سلامت

شوره چرب سر چیست و چگونه درمان می شود؟

درمان شوره چرب سر

شوره یکی از ناخوشایندترین بیماری های بی ضرر پوست سر بوده که به محض پدیدار شدن آنقدر آزار دهنده می باشد که فرد فقط به دنبال راهی برای درمان و خلاصی از آن می گردد. احتمالاً همه ی شما نیز انواع درمان و استفاده از روش های مختلف، چه دارویی، چه سنتی و گیاهی را تجربه کرده اید. اما باز هم این بیماری باز هم درمان نشده یا بعد از مدتی مجدداً برمی گردد. مهمترین دلیل وقوع این امر متناسب نبودن روش درمان با نوع شوره ی سر می باشد.

1 درمان خانگی شوره چرب سر

در واقع شوره ی سر دو نوع دارد: شوره ی خشک و شوره ی چرب. برای این که درمان شوره ی سر موثر تر باشد، ابتدا نوع آن را تشخیص داده و سپس درمانی مناسب برگزینید. پس با فن تریکس همراه باشید تا با نوع شوره ی چرب و روش های درمان آن آشنا شوید.

در زیر پوست سر، غده های چربی وجود داشته که وظیفه ی آن ها تولید و ترشح چربی طبیعی پوست سر می باشد. این چربی، موها و پوست سر را مرطوب کرده و از وزوزی و درهم پیچیدگی موها و از پدیدار شدن نشانه های پیری جلوگیری می کند. اما زمانی که این چربی ها بیش از حد نیاز ترشح شود، مشکل اساسی آغاز می شود. چربی اضافه به کف سر چسبیده و آن را چسبناک می کند. سپس با آلودگی ها و کثیفی ها و سلول های مرده ی پوست سر تلفیق شده و شوره را به وجود می آورد. بنابراین سلول های مرده ی پوست سر و آلودگی ها، به چربی های کف سر چسبیده و شوره ی چرب را به وجود می آورند.

چرا غده ی چربی ساز ناگهان پرکار می شود؟

بیشترین دلیل این امر اختلالات هورمونی بوده که در نتیجه ی بلوغ، بارداری و یا استرس ایجاد می شود. از دیگر دلایل مهم نیز می توان به عادت های بهداشتی و شستشوی نامنظم سر اشاره کرد که باعث شده پوست سر به اندازه ی کافی تمیز نشده و در نتیجه کثیفی ها و سلول های مرده ی پوست، باقی مانده و شوره را به وجود آورند.

2 درمان خانگی شوره چرب سر

دلیل ایجاد شوره در ابروها و مژه ها چیست؟

غده های چربی ساز در سر تا سر بدن قرار دارند. به غیر از موهای سر، موهای ابرو و مژه ها نیز در معرض محیط قرار می گیرند. غده ها در این مناطق نیز می توانند چربی بیش از حد تولید کرده و شوره را ایجاد کنند.

شوره ی خشک با شوره ی چرب چه فرقی دارد؟

شوره ی خشک همان پوسته ها و دانه های ریز و سفید رنگی بوده که به راحتی با کوچکترین حرکت سر می ریزند. اما شوره ی چرب، دانه های درشت تر، زرد رنگ و چرب بوده که به موها چسبیده و با دست می توان آن ها را برداشته یا اغلب آن ها را روی شانه ی خود می بینید.

3 درمان خانگی شوره چرب سر

شوره های خشک باعث قرمزی و خارش پوست سر نمی شوند. این شوره ها در ماههای تابستان بسیار کم شده و معمولاً از بین می روند. اما شوره های چرب برای مدت بسیار طولانی روی موها باقی مانده و باعث خارش و التهاب پوست سر می شود.

از آن جایی که شوره ی چرب به مدت طولانی دوام داشته و خارش بیش از حد ایجاد می کند، آزار دهنده تر از شوره ی خشک بوده و باید درمان شود.

چند نوع درمان طبیعی و خانگی بسیار موثر

1- ژل آلوورا

ژل آلوورا یکی از بهترین و موثرترین درمان ها برای از بین بردن شوره ی چرب می باشد. زیرا حاوی آنزیم های پاک کننده بوده که پوست مرده و چربی اضافه و رسوبات آن، که موجب آسیب رسیدن به فولیکول مو می شود را از بین می برد. همچنین حاوی گلیکوپروتئین هایی بوده که التهاب را کاهش داده و خارش سر تسکین می دهد.

4 درمان خانگی شوره چرب سر

بنابراین:

– سه تا 4 قاشق ژل آلوورا را روی پوست سر بمالید.

– حوله ای را در آب داغ خیس کرده، آب اضافی آن را چلانده و نیم ساعت دور سرتان بپیچید.

– سپس سرتان را با آب ولرم و شامپویی ملایم بشویید.

– این متد را سه بار در هفته تکرار کنید.

