختلالات تنفسی می گردد.

پاپائین موجود در این میوه آلرژنی بسیار قوی است. افرادی که پاپایای زیادی مصرف می کنند می توانند دچار آلرژی های تنفسی شوند. آسم، خس خس، احتقان بینی و مشکلات تنفسی از عوارض جانبی مصرف زیاد پاپایا می باشد.

همچنین احتمال بروز این مشکلات برای زنان باردار بیشتر است. آلرژی های تنفسی در زن باردار مستقیماً روی جنین تاثیر گذاشته و عوارض بعدی را به وجود می آورد.

4- قند خون را کاهش می دهد.

اگر چه تحقیقات هنوز در این زمینه ادامه داشته و تکمیل نشده است، اما برخی منابع می گویند افرادی که دچار مشکلات دیابتی هستند باید از مصرف پاپایا خودداری کنند. زیرا ممکن است قند خونشان بیش از حد پایین آمده و تعادل آن به هم بریزد. این افراد لازم است قبل از مصرف این میوه حتماً با پزشک مشورت کنند.

5- می تواند به مری آسیب بزند.

ثابت شده است که مصرف بیش از حد پاپایا مری را به شدت درگیر کرده و به آن آسیب می رساند. مصرف این میوه باید به اندازه ی نرمال یعنی 150 گرم باشد.

6- واکنش و تداخل با داروها

تحقیقات نشان داده است که پاپایا با وارفارین که یک داروی ضد انعقاد است و کار آن پیشگیری از لخته شدن خون می باشد، تداخل ایجاد کرده و وارد واکنش شود. که ممکن است خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد.

این میوه همچنین با داروهای رقیق کننده ی خون نیز ارتباط برقرار کرده و اثرات آن ها را افزایش می دهد. مصرف پاپایا برای افرادی که از داروهای انعقاد و یا ضد انعقاد مثل آسپرین استفاده می کنند، حتماً باید با مشورت پزشک باشد.

7- ممکن است باعث سنگ کلیه شود.

پاپایا دارای مقادیر بسیار زیادی ویتامین سی است. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین سی زیادی در بدن (بیش از 2000 میلی گرم در روز برای بزرگسالان و بیش از 1200 میلی گرم در روز برای کودکان) می تواند باعث ایجاد نشانه های سمی شدن بدن از جمله سنگ کلیه گردد.

ویتامین سی وقتی در بدن متابولیزه می شود، اگزالات را تولید کرده که می تواند تبدیل به سنگ کلیه شود.

8- مصرف آن برای نوزادان نیز بی خطر نیست.

محققان معتقدند که پاپایا برای کودکان زیر یکسال ایمن نیست. در واقع فیبر بیش از حد موجود در این میوه بوده که این ممنوعیت را ایجاد می کند. چرا که می تواند باعث ایجاد اسهال یا یبوست (ناشی از فیبر بسیار زیاد) در کودکان گردد.

9- می تواند باعث خارش پوست و رنگ پریدگی شود.

تاثیر خوردن پاپایا می تواند خارش پوست بوده و استفاده بیش از اندازه ی آن باعث ایجاد رنگ زرد مایل به نارنجی روی پوست می شود. با این حال خطرناک نبوده و مادامی که سطح بتا کاروتن (مقدار زیاد آن باعث تغییر رنگ می شود) موجود در بدن کاهش یابد رنگ پوست به حالت طبیعی بر می گردد.

10- ممکن است آلرژی و حساسیت های دیگری ایجاد کند.

این میوه ممکن است آلرژی های بسیار دیگری را نیز به وجود آورد. و این به خاطر پاپائین موجود در آن یا گرده ی گل هایی بوده که روی پوست آن می چسبد. برخی از این واکنش های آلرژیک عبارت اند از تورم دهان و صورت، سرگیجه، سردرد، خارش و بثورات در اطراف دهان و زبان و مشکلاتی در بلعیدن.

و سرانجام این که بدون شک پاپایا میوه ی بسیار خوشمزه ای است، اما در خوردن آن باید حد را رعایت کرده و به هیچ وجه افراط نشود. بدین صورت می توان از خوردن آن لذت برده، از فواید آن نیز استفاده کرد و از عوارض و خطرات آن به دور بود.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
فرانک

من به سختی لاغرمیشم سخت ترین رژیما و ورزشارو امتحان کردم ولی تاثییری که میخواستم رو نداشته الان۱۵کیلو اضافه وزن دارم و یکی از دوستام قرص پاپایارو بهم معرفی کرده میخواستم بپرسم این قرصم خطرناکه؟؟لطفا جواب بدین چون تاحالا دوتا ازش خوردم و خیلی مهمه بفهمم مخدره یانه

میلاد

ممنون می شم اگه فواید خربزه درختی هم برامون بگید.

دکمه بازگشت به بالا