سلامت

چرا و چگونه آلرژی و حساسیت های شبانه باعث بی خوابی می شوند؟

همه ی بیماری های مربوط به آلرژی از جمله آسم، التهاب مخاط بینی یا همان آلرژی بینی و درماتیت آتوپیک یا اگزمای آلرژیک در 50 سال گذشته بسیار شایع شده است. به گونه ای که گفته می شود تقریباً 30 درصد جمعیت آمریکا از آلرژی بینی رنج می برند که 8 درصد آن ها را درگیر آسم کرده است. علائم آسم و آلرژی بینی اغلب در طول شب خود را نمایان می کنند و تاثیر بسیار بد و مخربی بر روی کیفیت خواب می گذارند. اختلالات خواب و آپنه که هم در بزرگسالان و هم در کودکان بسیار شایع است، گاهی به دلیل مشکلات آلرژی و حساسیت شبانه است.

دلایل ایجاد آلرژی و حساسیت شبانه

علائم بیماری آلرژی و حساسیت شبانه به دلایل مختلفی بدتر می شوند.

1 دلایل ایجاد آلرژی و حساسیت در شب

اول اینکه کورتیزول بدن که هورمونی ضد التهاب است در طول شب در پایین ترین سطح ممکن می باشد. همین امر باعث می شود التهاب در بینی و ریه ها افزایش یافته و علائم آلرژی و حساسیت شبانه بدتر شود.

دوم به دلیل آلرژی به حیوانات خانگی و گل هاست که گرد گل ها در شب بیشتر شده و حیوانات نیز در تمام طول شب در کنار انسان هستند، درنتیجه آلرژی و حساسیت شبانه مربوط به آن ها بیشتر دیده می شود.


می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آلرژی و حساسیت مقالات “علائم و درمان حسایت کودک به گربه” و “معرفی گیاهان ایمن برای افراد آلرژیک و تب یونجه” را در وب سایت فن تریکس مطالعه نمایید.


و در نهایت هیستامین، یک ماده ی شیمیایی مهم در تنظیم واکنش های آلرژیک بوده و شب ها باعث تنظیم چرخه ی خواب می شود؛ اما علائم آلرژی و آسم را بدتر می کند.

بنابراین همه ی این دلایل گفته شده باعث بدتر شدن علائم بیماری آلرژیک در طول شب می شود و از کیفیت خواب می کاهد.

آسم و خواب

علائم آسم در شب بسیار بیشتر از روز است؛ زیرا ریه ها به دلیل سطوح پایین تر کورتیزول بدن در شب بیشتر مستعد اسپاسم برونش (انقباض برونش) هستند. بدتر شدن آسم در طول شب می تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت خواب داشته باشد و منجر به خستگی روزانه، عملکرد ضعیف در کار و مدرسه و کاهش کلی کیفیت زندگی شود.

آپنه انسدادی خواب، شرایطی که در آن به خاطر انسداد راه هوایی فوقانی (به دلیل پولیت یا آسیب)، توقف تنفس در طول خواب اتفاق می افتد، می تواند علائم و شدت آسم را بدتر کند.

در طول آپنه، جریان هوا نیز کاهش یافته و باعث کاهش اکسیژن در جریان خون و آسیب به قلب می شود. به علاوه باریک بودن راه هوایی باعث تحریک، سوزش و خارش بیشتر و انقباض عضلات اطراف راه هوایی در افراد مبتلا به آسم می شود. در نتیجه علائم آسم را بدتر می کند.

خواب و التهاب مخاط بینی یا آلرژی بینی

این نوع آلرژی نیز روی کیفیت خواب تاثیر می گذارد. در واقع مطالعات ثابت کرده است که درصد بالایی از مردمی که از آلرژی بینی رنج می برند، احساس می کنند که علائم با خواب مداخله داشته و خواب را به طور کامل مختل می کند. احتقان بینی شایع ترین علائم این آلرژی است که به طور کامل مانع خواب می شود. همچنین علائم دیگر التهاب مخاط بینی مانند عطسه، آبریزش بینی و خارش بینی و چشم نیز می تواند باعث مشکلات خواب شود.

افراد مبتلا به این آلرژی به خصوص کودکان، احتمالاً برزگی لوزه و آدنوئیدها را نیز تجربه کرده که به همراه گرفتگی بینی می تواند منجر به خر و پف و آپنه ی انسدادی خواب شود.

درماتیت آتوپیک (اگزمای آلرژیک)

این نوع آلرژی با خارش پوست همراه است. این خارش ممکن است شدید باشد و شب هنگام زمانی که فرد در تلاش برای به خواب رفتن است بدتر شود. مطالعات نشان داده است زمانی که فردی مبتلا به درماتیت آتوپیک شدید است، خارش و تحریکات پوستی در او به وجود می آید که کیفیت خواب را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

خارش در آلرژی درماتیت آتوپیک، ممکن است نتیجه ی حضور بیشتر گرد گل ها و آلرژن های حیوانات خانگی در شب، افزایش سطح هیستامین در ارتباط با تنظیم چرخه ی خواب یا نتیجه ی افزایش درک بیشتر خارش در اتاقی آرام و تاریک (کاهش محرک های دیگر) افزایش یابد و زمانی که فرد در تلاش برای خوابیدن است مانع خواب او شود.

کلامی از فن تریکس

درمان هایی که علائم آسم، علائم آلرژی بینی و درماتیت آتوپیک را بهبود می بخشند به احتمال زیاد کیفیت خواب را نیز بالا می برند.

مثلا:

– عواملی که باعث کنترل آسم می شوند کیفیت خواب را نیز به خصوص در کودکان بهبود می بخشند.

– درمان احتقان بینی با اسپری های مربوطه می تواند باعث کاهش هایپرپلازی لنفوئید و آپنه ی انسدادی خواب شود. بنابراین کیفیت خواب را افزایش می دهد.

– کاهش میزان خارش در ارتباط با درماتیت آتوپیک با کورتیکواستروئیدهای موضعی نیز باعث خواب بهتر می شود.

در پایان مطالعه مقالات زیر از وب سایت فن تریکس را به شما پیشنهاد می کنیم.

>>> چگونه حساسیت و آلرژی به لباس ها را از بین ببریم؟ <<<

>>> چگونگی کاهش تورم ناشی از حساسیت و آلرژی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
verywellhealth




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا