تغذیهسلامت

برای بهبود سریع آسیب و صدمات بدن، چه غذاهایی بخوریم؟

غذاهای مناسب برای بهبود سریع آسیب و صدمات

وقتی بدن مصدوم شده و دچار زخم و جراحت می شود، فرد به دنبال راه چاره ای برای بهبودی می گردد تا بتواند هر چه سریع تر صدمات را درمان کرده و به زندگی عادی خود بازگردد. واکنش طبیعی اکثر ورزشکاران بعد از صدمات و آسیب های وارده ی ناشی از ورزش، کاهش کالری دریافتی است. زیرا معتقدند در چنین شرایطی تا زمانی که دوباره بتوانند ورزش را ادامه داده و انرژی و کالری بسوزانند، باید کالری دریافتی بدن را کاهش دهند. اما فرآیند بهبودی کامل آسیب، نیاز به انرژی و به قول معروف سوخت دارد. این اتفاق دقیقاً شبیه به ترمیم یک ساختمان آسیب دیده است که برای ترمیم آن به موادی نیاز است. در بدن نیز این مواد جهت ترمیم و بهبودی جراحت از همان چیزهایی که می خوریم تامین می شود.

1 درمان سریع آسیب بدن

پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها به بهبود زخم ها و آسیب دیدگی ها کمک می کنند. گرفتگی تاندون ها را سریع از بین برده و استخوان های شکسته را سریع تر ترمیم می کنند. بنابراین پزشکان توصیه می کنند تا غذاهایی که در بهبودی سریع و به دست آوردن سلامتی نقش مهمی دارند را فراموش نکنید.

اگر مصدوم شده اید با فن تریکس همراه باشید تا راهکارهایی را در این رابطه در اختیارتان بگذاریم.

قبل از هر چیزی مقداری هویج، کلم، اسفناج و سیب زمینی که منبع ویتامین A می باشند را تهیه کنید. در کنار آن ها پرتقال، توت فرنگی، فلفل و بروکلی را نیز برای تامین ویتامین C بدنتان خریداری کنید.

ویتامین A به گلبول های سفید کمک می کند تا با عفونت ها که همیشه به دنبال زخم و جراحت بوده اند، مبارزه کند. ویتامین C نیز می تواند پوست و عضلاتی که دچار کوفتگی یا زخم گوشتی شده اند را هر چه سریع تر درمان کند. همچنین ویتامین C به تشکیل کلاژن که پروتئینی مهم برای ترمیم زخم و اسکار است، کمک کرده و عروق خونی و حتی سلول های جدید استخوانی را ایجاد می کند و کمک می کند تا بافت ها و غضروف ها با هم پیوند یافته و بهبود یابند.

گوشت

حال باید نیاز گوشتی بدنتان را نیز برای بهبود آسیب دیدگی تامین کنید. پس مقداری گوشت بوقلمون، ماهی، مرغ و گوشت راسته ی قرمز نیز تهیه کنید.

گوشت های کم چرب پرندگان مثل مرغ بدون پوست و بوقلمون و امثال این ها سرشار از پروتئین می باشند. پروتئین ماده ای اصلی و مهم برای تولید سلول های جدید است. محققان دانشگاه اتاوا در یک مطالعه در سال 2008 پروتئینی را شناسایی کردند که مانند پلی بین بافت جراحت دیده قرار می گیرد و بهبود زخم و آسیب را تسریع می بخشد. بنابراین برای بهبود آسیب ها، خوردن گوشت راه حلی سریع و آسان است.


با مطالعه مقاله زیر از وب سایت فن تریکس مرغ را به روش های آسان، سریع و خوشمزه طبخ کنید.

>>> چهار روش سریع، آسان و متفاوت پخت مرغ <<<


لبنیات

تخم مرغ، شیر و ماست سه منبع عالی پروتئین می باشند. شیر و ماست علاوه بر پروتئین، حاوی کلسیم نیز می باشند که در بهبود و ترمیم بافت و عضله و البته استخوان آسیب دیده بسیار نقش دارند. ویتامین D موجود در محصولات لبنی جذب کلسیم را افزایش داده و به بهبود عضلات و استخوان های مجروح کمک می کند.