2- سرکه ی سیب

سرکه ی سیب نیز به تنظیم تولید چربی پوست سر کمک کرده و درمانی عالی برای شوره ی چرب سر می باشد. همچنین چربی هایی که باعث انسداد فولیکول های مو شده اند را پاکسازی کرده و خارش را تسکین می دهد.

5 درمان خانگی شوره چرب سر

برای استفاده از این روش نکات زیر را در نظر بگیرید:

– سرکه ی سیب را روی کل سطح پوست ریخته و مالش دهید.

– اجازه دهید 10 دقیقه روی سر بماند.

– سپس سرتان را با شامپویی معمولی و ملایم و طبق معمول همیشه بشویید.

– از این روش هفته ای یک بار استفاده کنید.

3- آب لیمو و آب آملا (Amla)

آمله یا آملا نام میوه ای بوده که در جنگلهای مرطوب هندوستان و در نواحی از سیستان و بلوچستان می روید و دارای خواص دارویی بسیار زیاد از جمله درمان شوره ی سر می باشد. ترکیب آب آملا با آب لیمو شوره ی سر و روغن انباشته شده روی پوست سر را از بین برده و پوست سر را پاکسازی می کند. به علاوه اسید سیتریک موجود در آب لیمو به عنوان یک ضد میکروب عمل کرده و هرگونه عفونتی که می تواند در اثر شوره ی سر به وجود آید را از بین می برد.

برای استفاده از این روش طبق دستورالعمل زیر عمل کنید:

– دو قاشق آب لیمو و دو قاشق آب آملا را در ظرفی ترکیب کنید.

– با استفاده از پنبه توپی، ماده را به تمامی پوست سر بزنید.

– بعد از گذشت نیم ساعت سرتان را با شامپویی معمولی و ملایم بشویید.

– دو بار در هفته از این روش استفاده کنید.

4- جوش شیرین

شاید استفاده از جوش شیرین برای درمان شوره ی سر کمی عجیب غریب به نظر آید اما در واقع جوش شیرین نیز می تواند به طور موثری شوره ی چرب را درمان کند. زیرا چربی های انباشته شده روی پوست سر را به طور کامل از بین برده و آن را عمیقاً پاکسازی می کند. به علاوه pH پوست سر را برای تنظیم تولید چربی متعادل می سازد.

بنابراین:

– سه قاشق جوش شیرین را با مقدار کمی آب ترکیب کنید تا خمیری به دست آید.

– خمیر را روی سطح پوست سر مالیده و اجازه دهید 10 دقیقه بماند.

– سپس با آب ولرم و شامپویی معمولی و ملایم بشویید.

– از این روش هفته ای یک بار استفاده کنید.

5- دانه یا همان تخم شنبلیله

دانه های شنبلیله دارای خواص آنتی باکتریال (ضد باکتریایی) و ضد قارچی می باشند که می توانند با عفونت هایی که موجب تشدید شوره های سر می شوند مبارزه کند. همچنین حاوی ویتامین C، اسید نیکوتینیک و لسیتین می باشند که با شوره ی سر چرب و سنگین به طور کامل و موثر مبارزه می کنند.

6 درمان خانگی شوره چرب سر

جهت استفاده از این روش:

– دو قاشق تخم شنبلیله را یک شب در آب بخیسانید.

– سپس آن ها را آسیاب کرده تا خمیری به دست آید.

– خمیر را به تمامی سطح پوست سر مالیده و اجازه دهید نیم ساعت بماند.

– با آب ولرم و شامپوی معمولی بشویید.

– از این روش دو بار در هفته استفاده کنید.

6- برگ درخت چریش

بهترین و موثرترین درمان خانگی برای شوره ی سر برگ درخت چریش بوده که متخصصان آن را تائید و استفاده از آن را توصیه می کنند.

برای آشنایی بیشتر با این روش عالی به لینک زیر مراجعه کنید.

>>> درمان شوره سر با برگ درخت چریش <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
5 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
آیدا

سلام ببخشید روی موهای من دونه های سفیدی هس ک خیلی وقته اینجوریه ن خارش داره ن چیزی ک فک کنم شپشه ولی مثل تخمک های شپش بیضی شکل نیس مثل نوک سوزن خیلی نازک چسبیده ب کف سر و با ناخون کنده میشماصلا هم خارش ندارم و خیلی وقته… بیشتر بخوانید.

مهدی

این سفیدا شوره و پوسته ی سر هست که خیلی هم بده
خودم هم مشکلش رو دارم و دنباله درمانش می گردم😶😶

کاربر ناشناس

شوره سر

Tania

سلام کسی میدونه دونه های زرد روی سر برای چیه و راه درمانش چی هست چون هرچی توی اینترنت گشتم چیزی دستگیرم نشد، ممنون میشم اگر کسی میدونه پاسخگو باشه. 😐

Fariba

شوره چربه

دکمه بازگشت به بالا