غلات

غلات حاوی روی بوده که برای سیستم ایمنی بدن و بهبود زخم ها، صدمات و آسیب دیدگی ها بسیار مفید می باشد. البته روی به تنهایی آسیب ها را بهبود نمی بخشد، بلکه به مواد مغذی موجود در بدن کمک می کند که این کار را انجام دهند. در واقع غلات، انرژی لازم فرآیندهایی که در بدن برای بهبود زخم انجام می شود را تامین می کند. اما به یاد داشته باشید که بیش از حد غلات مصرف نکنید. زیرا مصرف بیش از 40 گرم غلات در روز HDL (کلسترول خوب) را کاهش داده و سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند. پس به اندازه ی کافی و مناسب کربوهیدرات دریافت کرده و مطمئن باشید که بدنتان از تمامی پروتئین های آن برای ترمیم و بهبودی آسیب ها استفاده خواهد کرد.

غذاهای دریایی

ماهی تن، ماهی سالمون و قزل آلا، علاوه بر این که پروتئین را به استخوان ها می رسانند، حاوی امگا 3 و اسیدهای چرب بوده و التهاباتی که روند بهبودی تاندون ها، شکستگی های استخوانی و رباط ها را کاهش می دهند، از بین می برند.

در کنار تمامی موارد گفته شده، توصیه می کنیم غذای زیر را برای بهبود هر چه سریع تر آسیب و صدماتتان در وعده های غذایی خود قرار دهید:

طرز تهیه مرغ اسپانیایی با برنج زعفرانی

مواد لازم:

– 4 عدد سینه ی مرغ بدون پوست و استخوان
– یک قاشق روغن آفتاب گردان و نصف یک لیمو
– یک قاشق روغن زیتون
– یک قاشق چایخوری زیره ی سبز و پاپریکا
– یک پیاز قرمز بزرگ خرد شده
– سه عدد هویج قطعه قطعه شده
– یک عدد فلفل دلمه ای قرمز بزرگ خرد شده
– 3 حبه سیر له شده
– 2 پیمانه برنج شسته شده
– گوجه ی له شده و آب گوجه 4.5 پیمانه
– نصف قاشق چایخوری زعفران
– ¼ پیمانه زیتون سبز خرد شده
– یک پیمانه نخود فرنگی
– نمک و فلفل به میزان لازم

برای پخت این غذای خوشمزه ابتدا مرغ را به نمک، فلفل و زعفران دم کرده، آغشته کنید. سپس آن را به مدت 25 دقیقه در فری که از قبل به دمای 350 درجه رسانده اید، بپزید. بعد از بیرون آوردن مرغ، آب لیمو و روغن زیتون را به آن بزنید و روی آن را پوشش داده و 10 دقیقه کنار بگذارید. بعد از 10 دقیقه مرغ را ریش ریش کنید.

روغن را در قابلمه ای ریخته و پیاز، هویج و فلفل دلمه ای را 5 دقیقه تفت دهید. پاپریکا و زیره ی سبز را نیز اضافه کنید. سپس سیر و برنج را اضافه کرده و یک دقیقه هم بزنید. گوجه ی له شده (آب گوجه) و مرغ را نیز اضافه کنید. اجازه دهید آب گوجه جوش آمده و به آن نمک بزنید. مدت 15 تا 20 دقیقه، یعنی تا زمانی که برنج نیم پز شود، مخلوط را هم زده و سپس حرارت را کم کنید، درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید برنج کاملا بپزد. بعد از پخت، زعفران دم کرده را به آن اضافه کرده و با زیتون و نخود فرنگی تزئین کنید.

هر وعده ی این غذا دارای 535 کیلو کالری، 12.8 گرم چربی، 61.3 گرم پروتئین و 42.2 گرم کربوهیدرات است.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
bicycling




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا